Tjene penger? Øvelseskjøre i Oslo

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tjene penger? Øvelseskjøre i Oslo

Legg inn av Bjerknez »

Er det virkelig noen politifolk som bryr seg med dette så lenge grunnleggende regler er oppfylt rundt øvekjøring?

Har'u fått betalt....huh...? .... liksom...

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Tjene penger? Øvelseskjøre i Oslo

Legg inn av LinnSurion »

Bjerknez skrev: 08 mai 2017, 21:29 Er det virkelig noen politifolk som bryr seg med dette så lenge grunnleggende regler er oppfylt rundt øvekjøring?

Har'u fått betalt....huh...? .... liksom...
Nja, hadde ikke forundret meg, det har jo vært problemer rundt ulovlige kjøreskoler og folk som tar betalt for øvelseskjøring tidligere.
Broom broom

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tjene penger? Øvelseskjøre i Oslo

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har aldri opplevd at noen har tatt betalt for dette blandt folk jeg har truffet. Jeg kommer heller ikke til å kreve noen betaling selv den gangen jeg stiller opp. Jeg tror helt ærlig at det er ytterst sjeldent at noen gidder å gjøre dette mot betaling her inne.

Dermed så er nok dette fult lovlig.

Hvis politiet henger seg opp i at man har spandert en kaffe som takk for hjelpen, eller evt. en soft-is så kan dem ta seg en bolle altså...

Man må jo uansett ha de obligatoriske timene på trafikkskolen, så man sparer vel egentlig ikke så veldig mye. Det koster jo og kjøre sykkel hvis man tar med alle utgifter så du skal ikke se bort i fra at faktisk kan koste deg litt ekstra. Men erfaringen man får er gull verdt :)

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Tjene penger? Øvelseskjøre i Oslo

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Tror den loven hovedsaklig er der så folk uten instruktør opplæring ikke skal "livnære" seg av å øvelseskjøre. Regner med de driter ganske hardt i det i denne settingen
Braaaaaap

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tjene penger? Øvelseskjøre i Oslo

Legg inn av Bjerknez »

Ja det tror jeg også. Eller vertfall håper jeg det.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Tjene penger? Øvelseskjøre i Oslo

Legg inn av LarsE »

Mener å huske å ha lest at det ikke er lov med vederlag av noe slag, men finner selvsagt ikke noe om det nå... Men de skal jo og eventuelt bevise at du får betalt for det, og ikke bare hjelper en kompis/framtidig motorsyklist. Personlig hadde jeg bare syntes at det var moro og kunne fint gjort det uten betaling.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tjene penger? Øvelseskjøre i Oslo

Legg inn av kjellv »

LarsE skrev: 08 mai 2017, 23:45 Mener å huske å ha lest at det ikke er lov med vederlag av noe slag, men finner selvsagt ikke noe om det nå... Men de skal jo og eventuelt bevise at du får betalt for det, og ikke bare hjelper en kompis/framtidig motorsyklist. Personlig hadde jeg bare syntes at det var moro og kunne fint gjort det uten betaling.
http://www.vegvesen.no/forerkort/ta-for ... %C3%B8ring

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tjene penger? Øvelseskjøre i Oslo

Legg inn av Bjerknez »

Fra Statens Vegvesen sine sider skrev:Betaling for opplæring
Det er kun lærer ved trafikkskole eller godkjent kursarrangør som kan ta betalt for opplæring. Det stilles mer omfattende krav til kjøretøy og lærer når du tar betalt, enn når du øvelseskjører privat.
Selv om jeg mener at det er tabu og ta timesbetalt eller betalt for øvekjøringen så mener jeg det må være helt okey og evt. spandere bensinpengene som takk for hjelpen. At noen ønsker å gi en slant fordi man har vert hjelpsom ser jeg ikke noe galt med med tanke på loven. Man tar jo ikke betalt for opplæringen, men for at man har vert snill og stilt opp.

Men jeg må i tillegg som sagt nevne at jeg synes det er lavmål og kreve penger for å øvekjøre med noen. Så klart spanderer man en kaffe eller vippser over en liten påskjønnelse for å si "takk for hjelpen", men utover det så synes jeg det blir feil.

Hadde jeg hatt lov til å øvekjøre med noen så skulle fyren virkelig fått kjørt seg. Å legge opp en lang dagstur på 30 mil gjør at man fort får træler i ræva som fersk motorsyklist på uvant sykkel og det hadde jeg gjort med den største glede og helt uten en eneste krone som kompensasjon. Men snyt meg ikke for kaffen! :knegg

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tjene penger? Øvelseskjøre i Oslo

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 09 mai 2017, 07:24
Selv om jeg mener at det er tabu og ta timesbetalt eller betalt for øvekjøringen så mener jeg det må være helt okey og evt. spandere bensinpengene som takk for hjelpen.
Helt enig med deg Bjerknez!
Er inne i min tredje strake sesong med gul vest! :-)
Først dattra mi for to år siden, så en jobbkompis i fjor, og tror dere ikke jeg møtte en gammel kjenning på Rema 1000 i år!?
Han hadde kjøpt sykkel og var i full gang med oppkjøring, så da var det på'an igjen! :lol

Har aldri tatt annet enn en softis eller en kaffekopp som bestikkelse/betaling. Syns ikke det blir rett.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Tjene penger? Øvelseskjøre i Oslo

Legg inn av LarsE »

Bjerknez skrev: 09 mai 2017, 07:24
Fra Statens Vegvesen sine sider skrev:Betaling for opplæring
Det er kun lærer ved trafikkskole eller godkjent kursarrangør som kan ta betalt for opplæring. Det stilles mer omfattende krav til kjøretøy og lærer når du tar betalt, enn når du øvelseskjører privat.
Selv om jeg mener at det er tabu og ta timesbetalt eller betalt for øvekjøringen så mener jeg det må være helt okey og evt. spandere bensinpengene som takk for hjelpen. At noen ønsker å gi en slant fordi man har vert hjelpsom ser jeg ikke noe galt med med tanke på loven. Man tar jo ikke betalt for opplæringen, men for at man har vert snill og stilt opp.

Men jeg må i tillegg som sagt nevne at jeg synes det er lavmål og kreve penger for å øvekjøre med noen. Så klart spanderer man en kaffe eller vippser over en liten påskjønnelse for å si "takk for hjelpen", men utover det så synes jeg det blir feil.

Hadde jeg hatt lov til å øvekjøre med noen så skulle fyren virkelig fått kjørt seg. Å legge opp en lang dagstur på 30 mil gjør at man fort får træler i ræva som fersk motorsyklist på uvant sykkel og det hadde jeg gjort med den største glede og helt uten en eneste krone som kompensasjon. Men snyt meg ikke for kaffen! :knegg
Absolutt! Mente bare at jeg hadde lest det en plass en gang i tiden, men hvis du stirrer lenge nok på Vegvesenet sine sider så begynner en vel å se litt av hvert :knegg

Hadde som sagt lett gjort det gratis hvis jeg kunne, er litt irritert over at jeg ikke er gammel nok til å øvelseskjøre med søstra mi som skal ta Lett-lappen om to år :sk?

Svar