Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

Noen ganger tror jeg faktisk vi har godt av å gå litt "trangere tider" i møte. Vi blir mer menneskliga da. Jo mer penger man får og jo rikere man blir jo mer hovne blir man. Jeg tror også vi går trangere tider i møte, men jeg ser ikke veldig mørkt på det. Jeg tror at vi mennekser noen ganger må bli minnet på realitetene der ute.

Med det så mener jeg ikke at jeg forvarer krigen på noe som helst måte. Men med tanke på hva som har skjedd så bør ikke slike ting komme som noen stor overraskelse.

Men slike ting kommer som en overraskelse og gjør en uforberedt hvis man ikke følger med litt rundt om.

Så jeg er enig i at vi kan gå mot trangere tider, men jeg ser nok ikke like mørkt på det som mange andre. Jeg tror rett og slett vi mennesker har godt av å bli minnet på at ikke alt er en dans på roser.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av mekkern »

Vi har bare sett starten av en kostnads-ekplosjon.
dette gjelder ikke bare bensin og strøm, men også matvarer har begynt å øke til dels drastisk på noen varer.
alt av varer og tjenester vil øke og derfra kommer et krav om økt lønn som igjen er prisdrivende når dette må dekkes inn.

Jeg har sagt det tidligere -verden har begynt den nedgående spiralen som sammfunnsmessig hadde sin topp rundt år 2000.

selv lider jeg ingen nød for øyeblikket men ser jo trenden.
For ikke snakke om pensjoner/pensjonsalder for de født etter -01,01,1963med en middels inntekt, her blir det smalhans med dagens prisøkninger...spesielt hvis man ikke vil/kan jobbe helt ut til fylte 70 eller mer (levetidskorrigering) AFP blir nærmest "sult i hjæl" .
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kjellv »

Også betydelige renteøkninger kan ventes i denne kostnadsspiralen, og vi kan ikke vente at lønnsøkninger følger opp i denne sammenheng.
Dette vil føre til at særlig unge nyetablerte med store lån får problemer. Følgene kan fort bli et boligkrakk der mange sitter med lån de ikke klarer å betjene, og verdien på sine eiendeler er mindre verd enn sine lån.
Da er vi virkelig i gang her..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 26 feb 2022, 11:45 Også betydelige renteøkninger kan ventes i denne kostnadsspiralen, og vi kan ikke vente at lønnsøkninger følger opp i denne sammenheng.
Dette vil føre til at særlig unge nyetablerte med store lån får problemer. Følgene kan fort bli et boligkrakk der mange sitter med lån de ikke klarer å betjene, og verdien på sine eiendeler er mindre verd enn sine lån.
Da er vi virkelig i gang her..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Ja, og da er vi inne på poenget mitt. Lånt opp til ørene for å leve et luksusliv man egentlig ikke har råd til. Man MÅ ikke bygge nytt hus med havutsikt. Man kan bygge seg et mindre og billigere hus og heller ta høyde for studer som dette.

Selv om banken gir deg lån, så betyr ikke dette at du MÅ takke ja.

Så dette vil kanskje i hovedsak gå hardest ut over dem som har satset litt høyt.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 26 feb 2022, 13:50
kjellv skrev: 26 feb 2022, 11:45 Også betydelige renteøkninger kan ventes i denne kostnadsspiralen, og vi kan ikke vente at lønnsøkninger følger opp i denne sammenheng.
Dette vil føre til at særlig unge nyetablerte med store lån får problemer. Følgene kan fort bli et boligkrakk der mange sitter med lån de ikke klarer å betjene, og verdien på sine eiendeler er mindre verd enn sine lån.
Da er vi virkelig i gang her..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Ja, og da er vi inne på poenget mitt. Lånt opp til ørene for å leve et luksusliv man egentlig ikke har råd til. Man MÅ ikke bygge nytt hus med havutsikt. Man kan bygge seg et mindre og billigere hus og heller ta høyde for studer som dette.

Selv om banken gir deg lån, så betyr ikke dette at du MÅ takke ja.

Så dette vil kanskje i hovedsak gå hardest ut over dem som har satset litt høyt.
Skjønner hva du mener, og det finnes sikkert nok av de også. Men greia er at det er ikke bare de som har kjøpt stort og kostbart det gjelder, med de syke boligprisene i f. eks. Oslo eller andre steder, så vil de unge nyetablerte med kanskje både studiegjeld og ikke den største "begynnerlønna" slite.
En knøttliten ett eller 2-romsleilighet koster jo millioner og man kan ikke bo på Finnskogen fordi det er billig dersom jobben din er i Oslo.
Jeg kaller ikke ett eller 2-roms leilighet for luksus ;-)

Jeg tror (og håper egentlig) ikke årets lønnsoppgjør blir noe voldsomt høyt, folk flest skjønner vel hva som skjer på sikt da.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 26 feb 2022, 15:37
Bjerknez skrev: 26 feb 2022, 13:50
kjellv skrev: 26 feb 2022, 11:45 Også betydelige renteøkninger kan ventes i denne kostnadsspiralen, og vi kan ikke vente at lønnsøkninger følger opp i denne sammenheng.
Dette vil føre til at særlig unge nyetablerte med store lån får problemer. Følgene kan fort bli et boligkrakk der mange sitter med lån de ikke klarer å betjene, og verdien på sine eiendeler er mindre verd enn sine lån.
Da er vi virkelig i gang her..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Ja, og da er vi inne på poenget mitt. Lånt opp til ørene for å leve et luksusliv man egentlig ikke har råd til. Man MÅ ikke bygge nytt hus med havutsikt. Man kan bygge seg et mindre og billigere hus og heller ta høyde for studer som dette.

Selv om banken gir deg lån, så betyr ikke dette at du MÅ takke ja.

Så dette vil kanskje i hovedsak gå hardest ut over dem som har satset litt høyt.
Skjønner hva du mener, og det finnes sikkert nok av de også. Men greia er at det er ikke bare de som har kjøpt stort og kostbart det gjelder, med de syke boligprisene i f. eks. Oslo eller andre steder, så vil de unge nyetablerte med kanskje både studiegjeld og ikke den største "begynnerlønna" slite.
En knøttliten ett eller 2-romsleilighet koster jo millioner og man kan ikke bo på Finnskogen fordi det er billig dersom jobben din er i Oslo.

Jeg tror (og håper egentlig) egentlig ikke årets lønnsoppgjør blir noe voldsomt høyt, folk flest skjønner vel hva som skjer på sikt da.
Med lavere etterspørsel så synker nok boligprisene også. Fordelen med og bo samt jobbe i Oslo er fordi lønnen er noe høyere og man slipper stort sett utgiftene til bil.

Man har muligheter hele veien, og av erfaring så ser jeg veldig mange bruker studiegjelden til helt andre ting en skolemateriell og boutgifter. Å er det skrapa fant og man ikke har andre muligheter, så går det jo ann å utdanne seg til snekker i steden for Advokat. Man må liksom sikte seg dit hvor man tror det treffer best, og ikke bare skyte fra hofta og skaffe seg en høy utdannelse for så og sitte der med studiegjeld og uten jobb.

Jeg er enig i at det kanskje kommer trangere tider, men jeg tror ikke det blir så ille som mange skal ha det til. Men hvis man bestemmer seg for at det blir ille, så blir det gjerne det også...

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 26 feb 2022, 15:43 Å er det skrapa fant og man ikke har andre muligheter, så går det jo ann å utdanne seg til snekker i steden for Advokat. Man må liksom sikte seg dit hvor man tror det treffer best, og ikke bare skyte fra hofta og skaffe seg en høy utdannelse for så og sitte der med studiegjeld og uten jobb.

Helt enig i det og det finnes verre også, blir man advokat får man tross alt jobb. Men det går fint an å ta lange studier og utdanne seg til noe sært så man ikke får jobb etterpå også. Så sitter man der og er i 30-årene, arbeidsledig (eller en dårlig betalt jobb), tjukk av studiegjeld og leid bolig (fordi man ikke får boliglån). Da er det bedre å f.eks. ta noe med fagbrev som du sier, eller i det minste en utdannelse så man får jobb etterpå.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av dypen »

Michael Tetzschner 1. mars kl 17:00 om krigen, verdt å høre! Starter 14:20 ut i sendinga …
https://tv.nrk.no/se?v=NNFA17030122&t=860s
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Gammelsmurfen »

Der ryker det en statsråd! Helt greit at man ikke slipper unna med sånt selv om man er politiker :D
https://www.nrk.no/norge/nrk-erfarer_-t ... 1.15876127

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Har denne saken i det hele tatt vært omtalt i hovedstrømsmediene her i landet?

https://www.autoblog.com/2022/03/01/fel ... snLTovoRZB

Slik jeg forstår saken har el-bilene ombord gjort at det ikke ble mulig å få slukket brannen...
Nå ligger båten med 4000 luksusbiler ombord på 3000 meters dyp i Atlanterhavet...

En miljøkatastrofe norske hovedmedier helst vil feie under teppet, kanskje?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 02 mar 2022, 20:30 Har denne saken i det hele tatt vært omtalt i hovedstrømsmediene her i landet?

https://www.autoblog.com/2022/03/01/fel ... snLTovoRZB

Slik jeg forstår saken har el-bilene ombord gjort at det ikke ble mulig å få slukket brannen...
Nå ligger båten med 4000 luksusbiler ombord på 3000 meters dyp i Atlanterhavet...
Usikker på det … Men, i bilmiljøet har dette vært snakkis fra det startet å brenne. Omtalt på elbilsider og TU

https://www.tu.no/artikler/brennende-sk ... vet/517461
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

https://www.altaposten.no/nyheter/i/47g ... ll-to-uker

Pluss-sak. Bildet taler uansett for seg selv.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Tore L »

Utrolig vilje og mot de viser resten av verden at de har.
Finnes det litt rettferdighet her i verden, håper jeg vår herre har et lite hjerteinfarkt på lur som han kan tildele idioten ( unnskyld utrykket )
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

Tore L skrev: 02 mar 2022, 23:57 Utrolig vilje og mot de viser resten av verden at de har.
Finnes det litt rettferdighet her i verden, håper jeg vår herre har et lite hjerteinfarkt på lur som han kan tildele idioten ( unnskyld utrykket )
Hjerteinnfarkt? uhelbredelig Kreft i bjellene hadde passet bedre. (unnskyld utrykket)

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av MGR1 »

Bill Gates er lei seg for at vi får naturlig immunitet mot Covid. Hvorfor det mon tro?


Svar