tar bloggene knekken på forumet?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Låst
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: tar bloggene knekken på forumet?

Legg inn av Bjerknez »

Hvorfor er det oppskrift på bråk? jeg regner med du mener tryneboka her?

Er venn med både sjefer, ekte venner, bekjente, gamle tanter og skolekameraeter jeg ikke har sett på årevis. Har så langt til gode og opplevd noe bråk. Det handler vel bare om hvordan man oppfører seg gjør det ikke det da?

Tenker man litt gjennom hva man skriver før man klikker på "post"-knappen så går det veldig bra. men ja, det finnes dem som legger ut litt i overkant mye etter min mening. Men det får være dems sak.

Facebook skaper ærlige mennesker. Det blir vanskeligere å lyve på seg noe når hvem som hslest kan ta deg på det du sier. I et forum gjemt bak et nick er dette lettere, men i dag tror jeg man fort blir avslørt. Derfor så synes jeg det er viktig at vi tør å vise hvem vi er og ikke gjemmer oss bort, samt tenker litt gjennom på hva vi faktisk poster der ute på det vide web.

Alle som klarer å skrive "Bjerknez" på google finner ut hvor jeg bor, telefonnummeret mitt, link til hjemmeside samt mitt reelle navn som er Ove Bjerknes. Jeg er ikke redd for å vise hvem jeg er og jeg pleier også å være ganske påpasselig med hva jeg skriver og legger ut. Alt handler vel om å oppføre seg. Man trenger jo ikke å legge ut bilder av hemoridene sine så fort man har klart å registrert seg en facebook konto.

Vertfall litt slik jeg tenker...

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: tar bloggene knekken på forumet?

Legg inn av kvase »

Denne dama setter litt mere ord på sakene som også berøre mange her
http://www.aftenbladet.no/familieogoppv ... 0318_1.snd
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: tar bloggene knekken på forumet?

Legg inn av Bjerknez »

kvase. skrev:Denne dama setter litt mere ord på sakene som også berøre mange her
http://www.aftenbladet.no/familieogoppv ... 0318_1.snd
Ja, er det noe jeg missliker så er det mødre og fedre som skal legge ut bilder av ALT barne foretar seg. Det florerer av slikt på facebook og jeg nekter å tro at dem har spurt barna om lov angående publiseringen.

Dette er en uting og jeg liker det ikke og det viser bare til det jeg skriver over. Tenk litt på hva du legger ut på offentlige fora og tenk litt på konsekvensene det kan medføre.

Nå skumleste jeg kun artikkelen, men fikk for meg at dette var en del av problematikken der. Når man kjøper seg et kamera og lager en facebook konto så gir ikke det deg førsteretten til å publisere alt du måtte ønske. Akkurat som at man ikke kan kjøre villmann så fort man får MC lappen etc.

Jeg skal ikke hardnakket si at det aldri har skjedd, men jeg forøker så godt jeg kan å spørre ALLE som er med på et evt. bilde om det er greit med publisering før jeg poster det. Spesielt på Facebook der alt du poster blir servert rett i fjeset på alle dine "venner". Kanskje ikke like gøy for sjefen din og se deg på byen med rødsprengte øyne hengende rundt en eller annen jente?

Som nevnt...igjen... det handler bare om å oppføre seg.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: tar bloggene knekken på forumet?

Legg inn av CB9 »

lol. nei facebook kiler nok heller skjønnmalingsgenet for spesiellt ærlig blir man ikke på facebook.
greia er at du sitter i en setting der alt som sies og gjøres blir sagt og beskrevet i klartekst og hele tida flyttes grensene for akseptabel tale. alt leses av alle og det våset folk lirer av seg er i utgangspunktet uskyldig men jeg fikk med meg ei dame som mislikte pakkiser og fikk hjemmebesøk av tv2 og en staner med mikrofon. tv3 har vel jaga nettbrukere og vg ringte dem en periode opp på direkten.

poenget her er da sleivkjefta kommentarer som er lagra på internett er i praksis dagligtale, men siden en eller annen skriver ned alt som blir sagt er det ikke lengre dagligtale for det blir lagret, lest og vurdert av andre enn deg. og alt du sier kan plutselig brukes mot deg og det skjønner jeg ikke folk tolererer. når alt lagres så blir det totalitært og massivt, etterhvert en skikkelig ukoselig tvangstrøye.

men nå sklir dette her ut og jeg må stikke. håper noen fortsetter diskusjonen og tar knekken på de dølle bloggene :thumleft

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: tar bloggene knekken på forumet?

Legg inn av Hansien »

Et faktisk problem med bloggene er nettopp den løse tonen som fører til at både spørsmål, og svar, som fint kunne vært egne tråder her på forumet blir bortgjemt i disse.

Årsaken til at dette er et problem er at dette kan gjerne være spørsmål som ofte blir spurt noe unødvendig da dette er ting som hadde vært lettere å funnet ut av selv om dette hadde ligget tilgjengelig i en egen tråd via søkefunksjonen. Et forum med mye aktivitet og flere aktive brukere vil det fort oppstå situasjoner hvor det lettere hadde blitt en større diskusjon rundt et tema om et tema hadde vært en egen tråd fremfor at dette hadde ligget gjemt bak en blogg/logg.
Alt i alt, alt som kan gjøres for at siden fremstår som mer aktiv på et generelt nivå enn bare disse bloggene vil føre til at flere faktisk registrerer seg fordi forumet fremstår som enda mer aktivt om det er liv i flere tråder og det er ikke alle som har den samme gleden av å ha egen eller lese andres blogger.

En blogg som bare er en blogg er generelt sette ikke et problem.

Det er ihvertfall den erfaringen jeg sitter med etter flere år med verv innad i større nettforum. Primært fordi et fast tema bak fasaden er: "Hvordan bryte opp og få ned antallet generelle tråder/kafé-tråder.
Sist redigert av Hansien den 13 mai 2016, 10:49, redigert 1 gang totalt.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: tar bloggene knekken på forumet?

Legg inn av Bjerknez »

Uansett så har jeg alltid hatt store problemer med å diskutere med folk som ikke tør vise hvem dem er. Litt sånn potteplantemafia. Som nevnt... det handler om å oppføre seg. Man sitter vel ikke å klipper neglene i bare trusa når man er borte hos andre gjør man vel? Selv om man gjør det hjemme?

Det som skjer hjemme og innad i familien samt mellom gode venner er privat. Det som blir sagt/postet på facebook og web er IKKE privat. Det må man klare å skille på. Man trenger ikke være noen rakettforsker for å forstå det. Jeg har vertfall klart dette helt fint. Jeg kan tulle og fleipe samt si mye rart privat, samt holde meg noenlunde i skinnet offentlig. Å jeg er ingen rakettforsker.

Men det er jo frivillig og henge seg på facebook bølgen eller å legitimere seg hvor enn man går. Dog synes jeg uansett det blir kleint å snakke med noen via en nettside jeg ikke aner hvem er. Derfor så er jeg for en viss åpenhet.

Toven

Re: tar bloggene knekken på forumet?

Legg inn av Toven »

Er det noe som er kreft her inne, er det personer med holdninger/oppførsel som TS.
Helt greit at du ikke liker deg her, av en mystisk grunn, men lurer på om du hadde hatt samme tone om du snakket med folk IRL.
Mange av oss knytter nye vennskap, kjørekompiser etc som følge av forumet - jeg gidder i hvert fall ikke møte deg og snakke motorsykkel.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: tar bloggene knekken på forumet?

Legg inn av CB9 »

sikter du til meg? og isåfall var det noe spess du reagerte på ?

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: tar bloggene knekken på forumet?

Legg inn av CB9 »

Toven skrev:Er det noe som er kreft her inne, er det personer med holdninger/oppførsel som TS.
Helt greit at du ikke liker deg her, av en mystisk grunn, men lurer på om du hadde hatt samme tone om du snakket med folk IRL.
Mange av oss knytter nye vennskap, kjørekompiser etc som følge av forumet - jeg gidder i hvert fall ikke møte deg og snakke motorsykkel.
du tillegger meg meninger jeg ikke har og det kan du legge av med en gang.
bloggkritikken, om det kvalifiserer til kritkk kommer som følge av at det stjeler mye plass og dreper forumet i form av mindre aktivitet. og siden jeg er fast leser er det noe jeg har lagt merke til.

er en kar over her som leste innlegga mine annerledes enn deg. les det han skrev, det er det innlegget som er fritt for hersketeknikker.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: tar bloggene knekken på forumet?

Legg inn av Bjerknez »

CB9 skrev:ja det er ikke noe mer liv på mcforumet. samme opplegget med samme jævla folka og samme jævla blogginnlegga ..lol
Med en slik tone så skjønner vel selv du at du ikke akkurat åpner for en vennlig dialog. Hvis ikke du liker blogginnleggene mine eller andres og heller meg som medlem så skjønner jeg egentlig ikke helt hvorfor du er her.

Er vel bare å finne seg et MC forum uten disse "jævla folka" og "jævla blogginnlegga" det?

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: tar bloggene knekken på forumet?

Legg inn av CB9 »

Bjerknez skrev:
CB9 skrev:ja det er ikke noe mer liv på mcforumet. samme opplegget med samme jævla folka og samme jævla blogginnlegga ..lol
Med en slik tone så skjønner vel selv du at du ikke akkurat åpner for en vennlig dialog. Hvis ikke du liker blogginnleggene mine eller andres og heller meg som medlem så skjønner jeg egentlig ikke helt hvorfor du er her.

Er vel bare å finne seg et MC forum uten disse "jævla folka" og "jævla blogginnlegga" det?

det var et helt avslappa innlegg. ikke fritt for banning men passe uskyldig. og du kan ikke nekte på det heller for det er to veldig like forum. med mange av de samme brukerne og uten at jeg har lest så mange blogger kan det se ut som det er samme innlegga også.

synes det var komisk jeg.

forøvrig har jeg ikke sagt noe om hverken blogginnlegga dine eller andres og hvor du fikk for deg at jeg misliker deg vet jeg ikke men det er altså oppspinn og løgn du farer med.


du må legge av deg hersketeknikkene. de er ufine.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: tar bloggene knekken på forumet?

Legg inn av Bjerknez »

CB9 skrev:
Bjerknez skrev:
CB9 skrev:ja det er ikke noe mer liv på mcforumet. samme opplegget med samme jævla folka og samme jævla blogginnlegga ..lol
Med en slik tone så skjønner vel selv du at du ikke akkurat åpner for en vennlig dialog. Hvis ikke du liker blogginnleggene mine eller andres og heller meg som medlem så skjønner jeg egentlig ikke helt hvorfor du er her.

Er vel bare å finne seg et MC forum uten disse "jævla folka" og "jævla blogginnlegga" det?

det var et helt avslappa innlegg. ikke fritt for banning men passe uskyldig. og du kan ikke nekte på det heller for det er to veldig like forum. med mange av de samme brukerne og uten at jeg har lest så mange blogger kan det se ut som det er samme innlegga også.

synes det var komisk jeg.

forøvrig har jeg ikke sagt noe om hverken blogginnlegga dine eller andres og hvor du fikk for deg at jeg misliker deg vet jeg ikke men det er altså oppspinn og løgn du farer med.


du må legge av deg hersketeknikkene. de er ufine.
Du synes selv det virker uskyldig ja og det kanskje hadde jeg syntes også hvis jeg viste hvordan du var som person. Men det tar litt tid og "opparbeide" seg et ansikt på et forum. Når man lærer folkene å kjenne i virkeligheten så sitter tonen mye løsere i ettertid da man har et ansikt bak innleggene.

Men når et forholdsvis nytt medlem kommer med utsagn som "jævla folka" og "jævla blogginnlegg" etc. så åpner ikke akkurat det for en hyggelig dialog, uavhengig av hvor flott og morsomt de selv mener det var. For meg så er du bare nok en person som gjemmer seg bak et nick og derfor så velger jeg å avslutte denne disksjonen fra min side. Så får andre heller ta over.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: tar bloggene knekken på forumet?

Legg inn av vim »

Jeg ramler helt av stolen her jeg...

Det at noen har et litt annet og friskere (mer provoserende?) språk og vinklinger, er da vel helt innafor? Les f. eks. "CB9" som gjerne "troller" litt og spissformulerer. Jeg er en godt voksen mann og har likevel null problem med sjargongen. Skaper mangfold - det er bra for et forum.
Kjedsommelighet er ikke bra - det er enkel logikk.
Synes også det å tenke høyt om enetale i blogg/logg form dreper dynamikken i resten av forumet må være legitimt. Jeg har ikke noe svar, men synes det er et tema som er verdt å tenke høyt om...

Og helt ærlig: Når sånt skaper personangrep og krangel, så stusser jeg ikke et sekund over at det er mange på MC som klarer å blåse opp konfliktsituasjoner i trafikken (ref. ennen tråd tidligere i dag).

Slapp av og kos dere med delte meninger om noe så morsomt som MC og et forum for felles interesse :twothumbs:

AJ_Test
Innlegg: 10
Registrert: 19 jul 2009, 12:19
Motorsykkelen din: Din MC her

Just testing...

Legg inn av AJ_Test »

Bare admin som er inne og tester ut noe med vanlige brukerrettigheter...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: tar bloggene knekken på forumet?

Legg inn av AJ »

Hansien skrev:Et faktisk problem med bloggene er nettopp den løse tonen som fører til at både spørsmål, og svar, som fint kunne vært egne tråder her på forumet blir bortgjemt i disse.

Årsaken til at dette er et problem er at dette kan gjerne være spørsmål som ofte blir spurt noe unødvendig da dette er ting som hadde vært lettere å funnet ut av selv om dette hadde ligget tilgjengelig i en egen tråd via søkefunksjonen.
Stiller man f.eks. tekniske spørsmål i egen blogg kan man lage egen overskrift om dette på nettopp det innlegget uten at hovedoverskriften / tittelen på bloggen forandres. Bloggtittelen endres i første innlegg og er upåvirket av egen overskrift i andre innlegg i bloggen.
Dette gjelder også andre tråder.
Se AJ_test innlegget over...

Egen overskrift på innlegg i bloggen vil fanges opp av søkeindex funksjonen. Så hvis man her spesifiserer så godt det lar seg gjøre hva f.eks. det tekniske problemet er, så vil altså innlegget dukke opp i søkeoversikten når andre søker på samme type problem.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Låst