Forsikringsoppgjør, liten ulykke.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Forsikringsoppgjør, liten ulykke.

Legg inn av SverreOlsen »

Hei, var litt uheldig når eg tok en forbikjøring og ei godt voksen dame skulle svinge av veien til venstre. Det endte med sammenstøt der frem døren hennars, speil og framskjerm ble skadet. Sykkelen derimot fikk en sprikk i framkåpen samt ødelagt lakk, oppripet motorbøyle og bunk i potta, holdt meg oppreist uttpå ett gressområde så ikke noe skraper eller lignende. Dette var for 2 måneder si, håpet på skyldeling og det gikk rett og slett i glømmeboksen, sykkelen fyngerer jo fint. I øsepøse regn skrev vi skademld og eg såg ikke noe særligt med skader på sykkelen og skrev ikke noe om skade. Fikk i går beskjed att motparten fikk all skyld og eg kunne levere inn sykkelen til takst. Men her er spm, eg skrev jo ingen skade, har jo en billig sykkel og kunne ikke se noe der og då. Har det noe og si? Og hvordan er det, eg rekner med sykkelen har en verdi mellom 20 og 30 k. Kan eg ta penger isteden for reprasjon? Har jo vurdert å kjøpe nytt eksosanlegg og fjerne den fremre kåpa uansett?

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Forsikringsoppgjør, liten ulykke.

Legg inn av MorganX »

Du må ihvertfall få sykkelen til taksering,de er ofte veldig flinke til å se hvilke skader som er påført i den aktuelle krasjen. Normalt er det sånn at du kan velge om du vil ha pengene utbetalt, eller om du vil ha reprasjon utført av verksted som forsikring selskapet har godkjent.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Forsikringsoppgjør, liten ulykke.

Legg inn av SverreOlsen »

Fikk beskjed eg kunne levere den på ett værksted her i nærheten, så får gjøre det. Vill ikke den skal stå på værksted nå i sesongen, greiere med penger og reparere selv når vinteren kommer.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37864
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forsikringsoppgjør, liten ulykke.

Legg inn av AJ »

I starten av yrkeskarrieren min jobbet jeg med skadeerstatning i et av de største forsikringsselskapene her i landet og betalte rimelig ofte ut kontanterstatninger i tilfeller som ditt.
Men du må regne med å få mindre utbetalt enn hva et verksted får for å gjøre jobben siden du er privatperson. Er noen regler der med mva osv.
Slik var det i hvert fall på den tida jeg jobbet med dette, uten at jeg i dag husker alle detaljer...
Uansett må du ha en takst/skadevurdering som godkjennes av selskapet som skal utbetale erstatningen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Forsikringsoppgjør, liten ulykke.

Legg inn av SverreOlsen »

Takk for svar :-) får se hva det blir til :-)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Forsikringsoppgjør, liten ulykke.

Legg inn av Snikendeugle »

Men hvordan fikk motparten all skyld om du kjørte forbi når hun tok av mot venstre? Blinket hun ikke?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Forsikringsoppgjør, liten ulykke.

Legg inn av simpson »

Det er jo opplagt at bilen får skylda.
Skal du svinge må du bruke speil og sjekke at det ikke kommer noen bak, samme om du skal selv kjøre forbi noen.
Legger du deg ut og skal forbi mens en allerede er på vei forbi deg er din skyld.
Eller hve med motorvei? Kan du bare bytte filer i hytt og pine uten å ta hensyn til de i de andre filene?

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Forsikringsoppgjør, liten ulykke.

Legg inn av supersic »

simpson skrev:Det er jo opplagt at bilen får skylda.
Skal du svinge må du bruke speil og sjekke at det ikke kommer noen bak, samme om du skal selv kjøre forbi noen.
Legger du deg ut og skal forbi mens en allerede er på vei forbi deg er din skyld.
Eller hve med motorvei? Kan du bare bytte filer i hytt og pine uten å ta hensyn til de i de andre filene?
Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Forsikringsoppgjør, liten ulykke.

Legg inn av Snikendeugle »

Delskyld ja, men å gi hele skylden er jo merkelig uansett. Hvorfor er det greit å kjøre forbi noen som skal til venstre?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Forsikringsoppgjør, liten ulykke.

Legg inn av simpson »

ikke skylddeling da sykkelfører ikke har gjort noe galt.
Det er bilen som krysser kjørefeltet som sykkelen allerede befinner seg i.
Helt korrekt avgjørelse av skyldspørsmålet.
Det er helt lovlig å ta forbikjøringer og hvorfor skal sykkelen få delskyld hvis han ikke gjør noe galt og bilen ikke bruker speil?

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Forsikringsoppgjør, liten ulykke.

Legg inn av SverreOlsen »

Nei var litt usikker selv, men far min mente det var hennars feil, hun svinget også inn utkjøringa til en rasteplass uten blinklys. Men da vett eg nå hvem sin feil det ble. Vi låg begge bak en traktor.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Forsikringsoppgjør, liten ulykke.

Legg inn av Snikendeugle »

simpson skrev:ikke skylddeling da sykkelfører ikke har gjort noe galt.
Det er bilen som krysser kjørefeltet som sykkelen allerede befinner seg i.
Helt korrekt avgjørelse av skyldspørsmålet.
Det er helt lovlig å ta forbikjøringer og hvorfor skal sykkelen få delskyld hvis han ikke gjør noe galt og bilen ikke bruker speil?
Den logikken der henger bare sånn nesten på greip.
Det blir litt som å si: Drit i fornuften, så lenge loven sier det, så er det bare å peise på forbi biler selvom de skal svinge av til venstre, det er jo tross alt de som må se opp og vente på deg!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Forsikringsoppgjør, liten ulykke.

Legg inn av ATWindsor »

Snikendeugle skrev:
simpson skrev:ikke skylddeling da sykkelfører ikke har gjort noe galt.
Det er bilen som krysser kjørefeltet som sykkelen allerede befinner seg i.
Helt korrekt avgjørelse av skyldspørsmålet.
Det er helt lovlig å ta forbikjøringer og hvorfor skal sykkelen få delskyld hvis han ikke gjør noe galt og bilen ikke bruker speil?
Den logikken der henger bare sånn nesten på greip.
Det blir litt som å si: Drit i fornuften, så lenge loven sier det, så er det bare å peise på forbi biler selvom de skal svinge av til venstre, det er jo tross alt de som må se opp og vente på deg!
Det er fornuftig å unngå ulykker eller farlige situasjoner så langt man kan, og rett og forsikringsselskap har noen rare tolkninger av og til, men likefullt, skifter du over i et annet felt, så må du passe på at det er ledig. Du har vikeplikt når du beveger deg over i et annet felt.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Forsikringsoppgjør, liten ulykke.

Legg inn av SverreOlsen »

ATWindsor skrev:
Snikendeugle skrev:
simpson skrev:ikke skylddeling da sykkelfører ikke har gjort noe galt.
Det er bilen som krysser kjørefeltet som sykkelen allerede befinner seg i.
Helt korrekt avgjørelse av skyldspørsmålet.
Det er helt lovlig å ta forbikjøringer og hvorfor skal sykkelen få delskyld hvis han ikke gjør noe galt og bilen ikke bruker speil?
Den logikken der henger bare sånn nesten på greip.
Det blir litt som å si: Drit i fornuften, så lenge loven sier det, så er det bare å peise på forbi biler selvom de skal svinge av til venstre, det er jo tross alt de som må se opp og vente på deg!
Det er fornuftig å unngå ulykker eller farlige situasjoner så langt man kan, og rett og forsikringsselskap har noen rare tolkninger av og til, men likefullt, skifter du over i et annet felt, så må du passe på at det er ledig. Du har vikeplikt når du beveger deg over i et annet felt.
Det stemmer overens med forsikringselskapet sin begrunnelse. Eg var i kjørefeltet som hun skulle krysse, hun ser ikke i speilet og blindsonen, krsser rett over når, eg allerede er i det feltet og holder på med en forbikjøring. Men eg trengte ikke folk sine mening på hvem si skyld det var, fikk minimale skader på sykkelen og såg meg fornøyd med skyld deling, nå ble det fult hennara feil som gjør att eg kan få fikset det lille kosmetiske som ble :-)

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Forsikringsoppgjør, liten ulykke.

Legg inn av 929rr »

Bra det ordnet seg :thumleft

Svar