Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av erik m »

Kort fortalt;
De nye overføringskablene til Storbritannia og kontinentet er vanvittig kostbare. Dette er nettselskapenes finansieringsløsning.
Og poenget med kablene er å selge energi nettopp til disse landa, fordi strømmen er så mye dyrere der. Dvs. strømmen VAR så mye dyrere der. Nå "utjavnes" prisene fordi kablene har kapasitet nok til å selge all den strømmen vi kan produsere. Og vi - dvs. stortingsflertallet - har underkastet seg ACER, som altså ble skapt for å utjavne strømprisene i hele EU/EØS-området. Så dersom myndighetene alikevel skulle ønske å subsidiere strøm til norske bedrifter og forbrukere, så går ikke det lenger. For ACER sin myndighet trumfer norsk Høyesterett. Det har nemlig også stortingsflertallet bestemt. Og helt til slutt; når den neste energipakken kommer fra EU, kommer garantert stortingsflertallet til å stemme for den også. Og den vil bety at kapasitetsbegrensinger, altså nekte å eksportere strøm, så mye strøm som ACER mener vi må eksportere, praksis vil bli forbudt. Derfor er det kjekt at vi nå får nok kapasitet i overføringskablene til å oppfylle EUs krav.
Men noen må altså betale for disse kablene...

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av MGR1 »

Javisst må vi betale, og vi deler likt på kostnadene. Sakset fra Nationen (bak betalingsmur):

Storbritannia tjener milliarder på å importere norsk strøm – nå økes kabelkapasiteten
Selv om mer enn 95 prosent av strømmen går fra Norge til Storbritannia – deler landene flaskehalsinntektene fra Nordsjø-kabelen likt


https://www.nationen.no/politikk/storbr ... pasiteten/

Statnett har tjent penger som hakka møkk på kabelen, og den blir nedbetalt lenge før tiden. Uten at det kommer oss forbrukere til gode seff. Og siden England bygger ned halvparten av sin atomkraftkapasitet mot 2025 og ikke har noe som erstatter det så blir det neppe noe som kommer til å flyte andre veien. Tyskland legger ned tre atomkraftverk i vinter, så vi har ikke mye å varme oss på fra den kanten heller. Men det varmer sikkert i hjertet at man redder planeten fra undergangen da :lol .

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kgjersda »

Nå har jeg ikke tilgang til artikkelen, men hvordan tjener Storbritannia på å importere norsk strøm?
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Nomade »

Enig med "Spettet" https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-351747 Norsk kraftpolitikk er en nasjonal katastrofe!

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av MGR1 »

kgjersda skrev: 03 des 2021, 09:58 Nå har jeg ikke tilgang til artikkelen, men hvordan tjener Storbritannia på å importere norsk strøm?
Det er nok journalisten som vrir på det. Hvis jeg forstår det riktig så kan Storbritannia kutte ut kraftverk som de må betale co2-avgift på, og heller bruke den 'rene' kraften fra Norge. Så det riktige her er nok at landet sparer milliarder på co2-avgifter, og ikke tjener.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av cannon »

erik m skrev: 02 des 2021, 20:35 Kort fortalt;
De nye overføringskablene til Storbritannia og kontinentet er vanvittig kostbare. Dette er nettselskapenes finansieringsløsning.
Og poenget med kablene er å selge energi nettopp til disse landa, fordi strømmen er så mye dyrere der. Dvs. strømmen VAR så mye dyrere der. Nå "utjavnes" prisene fordi kablene har kapasitet nok til å selge all den strømmen vi kan produsere. Og vi - dvs. stortingsflertallet - har underkastet seg ACER, som altså ble skapt for å utjavne strømprisene i hele EU/EØS-området. Så dersom myndighetene alikevel skulle ønske å subsidiere strøm til norske bedrifter og forbrukere, så går ikke det lenger. For ACER sin myndighet trumfer norsk Høyesterett. Det har nemlig også stortingsflertallet bestemt. Og helt til slutt; når den neste energipakken kommer fra EU, kommer garantert stortingsflertallet til å stemme for den også. Og den vil bety at kapasitetsbegrensinger, altså nekte å eksportere strøm, så mye strøm som ACER mener vi må eksportere, praksis vil bli forbudt. Derfor er det kjekt at vi nå får nok kapasitet i overføringskablene til å oppfylle EUs krav.
Men noen må altså betale for disse kablene...
Ikke et svar direkte til erik m, men en kommentar til debatten:

Jeg tenker at diskusjon og påstander her knyttet til ACER er tildels sterkt misvisende og feilaktige.
ACER er ikke skapt for å utjevne strømprisene i EU/EØS, og det er direkte feil å påstå det.
Det er ingenting med ACER som regulerer strømprisene i Norge. Derimot er det sånn at våre politikere, både røde og grønne og blå, baserer våre fremtidige statlige inntekter på betydelig høyere strømpriser og avgifter. Dette er en nasjonal beslutning, og det er ingenting i ACER som tilsier at husholdninger eller industri i Norge behøver å få høyere strømpriser selv om Storbritania og andre europeiske land betaler en høy pris for grønn norsk kraft.
Det er altså ikke tilslutningen til ACER som er den egentlige årsaken til de høye strømprisene. Våre nasjonale myndigheter har satt i gang en langsiktig og tverrpolitisk "dugnad" for å øke statens inntekter på grønn energi. Årsaken er i hovedsak at det er behov for å erstatte fremtidig tap av oljeintekter, og at de offentlige utgiftene stadig øker.
Dette har kommet svært godt til syne når statsbudsjettet nå legges frem.

Her er noen gode faktasider (og ikke noe konspiratorisk skrot fra resett.no og dess like):

https://www.nho.no/tema/energi-miljo-og ... e-om-acer/

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av MGR1 »

Hva ACER er og hva ACER medfører er to forskjellige ting.

Medfører ACER høyere utgifter for 'vanlige folk'? - Ja
Redder ACER planeten? - Nei
Medfører et ACER-ja fra Norge fete jobber til beslutningstagere etter endt politisk karriere? - Helt sikkert

'nuff said.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av cannon »

MGR1 skrev: 03 des 2021, 19:57 Hva ACER er og hva ACER medfører er to forskjellige ting.

Medfører ACER høyere utgifter for 'vanlige folk'? - Ja
Redder ACER planeten? - Nei
Medfører et ACER-ja fra Norge fete jobber til beslutningstagere etter endt politisk karriere? - Helt sikkert

'nuff said.
ACER medfører ikke høyere strømpriser. Det er direkte feil.
ACER er ikke etablert for å redde planeten. Hvis du er ute etter det målet så bør du heller kritisere miljøvernorganisasjoner og politikerene som ikke lykkes. Eventuelt svinge innom bellona.no
Hvis du er misunnelig på folk som har makt og beslutningsmyndighet så er det ganske smålig av deg. Ta heller jobben sjøl.

"nuff said" og god helg

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Ganske priviligert, tør jeg påstå:

https://www.dagbladet.no/nyheter/far-gr ... a/74793640

Men nå er det "vanlige folks tur"...

Med vennlig (lattermild?) hilsen fra de priviligerte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av MGR1 »

cannon skrev: 03 des 2021, 20:52
ACER medfører ikke høyere strømpriser. Det er direkte feil.
ACER er ikke etablert for å redde planeten. Hvis du er ute etter det målet så bør du heller kritisere miljøvernorganisasjoner og politikerene som ikke lykkes. Eventuelt svinge innom bellona.no
Hvis du er misunnelig på folk som har makt og beslutningsmyndighet så er det ganske smålig av deg. Ta heller jobben sjøl.

"nuff said" og god helg
[/quote]

ACER er en del av 'det grønne skiftet', og medfører høyere utgifter for 'folk flest' i Norge.

Jeg tror ikke planeten trenger å reddes, den klarer seg fint selv.

Misunnelse forbinder jeg med sosialisme, og jeg er ikke sosialist. Jeg føler bare forakt for disse folkene som 'ordner seg' på andres vegne.

God helg ja :-)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ja, at de har noe syns jeg er greit, fordi den jobben de gjør misunner jeg de ikke.
Men det burde nok vært noe mer moderat, fordi når alle oss andre har en gode eller to, så skal det fordelsbeskattes så hardt at i praksis så sitter man ikke igjen med noe som helst. Eksempelvis bredbånd, mobil, firmabil, lunsj.
Hvorfor politikere ikke fordelsbeskattes når de har så mange fordeler er jo litt spesielt.

I mitt hode ville det heller vært bedre å legge på lønna deres og enten fjerne godene eller fordelsbeskatte de.
Da blir i det minste regler og prinsipper det samme for oss alle.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 03 des 2021, 20:56
Men nå er det "vanlige folks tur"...
Det varmer godt … :O
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 03 des 2021, 21:23 Ja, at de har noe syns jeg er greit, fordi den jobben de gjør misunner jeg de ikke.
Hæ!? :O
Folk står jo i kø for å bli stortingspolitikere med alle de fordelene som følger med dette vervet!
Greit nok at du ikke misunner dem jobben og unner disse menneskene mange goder vi andre "vanlige folk" ikke har.
Men jeg tror ikke dette er den gjengse oppfatningen ute blant folk. Heldigvis, får jeg legge til.

Samme med mange ordførere i kommunene våre.
Jeg kjenner flere som har nærmest doblet lønna si og som muligens har fått andre politikergoder i tillegg, etter å ha blitt ordførere.
Litt slitne og lei i den gamle stressende jobben og over i en ordførerjobb hvor de knapt gjør noe som helst.
Ganske utrolig!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av cannon »

MGR1 skrev: 03 des 2021, 21:20
cannon skrev: 03 des 2021, 20:52
ACER medfører ikke høyere strømpriser. Det er direkte feil.
ACER er ikke etablert for å redde planeten. Hvis du er ute etter det målet så bør du heller kritisere miljøvernorganisasjoner og politikerene som ikke lykkes. Eventuelt svinge innom bellona.no
Hvis du er misunnelig på folk som har makt og beslutningsmyndighet så er det ganske smålig av deg. Ta heller jobben sjøl.

"nuff said" og god helg
ACER er en del av 'det grønne skiftet', og medfører høyere utgifter for 'folk flest' i Norge.

Jeg tror ikke planeten trenger å reddes, den klarer seg fint selv.

Misunnelse forbinder jeg med sosialisme, og jeg er ikke sosialist. Jeg føler bare forakt for disse folkene som 'ordner seg' på andres vegne.

God helg ja :-)
[/quote]
Nå var det du som hevdet at ACER skulle ha en rolle i å redde planeten. ACER har ikke den oppgaven, og du mener i tillegg at det ikke trengs. Jeg er forsåvidt enig med deg, planeten klarer seg sikkert helt fint. Derimot står menneskehetens korte besøk på planeten i fare for å bli betydelig kortere enn det hadde behøvd å bli. Det bør vi bidra til å gjøre noe med. Jeg tror fortsatt mer på Bellona enn på ACER i den sammenheng.

Ikke vet jeg om forakt er noe bedre enn misunnelse. Jeg er en storfornøyd sosialist, og jeg klarer det faktisk helt uten å misunne noen som helst. Hvilken politisk fløy forbinder du med forakt?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 03 des 2021, 21:43
Gammelsmurfen skrev: 03 des 2021, 21:23 Ja, at de har noe syns jeg er greit, fordi den jobben de gjør misunner jeg de ikke.
Greit nok at du ikke misunner dem jobben og unner disse menneskene mange goder vi andre "vanlige folk" ikke har.
Men jeg tror ikke dette er den gjengse oppfatningen ute blant folk. Heldigvis, får jeg legge til.
Jeg sa vel ikke at jeg unner de mange goder, litt - men moderat og at de bør fordelsbeskattes som oss andre.
Jeg skrev at det hadde vært bedre og heller legge på lønna om den er for dårlig og fjerne godene eller fordelsbeskatte like hardt som for alle andre.

Like lover og regler for alle, politikere inkludert!
Hva de har i lønn vs jobben de gjør skal ikke jeg mene noe om, men å stille på TV/media osv. til alle døgnets tider, helger, ferier etc, som de mest profilerte gjør, syns jeg de fortjener å få greit betalt for.

Svar