Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av APettersen »

For en som får angst når dieselmåleren viser litt under kvart tank, var det "spennende" å krype oppover både Sollihøgda og Bagnskleivene, ja. Men igjen, hvor ofte kjører man dit i løpet av et år? Tenker det er litt som med hengerfeste "alle må ha det" :redface :crazy:

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av KåreDump »

Trodde skikken med å kaste søpla på hav døde ut med mine oldeforeldre....
Og det er vel strengt tatt en god del mer tungmetaller i gruveslam enn det er i reinskit. :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

KåreDump skrev: 19 feb 2019, 11:38
Trodde skikken med å kaste søpla på hav døde ut med mine oldeforeldre....
Og det er vel strengt tatt en god del mer tungmetaller i gruveslam enn det er i reinskit. :lol
Nå aner ikke jeg hvor lenge dine oldeforeldre levde og når de døde, men da jeg jobbet som mekaniker i en gruvebedrift på 80 og 90-tallet var det vanlig at søpla ble stablet på dekk om bord i lasteskipene, både de "norske" og utenlandske.
Jeg spurte en gang om hvorfor de hadde haugevis av oljefat med søppel stående.
Han jeg spurte så på meg som om jeg komplett idiot,
" Vet du ikke det ? Når båten kommer ut i åpent hav sørger bølgene for at de blir kvitt skiten"

Enig med deg i at utedass og reinskit har lite å gjøre med gruveslam.
Det hadde også vært artig å sett et regnestykke som viser hvor mye avrenning det er fra et utedass, om det er målbart i det hele tatt.
Ellers er jeg helt enig med han som skrev innlegget, vi kan ikke bare la u-landene få ulempene med vår livsstil.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av KåreDump »

Jompa skrev: 19 feb 2019, 17:36 Ellers er jeg helt enig med han som skrev innlegget, vi kan ikke bare la u-landene få ulempene med vår livsstil.
Joda, er forsåvidt enig med deg der, men har vi ikke kommet lenger enn å "pælme skiten på hav"?
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

For det aller meste er vi vel kommet lengre enn å pælme skiten på havet.
Det dumpes ikke bilvrak, skipsvrak, og annet søppel lengre i havet. I alle fall ikke i offentlig regi.
Jeg har selv vært med på å skylle hundrevis av liter med spillolje rett i sluken, for omtrent 30 år siden.
Kunne ikke tenke meg å gjøre det i dag. Ingen verkstedformann vill vel bedt meg om å gjøre det i dag heller ?

Når det gjelder gruveavfall kan "gråberg" godt brukes som fyllmasse, både på land og i sjø. Det kan også knuses og brukes i betong.
Og det blir brukt der det e tilgjengelig.
Finkornet masse (slam) er det større problemer med å lagre på land. Skal man unngå støv over store områder må deponiet hele tida tilsettes store mengder med vann.
Resultatet blir utvasking av giftige stoffer som havner i jorda, elver og havet.
Nå er også problemet med tungmetaller i avfallet blåst litt opp i forhold til realitetene.
Tungmetall vil synke ned i bunnen av sjødeponiet og holde seg i ro der det ligger, forutsatt at resten av den deponerte massen ligger i ro.
Hvor mye tungmetaller det egentlig er snakk om i dette tilfellet , er dt ingen som har kommet med noe tall på enda.
Bare at det er snakk om betydelige mengder. Dette er altså bly og andre metaller som finnes naturlig i fjellet kobberet skal utvinnes fra, og som dermed allerede er en viss del av på fjordbunnen.
Det er selvsagt ikke bra at det må deponeres millioner av tonn med avfall ( for det meste stein) i havet, men landdeponi er mye verre.
Det beste ville vel være om man kunne deponere avfallet i allerede utgravde tunneller i fjellet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av ZZR-Erling »

Her er jeg enig med Frp, vedr Dieselhysteri.
Bilde

https://www.laagendalsposten.no/nyheter ... 57-1097110

KawaKjetil

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av KawaKjetil »

ZZR-Erling skrev: 28 feb 2019, 08:02 Her er jeg enig med Frp, vedr Dieselhysteri.
Bilde

https://www.laagendalsposten.no/nyheter ... 57-1097110
Også helt enig med FRP her. Globalt er dette vi sparer miljøet i Norge et musepiss på de 7 hav.
Var på et DNV-GL seminar her om dagen ang nye fremdriftsløsninger for skip. Hvis jeg ikke husket helt feil sa de at 70% av all produsert olje i verden ble forbrent på kjøl.
Viktig å tenke miljø både lokalt og globalt. Men den lokale prisen vi betaler er latterlig høy, og gir miljøgevinst på linje med musepiss..

Skrevet i luften 30000 fot over Nordsjøen i en av de framkomstmidlene som kommer i rekken etter skip ang forurensing 🛫

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Sakkle »

KawaKjetil skrev: 28 feb 2019, 10:03
ZZR-Erling skrev: 28 feb 2019, 08:02 Her er jeg enig med Frp, vedr Dieselhysteri.

https://www.laagendalsposten.no/nyheter ... 57-1097110
Også helt enig med FRP her. Globalt er dette vi sparer miljøet i Norge et musepiss på de 7 hav.
Var på et DNV-GL seminar her om dagen ang nye fremdriftsløsninger for skip. Hvis jeg ikke husket helt feil sa de at 70% av all produsert olje i verden ble forbrent på kjøl.
Viktig å tenke miljø både lokalt og globalt. Men den lokale prisen vi betaler er latterlig høy, og gir miljøgevinst på linje med musepiss..

Skrevet i luften 30000 fot over Nordsjøen i en av de framkomstmidlene som kommer i rekken etter skip ang forurensing 🛫
Tja..... det er alltid to sider av en sak tydeligvis.

https://www.dinside.no/motor/ny-sjokkma ... 1490028577
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Stian87 skrev: 11 feb 2019, 08:18
Blir spennende å høre om hva du synes om hydrogenbilen :thumleft Du legger det ut på bloggen din regner jeg med?
Da er testkjøringsavtalen med Hyundaiimportøren i ferd med å gå i boks.
Jeg er tilbudt å prøve bilen, nye Hyundai Nexo hydrogen - en hel uke til ende fra 29. mars.
Dette blir artig :crazy: !

Og ja, testkjøringssaken blir lagt ut her i forumet :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Rune75 »

AJ skrev: 04 mar 2019, 16:14
Stian87 skrev: 11 feb 2019, 08:18
Blir spennende å høre om hva du synes om hydrogenbilen :thumleft Du legger det ut på bloggen din regner jeg med?
Da er testkjøringsavtalen med Hyundaiimportøren i ferd med å gå i boks.
Jeg er tilbudt å prøve bilen, nye Hyundai Nexo hydrogen - en hel uke til ende fra 29. mars.
Dette blir artig :crazy: !

Og ja, testkjøringssaken blir lagt ut her i forumet :) .
Hvor langt hjemmefra deg er den nærmeste hydrogenfyllestasjonen ?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Rune75 skrev: 04 mar 2019, 16:27
AJ skrev: 04 mar 2019, 16:14
Stian87 skrev: 11 feb 2019, 08:18
Blir spennende å høre om hva du synes om hydrogenbilen :thumleft Du legger det ut på bloggen din regner jeg med?
Da er testkjøringsavtalen med Hyundaiimportøren i ferd med å gå i boks.
Jeg er tilbudt å prøve bilen, nye Hyundai Nexo hydrogen - en hel uke til ende fra 29. mars.
Dette blir artig :crazy: !

Og ja, testkjøringssaken blir lagt ut her i forumet :) .
Hvor langt hjemmefra deg er den nærmeste hydrogenfyllestasjonen ?
Altfor langt unna til at hydrogenbil er noen god løsning pr. idag. Nærmeste stasjon er 5 mil unna...
Men! jeg håper sterkt på at hydrogen får vind i seilene igjen og blir et (bedre?) alternativ til elbiler med ladeledninger :crazy: om ikke algtfor mange år.
Det meste står og faller naturligvis på utbyggingen av hydrogenstasjoner og at drivstoffprisen blir konkurransedyktig.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Rune75 »

AJ skrev: 04 mar 2019, 16:34
Rune75 skrev: 04 mar 2019, 16:27
AJ skrev: 04 mar 2019, 16:14
Stian87 skrev: 11 feb 2019, 08:18
Blir spennende å høre om hva du synes om hydrogenbilen :thumleft Du legger det ut på bloggen din regner jeg med?
Da er testkjøringsavtalen med Hyundaiimportøren i ferd med å gå i boks.
Jeg er tilbudt å prøve bilen, nye Hyundai Nexo hydrogen - en hel uke til ende fra 29. mars.
Dette blir artig :crazy: !

Og ja, testkjøringssaken blir lagt ut her i forumet :) .
Hvor langt hjemmefra deg er den nærmeste hydrogenfyllestasjonen ?
Altfor langt unna til at hydrogenbil er noen god løsning pr. idag. Nærmeste stasjon er 5 mil unna...
Men! jeg håper sterkt på at hydrogen får vind i seilene igjen og blir et (bedre?) alternativ til elbiler med ladeledninger :crazy: om ikke algtfor mange år.
Det meste står og faller naturligvis på utbyggingen av hydrogenstasjoner og at drivstoffprisen blir konkurransedyktig.
Ja 5 mil blir jo for langt. Må jo enten bo eller jobbe i nærheten av en fyllestasjon.

Når det gjelder selve konseptet hydrogenbil så er jeg litt skeptisk til energiregnskapet. Først bruke strøm for å lage hydrogen og så lage strøm av hydrogenen igjen. Hydrogenen må jo også fraktes rundt til alle fyllestasjonene. En rein elbil kutter jo ut dette mellomleddet fulstendig.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Rune75 skrev: 04 mar 2019, 17:01 Når det gjelder selve konseptet hydrogenbil så er jeg litt skeptisk til energiregnskapet. Først bruke strøm for å lage hydrogen og så lage strøm av hydrogenen igjen. Hydrogenen må jo også fraktes rundt til alle fyllestasjonene. En rein elbil kutter jo ut dette mellomleddet fulstendig.
Ja, det er nettopp disse tingene jeg gjerne vil se mer av i nyhetsbildet i tida framover.
I hvert interessant for meg. Og kanskje mange andre også... ;) .
Som lokalavisjournalist har jeg svært begrensede ressurser når det gjelder både dyptpløyende biltester med bruk av div. måleapparater og testverktøy og muligheter for grundig undersøkende journalistikk om hydrogenutviklingen her i landet.
Men jeg satser på at de som kun jobber med motorjournalistikk finner det interessant å skrive om alle sider, de miljømessige så vel som kostnadsmessige, ved utviklingen av framtidig hydrogendrift som en del av bilparken her i landet i en ikke altfor fjern framtid.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av mekkern »

Nå er det ikke helt tapsfritt å frakte strøm rundt heller.... litt tap er det i overføringer trafoer lokalnett lader batterier regulator kabling og motor...
Så hvis en produserer hydrogenet nær et kraftverk og så benytter en hydrogendrevet tankbil så er det ikke sikkert forskjellen er så enorm...
Men alt er jo aavhengig av utbredelse og pris... men for skinnegående og tungtransport er visst dette et akseptabelt alternativ til både diesel og batterier.
Men en får se hva det ender med... regner med at jeg har kjøpt min siste nye bil allerede....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar