litt feil forum kanskje men spm om atv smc mistral 50

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
gislegutt
Innlegg: 5
Registrert: 24 feb 2017, 13:32
Motorsykkelen din: Din MC her

litt feil forum kanskje men spm om atv smc mistral 50

Legg inn av gislegutt »

Hei!
Vet ikke om dette er rette plassen men fyrer løs med ett problem uansett. Må bemerke at jeg kan nesten ingenting om mekking og motor.
Mai i fjor kjøpte jeg en mistral 50 for å komme meg fra a til b. Å det tok ikke mange mnd føre jeg begynte å få problemer. Den stoppa innimellom å nekta å starte etterpå hverken med vanlig start eller kick/fotstart. Til slutt tok jeg den med til verkstedet der hvor jeg kjøpte den. De hadde den inne på verkstedet i 3-4 uker uten at de fant en eneste feil selv om jeg ringte å var innom der å forklarte selv i detalj hva som var problemet å de påsto at de hadde kjørt masse med den uten at de hadde fått gjenskapt samme problemet selv. (helt typisk at de sier noe slikt) Så da jeg skulle hente den så hadde de fortsatt ikke funnet problemet å unnskyldte seg med at de hadde prøvd men ikke funnet noe galt. Heldigvis da jeg skulle starte for å kjøre hjem så fikk jeg samme problemet igjenn, å da mente han fyren på verkstedet at det var forgassern som var problemet. Litt sært tenkte nå jeg for de gangene jeg ikke har fylt fra stasjon så har jeg brukt trakt med filter når jeg fylte bensin på den. Men forgassern blei bytta å alt var feilfritt igjennom hele vintern. Starta på første forsøk selv ned mot 15 minus osv. Inntil to uker siden så var den så å si helt perfekt å kjøre helt til den plutselig midt på ei bru bestemte seg for å stoppe igjenn som om den ikke fikk bensin. første jeg sjekka var bensin nivået å det var nesten fult. Fikk start igjen heldigvis etter 1 min eller 2. Så 5 min senere stoppa den igjen midt i ei rundkjøring denne gangen å der fikk jeg ikke start på den. Måtte trille den ut til alle bilisters irritasjon. Prøvde gjenntatte ganger å sarte uten at det lyktes. Tok ut batteriet dro hjem med bussen for å sjekke det men det var nesten full lada. Dro tilbake til atven satte batteriet i igjen å prøvde sikkert i en halvtime til føre jeg endelig fikk start å kunne fortsette ferden til verkstedet igjenn. Den stoppa en tur til på veien hvor den bare døde helt ut liksom men fikk start på den noen timer senere. FOrklarte han fyren på verkstedet hva som var feilen å viste han videoen igjen som jeg tok opp føre den var på verkstedet første gang slik at han kunne høre feilen å at det ikke var noe jeg innbilte meg. Nå har den stått på verkstedet i 2 uker uten at de har funnet noe feil på den. Å jeg er helt rådvill for det virker som at de mener at jeg selv som har ødelagt den.

Problemet ligger der fortsatt hadde den inn på ny feilsøk for 2 uker siden. Å da jeg fikk den tilbake så funka den helt fint i en uke før den plutselig stoppa midt i en sving, fikk start på den etter 15-20 desperate min. Kom litt videre å skulle svinge av veien å der stoppa den igjenn git å den nekta å starte som tidligere. Ringte verkstedet hvor jeg kjøpte den de kom å henta den på tirsdag å snakka med de i dag å da hadde de fortsatt ikke funnet noe feil. Å når de har prøvekjørt den så har atven oppført seg som den skal.

alle tips motaes med takk.

Legger ved en link til videoen fra onedrive som jeg tok opp i fjor da jeg fikk problemet første gang
https://1drv.ms/v/s!ArMFAwqUtcljhYBn3Umd14XsWgIXeg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: litt feil forum kanskje men spm om atv smc mistral 50

Legg inn av FredrikE24 »

Denne har vel en Minarelli AC motor, de sitter i alt fra ATVer til Scootere.

Har kjørt mye moped i kulda, og det første man bør gjøre i kuldegradene er å skifte til en varmere tennplugg.
Pluggen du normalt kjører med går i stykker veldig fort i kulda. Bruker du feks. en NGK BR9ES idag, bruker du BR8ES istede.
Som regel kunne man sette inn en helt ny nier-plugg, ting gikk fint noen kilometer, også ble den vanskelig.. Med åtter-plugg istedenfor så ble det langt bedre.

Videre har forgassern lett for å fryse, det kan være lurt å ha en skrutrekker i nærheten slik at du kan tømme bunnkaret på forgasseren i ny og ne. Har du vakumkran må denne funke som den skal.. Også i kulda..

Får motoren bensin og har god gnist så skal den gå.. Er det automat-choke på denne, eller manuell choke?

Verksteder er nytteløst idag.. De kan bare bytte deler, ellers er skru-interessen lik null. En mopedmotor er fille-enkel..

Rotehuggu
Innlegg: 22
Registrert: 17 feb 2017, 13:59
Motorsykkelen din: XT-ZE

Re: litt feil forum kanskje men spm om atv smc mistral 50

Legg inn av Rotehuggu »

Ville begynte med å skru ut pluggen, er den våt får den bensin og da ville jeg bytta pluggen. Er den tørr ville jeg sjekka dyser ol. i forgasseren. Silen i trakta du bruker kan fint slippe igjennom ting som stopper i dyser og da er et bensin filter fint å ha.

gislegutt
Innlegg: 5
Registrert: 24 feb 2017, 13:32
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: litt feil forum kanskje men spm om atv smc mistral 50

Legg inn av gislegutt »

Hei!

Takk for tilbakemeldinger. Ja det er autochoke på den. Med tanke på kulde osv så hadde jeg problemet lenge før kulda kom. Første gang den var inn på verkstedet for samme problemet var i august/september.
Pluggen er bytta, den plugg kabelen er bytta, forgassern blei bytta i oktober/november(der jeg kjøpte den).

Begynner å bli temmelig lei. Vært inne på verkstedet der jeg kjøpte den 4 ganger nå tror jeg, å hver gang de prøvekjører den så kommer feilen aldri opp noe som er ganske typisk.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: litt feil forum kanskje men spm om atv smc mistral 50

Legg inn av FredrikE24 »

Dette kan med andre ord være alt fra fukt i luftfilter til feilende vakumkran på bensina.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: litt feil forum kanskje men spm om atv smc mistral 50

Legg inn av kjellv »

Det er neppe noen trøst, men du er ikke den første som har problemer med disse. Særlig i fuktig vær. Har hatt dem på verkstedet hos oss flere ganger. Når de har stått noen dager på vent så fungerer gjerne alt som det skal. Men da er de tørket opp.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

gislegutt
Innlegg: 5
Registrert: 24 feb 2017, 13:32
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: litt feil forum kanskje men spm om atv smc mistral 50

Legg inn av gislegutt »

kjellv, er det noe spesielt man kan gjøre for å ungå slike problemer? eventuelt bruk av kondensfjerner eller noe annet?

Er spent på hva de på verkstedet sier på mandag/tirsdag etter å ha prøvekjørt den i helga.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: litt feil forum kanskje men spm om atv smc mistral 50

Legg inn av kjellv »

Vi har vel ikke så store erfaringer med dem. Vi forhandler bare Yamaha, men tar i mot det aller meste på verkstedet. Men vi har hatt noen tilfeller der saken har løst seg selv når den har stått inne varmt og tørt noen dager på vent. Ved ett tilfelle fikk vi anbefalt av importør å bytte coil da den kom inn for andre gang. Hvordan det gikk vet jeg egentlig ikke, vi har ikke hørt fra ham etterpå.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

gislegutt
Innlegg: 5
Registrert: 24 feb 2017, 13:32
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: litt feil forum kanskje men spm om atv smc mistral 50

Legg inn av gislegutt »

folk rundt mæ mein æ ska krev å få pengan tebake eller få ny pga den ha vært inn på verksted 5 gang no uten at dæm ha fonni no feil eller no svar på ka som e gæli. Kor vanskelig e det eventuelt når dæm ikke får te å gjenskap feilen å ikke finn no feil på den?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: litt feil forum kanskje men spm om atv smc mistral 50

Legg inn av kjellv »

gislegutt skrev:folk rundt mæ mein æ ska krev å få pengan tebake eller få ny pga den ha vært inn på verksted 5 gang no uten at dæm ha fonni no feil eller no svar på ka som e gæli. Kor vanskelig e det eventuelt når dæm ikke får te å gjenskap feilen å ikke finn no feil på den?
Periodiske feil er det verste som finnes. Du kan banne på at slike feil ikke kommer mens den er på verksted, de kommer bare i situasjoner når du er ute å kjører og ikke har tid til trøbbel... Det nytter ikke for et verksted å finne en feil som ikke er der når man feilsøker.

gislegutt
Innlegg: 5
Registrert: 24 feb 2017, 13:32
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: litt feil forum kanskje men spm om atv smc mistral 50

Legg inn av gislegutt »

at de problemene kommer når du absolutt ikke vil at de skal komme kan jeg skrive under på :P 3 siste gangene så har den stoppa midt i en sving, midt i motgående felt mens jeg svingte av i en avkjørsel å midt i en rundkjøring.

Regner med også det er ganske vanskelig å få salgsstedet/importørt til å gå med på å gi meg ny atv uansett om de ikke finner noe feil? Hjelper vel litt på at jeg har video fra 2-3 ganger hvor jeg har tatt opp med mobilen men..

Hvis den stopper pga fuktighet i systemet, vil bruk av kondensfjerner hjelpe på problemet?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: litt feil forum kanskje men spm om atv smc mistral 50

Legg inn av kjellv »

gislegutt skrev: Hvis den stopper pga fuktighet i systemet, vil bruk av kondensfjerner hjelpe på problemet?
Kondensfjerner hjelper ikke på annet en kondensproblemer knyttet til drivstoff og forgasser. Det er vel mer trolig at problemene med denne er knyttet til elektronikk.
Men for all del, det koster lite å prøve!

Svar