Furugulv -olje eller ikke olje, det er spørsmålet

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Furugulv -olje eller ikke olje, det er spørsmålet

Legg inn av Relax »

Vi har et nyslipt furugulv. Det er fremdeles en del gulnet selv etter profesjonell sliping. Det er furua som rett og slett er slik.
Gulvet er ikke gått på etter sliping.
Nå ønsker vi litt en litt lys grå,,,rekved,,drivved farge på det. Ikke helt dekkende, men slik at man fremdeles ser kvist og noe av spillet i bordene gjennom farge. Det er vel det som heter en transparent farge.
Vi har prøvd og det funker det, men det gule skinner fremseles gjennom....dette skulle vi gjerne hatt mer hvitt enn gult.
Vi har lekt med Osmo oljer og Trestjernes oljer, og vurderer ett topp strøk med klar hardvoksolje på toppen etter vi er fornøyd med fargen .

Lakking er ikke aktuelt.


Neste planlagte eksperiment er å olje med hvit gulvolje først , så tynt med Fjellgrå olje oppå. Deretter , kanskje, et tynt med hvit igjen på toppen...eventuelt et lag med klar hardvoksolje.

Noen som har vært borti noe av dette?
Kan man f eks blande bittelitt vanlig gulvolje ( grå eller hvit) i en klar hardvoksolje?

Vi tenker å forholde oss til Trestjerner produkter i alt, men jeg antar om man eventuelt bruker Osmo Hardvoksolje så vil det gå like bra.
Jeg antar at man kan blande litt som man vil ang olje i hardvoks oljer, farger osv også, men kjekt om noen har litt erfaring.
Går man på butikkene får man så mange forskjellige svar av "eksperter" som "tror" sånn og sånn, og møter man noen som "vet" ,så "vet" den ene det motsatte av hva neste "vet" og man er noen ganger mer villedet enn veiledet når man går ut ...
"Do the right thing"

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Furugulv -olje eller ikke olje, det er spørsmålet

Legg inn av Zettexx »

Det gule er treets naturlige farge samt en oksidering av treets naturlige olje i sollys.

Vil du bli kvitt det....må det blekes. Da kan dra'n helt ut og lute, hvilket jeg ikke ville anbefale. Det blir mye jobb og styr.

Annen løsning er å bruke sterk klorinblanding, som da må "vaskes ut" med mange skyll etterpå. Dette er også større jobb....

Vil du ha grå farge... ? Da blander man grå farge. Men med en vri. Eller legge betong....

Maling er vanligvis fylt opp med fyllstoffer for å hindre gjennomskinn og bedre slitestyrken. Du vil ha tak i en blank base og tilsette noen dråper med fargestoff til blandingen.

Gråfarge må nesten være vannbasert maling, da alle oljemalinger/lakk vil gulne etterhvert. Forskjellen på maling og beis er akkurat mengden fyllstoffer. Vannbasert vil bli blekere og kanskje matte, men normalt ikke gule.

Den eneste oljen jeg vet om ( andre vet kanskje noe annet) som ikke vil gulne er solsikkeolje. Har brukt det på utemøbler en gang, og de holdt trehvit fargen en god stund....men alt forvitrer, og du kan rett og slett ikke slipe det bort.


Litt usikker hvor dette hører hjemme på Mcsidene..

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Furugulv -olje eller ikke olje, det er spørsmålet

Legg inn av kvase »

Har du prøvd å bruke fløte - ja da det går men er usikker på om det vil fungere for deg.- over tid vil det få en grålig patina det å men - det var jo slik de gjorde i gamle dager på bøg-da
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Furugulv -olje eller ikke olje, det er spørsmålet

Legg inn av Relax »

Spaghettiræser skrev:Det gule er treets naturlige farge samt en oksidering av treets naturlige olje i sollys.

Vil du bli kvitt det....må det blekes. Da kan dra'n helt ut og lute, hvilket jeg ikke ville anbefale. Det blir mye jobb og styr.

Annen løsning er å bruke sterk klorinblanding, som da må "vaskes ut" med mange skyll etterpå. Dette er også større jobb....

Vil du ha grå farge... ? Da blander man grå farge. Men med en vri. Eller legge betong....

Maling er vanligvis fylt opp med fyllstoffer for å hindre gjennomskinn og bedre slitestyrken. Du vil ha tak i en blank base og tilsette noen dråper med fargestoff til blandingen.

Gråfarge må nesten være vannbasert maling, da alle oljemalinger/lakk vil gulne etterhvert. Forskjellen på maling og beis er akkurat mengden fyllstoffer. Vannbasert vil bli blekere og kanskje matte, men normalt ikke gule.

Den eneste oljen jeg vet om ( andre vet kanskje noe annet) som ikke vil gulne er solsikkeolje. Har brukt det på utemøbler en gang, og de holdt trehvit fargen en god stund....men alt forvitrer, og du kan rett og slett ikke slipe det bort.


Litt usikker hvor dette hører hjemme på Mcsidene..
Takk!

Det finnes jo en del gulv oljer selvsagt , også i forskjellige farger.
Det finnes også hardvoksoljer med farger eller klare..
Osmo har hardvoksolje med farger, Trestjerner har bare klar hardvoksolje ( så vidt jeg vet..)
Jeg regner med jeg kan ta "en dæsj" grå olje i klar hardvoksolje om jeg vil ha en toning grått i et toppstrøk med hardvoksolje.

Blir nok noe prøving og feiling i helgen )))
"Do the right thing"

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Furugulv -olje eller ikke olje, det er spørsmålet

Legg inn av Relax »

kvase. skrev:Har du prøvd å bruke fløte - ja da det går men er usikker på om det vil fungere for deg.- over tid vil det få en grålig patina det å men - det var jo slik de gjorde i gamle dager på bøg-da
Takk !
Fløte hadde jeg ikke hørt om, men klor som nevnt ovenfor hadde jeg hørt om.
Det finnes faxe-lut og, som funker bra på vegger hvertfall , men så vet jeg ikke hvordan det funker på et gulv om man må ta olje eller hardvoksolje på toppen for å få en sliteflate.
"Do the right thing"

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Furugulv -olje eller ikke olje, det er spørsmålet

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Furugulv -olje eller ikke olje, det er spørsmålet

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Furugulv -olje eller ikke olje, det er spørsmålet

Legg inn av Relax »

Mye morsomt der :thumleft
"Do the right thing"

Svar