Frakt av mc

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
PetterT
Innlegg: 91
Registrert: 17 apr 2016, 18:29
Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next

Re: Frakt av mc

Legg inn av PetterT »

Skal din frue kjøpe usett? Hvis ikke så er billigste og letteste måten å hente den på, å ta hengeren på bilen og sette av gårde.
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. :buddies:

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Frakt av mc

Legg inn av Geiroe »

Sett sykkelen på hovedstøtte(depotstøtte) ta med et tynt bord eller en metallplate og legg under, stropp fast rundt gaffelbeina(hjulbolten) en stropp på hver side, legg noe foran framhjulet slik at ikke sykkelen kan komme fremover. Gjør det samme ved bakhjulet, husk at bakhjulet står i friluft, så ta med noe å legge under. Legg noe over salen slik at det ikke gnisser, og fest en stropp over. Ta gjerne en sikringsstropp slik at den ikke har mulighet for å komme fremover. Da er du klar for avreise, stopp og sjekk at sykkelen ikke flytter på seg. Lykke til :vs
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Thruxton
Innlegg: 44
Registrert: 18 sep 2005, 15:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada
Sted: A.Agder

Re: Frakt av mc

Legg inn av Thruxton »

Foretrekker å frakte sykkelen på sidestøtta. Med jekkestroppene presser du fjærene sammen. Og dekkene er som limt til hengeren.
De andre jekkestroppene fester du høyt på begge sidene på sykkelen.
Tempo Taifun / BSA 650 / BMW R75/5 - R90/6 / Honda 750F2 / Yamaha XS1100 / Yamaha SR500 / Suzuki GR650 /
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Frakt av mc

Legg inn av HeHy »

Thruxton skrev:Foretrekker å frakte sykkelen på sidestøtta. Med jekkestroppene presser du fjærene sammen. Og dekkene er som limt til hengeren.
De andre jekkestroppene fester du høyt på begge sidene på sykkelen.
Gjorde det en gang og knakk sidestøttebolten...

Thruxton
Innlegg: 44
Registrert: 18 sep 2005, 15:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada
Sted: A.Agder

Re: Frakt av mc

Legg inn av Thruxton »

Om sykkelen står loddrett så hviler ikke sykkelen på sidestøtta.
Tempo Taifun / BSA 650 / BMW R75/5 - R90/6 / Honda 750F2 / Yamaha XS1100 / Yamaha SR500 / Suzuki GR650 /
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Frakt av mc

Legg inn av kjellv »

HeHy skrev:
Thruxton skrev:Foretrekker å frakte sykkelen på sidestøtta. Med jekkestroppene presser du fjærene sammen. Og dekkene er som limt til hengeren.
De andre jekkestroppene fester du høyt på begge sidene på sykkelen.
Gjorde det en gang og knakk sidestøttebolten...
Slik gjør jeg det og, men knepet er å feste/stramme alle stropper først og så jekke ned høyresiden først. Da reiser sykkelen seg. Så jekker man ned venstresiden til sidestøtta har god kontakt uten å bli overbelastet.
Men pass godt på hvis det er en kåpesykkel så ikke stramme stropper ligger i kontakt med kåpen. Vinklene endrer seg mye mens man strammer og plasten sprekker lett.

Thruxton
Innlegg: 44
Registrert: 18 sep 2005, 15:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada
Sted: A.Agder

Re: Frakt av mc

Legg inn av Thruxton »

Ryggbeskytteren er perfekt som underlag når en stropper over salen.
Tempo Taifun / BSA 650 / BMW R75/5 - R90/6 / Honda 750F2 / Yamaha XS1100 / Yamaha SR500 / Suzuki GR650 /
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Frakt av mc

Legg inn av Baffin »

kjellv skrev:
HeHy skrev:
Thruxton skrev:Foretrekker å frakte sykkelen på sidestøtta. Med jekkestroppene presser du fjærene sammen. Og dekkene er som limt til hengeren.
De andre jekkestroppene fester du høyt på begge sidene på sykkelen.
Gjorde det en gang og knakk sidestøttebolten...
Slik gjør jeg det og, men knepet er å feste/stramme alle stropper først og så jekke ned høyresiden først. Da reiser sykkelen seg. Så jekker man ned venstresiden til sidestøtta har god kontakt uten å bli overbelastet.
Men pass godt på hvis det er en kåpesykkel så ikke stramme stropper ligger i kontakt med kåpen. Vinklene endrer seg mye mens man strammer og plasten sprekker lett.
Riktig, men ikke bruk jekkestropper fort gjort å dra til litt for mye. :O
Produsenter og forhandlere bruker jo bare spennbånd og det holder i bøtter og spann.

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Frakt av mc

Legg inn av Geiroe »

Frakta VF'n 65 mil på hovedstøtta, sto støtt som fjell :twothumbs: veier 270kg tørr, og ganske topptung.
Kjørte akkurat en scooter 50cc, festet på samme måte, kunne nesten veltet hengern uten at moppa flytta seg.
Har også fraktet en Suzuki AC50 på sidestøtta, uten like stort hell, feste til sidestøtta ga litt etter, så stroppene måtte etterstrammes.
Men man bestemmer selv hvordan man vil sikre den, man er selv ansvarlig for evt. skader.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Frakt av mc

Legg inn av FredrikE24 »

Frakt på henger eller i varebil er en smalsak.. Leide en Hiace fra RentAWreck og henta en Kawa Z750 ifjor vår. Kjørte Oslo-Ålesund-Oslo på en dag.

Ang. stropping, å stroppe den på en slik måte at man komprimerer dempingen er en stor fordel vil jeg si, men man trenger ikke overdrive heller. Går gaffelbeina lekk, så kanskje det var på tide, hva vet jeg.

Normalt lar jeg en hjelper sitte på sykkelen rett opp og ned, så fester jeg to stropper forran(styrefester, styrekrone, øvre demperfester er perfekt), en ut til hver side og litt frem. Strammer så det er sånn passe(ellers vil jo sykkelen trille fremover). Fester så to stropper bak med ca. samme vinkel ut på siden og bakover som forran og strammer opp her(fothvilerfester er ofte perfekt). Da strammer det seg forran og sykkelen står nå i lengderetningen. Så er det bare å stramme på forran så gaffelen går ned sånn passe og stramme etter litt bak.. Du kan kjøre av veien, ta et kolbøtter og bulke noe vannvittig.. Eneste som står stått i bilen er sykkelen :)
Fire jekkestropper, ingen bruk av støtte og gjort på 5 minutter
Frakta veldig mange sykler slik og aldri vært noe problem :)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Frakt av mc

Legg inn av Elruts84 »

Hentet min egen sykkel 3-4 timer fra hvor jeg bodde. Altså 6-8 timer tur/retur. Hadde da ikke MC lappen og løsningen ble å låne henger som vi har i familien og kjøre å hente sykkelen slev. :p Stroppet sykkelen fast og kjørte tilbake. Så har du lyst på en kjøre tur med bil og henger så er det en løsning kanskje. :D

Stroppet sykkelen på side støtta med litt press. Flere stropper i alle retninger. Og kontrollerte underveis. Fungerte meget bra

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar