Passat Variant 06-08 rustholker?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
ZZR-Erling

Passat Variant 06-08 rustholker?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hei
Fint om noen med erfaring på dette karosseriet kunne si noe om de ruster mye eller ikke.
Altså Passat 06-08.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Passat Variant 06-08 rustholker?

Legg inn av SverreOlsen »

En god del ble rettet opp på garanti, men igjen ja, vett om 3 tilfeller av kjentfolk av meg som alle har fått utbedret rust, alle på garanti. Er ikke på alvorlige plasser, ikke snakk om att den ikke blir eu godkjent, er kosmetisk rust for å si det sånn. Rundt alle festene på fabrikkmontert takstativ, bakluka og lakken er generelt svak for steinsprut. Ikke hørt om noe problem med hjulbuer, kanaler eller bærende konstruksjon.

ZZR-Erling

Re: Passat Variant 06-08 rustholker?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ok..denne garantien. Er det noe man kan "stole" på for å si det slik? Er det 10 år.hva gjelder?

ZZR-Erling

Re: Passat Variant 06-08 rustholker?

Legg inn av ZZR-Erling »

Dekra, organ som sjekker svært mange biler, (EU-kontroll i Tyskland):
MELLOMKLASSEBILER:
BMW 3-serie (2005-12), totalkarakter: +
3-seriegenerasjonen som ble lansert i 2005, er ifølge Dekra et riktig trygt bruktbilkjøp; nesten åtte av ti biler er uten feil. Sjekk hjuloppheng foran og servostyring på biler med brede dekk.

Prisområde: 170 000 - 240 000 kroner (320d, ny utgave).

VW Passat (2005-10), totalkarakter: +
Passat av generasjonen som ble lansert i 2005, har i hovedsak betydelig færre feil enn gjennomsnittet. 76,4 prosent er helt uten feil, bare én av ti Passater har betydelige feil.

Prisområde: 140 000 - 170 000 kroner.

Saab 9-3 (2002-11), totalkarakter: +
Skal en tro Dekras funn, var det ikke 9-3s tekniske kvaliteter som forårsaket Saabs undergang. 9-3 er ikke bare bedre enn gjennomsnittet, den er en av de beste med høy kilometerstand.

Prisområde: 80 000 - 120 000 kroner.

Toyota Avensis (2003-09), totalkarakter: +
Denne generasjonen av Avensis hører til Toyota-modellene som for alvor har bygd merkets kvalitetsry. Bare for elektrisk anlegg/elektronikk/lys finner Dekra flere feil enn snittet for bilklassen.

Prisområde: 100 000 - 150 000 kroner.

Audi A4 (2000-08), totalkarakter: 0
Mens dagens Audi A4-generasjon ifølge Dekra er bruktbilen med færrest feil av alle, er forgjengeren (omfattende facelift i 2004) mer gjennomsnittlig. Biler med sportsunderstell er utsatt for ulyder.

Prisområde: 110 000 - 130 000 (1,6 bensin), 135 000 - 180 000 kroner (diesel).

Skoda Octavia (2004-09), totalkarakter: 0
Tross gjennomsnittlig hovedkarakter er Octavia bedre enn gjennomsnittet for alle tekniske underkategorier. Får ingen dramatisk økning i feilprosent med høy kilometerstand.

Prisområde: 95 000 - 130 000 kroner (1,9 TDI).

Mazda 6 (2002-07), totalkarakter: 0
Mazda 6 har flere feil enn gjennomsnittlig i flere tekniske underkategorier når kilometerstanden passerer 100 000 km. Elektrisk anlegg og rust må sjekkes om den er din utvalgte bruktbil.

Prisområde: 90 000 - 120 000 kroner (1,8 bensin).

Opel Vectra (2002-08), totalkarakter: 0
Vectra har mye plass til relativt lav pris. Fjæring og hjuloppheng bør sjekkes, og eldre Vectraer har relativt ofte feil ved avgass/eksos.

Prisområde: 90 000 - 140 000 kroner (1,9 diesel).

Peugeot 407 (2004-10), totalkarakter: 0
Med lav kilometerstand har Peugeot 407 høy feilprosent, men den holder seg ganske bra med høy kilometerstand, og regnes da som gjennomsnittlig god.

Prisområde: 80 000 - 100 000 kroner (1,6 diesel og bensin)

Ford Mondeo (2000-07), totalkarakter: -
Med kilometerstand 100 000 - 150 000 km finner Dekra mange feil ved den forrige Mondeo-generasjonen: Bremsefeil er utbredt, det samme er feil ved elektrisk anlegg/elektronikk/lys.

Prisområde: 100 000 - 130 000 kroner.

STORBILER:
Audi A6 (2004-11), totalkarakter: +
Solid storbil der mer enn åtte av ti biler går gjennom Dekra-kontrollen uten anmerkninger, selv ved kilometerstand på mellom 100 000 og 150 000 kilometer.

Prisområde: 170 000 - 220 000 (2,0 TDI/2,4 bensin).

BMW 5-serie (2003-10), totalkarakter: 0
Litt flere feil enn Audi A6; tre av fire biler er uten feil i Dekra-kontrollene. Flere feil enn gjennomsnittet for bilklassen i kategorien motor/miljø.

Prisområde: 190 000 - 240 000 kroner (520d 2006-modell).

Mercedes E-klasse (2002-09), totalkarakter: 0
Ved høy kilometerstand har E-klasse flere feil knyttet til hjuloppheng enn de tyske konkurrentene. Rustproblemene kjent fra tidligere generasjoner er ifølge Dekra under kontroll.

Prisområde: 170 000 - 200 000 kroner (200 CDI, 200 Kompressor).

Volvo V70/XC70 (2000-07), totalkarakter: - -
Dagens V70-generasjon (fra 2007) har svært lav feilprosent, men den forrige V70-en (00-07) har mange feil, og får totalkarakter to minuser. Sjekk understell/styring, bremser og elektrisk anlegg.

Prisområde: 170 000 - 200 000 kroner (D5).

SUV-ER:
Subaru Forester (2002-08), totalkarakter: 0
Dekra kaller Forester for en bil som klarer alt. Det gjelder også høy kilometerstand, for i alle underkategorier er resultatet litt bedre enn for de fleste andre SUV-ene. Facelift i 2005.

Prisområde (faceliftutgave, 2006): 150 000 - 170 000 kroner.

Toyota RAV4 (2000-06), totalkarakter: 0
Generelt en solid bruktbil, men med høy kilometerstand er den noe plaget av småfeil, særlig når det gjelder elektrisk anlegg/elektronikk/lys. Dekra anbefaler en generell sjekk av slitedeler.

Prisområde: 135 000 - 170 000 kroner.

Honda CR-V (2001-06), totalkarakter: 0
Dekra finner relativt mange feil i underkategorien elektrisk anlegg/elektronikk/lys. Ofte er disse feilene enkle å rette. 65,1 prosent av de kontrollerte CR-V-ene er uten feil.

Prisområde: 130 000 - 160 000 (2,0 bensin).

Nissan X-Trail (2001-07), totalkarakter: 0
Selv om X-Trail får gjennomsnittlig totalkarakter, har den flere feil enn gjennomsnittet i flere underkategorier. Kontroll av slitasje på bremser og styring anbefales.

Prisområde: 150 000 - 180 000 kroner.

Suzuki Grand Vitara (2005-), totalkarakter: Ikke vurdert
Grand Vitara (2005 eller nyere) er ikke vurdert av Dekra med kilometerstand 100 000 til 150 000 km. Med lavere kilometerstand legger den seg på et gjennomsnittlig feilnivå.

Prisområde: Pluss/minus 150 000 kroner (2,0 diesel).

FLERBRUKSBIL:
Opel Zafira (2005-11), totalkarakter: +
Generasjon to av Zafira er ifølge Dekras statistikk et trygt bruktkjøp, med færre feil enn VW Touran. 72 prosent av de kontrollerte bilene er uten feil.

Prisområde: 100 000 - 130 000 kroner (1,9 CDTI).

VW Touran (2003-), totalkarakter: +
Touran bygges på samme plattform som Golf, og Dekras statistikk tyder på at det er en god basis for en pålitelig bil. Holder seg bedre enn de fleste konkurrentene ved høy kilometerstand.

Prisområde: 90 000 - 130 000 kroner (1,9 TDI).

SMÅBILER:
Toyota Yaris (1999-2006), totalkarakter: 0
Yaris holder seg best av de mest populære småbilene i Norge. Flere feil ved bremser enn gjennomsnittet for klassen. Feilene er ofte enkle å rette.

Prisområde: 50 000 - 70 000 kroner.

Hyundai Getz (2002-09), totalkarakter: 0
Dekra karakteriserer Hyundai Getz som en solid småbil. Få feil er av alvorlig karakter.

Prisområde: 45 000 - 60 000 kroner.

VW Polo (2005-09), totalkarakter: 0
Dekra finner betydelige feil ved 26,8 prosent av Poloene som har gått over 100 000 kilometer. Motor og karosseri holder bra stand, resten bør sjekkes.

Prisområde: 60 000 - 75 000 kroner.

Peugeot 206 (1998-2006), totalkarakter: -
Flere feil enn gjennomsnittet for klassen på de fleste områder. Bare fire av ti biler uten feil.

Prisområde: 50 000 - 60 000 kroner.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Passat Variant 06-08 rustholker?

Legg inn av freddy123 »

En kompis av meg hadde en Passat 06mod den måtte inn på utbedring av rust... Ingen farlig rust, men kosmetisk rust .

Den hadde mye sinklslipp som det er på disse så lakken hadde flaket av en del plasser ... Særlig ved spisse kanter og hjørner osv...

Og dette var det mye av så bilen ble hellakert utenom frontfanger og bakfangern... Siden sinkslippet var over alle lakkerte mettalflater ...

Jeg var med når "moroa" skulle betales og sluttsummen selv om det var en garanti jobb så ble det vel 20k tror jeg han måtte legge ut, wag dekket jo det meste men var det 75% tror jeg av total prisen ...

Uansett tenker du på en sånn en se etter sinkslippet og hør om eier har vært flink med å ta tak i det har det vært fikset opp i nylig så er det jo bra :)

Også en annen ting ikke kjøp wag med dsg kasse da ber du om trøbbel de girkassene er utrolig dårlige ...

Men en diesel manuell går som bare det :)

Men som en på jobben sier har man bil så har man problemer :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

ZZR-Erling

Re: Passat Variant 06-08 rustholker?

Legg inn av ZZR-Erling »

Takker for tips og info!
Skal ha manuell kasse og TDI 1,9 motor!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Passat Variant 06-08 rustholker?

Legg inn av Kjellrf »

Det som er med Passat'en, er at feilene nok ikke kommer på EU-kontroll (som Dekra er). Honest John i England baserer seg i langt større grad på brukererfaringer, og samarbeider med reliabilityindex.com, som drives av et av Englands største forsikringsselskaper på utvidet kasko. Dvs du får greie på om det er større kostnader som må tas på forsikring.

Ellers leaset en kompis ny Passat i 2005 da den kom, med sportsfjæring/sportspakke (introduksjonstilbud). Han satt i 3 år og angret på det valget. Sportsfjæringa er for stiv.
Rust ved takrailsa skyldes at railsa ikke tåler (over)last. Da beveger taket seg, og lakken sprekker. For å få noe igjen på lakkgarantien, må alle servicer være fulgt til punkt og prikke. Hørte om en som ikke kunne da han hadde time for sjekk av skade, men kom tilbake en drøy måned seinere. Da gjaldt ikke garantien lengre.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: Passat Variant 06-08 rustholker?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hmm..må da ha blitt bedre på feks 08. Og..hva er vitsen med sporsfjæring om det ikke er hardt? ;-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Passat Variant 06-08 rustholker?

Legg inn av AJ »

Kjøpte en Passat "Court" stv. 1996 mod. i fjor.
Veldig klar over at denne er 10 år eldre enn den ZZR-Erling lurer på, bare så det er nevnt.

Men fikk likevel lyst til å nevne at bilen virker rimelig rustbestandig, i hvert fall under. Dog ikke like bra i karosseriet... Rust rundt dørhåndtak og nedkant på dørene, noe jeg bør gjøre noe med til våren... :-k

Ellers funker bilen bra teknisk og mekanisk. Ingen startproblemer i kulda her vi bor i bortimot 20 minus, uten motorvarmer.
Heller ingen problemer på langtur, som i dag på handletur til Charlottenberg.. ;) .
Har for øvrig bare gått vel 172K...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Passat Variant 06-08 rustholker?

Legg inn av Kjellrf »

AJ skrev:Kjøpte en Passat "Court" stv. 1996 mod. i fjor.
Veldig klar over at denne er 10 år eldre enn den ZZR-Erling lurer på, bare så det er nevnt.

Men fikk likevel lyst til å nevne at bilen virker rimelig rustbestandig, i hvert fall under. Dog ikke like bra i karosseriet... Rust rundt dørhåndtak og nedkant på dørene, noe jeg bør gjøre noe med til våren... :-k

Ellers funker bilen bra teknisk og mekanisk. Ingen startproblemer i kulda her vi bor i bortimot 20 minus, uten motorvarmer.
Heller ingen problemer på langtur, som i dag på handletur til Charlottenberg.. ;) .
Har for øvrig bare gått vel 172K...
Da ny modell kom i 97, var den belemret med mange barnesykdommer. Så jeg veit ansatte hos Møller som holdt ekstra lenge på 94-96 modellene sine dengang, istedenfor å kjøpe den nye modellen når de egentlig ville bytte. Rett og slett fordi den gamle var klart bedre enn den nye når det gjaldt feil og mangler.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Passat Variant 06-08 rustholker?

Legg inn av AJ »

Kjellrf skrev:
AJ skrev:Kjøpte en Passat "Court" stv. 1996 mod. i fjor.
Veldig klar over at denne er 10 år eldre enn den ZZR-Erling lurer på, bare så det er nevnt.

Men fikk likevel lyst til å nevne at bilen virker rimelig rustbestandig, i hvert fall under. Dog ikke like bra i karosseriet... Rust rundt dørhåndtak og nedkant på dørene, noe jeg bør gjøre noe med til våren... :-k

Ellers funker bilen bra teknisk og mekanisk. Ingen startproblemer i kulda her vi bor i bortimot 20 minus, uten motorvarmer.
Heller ingen problemer på langtur, som i dag på handletur til Charlottenberg.. ;) .
Har for øvrig bare gått vel 172K...
Da ny modell kom i 97, var den belemret med mange barnesykdommer. Så jeg veit ansatte hos Møller som holdt ekstra lenge på 94-96 modellene sine dengang, istedenfor å kjøpe den nye modellen når de egentlig ville bytte. Rett og slett fordi den gamle var klart bedre enn den nye når det gjaldt feil og mangler.
Høres betryggende ut :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Passat Variant 06-08 rustholker?

Legg inn av ZZR-Erling »

Da ble det en Passat Variant 08 med manuell kasse, 1,9TDI, krok og 8 alu og165 på meteret. Fant den hos BIL AS i Hønefoss. Fikk 7 for den gamle 03 med 295 og 7 2er.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Passat Variant 06-08 rustholker?

Legg inn av SverreOlsen »

Gratulera! Håper du blir fornøyd! langt kjørt den nye? :-)

ZZR-Erling

Re: Passat Variant 06-08 rustholker?

Legg inn av ZZR-Erling »

SverreOlsen skrev:Gratulera! Håper du blir fornøyd! langt kjørt den nye? :-)
Takk! 165 000 "dieselkilometer" :crazy:

Svar