Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Vel, jeg ser på hundeloven som irrelevant for min egen del.
Den får vel ikke tilbakevirkende kraft.

NKK jubler selvsagt, her blir det et nytt og større marked med pålagte kurs.

For de som vil omgå loven finnes det allerede et parallelt marked for valper.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 30 des 2022, 12:37 YES!

Det er mange lover og regler som blir gjeldende fra nyttår som manmkanskje ikke er like enige i, men gladmeldingen denne gangen må være den nye hundeloven som trer i kraft! Den har jeg ventet på lenge!

Her er et utdrag fra hundeloven.

Sitat:
Krav til kompetanse hos hundeeier
Kompetansekravet som er innført innebærer at hundeholderen skal ha kunnskap om hold og trening av hund og kunnskap om hundens behov, naturlige adferd, bruksområde og det skadepotensialet hunden kan utgjøre.

Nøyaktig hva et slikt kompetansekrav vil innebære i praksis er fortsatt uklart, og noe NKK naturligvis vil jobbe for å komme med våre innspill til, for å sikre at dette blir best mulig for både hund og eier.
:twothumbs: :twothumbs:
Dette høres veldig bra ut, mye farlige hunder rundt om kring.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Gammelsmurfen »

SilverSmurfer skrev: 30 des 2022, 16:40
Bjerknez skrev: 30 des 2022, 12:37 YES!

Det er mange lover og regler som blir gjeldende fra nyttår som manmkanskje ikke er like enige i, men gladmeldingen denne gangen må være den nye hundeloven som trer i kraft! Den har jeg ventet på lenge!

Her er et utdrag fra hundeloven.

Sitat:
Krav til kompetanse hos hundeeier
Kompetansekravet som er innført innebærer at hundeholderen skal ha kunnskap om hold og trening av hund og kunnskap om hundens behov, naturlige adferd, bruksområde og det skadepotensialet hunden kan utgjøre.

Nøyaktig hva et slikt kompetansekrav vil innebære i praksis er fortsatt uklart, og noe NKK naturligvis vil jobbe for å komme med våre innspill til, for å sikre at dette blir best mulig for både hund og eier.
:twothumbs: :twothumbs:
Dette høres veldig bra ut, mye farlige hunder rundt om kring.
Plukke opp dritten i bebodde områder burde også være et nedskrevent krav, altfor mange som (bokstavelig talt) driter i det om ingen observerer de. Har til og med opplevd flere ganger at noen har stukket av selv om bikkja har driti midt i innkjørselen, men jeg har også opplevd at en ringte på døra en gang og spurte om han kunne få en pose fordi hunden hadde driti i innkjørselen vår.
Mange er flinke, men det er alt for mange som ikke er det. Det syns godt på våren da brøytekantene smelter, da kommer all dritten frem nesten som ferskvare etter å ha vært fryst lenge.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av mekkern »

Gammelsmurfen skrev: 30 des 2022, 18:10

Plukke opp dritten i bebodde områder burde også være et nedskrevent krav, altfor mange som (bokstavelig talt) driter i det om ingen observerer de. Har til og med opplevd flere ganger at noen har stukket av selv om bikkja har driti midt i innkjørselen, men jeg har også opplevd at en ringte på døra en gang og spurte om han kunne få en pose fordi hunden hadde driti i innkjørselen vår.
Mange er flinke, men det er alt for mange som ikke er det. Det syns godt på våren da brøytekantene smelter, da kommer all dritten frem nesten som ferskvare etter å ha vært fryst lenge.
Eller ennå værre -de har embalert dritten og kastet den inn i hagen eller hekken for de ikke gidder å bære det med hjem. :evil
eller kaster det i søppelkassa di-gjerne glass og metall hvis den står nærmest. :[-X
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 30 des 2022, 16:24 Vel, jeg ser på hundeloven som irrelevant for min egen del.
Den får vel ikke tilbakevirkende kraft.

NKK jubler selvsagt, her blir det et nytt og større marked med pålagte kurs.

For de som vil omgå loven finnes det allerede et parallelt marked for valper.
Ja, det er ikke alt som fenger alle. Spesielt når man ikke har hund selv eller bor ett sted hvor mange hunder er et problem.

Men selv om lovforslaget ikke bryr deg personlig (noe jeg forstår) så er jo en slik lov helt innafor. I normale tillfeller vil ikke en slik lov hindre noen i å få seg hund. Men den luker bort dem som potensielt ikke bryr seg og kjøper hund i julepresang eller kun for å redde sin egen ensomhet.

Hunder trenger stimulanse hele tiden samt en trygg eier.

Gi meg en hund med atferdsproblemer sås akl jeg nesten garantere at jeg får endret den hvis jeg får beholde den noen dager/uker. Valper er lette og dressere. Derfor er det viktig at man gjlr det rett fra dag en. Voksne hunder derimot med innøvde uvaner er mye værre og rette på, men slett ikke umulig. Man må bare få den bort fra eieren od dens vante miljø. Dessuten vil hunden bli like ille igjen hvis eieren selv ikke endrer seg.

Hvis du har sett på hundeskolen på TV hvor en kjent hundetrener hjelper folk og familier med problemhunder så skjønner du hvor utrolig tilbakestående enkelte mennesker er. Har man en såkalt "sterk" rase som feks. Pitbull og ikke dresserer den skikkelig så kan en slik hund være mye farligere enn en feks. golden Retriver. Spesielt mot andre hunder.

Pitbull i seg selv er jo helt harmløse, men dem krever nok en mer selvsikker eier da dem er mer "beskyttende". Mange eiere liker at hundene beskytter og spesielt dem som kjøper seg Pitbull kanskje og da lar man dem ofte få lov til å bite og bjeffe litt fra dem er små. Da kan det gå galt når dem blir eldre.

Men det har ikke noe med rasen å gjøre. Det blir litt som å forby og kjøpe raske biler for det er så mange som kjører fort med dem.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Enig i alt du skriver om dressur og hundehold generelt.
Det som gjør meg forbannet er at det offentlige skal detaljstyring absolutt alt man foretar seg.
Det skal være kvalifisering, sertifisering osv av det aller meste man foretar seg, både i arbeidslivet og privat.
Mye av det er fullstendige verdiløst.
Et papir hindrer ikke ulykker, snakker av egen erfaring.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 30 des 2022, 22:17 Enig i alt du skriver om dressur og hundehold generelt.
Det som gjør meg forbannet er at det offentlige skal detaljstyring absolutt alt man foretar seg.
Det skal være kvalifisering, sertifisering osv av det aller meste man foretar seg, både i arbeidslivet og privat.
Mye av det er fullstendige verdiløst.
Et papir hindrer ikke ulykker, snakker av egen erfaring.
Et papir alene hindrer ikke ulykker, men det fordeler et ansvar. Man gir altså i dette tillfellet en hundeier et større ansvar, noe jeg mener er helt innafor. Hvis en hundeeier har en hund som angriper dattera eller sønnen din så skal hundeeier stå til et større ansvar. Det er jo ikke hundens feil at den angrep dattera eller sønnen din. Hunder gjør ikke feil. Hvis hunden angriper deg så er det bare helt rett for hunden. Rett og slett fordi eier ikke har gjort jobben sin.

Ville dyr uten oppdragelse angriper ikke mennesker dor morroskyld. Enten er dem sultne, eller så er dem i jaktinnstinkt eller så har dem følt seg truet. En hund som har blitt misshandlet og er nervøs vil som oftest sky mennesker. Men føler den seg presset så kan dem angripe. Spesielt andre hunder.

Man ser det jo hele tiden. Først kommer hunden, så kommer eieren slepende etter med stramt bånd mens eieren sier "nei, kom hit" hundre ganger. Hva tenker egentlig eieren her? At hunden kanskje hører den hudrede og en gangen?

Det er så dumt at jeg kjenner jeg blir irritert hver gang jeg opplever det. Har nesten lyst til å bytte hund med dem og gå en tur samens med dem noen ganger. Da kan dem oppleve hvordan en hund faktisk skal oppføre seg samtidig som dem ser ens egen hund trolig endrer litt atferd. Å det beste av alt så ser dem også kanskje min hund endrer til en dårligere atferd enn den dem først så.

Det må være bevis nok til at dem forstår at det er eieren lg ikke hunden som er problemet.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Om en hund angriper og skader eller dreper et menneske eller dyr er hundeeier uansett.
Det er slått fast forlengst og mange ganger.
Krav om valpekurs, grunnleggende dressurkurs e.l. endrer ikke på ansvarsforholdet
Det fører bare til mere byråkrati.

Om vi trekker det litt videre er hester og storfe også blant de dyrene som skader og dreper folk her i landet.
Skal man da pålegge bønder et beitesertifikat ?
Og hva med tenåringsjenter som rir hester på trafikkerte veier ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 30 des 2022, 23:35 Om en hund angriper og skader eller dreper et menneske eller dyr er hundeeier uansett.
Det er slått fast forlengst og mange ganger.
Krav om valpekurs, grunnleggende dressurkurs e.l. endrer ikke på ansvarsforholdet
Det fører bare til mere byråkrati.

Om vi trekker det litt videre er hester og storfe også blant de dyrene som skader og dreper folk her i landet.
Skal man da pålegge bønder et beitesertifikat ?
Og hva med tenåringsjenter som rir hester på trafikkerte veier ?
Det var ikke mange pr siden man fullt lovlig kunne snakke i mobilen mens man kjørte heller. I starten var det mange som var i mot nok en regel.

Man kan vel nevne i fleng av diverse regler som har dukket opp som folk har vært i mot som viser seg å være en suksess. Røykeloven feks. Bare vent... om noen år er en sigarett like ulovlig som hasj i dag.

Hundeloven er der for å beskytte hundene. Den nye loven gjør det vanskeligere og avlive en hund etter et angrep. Derimot er det eieren som blir stilt et større ansvar. Jada, man blir straffet som eier i dag også, men ansvaret blir noe større.

Poenget her er uansett ikke å straffe noen slik jeg ser det, men å sette mer fokus på dyrevelferd.

Angående de andre eksemplene du nevner. Det kommer... en eller annen dag. Kanskje ikke i vår tid, men det kommer. Men nå er det snakk om hundeloven og hunder er vel det kjæledyret det er mest av i Norge som potensielt kan skade andre.

folk flest skjønner desverre som oftest ikke sitt eget beste. Vertfall ikke hvis det er lettere og la være. Verden forandrer seg hele tiden og da må lover kg regler også gjøre det. De 10 bud holder liksom ikke i 2022.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Når du nevner mobil, Trygg trafikk m fl har oppdaget at flere biler har pekeskjerm og ønsker forbud mot å bruke skjermen under kjøring.
Hvorfor skal noe som gjør betjening av radio varme , telefon og de tingene man uansett fikler med mye enklere forbys ?
Det kan bare skyldes forbudskåthet blant noen som sikkert er velmenende og sannsynligvis aldri har kjørt en bil med kassettspiller.

Jeg er sikker på at folk flest vet sitt eget beste uten at "noen " dvs de som har retten til å ilegge bøter og straff trenger å drtaljregulere livene våre.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av mekkern »

Jompa skrev: 31 des 2022, 00:20 Når du nevner mobil, Trygg trafikk m fl har oppdaget at flere biler har pekeskjerm og ønsker forbud mot å bruke skjermen under kjøring.
Hvorfor skal noe som gjør betjening av radio varme , telefon og de tingene man uansett fikler med mye enklere forbys ?
Det kan bare skyldes forbudskåthet blant noen som sikkert er velmenende og sannsynligvis aldri har kjørt en bil med kassettspiller.

Jeg er sikker på at folk flest vet sitt eget beste uten at "noen " dvs de som har retten til å ilegge bøter og straff trenger å drtaljregulere livene våre.
Det neste blir nok å forby personlig transport-ingen private biler eller mc.
OG så får vi sosiale poeng som Kina.
Ikke snill gutt -ingen buss til butikken..
Sulten gutt-snill-tur til butikken.
Feit eller høyt kolestrol? får nok ikke kjøpe dette du nei...Asparges derimot..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 31 des 2022, 00:20 Når du nevner mobil, Trygg trafikk m fl har oppdaget at flere biler har pekeskjerm og ønsker forbud mot å bruke skjermen under kjøring.
Hvorfor skal noe som gjør betjening av radio varme , telefon og de tingene man uansett fikler med mye enklere forbys ?
Det kan bare skyldes forbudskåthet blant noen som sikkert er velmenende og sannsynligvis aldri har kjørt en bil med kassettspiller.

Jeg er sikker på at folk flest vet sitt eget beste uten at "noen " dvs de som har retten til å ilegge bøter og straff trenger å drtaljregulere livene våre.
Nei, folk vet ikke sitt eget beste. Det er problemet. Man ser det jo hele tiden, hver dag. Man bryter fartsgrenser og uten konsekvenser så vil mange kjøre mye fortere med de bakdeler det får.

Jeg er enig i at pekeskjermer i biler i utgangspunktet er en uting. Om fikler med denne eller med mobilen blir jo det samme. Man drar oppmerksomhet bort fra veien. Dem som lager bilene forholder seg til det regelverket som er og vil bare tjene penger. Derfor må det være noen i andre enden som pålegger dem og evt. endre praksisen.

En av løsningene må jo være en mer inteligent talegjennkjenning. En slags forbedret Siri. Da kan man så av på varme, skippe låter etc bare med stemmen. Man kan nok dette i dag også, men det er nok ikke idiotsikkert.

Selv om det er lov, så vil det ikke si at det er trygt. Men for å gjøre endringer må det lovverk til.

Det var vel ikke lenge siden du mistet førerkortet? Mener du at straffen du fikk ikke var nødvendig? Hvorfor skjønte du ikke bedre?

Merk at jeg ikke skriver dette for provosere. Jeg har selv mistet førerkortet ett par ganger.

Personlig vil jeg si at det å miste førerkortet er en lærepenge man husker. Man tenker litt nøyere gjennom nestegang før man velger å dra på litt.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Domino »

Joda, det er selvfølgelig kjekt med pekeskjermer i bilene. Men det er kjappere og tryggere å vri eller trykke på en bryter som du vet hvor står og som du kan betjene i blinde. F.eks lys, varmetråder, varmeapparatvifte.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Bjerknez

Da jeg kjørte i over 90 inn i ei 60sone var det rett og rimelig at førerkortet ble inndratt.
Nå er et førerkort bare ett plastkort som gir deg rett til å kjøre ett eller flere kjøretøy, så jeg vurderte ulempen med å være uten og fortsette hjemturen ( sjansen for å treffe på en til kontroll) mot ulempen med å la sykkelen bli stående igjen halvveis ned i landet.
Og kom frem til at risikoen var overkommelig.

Det er selvsagt nødvendig med lover og regler, men det er ikke nødvendig å detaljregulere absolutt alt .
Kunne gitt en drøss med eksempler, en gir meg her.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Audi Mannen »

Ikke en nyhet akkrat, men mere en bekreftelse på at li et til oss Autofile går videre med nye gleder https://www.finansavisen.no/motor/2022/ ... vinterfore
Ducati Multistrada V4S - 2021

Svar