MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 758
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av Audi Mannen »

FreewheelBurning skrev: 12 nov 2021, 17:13 Skattefordeler er ikke gratis, det er noe "vi" (samfunnet) betaler for (som så mye annet). Målet er blant annet å gi muligheten til å forbedre pensjon for de med en ellers dårlig tjenestepensjon. Du reagerte jo selv med vanntro på om dette skulle økes til 2 millioner. Hvorfor er 60k ok mens "ubegrenset" er useriøst?
En liten opplysende faktor slik at du ikke tror det " koster" fellesskapet noe med IPS da dette kun utløser en skatte utsettelse. Skatt må betales ved uttak uansett på inntekt i Norge. Fordelen ligger i utsettelsen og muligheten man har til å reinvestere eventuell fortjeneste på aksjer etc. uten å skatte av den før uttak.
Så den dagen sluttstreken settes under et tall så er all skatt betalt før du kan bruke pengene på det du måtte ønske.
Ducati Multistrada V4S - 2021

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av FreewheelBurning »

Hvis IPS ikke "koster" noe, hvorfor skal det være begrensning da? Jeg vet at skatten er symmetrisk, samme inn som ut.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av oivindg »

FreewheelBurning skrev: 14 nov 2021, 12:58 Hvis IPS ikke "koster" noe, hvorfor skal det være begrensning da? Jeg vet at skatten er symmetrisk, samme inn som ut.
Det koster jo staten noe å utsette skatteinntekten. Staten taper renter på beløpet, selv om renta akkurat nå er lav. I tillegg vil vel realverdien av skatteinntekten gå ned fordi pengene blir mindre verdt for hvert år på grunn av inflasjon?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av FreewheelBurning »

Også teller det vel ikke for formueskatt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av AJ »

Å få pengene til å strekke til og ikke minst yngle best mulig er vel antakelig aktuelt for stadig flere i disse tider.

Sparerentene på høyrente er opp i 3,15 % for tiden på konto med visse begrensninger, som f.eks. 2 gebyrfrie uttak over en 12 måneders periode - se Finansportalen. Mer om man velger å binde innskuddet er periode.

Likevel holder ikke dette tritt med prisutvikling og inflasjon.

Et alternativ for den risikovillige kan være å slenge seg med såkalt folkefinansiering, som f.eks FundingPartner, som i morgen, 7. des. 2022, inviterer folk og kanskje MC-folk spesielt :-k , til å investere i dette lånet:
Vogeinvest.PNG
Jeg har selv investert i et bredt utvalg av lån på FundingPartner plattformen de siste tre årene og har enda ikke gått på noe tap, dvs. at investerte lån er misligholdt. Men det har vært på hengende håret et par-tre ganger. Så risikoen for tap er absolutt til stede, noe man må være veldig klar over!
Selv har jeg hatt en avkastning, uten tap, på 9 % så langt.

Så for meg har dette så langt vært en grei passiv (rente)inntekt så langt med investering i div. lån fra kr. 3000,- til 20000,- i ulike virksomheter som bla. streamingstjenestefirma, div. byggeprosjekter, fiskeindustrien, transportnæringen, gårdsturisme osv. osv.

Om jeg slenger meg med på å investere i lånet til Voge importøren har jeg foreløpig ikke bestemt meg for enda...

NB:
For ordens skyld; jeg har ingen eierinteresser eller er tilknyttet FundingPartner på noen annen måte enn som privatinvestor.
Samme gjelder Finansportalen, som jeg har vist til i dette innlegget.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 640
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av Nomade »

I likhet med @AJ så har jeg også investert i lån på Fundingpartner de siste par årene. Ikke hatt noe tap på det ;-)

Det er gode muligheter for å lese seg opp å studere de forskjellige lånetakere som trenger kapital. Og dermed gjøre seg opp egne og kvalifiserte meninger om hva man ønsker å satse på.
Synes man aksjemarkedet skummelt og satse på eller att fond blir litt kjedelig? Ja da kan jeg anbefale Fundingpartner eller lignende folkefinansieringsselskaper :thumleft

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjenner en som tjente rundt 1.6 mill i fjor. I følge han selv tjener han godt, men jobber også utrolig mye. Han er på jobb 20 timer i døgnet. Enten i form av telefonsamtaler eller via mail etc. eller fysisk tilstede på jobb.

Når han har ferie er han også sporadisk på jobb. så dette må også legges til i arbeidstiden.

Hvis vi sier han jobber 20 timer pr. dag (i følge han selv). (inkludert mye av helgene) så kan vi si vi kan gange 20 timer med 6 dager i uken. (la oss gi mannen EN dag fri). Det blir 120 timer i løpet av en uke og 6.000 timer i løpet av et år hvis vi gir han 2 uker 100% ferie uten noe som helst jobbing.

1.6 mill / 6000 timer = 266 kroner pr. time. Rekk opp hånden den som synes det er en god lønn.

__________

Grunnen til at jeg nevnte regnestykket over er at veldig mange av oss sparer oss til fant. Det blir nesten en besettelse. Det blir en slags hobby og se sparekontoen øke og man blir på en måte tilfredstilt av å se kontoen vokse. Såpass tilfredsstilt at man vegrer seg for å bruke pengene, selv når man faktisk trenger dem.

Jeg er enig i at det er lurt og ha en buffer, og jo mindre oversikt man har over økonomien og sin egen livssituasjon jo større bøffer bør man ha. Det blir litt opp til hver enkelt. Vi har en slags felleskonto eller en bufferkonto som det mer eller mindre alltid står 100.000ish kroner på. Det beløpet har vært der vertfall de siste 10 årene. Men vi har blitt enige om at det ikke er noen grunn til å øke denne bufferen. Havner det litt over så kjøper vi noe vi har lyst på eller bruker dte på andre ting.

Mitt motto er ganske enkelt at man lever EN gang. Pengene jeg har tjent, skal gå til meg og evt. oss og ingen andre. jeg har ikke tenkt til å dø med en stor sparekonto. Hva er poenget med det?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 09 des 2022, 06:01 Mitt motto er ganske enkelt at man lever EN gang. Pengene jeg har tjent, skal gå til meg og evt. oss og ingen andre. jeg har ikke tenkt til å dø med en stor sparekonto. Hva er poenget med det?
Jeg er langt på vei enig i dette.
Har en solid bufferkonto selv. Greit å ha om det plutselig skulle komme noen uforutsette utgifter, noe som gjerne skjer når man minst venter det.

Når det investeringsmuligheter som eksempelvis FundingPartner, som jeg selv har benyttet meg av i tillegg til Monio, så er det for meg det mest interessante med disse at gode rentekroner utbetales hver måned. Og ved noen lånetilfeller også avdrag. Dette gir en ofte god "passiv inntekt", som man gjerne kaller det, hver måned så lenge man er investert. Beløpet vil selvfølgelig være avhengig av investert beløp.

Også har man mulighet til å planlegge slik at tilbakebetalingen av det investerte beløpet kan skje når behovet for pengene er der, til ferieturen, serviceutgiftene til MC'en osv. osv., alt etter når man foretok investeringen som f.eks. 12, 18 eller 24 måneder tidligere.

Disse låneinvesteringene har vært mine beste så langt de siste par årene.
Men risikofritt er det jo ikke, som jeg nevnte i forrige innlegg.
Så invester aldri mer enn du har råd til å tape, er fortsatt er godt råd.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av mekkern »

har et fond og sparer litt i bank-så får en se an litt med pensjon etter de får køddet til litt til. :sorry
https://www.vi.no/okonomi/pensjonsutval ... n/77978299
https://www.vi.no/okonomi/afp-foreslar- ... r/77911966
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 09 des 2022, 21:04
Bjerknez skrev: 09 des 2022, 06:01 Mitt motto er ganske enkelt at man lever EN gang. Pengene jeg har tjent, skal gå til meg og evt. oss og ingen andre. jeg har ikke tenkt til å dø med en stor sparekonto. Hva er poenget med det?
Jeg er langt på vei enig i dette.
Har en solid bufferkonto selv. Greit å ha om det plutselig skulle komme noen uforutsette utgifter, noe som gjerne skjer når man minst venter det.

Når det investeringsmuligheter som eksempelvis FundingPartner, som jeg selv har benyttet meg av i tillegg til Monio, så er det for meg det mest interessante med disse at gode rentekroner utbetales hver måned. Og ved noen lånetilfeller også avdrag. Dette gir en ofte god "passiv inntekt", som man gjerne kaller det, hver måned så lenge man er investert. Beløpet vil selvfølgelig være avhengig av investert beløp.

Også har man mulighet til å planlegge slik at tilbakebetalingen av det investerte beløpet kan skje når behovet for pengene er der, til ferieturen, serviceutgiftene til MC'en osv. osv., alt etter når man foretok investeringen som f.eks. 12, 18 eller 24 måneder tidligere.

Disse låneinvesteringene har vært mine beste så langt de siste par årene.
Men risikofritt er det jo ikke, som jeg nevnte i forrige innlegg.
Så invester aldri mer enn du har råd til å tape, er fortsatt er godt råd.
Det er nok mange kloke måter og forvalte pengene på og måten du gjør det på er helt sikkert god så lenge det passer for deg. Personlig ønsker jeg ikke bruke tid på dette. Jeg synes alt som har med økonomi å gjøre er uhyre kjedelig. Vi putter en god slump penger hver måned over på en felleskonto hvor alle faste utgifter blir trekt fra. Det beløpet er likt for begge. Det vi sitter igjen med styrer vi vil selv.

Madammen tar seg av det økonomiske og passer på at alt blir trukket og at det er penger nok på denne kontoen. Noe det alltid er. Det som er til overs evt. setter hun inn på denne buffer kontoen, som vi prøver og holde på rundt 100k ish.

Ture
Innlegg: 9
Registrert: 13 okt 2021, 19:55
Motorsykkelen din: KTM Duke 890r, 2021

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av Ture »

Jeg har investert/lånt ut penger via Fundingpartner i et par år. Kun gode erfaringer og ingen tap så langt. Statistisk sett er realisert tap på Fundingpartner sin plattform i området 0,5%. Avkastning ligger derimot i området 10%. Si man går inn med 250.000,- (en sum nevnt innledningsvis i denne tråden), det er 100 lån på 2.500,-. Man har da fordelt seg godt utover og ligger nok nærme statistikken hva gjelder tap, altså ca. 0,5%. Om det blir like hyggelige tall for 2023 får tiden vise.....

Folkelån, som f.eks. tilbys via Fundingpartner, er per nå eneste investeringsalternativ jeg har funnet som gir god avkastning og som samtidig har kort tidshorisont. Lånene har stort sett en varighet på 9-18 mnd. Skulle man få behov for pengene så er det bare å slutte å reinvestere i nye lån, innen et års tid er da pengene tilbake på konto.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av AJ »

Bestilte i dag en ny rentbrennede vedovn for nettopp en del av renteinntektene fra FundingPartner investeringene.

Den vi har i dag, en Trolla 204, er fra 1988 da vi bygde huset og er ikke like effektiv som de disse nye ovnene.
Brennplatene i denne er med årene blitt deformerte og ovnen er ikke utstyrt med Skamolex stein, som holder lenger på varmen enn metallbrennplatene i eldre ovner, som Trolla 204. Reservedeler er heller ikke lenger å få tak i til denne Trollaovnen.

Så da ble det denne, en Dovre 100 CBS, av samme størrelse som Trolla 204.
Godt tilbud på Gausdal Landhandleri:
100 cbs.PNG
Kommer også til å gå til innkjøp av etasjedelen, som gir ytterligere bedre varmeeffekt.
Blir nok en god erstatter i treffegangen i underetasjen med god varme stigende opp et par etasjer... :prf
Også er jeg ganske sikker på at vi kommer til å få mer varme ut av mindre ved med denne nye ovnen. Penger spart der også... :crazy:
dovre-120cbs-bkg.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5061
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av dypen »

Ta en prat med noen som har nyere rentbrennende ovn eller peisinnsats før du monterer, mulig du får ett litt annet syn på tingene. Peisovn vi har skal ikke ut av huset så lenge jeg lever, lett å fyre opp i og varmer / brenner som forventet :twothumbs:
Sist redigert av dypen den 10 des 2022, 15:48, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjøpte ikke ovn i det hele tatt og sparte hele beløpet :lol :knegg

Vi har en Daikin varmepumpe som holder fyr i huset for en rimelig penge. Vi har vedovn også, men er jo jaggu ikke gratis den veden heller. Dessuten tar den mye plass samt gir ketchup effekt vedrørende varme. Man må også mer eller mindre være i nærheten hele tiden når vi fyrer i ovnen for å legge på mer ved etc.

Så definisjonen av å spare kommer klart ann på hva man mener er "nødvendig" og ha ut fra egne preferanser :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5061
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av dypen »

Har i hele høst / vinter fyrt en runde på peisovn hver dag som merkes betydelig på strømforbruk / strømregninga. Nå er ikke bjørkeved gratis heller, betalte 1100 pr 1 m³ og hentet 2 paller så frakt ble fordelt på vedhenting og kjøp av brukt tilhenger :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Svar