Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 27 nov 2020, 18:26 :eh
I et utkast til nytt partiprogram vil MDG senke fartsgrensen i byene fra 50 til 30 km/t, skriver Aftenposten.

https://www.bygg.no/article/1451319

Vil dette gjelde for busser og taxi også, tro :-k
Bodde i Bodø da man gjorde byen til 40 sone (da var det også noen 30 soner som fikk 40, men de fleste ble beholt) største effekten kan vel beskrives av Taxi eierne som uttrykte at småskader i kryss gikk ned med over 50% over natta.

Og som jeg opplever så er 40 km/t en mer overkommelig fartsgrense i by - med bykryss og høyreregel. Ellers opplever jeg personlig at våre fartsgrenser er rimelig forsiktige i forhold til andre lands veier og veistandard.

MDG sitt krav er for meg en beskjed om at vi skal ha demotoriserte byer - det sitter langt inne for meg i min situasjon.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Syns jeg dro kjensel på både ansikt og navn... :-k
Geir Ugland Jacobson, som har vært i mediavinden de siste dagene.

Så kom jeg på hvor jeg forrige gang så denne karen. Det var nemlig på MC-Messa på Lillestrøm for noen åre siden. Der hadde han en egen stand hvor han solgte boka si, "Survival of the fastest, eller Hvordan overleve på motorsykkel".
Jeg strenet egentlig ganske kjapt forbi og registrerte like kjapt at denne boka hadde jeg allerede skaffet meg.
Så det ble ingen stopp ved standen til Ugland Jacobsen på den messa...

Så dukket han opp igjen på FrP scena i Oslo med en forholdsvis kort gjesteopptreden.
Men her ble det ingen overlevelse... Eksludert som fylkesleder.
Ja, ja... det ruller alltids noen hoder i politikken.

Boka hans har jeg fortsatt, et eller annet sted.
Husker ikke lenger om den gjorde inntrykk da jeg leste den.
Siden jeg ikke husker gjorde den antakelig ikke det... :mk

Uansett, her er en link for de som kan være interessert:
https://www.norli.no/survival-of-the-fa ... otorsykkel
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

I dag tas denne i bruk i Bergen:

Bilde
Foto: Cato Kristensen / NRK

https://www.nrk.no/vestland/noregs-fors ... 1.15294842

Flere vil antakelig dukke opp etter hvert.
Hvor god idé er det egentlig å bruke slike fall-lemmer?

Av bilder jeg har sett ser det ut til at motorsykler fint kan manøvrere seg unna disse siden innretningen ikke dekker hele veibanen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kjellv »

Tja, det er ikke godt å si. Noen positive effekter har den, men ikke bare positivt vil jeg tro.

For ambulanser vil det helt klart ha en stor fordel. Som vi ser i reportasjen vil en ambulanse i utrykning ikke bli berørt, fallemmen vil ikke åpne seg når slike kommer. Jeg har prøvd å ligge på båre i ambulanse med en halvtime gammelt komplisert beinbrudd og passert tradisjonelle fartsdumper. Det merkes MEGET godt, selv om det kjøres sakte over dem!
Mye trolig vil motorsykler kunne styre unna når vi er klar over dem. Men vi ser også at fallemmen her er en stålplate. Vi vet hvor glatt en våt stålplate kan være, dette er et ekstra faremoment som ikke er nevnt her. Et du midt i et filskifte når denne dukker opp under støtfangeren på bilen foran deg kan det bli hjulslipp.
Ellers vil de forskjellige kjøretøy oppleve fallemmen på forskjellig måte. Slik er det også med tradisjonelle fartsdumper. En liten bil med 13" hjul vil nok merke denne mye sterkere enn en diger amerikansk pick-up. Med en vanlig fartsdump kan det faktisk være motsatt i noen tilfeller. Særlig kan evt last bak på planet på pick-upen få luftetur om det ikke er forsvarlig sikret. Fallemmen vil en bil med så store hjul knapt merke.
En bil med bare ei gummireim rundt lettmetallfelgene (lavprofil) vil kanskje også stå i fare for å knuse felgene om fallemmen slår ned, der er det ikke mye luft og gummi for å ta i mot slaget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Skumle greier dette jordraset i Gjerdrum nær Ask langs en yndet MC-vei mellom Skedsmokorset og Gardermoen:

https://www.tv2.no/nyheter/11862648/

https://www.nrk.no/nyheter/storre-jords ... 1.15307406

Kjører selv her mange ganger i løpet av sesongen, også sammen med andre. niko og jeg gjorde en fin tur i området seinsommeren i år og avsluttet med en bedre middag på Royal Taste of India i Ask sentrum, ikke langt unna rasstedet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av oivindg »

AJ skrev: 30 des 2020, 08:35 Skumle greier dette jordraset i Gjerdrum nær Ask langs en yndet MC-vei mellom Skedsmokorset og Gardermoen:

https://www.tv2.no/nyheter/11862648/

https://www.nrk.no/nyheter/storre-jords ... 1.15307406

Kjører selv her mange ganger i løpet av sesongen, også sammen med andre. niko og jeg gjorde en fin tur i området seinsommeren i år og avsluttet med en bedre middag på Royal Taste of India i Ask sentrum, ikke langt unna rasstedet.
Tragisk avslutning på jula for mange i Gjerdrum. Krysser fingrene for at det går så bra som det kan gå.

Er vel kanskje lurt å legge motorsykkelturene utenom rasfarlige områder etter perioder med mye nedbør?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Nomade »

AJ skrev: 30 des 2020, 08:35 Skumle greier dette jordraset i Gjerdrum nær Ask langs en yndet MC-vei mellom Skedsmokorset og Gardermoen:

https://www.tv2.no/nyheter/11862648/

https://www.nrk.no/nyheter/storre-jords ... 1.15307406

Kjører selv her mange ganger i løpet av sesongen, også sammen med andre. niko og jeg gjorde en fin tur i området seinsommeren i år og avsluttet med en bedre middag på Royal Taste of India i Ask sentrum, ikke langt unna rasstedet.
Ja, har selv mange turer rundt om i Romeriket og det er ikke tvil om att det finnes mange utsatte områder der.

Nå er vel dette raset i Gjerdrum i et område som er nyutbygget? Skumle greier ja.... https://geo365.no/geofarer/et-utsatt-omrade/

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Domino »

AJ skrev: 16 des 2020, 19:49 Syns jeg dro kjensel på både ansikt og navn... :-k
Geir Ugland Jacobson, som har vært i mediavinden de siste dagene.

Så kom jeg på hvor jeg forrige gang så denne karen. Det var nemlig på MC-Messa på Lillestrøm for noen åre siden. Der hadde han en egen stand hvor han solgte boka si, "Survival of the fastest, eller Hvordan overleve på motorsykkel".
Jeg strenet egentlig ganske kjapt forbi og registrerte like kjapt at denne boka hadde jeg allerede skaffet meg.
Så det ble ingen stopp ved standen til Ugland Jacobsen på den messa...

Så dukket han opp igjen på FrP scena i Oslo med en forholdsvis kort gjesteopptreden.
Men her ble det ingen overlevelse... Eksludert som fylkesleder.
Ja, ja... det ruller alltids noen hoder i politikken.

Boka hans har jeg fortsatt, et eller annet sted.
Husker ikke lenger om den gjorde inntrykk da jeg leste den.
Siden jeg ikke husker gjorde den antakelig ikke det... :mk

Uansett, her er en link for de som kan være interessert:
https://www.norli.no/survival-of-the-fa ... otorsykkel
Er det noen som husker boka og kan si noe positivt eller negativt om den?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 30 des 2020, 08:35 Skumle greier dette jordraset i Gjerdrum nær Ask langs en yndet MC-vei mellom Skedsmokorset og Gardermoen:

https://www.tv2.no/nyheter/11862648/

https://www.nrk.no/nyheter/storre-jords ... 1.15307406

Kjører selv her mange ganger i løpet av sesongen, også sammen med andre. niko og jeg gjorde en fin tur i området seinsommeren i år og avsluttet med en bedre middag på Royal Taste of India i Ask sentrum, ikke langt unna rasstedet.
Er veldig godt kjent i området og har bekjente som ikke er berørt. Har også kjørt med AJ der ...

Denne hendelsen sammen med korona gjør 2020 til ett veldig spesielt år hvor samvær og feiringer nesten har vært fraværende for vår del.

Løfter blikket mot 2021 men korona situasjonen er ikke over selv om jeg har vært på jobb hele tiden og tilnærmet levd normalt med unntak av sosial omgang og begrenset bevegelse ute og hjemme.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 01 jan 2021, 17:41
AJ skrev: 30 des 2020, 08:35 Skumle greier dette jordraset i Gjerdrum nær Ask langs en yndet MC-vei mellom Skedsmokorset og Gardermoen:

https://www.tv2.no/nyheter/11862648/

https://www.nrk.no/nyheter/storre-jords ... 1.15307406

Kjører selv her mange ganger i løpet av sesongen, også sammen med andre. niko og jeg gjorde en fin tur i området seinsommeren i år og avsluttet med en bedre middag på Royal Taste of India i Ask sentrum, ikke langt unna rasstedet.
Er veldig godt kjent i området og har bekjente som ikke er berørt. Har også kjørt med AJ der ...

Denne hendelsen sammen med korona gjør 2020 til ett veldig spesielt år hvor samvær og feiringer nesten har vært fraværende for vår del.

Løfter blikket mot 2021 men korona situasjonen er ikke over selv om jeg har vært på jobb hele tiden og tilnærmet levd normalt med unntak av sosial omgang og begrenset bevegelse ute og hjemme.

2020 blir lett å huske som et drittår, virkelig tragisk slutt på året for de i Ask, har kjørt i gjennom der mange ganger i året som er gått men kjenner ingen som bor der. Veldig konsentrert sentrum med ganske grisgrendte omegn, så måtte det skje akkurat der hvor tettheten kanskje er aller størst.
Får håpe ikke den muterte varianten av covid 19 ikke får fotfeste og gjør at utbredelsen øker kraftig før vaksineringen rekker å gjøre utslag å bremse det, vi fortjener ikke noe mer dritt nå.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

En side ved den stadig økende elbil andelen og bruken her i landet er også at disse bilene havner i alvorlige og mindre alvorlige uhell.
Og nå viser det seg at elbiler vrakes over en lav sko etter selv de minste skader de får etter slike uhell... :eh :

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfo ... 1.15232892

Et par uttalesler/kommentarer fra saken:
– Vi er dessverre på topp når det gjelder bruk og kast, sier Anja Bakken Riise.

Å få et produkt til å vare lengst mulig er det beste for miljøet.

Når jeg leser saker som dette er jeg enda mer overbevist om at jeg for to år siden gjorde et klokt valgt, nemlig å kjøpe en pent brukt bensinbil, 2004 mod. med lav km.stand (drøye 73000) og full servicehistrorikk til kr. 29000,- ferdig reg.
Nå, snaue to og et halvt år senere viser telleren 93400. Og jeg tar sikte på å beholde denne i hvert fall i to år til.
Da har den nådd den anseelige alder av 19 år.
Altså en god gjerning for miljøet :thumleft :prf .
Og ikke minst for egen del hvor jeg satt meg helt på sidelinjen uten "kjøpepress" når det gjelder nettopp bil.
Venter i grunnen bare når myndighetene kommer til å øke vrakpantprisen på gamle fossilbiler som den jeg har. Hvis den dobles eller tredobles innen f.eks. to år så kommer jeg nok til å kvite meg med bilen. Men om dette ikke skjer så er det slett ikke utenkelig at jeg beholder min 17 år gamle Hyundai i mange, mange år framovder :crazy: .

I mens får det hope seg opp med stadig flere myndighetssupsidierte elbiler hos landets skarphandlere. Og for hver nye som blir erstattet for den som blir vraket, taper Statens enda flere merverdikroner...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg er enig med deg AJ. Den bilen du har er et mye bedre miljøvalg enn å gå å kjøpe en ny el-bil eller annen bil hvis nødvendigheten og behovet ikke er der. Kikket på det programmet i går og det var egentlig ikke overraskende da dette har vært kjent problematikk lenge. Får håpe at litt fokus rundt dette kan gjøre det mulig at man noen ganger kan ordne ting litt enklere. Jeg hadde selv en lignende sak for noen år tilbake. Jeg fikk motorhavari og hadde heldigvis motor og gir forsikring, men totalkostnadene ble så høye på arbeid og ny motor at de ville kondemnere bilen. Når jeg fikk vite hva jeg vill få igjen for bilen av forsikringen så var det et enkelt regnestykke for å finne ut at jeg kom dårlig ut av det i forhold til verdien de hadde satt på bilen. Bilen var foruten motor i tipp-topp og strøken tilstand. Ikke fant de byttemotor heller da motor og gir må passe sammen. De motorene de fant passet ikke med girkassen i minn modell og da måtte de i tillegg skifte girkasse. Da drar det på seg i kost på tyske biler og automatgir.
Siden en kollega av meg er tysk av opprinnelse og hadde kamerater i bilbransjen hjemme (mekaniker hos merkeforhandler vel og bemerke) ba jeg om 2 ukers frist på å lete litt selv og jeg fant etter dag 2 en motor i tyskland som min kollega ringte på og ordnet alt det praktiske. Jeg sparte forsikrings selskapet mitt for ca 200K siden jeg fikk tilbud om 390K som erstatning og fikk bilen min tilbake ferdig reparert hos VAG verksted lokalt med tekst i service heftet om motorbytte og alt fiks ferdig. Totalt kom kosten seg på ca 180K når bilen var på veien igjen. Mitt selskap var da og er fortsatt Codan. Kan ikke annet enn å skryte av de for måten de løste dette på og hvor løsningsorienterte de var når man først tok seg bryderiet med å spørre de om muligheten for å kunne gjøre det på den måten. 1 år senere byttet jeg bilen og den går som en klokke den dag i dag og dette er 6 år siden.
Det skal sies at min bil var akkurat utenfor garantiperioden og det kan ha vært medvirkende, men jeg tror at friheten og muligheten jeg hadde til å lete i Tyskland gjorde det mulig i tillegg til en saftig besparelse for begge parter.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Gjør et off-topic innhopp her siden historien til Audi Mannen minner mye om situasjonen jeg hadde med fillebilen Nissan Almera, som jeg eide i mange, mange år fra 2005 og utover.
Men vinteren 2010 sa det stopp da girkassa skar seg såpass at jeg kjente eimen av girolje i kupéen, på et svært landlig sted seint på kvelden, midt i veien i 20 kuldegrader...

Etter å ha fått bilen på verksted og en takst av skadene og overslag over rep. lå det anb til at fillebilen var moden for skraphaugen.
Brukt girkassa umulig å oppdrive i Norge og Norden for øvrig. Ny kasse: anslått pris ca. 50.000,- :O !
Siden bilen fortsatt hadde lav km.stand, drøye 132K og var i brukbart god stand for øvrig, la jeg litt arbeid i å sjekke mulighetene for brukt girkasse andre steder enn Norge og Norden.

Hele historien kan leses her:

viewtopic.php?p=28632#p28632

Utvalgte innlegg hvor det ble gjennombrudd i saken og endelig lykkelig løsning kan leses her. Fikk fikset bilen til en brøkdel av prisen i forhold til ny girkasse:

viewtopic.php?p=31951#p31951

viewtopic.php?p=33487#p33487

I ettertid kan jeg vel med sikkerhet slå fasty at jeg også her sparte mye penger på bilholdet mitt.
Og når det gjelder meg og bil så ha jeg alltid hatt "kjedelige" biler og aldri vært noen utpreget bilentusiast, noe jeg prøvde å være et par års tid som eier av en Alfa Romeo GT.
Heldigvis varte ikke den "kløa" så veldig lenge... :knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av rolf-arne »

Med tanke på kassaksjonerte elbiler , så er vi vel ganske mange som har påpekt alle de ikke så gunstige ting med tanke på livsløpet til el-bilen - da spesiellt med tanke på batteripakke -- en bunk og du står uten bil--- er ikke mye gjennomtenkt...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Gammelsmurfen »

Var et innslag på TV forrige dagen hvor en bilforhandler sa at brukte fossilbiler solgte som aldri før, spesielt diesel.
Etterspørselen var større enn tilgangen, så de gikk ut igjen med en gang.
Tror litt av grunnen er at de som kjører mye og langt kommer billigere ut av det enn hurtiglading, og at spesielt de i distriktene er drittlei ladekøer og all ventingen.
Drøyt 50 prosent av nybilsalget er el-biler, men behovet for ladestasjoner (se bort fra Tesla-ladere) har ikke økt proposjonalt.
Når linjeeiere heller ikke tar kosten på nye trafostasjoner for at de skal kunne levere nok strøm til enkelte steder med ladestasjoner, men legger det på kommunen fremfor f.eks. Fortum som eier laderne, så blir det ikke noe bedre heller.

Med hytte på fjellet og to biler så skal ikke jeg ha noe ren el-bil før man slipper å vente to-tre timer før det er din tur til å lade, som igjen tar en snau time til.... og komme frem på hytta langt utpå natt til lørdag på helgeturer.
Har ladbar plugin-hybrid nå så slipper den ventingen på lange turer, men nå kan vel snart den gjengen i Oslo Byråd forby kjøring med fossilbiler i soner, så da blir det nok gøy. Håper at sånne forbud ikke gjelder MC, så kan man i hvertfall fortsette å kjøre i de 8-ish månedene jeg pleier å kjøre mc. Kollektiv frister ikke meg, for mye styr og er uforutsigbart.

Svar