Politibil og irritasjon

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/poli ... /10115376/

Her er saken forøvrig.
Som sagt, en meget beklagelig sak for politiet dette synes jeg. En ting er at dem kjørte fort, men det som er enda verre er at dem bare fikk en "klapp på skulderen".

Hadde jeg blitt målt i slik hastighet så hadde jeg nok aldri fått lappen igjen, jeg hadde mistet jobben som følge av dette samt måtte sone fengselstraff. Altså i praksis et ødelagt liv. Da er det litt provoserende når Politiet selv får en klapp på skulderen.

Milk1ng
Innlegg: 36
Registrert: 16 jul 2015, 23:57
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 APRC
Sted: Oslo

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Milk1ng »

Det VG artikkelen fint utelater var at dette var en trening av videomannskap da de hadde fått nytt utstyr i noen sivile biler om jeg ikke husker saken helt feil.

Øvelsen ble også varslet til operasjonssentralene på Østlandet, men det ble ikke satt opp skilt om øvelse og lokalt politi ble ikke varslet. Etter denne hendelsen har de endret måten de trener på.

Saken ble jo anmeldt av politiet selv så denne dobbeltmoralen eksisterer sikkert, men vi som publikum sitter som regel med et helt annet syn på saken enn det politiet gjør.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Bjerknez »

Men hadde dem varslet vanlige trafikanter da? Hadde dem sperret av tunellen for dette? Hva hvis det gikk en fotgjenger i tunnellen? Kunne ikke slikt blitt testet på en bane?

Milk1ng
Innlegg: 36
Registrert: 16 jul 2015, 23:57
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 APRC
Sted: Oslo

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Milk1ng »

Det er jo derfor det ble opprettet en sak. Siden de ikke varslet øvelsen med blant annet skilt.
Kunne ikke slikt blitt testet på en bane?
De gjorde nok begge deler. Det er litt annerledes å følge en bil på bane mens man foretar en måling enn å følge en bil på offentlige veier.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Bjerknez »

Joda, men det var vel videoutstyret dem skulle teste og ikke egne ferdigheter?

Milk1ng
Innlegg: 36
Registrert: 16 jul 2015, 23:57
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 APRC
Sted: Oslo

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Milk1ng »

De trente på høyhastighets målinger.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Bjerknez »

Uansett, det jeg skal frem til her er at jeg tror utrykning i høy fart ikke bør foretas i de fleste situasjonene. Ved høy fart så setter man også andre liv i fare og da må man kanskje tenke slik at "hvor viktig er dette møtet?" "Kan han som falt ned fra stialsjen falle ned en gang til?" "Er det verdt å risikere andre liv fordi det igjen er noen som selger hasj i parken?"

Jeg har sett på slike "Nattpatruljen" episoder og i en av episodene så jaktet dem på en bil like ved her jeg bor. Det ble nærmest en konkurranse om hvem som kunne fakke denne bilisten først blant flere av enhetene. Etter hvert så var det en politibil som klarte og dyte til bilen slik at den havnet i grøfta.

Det som ga en avsmak var det som skjedde i etterkant. Dem gikk å skrøt som noen "unger". Ord som "Du køddærn'te med politiet i Østfold" ble tydelig sagt og dem var rett og slett i ekstase, vel vitende om at dem ble filmet. Ja, det er bra dem tok fyren, men vær så snill og fremstå som litt mer profesjonell da.

Ja, dem er mennesker dem også og man får vel litt adrenalin når slikt skjer, men dem er som tidligere nevnt spesialtrent til slike oppdrag og da synes jeg dem bør fremstå mer proft. Jeg ble regelrett flau når jeg så den episoden.

Men igjen, det blir nok enkelt tilfeller. Jeg føler bare noen ganger at jeg bør forvente mer av politiet. Jeg blir regelrett litt skuffet når dem gang på gang driter seg ut for så og få en klapp på skulderen. Nå skal det vel også sies at det er ikke alt som står på trykk som er den totale sannhet, men at det er en del kameraderi ute å går tror jeg ikke det er tvil om.

men altså... for at ikke dette skal bli en politihatetråd, så har jeg genrelt sett en god oppfatning av politiet. De som har stoppet meg i kontroll er stort sett hyggelige og profesjonelle og de få bøtene jeg har fått har jeg nok fortjent. Problemet er bare det at politiet gjør også inni mellom feil og da bør det også vanke noen reprimander den veien.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Bjerknez »

Milk1ng skrev:De trente på høyhastighets målinger.
Ja, men dem klarer vel og måle høye hastigheter på bane også? Eller i det minste så kan dem vel stenge av en tunnel i 15 minutter?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev:Så det du mener er at å bryte fartsgrensen og ligge i 70km/t i 50 sone samt droppe tegngivining i rundkjøringer OG kjøre uten bremselys på en side rettferdigjøres ved at man skal rekke frem til noe som ikke er "alvorlig"?

Er det ikke alvorlig å kjøre såpass fort i 50-sone? Hvilke signaler mener du det sender andre som ferdes i trafikken?

EDIT:
Som nevnt kan det være andre grunner til at denne bilisten ble stoppet, så dette bør ikke vektlegges stort her. Følte bare en viss bismak av dobbeltmoral...

Men som sagt, hvis politiet har hjemmel til å kjøre fortere enn oss andre når dem ikke er i utrykkning så er det greit. Hvis ikke, så blir jeg litt betenkt.
Du setter spørsmålstegn ved hvilke signal som sendes av politiet når de kjører for fort, og snakker om deres dobbeltmoral ved samtidig
å bøtelegge folk for fartsovertredelser.
Selv skrev du nylig om hvordan du kunne "cruise" gjennom en sving som nylig var åsted for en dødsulykke, i 130 km/t.

Du later til å synes at det er feil at politiet bryter fartsgrenser, mens det er lite som tyder på selvkritikk når det gjelder dine egne.
Samtidig snakker du om dobbeltmoral hos andre.
Du burde kanskje feie for egen dør.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Bjerknez »

Joda, jeg har skrevet lenger opp at jeg tar glatt i mot en fartsbot hvis jeg kjører for fort. Å ligge i 130km/t i 110 sone anser jeg ikk som spesielt farlig kontra det å ligge i 70km/t i 50-sone. Grunnen til at denne bilen ble stoppet vet vi jo ikke (som tidligere nevnt), men den store helheten her med mangel på blinking i ALLE rundkjøringer bortsett fra en, mangel på bremselys bak og konstant for høy fart HELE veien gjorde at jeg ble litt forbauset. Spesielt farten i 50-40 sone.

Hadde jeg jobbet som politimann og kjørt en uniformert bil så hadde jeg ikke fått meg til å ligge over fartsgrensen av vesentlig grad så sant jeg ikke hadde hjemmel for dette og eller jeg var i utrykning. Noe som viser seg at dem har fant jeg ut i etterkant.

Så dukket diskusjoner om 200km/t i tuneller opp etc.og da gled diskusjonen litt bort fra hovedpoenget, men allikevel en historie som kanskje ikke er helt ryddig.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av simpson »

gsx750_80 skrev:
Bjerknez skrev:Så det du mener er at å bryte fartsgrensen og ligge i 70km/t i 50 sone samt droppe tegngivining i rundkjøringer OG kjøre uten bremselys på en side rettferdigjøres ved at man skal rekke frem til noe som ikke er "alvorlig"?

Er det ikke alvorlig å kjøre såpass fort i 50-sone? Hvilke signaler mener du det sender andre som ferdes i trafikken?

EDIT:
Som nevnt kan det være andre grunner til at denne bilisten ble stoppet, så dette bør ikke vektlegges stort her. Følte bare en viss bismak av dobbeltmoral...

Men som sagt, hvis politiet har hjemmel til å kjøre fortere enn oss andre når dem ikke er i utrykkning så er det greit. Hvis ikke, så blir jeg litt betenkt.
Du setter spørsmålstegn ved hvilke signal som sendes av politiet når de kjører for fort, og snakker om deres dobbeltmoral ved samtidig
å bøtelegge folk for fartsovertredelser.
Selv skrev du nylig om hvordan du kunne "cruise" gjennom en sving som nylig var åsted for en dødsulykke, i 130 km/t.

Du later til å synes at det er feil at politiet bryter fartsgrenser, mens det er lite som tyder på selvkritikk når det gjelder dine egne.
Samtidig snakker du om dobbeltmoral hos andre.
Du burde kanskje feie for egen dør.
Det er en vesentlig forskjell som du burde tenke over før du "dømmer" andre.
Politiet har som jobb og hever lønn for å håndheve loven, Bjernez og de fleste andre av oss gjør ikke det.
Du burde skjønne dette.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av KåreDump »

Deter vel et bredt spekter av personligheter i politiet.
Noen er arrogante, andre mer empatiske.

Har truffet på politifolk som har oppført seg som drittsekker i trafikken.

Men har faktisk også opplevd at en politibil fulgte etter meg, og flasha blålysene for å stoppe meg, bare for at sjåføren ville be meg om unskyldning for å ikke ha overholdt vikeplikten! :thumleft

Enig med Bjerknez i at politiet bør være bevist sin rolle som forbilder (også) i trafikken!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av JohnnyTh »

Husk og på at mange nyutdanede politifolk har svært lite erfaring med bilkjøring.
De må ta førerkort mens de går på politihøyskolen, men de er fremdeles studenter og bor i Oslo så bil kjører de ikke. For mange så er patruljebilen den første bilen de kjører på egen hånd.

Tror ikke vi skal forvente så veldig mye av alle politifolk. Selv om de har vært på kurs.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Forbipasserende »

Hvem er det som blir politi folk, Hva psykologisk profil har dem, arv og miljø. Hva skiller dem ifra såkalt " the criminal mind" og hva er likt mellom dem. I dag har det akselerert med vakre politi betjenter som egentlig hører til catwalken. Politi har ofte en aura av kald narsisisme, kadettene virker ofte oppblåste på ego, mens de egentlig bare er indoktrinterte på lik linje med fasistiske shia muslimer. At de gjør som de vil og ikke setter seg som eksempel er jo virkeligheten, de som trodde noe annet gjør det pga arketypen man selektivt har valgt å trodd på. Norges befolkning er forfallen av forskjells behanding, overlegenhet og jantelov. Vi hilser ikke engang på naboen. Det gjelder selvfølgelig ikke mc ister, vi er de gode obi van kenobi etc mot emperiet. Det er farligt uten kriminalitet i norge så lav som den er så søker politiet utløp for sin avhengighet. På samme måte som en topp trent snikskytter som aldri får skytt på noe annet enn papir blinker. Han savne å headshote en herskare av onde arebere. Men det er ikke de som har skapt lovene. De bare ikke følger dem, de bøtlegger de andre for å ikke følge dem. Se på resten av europa, ingenting er ikt, mens europa er likt med andre europeiske land. Hvor ligger problemet. Alt er ment som et kåseri.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av JohnnyTh »

Det heter ikke snikskytter. Det heter skarpskytter. Snikskytter er en som går på snikjakt. :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar