Organdonasjon

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Organdonasjon

Legg inn av Royal »

Organdonasjon er et uhyre viktig konsept i moderne akuttmedisin.Det er ekstremt viktig å få nye organdonorer inn for de uheldige 300-400 som til enhver tid sitter på venteliste i Norge. En donor kan redde 7 mennesker fra dødelig sykdom og i ulykker.

Med denne tråden så håper jeg på å lage en sak for Organdonasjon blant brukerene på forumet, både de som er på 2 hjul og til de som aspirerer til å kjøre MC.
Det å ferdes i trafikk har en enorm risiko. Trafikkulykker er en av de største årsakene til tapt menneskeliv, og personer som kjører tohjulinger er langt mer utsatt for risiko enn andre trafikanter.

Med organdonasjon så kan en ulykke for deg være det som redder en annen.

Alle kan melde seg om organdonor. Det er simple saker!
Ta en prat med dine nærmeste, fyll ut et kort(eller last ned appen) and you're done!
Hvis du er interessert i å bli organdonor, så er det et stort pluss om man leser litt for seg selv og vurderer selv om det er noe du vil ta del i.
Det er veldig lite som skal til for å kunne redde et annet menneske.

Man kan lese mer om organdonasjon under:
https://organdonasjon.no/

Hvis man først er i hugget og vil virkelig legge godviljen til, så vil jeg oppfordre dere sterkt å gi blod og benmarg også. Man kan lese litt om dette under:
https://www.giblod.no/
http://www.oslo-universitetssykehus.no/ ... registeret_ (Link til dokument nederst på siden)
Sist redigert av Royal den 12 jun 2016, 23:06, redigert 2 ganger totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Organdonasjon

Legg inn av AJ »

En god og tankevekkende tråd, dette.
Et følsomt tema også, selvfølgelig.

Uansett er det all grunn til å takke Royal for å minne oss om nødvendigheten, viktigheten og manges ønsker om å bidra som organdonatorer :drg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Organdonasjon

Legg inn av Royal »

AJ skrev: Et følsomt tema også, selvfølgelig.
Absolutt. Det å måtte tenke på liv og død på denne måten kan oppleves som både ubehagelig og ekkelt. For noen er det rett og slett ikke aktuelt.
Men det er viktig at man er bevisst over at det er en mulighet som kan bidra til å redde mange liv.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Organdonasjon

Legg inn av Tommas »

Man burde automatisk vært donor, om man ikke har reservert seg. Lite bruk for løse deler når man er død!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Organdonasjon

Legg inn av Bjerknez »

Mine nærmeste har fått beskjeden for mange år siden, og ja, jeg er enig med Tommas. Det finnes vel ingen gode argumenter for å tviholde på egne organer etter at man "melder seg ut".

Et følsomt tema dette så klart, men allikevel vil jeg driste meg til å si: Kom gjerne med argumenter for evt. IKKE å velge organdonasjon. Altså uten å dra inn religion, for da melder jeg meg meg ut. Meldte meg ut av statskirken for mange år siden...

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Organdonasjon

Legg inn av Zadnez »

jeg har vært organdonør siden jeg var 18, nå er det vel ingen som vil ha organene mine er jeg redd for:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Organdonasjon

Legg inn av Royal »

Tommas skrev:Man burde automatisk vært donor, om man ikke har reservert seg. Lite bruk for løse deler når man er død!
Flere land har gått for en "opt-out" løsning i stedet for å måtte melde seg. Dette har bidratt til både høyere antall donorer i befolkningen og en annen måte å tenke på. I østerrike så er organdonasjon status Quo og det å melde seg ut viker fra normalen.

https://sparq.stanford.edu/solutions/op ... n-donation

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Organdonasjon

Legg inn av Bjerknez »

Zadnez skrev:nå er det vel ingen som vil ha organene mine er jeg redd for:)
Ingen som tar dem FØR du legger deg i penalet vetu :knegg

Svar