MC vs Bil

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Pompus
Innlegg: 4
Registrert: 15 mai 2017, 17:06
Motorsykkelen din: Honda VFR

MC vs Bil

Legg inn av Pompus »

Hei,

Noen ganger slår det meg, ville en sprek bil med gode kjøreegenskaper gi meg mer glede enn mc?
Hvorfor kjører du MC og har dette som hobby i stede for bil?

Selv føler jeg det å kjøre av sted i egne tanker på en sykkel gir meg godfølelsen, men ville det vært enda bedre med en sprek ny bil? :scratch

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: MC vs Bil

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

hvor lite plass man tar på sykkel vil aldri kunne overgås av en bil, samt hvor spretten du er. Skal du ha den kraft - vekt raten på bil må du legge inn betydelig mer spenn tenker jeg.

sykkel har flere sanser aktivert av gangen, jeg føler ihvertfall det. Lukt, hørsel spiller inn på en helt annen måte på sykkel, visuelt har du stort sett bedre oversikt, følelsen av vinden i brystet når du gir på litt ekstra. Er bare magisk <3
Braaaaaap

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC vs Bil

Legg inn av AJ »

Artig tråd :) !
Men først: velkommen hit til MCsiden.no, :vs Pompus.
Alltid trivelig når nye brukere dere ute finner oss :thumleft .

MC vs bil, ja...

Jeg har alltid hatt kjedelige biler og dermed hatt lite glede av bilkjøringen utover transportbehovet.
Selv om det alltid er behageligere å kjøre bil.
Men altså dørgende kjedelig på grensen til det farlige. Dvs. faren for å sovne, selv om dette også kan skje på MC, selvfølgelig.
Men risikoen, slik jeg har erfart det, er større i en ordinær (les: kjedelig...) bil.

Interessen for bil endret seg derimot nylig da jeg anskaffet meg en passe sprek Alfa Romeo GT. Ingen voldsom motorkraft, men måten den leveres på, gassresponsen og ikke minst den svært direkte styringen og gode kjøreegenskaper, gjør denne bilen til et svært godt alternativ til KTM'en min.
Kjørekomforten og sittestillingen i Alfaen er svært behagelig. Ikke minst støynivået.
Kombinasjonen gjør altså denne snertne italieneren til et veldig spennende kjørealternativ for meg.
Men ikke nok til at MC'en går på båten, for å si det slik.
Begge kjøretøyene har sine egenskaper og særegenheter og Alfaen er det nærmeste jeg har kommet som gjør at valget av og til kan bli vanskelig når jeg skal ut på tur...

Men MC-kjøring vil jeg uansett holde på med i mange år enda :prop: :mc1

:D
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Greenhorn
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2017, 20:58
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 700 2016 ¨

Re: MC vs Bil

Legg inn av Greenhorn »

Jeg liker godt både biler- og motorsykler :D men det er som AJ beskriver ofte, man blir mer årvåken, fokusert og føler seg ofte mer i "harmoni" med en sykkel kontra bil :thumleft

En annen ting er jo at sykler kan man fremdeles skru på selv i større grad enn biler uten at alt av varsellys slår seg på, og blir der, til du er på verksted neste gang :knegg hvis man har interesse av slikt selvfølgelig :thumleft

Til sist så er det jo kjekt å kunne ha muligheten til å komme seg litt fortere frem i rushtrafikk ved bruk av eksempelvis kollektivfelt o.l :thumleft

Pompus
Innlegg: 4
Registrert: 15 mai 2017, 17:06
Motorsykkelen din: Honda VFR

Re: MC vs Bil

Legg inn av Pompus »

Takk for det AJ.

Ja, hadde min bil hatt 400hk og sportselig understell ala BMW M240i så kunne valget blitt vanskelig...Det må være været som gjør at man heller vil satse på bil som leketøy da.


Når det gjelder modifiseringer, noe jeg er glad i.. Så har man jo samtidig mulighet for å forme en bil litt mer da

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22896
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC vs Bil

Legg inn av Bjerknez »

Det er nok flere grunner til at jeg bokstavlig talt velger MC fremfor bil.

1. I en alder av 40 år og bilkjøring i 22 år så blir man drit lei bil.
2. Motorsykkel er en hobby som gjør at det blir lettere å "ta seg en tur" uten at kjærringa tror at det er "noe galt"
3. Utrolig gøy med masse krefter i forhold til bil.
4. Jeg føler jeg er mer "på tur" når jeg kjører mc. Litt camping følelse.
5. Fellesskapet og oddsen for å treffe likesinnede er ekstremt stor.
6. Jeg føler en større prestasjonsevne i forhold til bil.
7. En god dose mer spenning hverdagen
8. Styrking av eget ego.

Er vel de punktene jeg kom på i farten.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MC vs Bil

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 15 mai 2017, 18:08 Det er nok flere grunner til at jeg bokstavlig talt velger MC fremfor bil.

1. I en alder av 40 år og bilkjøring i 22 år så blir man drit lei bil.
2. Motorsykkel er en hobby som gjør at det blir lettere å "ta seg en tur" uten at kjærringa tror at det er "noe galt"
3. Utrolig gøy med masse krefter i forhold til bil.
4. Jeg føler jeg er mer "på tur" når jeg kjører mc. Litt camping følelse.
5. Fellesskapet og oddsen for å treffe likesinnede er ekstremt stor.
6. Jeg føler en større prestasjonsevne i forhold til bil.
7. En god dose mer spenning hverdagen
8. Styrking av eget ego.

Er vel de punktene jeg kom på i farten.
Alt han sa, minus ti år på nr. 1 :lol
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: MC vs Bil

Legg inn av AlfaGuzzi »

Nøkkelen til kjøreglede med bil, ligger i å finne en riktig modell som pirrer de rette sansene nettopp hos deg! Vi er så forskjellige alle mann og det er derfor vi også har forskjellige sykler. Så hvilken type bil du skal kjøre er vel bare å tenke på hvilke plakater som hang på gutterommet, så er du i nærheten av dine ønsker og drømmer.
Min erfaring er at å kjøre tur med riktig bil er like morsomt som med motorsykkel. Og det sosiale er der også hvis man melder seg inn i merkeklubben og deltar på treff.
Selv har vi 5 Alfaer og 2 motorsykler. Den ene motorsykkelen er like kjedelig som hvilken som helst hverdags bil. FZ8. Og Guzzien er det en sann fryd å kjøre. Så dette koker ned til hva man liker. All motorsykkelkjøring er ikke morsomt, det kommer like mye an på om man har truffet riktig modell. Og slik er det med bil også.

Sjobing
Innlegg: 13
Registrert: 22 feb 2017, 23:09
Motorsykkelen din: Honda CRF1000 DCT Afrika Twin

Re: MC vs Bil

Legg inn av Sjobing »

For entusiast/banekjøring sommer som vinter er det 4 hjul som gjelder, mer moro og raskere svinger.

Men for å gjøre "hverdagskjøring" og rolige søndagsturer litt mer intressant er det sykkel som gjelder. :thumleft

Pompus
Innlegg: 4
Registrert: 15 mai 2017, 17:06
Motorsykkelen din: Honda VFR

Re: MC vs Bil

Legg inn av Pompus »

Ja helt sant.
Satte opp 2 morsomheter nedenfor, skulle hatt råd til begge....
1:
http://www.bmw.no/no/all-models/2series ... mance.html

2:
http://www.ktm.com/naked-bike/1290-super-duke-r-1/

ZZR-Erling

Re: MC vs Bil

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg har etter en masse år med diverse bikes.. Råe bikes.. Iår vært uten gatebike, og faktisk, ennå savner jeg den ikke.
Har nettopp kommet hjem fra biltur på Vestlandet.
Det som begrenser flytende i kjøringen, da snakker vi aktiv kjøring, er størrelsen. Jeg har nå en BMW Z4 med 220hk.Savner ikke flere hester, bredda gjør at jeg må ta det mye roligere på smale veier, for dersom jeg møter en lastebil i en sving, må jeg enten stoppe, eller kjøre helt på kanten.
Lyden er helt topp, den gurgler og romler tom på gassavslag og har et nydelig potent brom ved pådrag, savner intet der heller. Kjører som oftest uten tak, og da er det friskt og godt. Setter det på ved mye regn eller under ca 5c.
Også slipper jeg all bekledning, og pakkestrulet. Cab et helt topp.
Dog blir det nok en mc for de korte turene snart.. Feks en Triump Truxton eller noe ala cafe racer.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC vs Bil

Legg inn av FredrikE24 »

Har drevet mye med bil, men det koster for mye og det ruster i filler etterhvert som årene går. Uansett hva man forsøker.. Har selv funnet ut at man kan fint leve med en billig kjøremaskin(BMW) til 20 lapper i noen år før man skaffer en ny, så får man kose seg på sykkel hele sommern :)
Min første bil kjøpte jeg som 17 åring, en BMW 6-serie, var veteran allerede ved kjøp, det var en morsom bil :thumleft

Min nåværende bil er en 5-serie jeg betalte 20 lapper for.. Kjempebil med et lass av utstyr og svart skinn og takluke.. Trenger jeg mer, når man stort sett lar den stå og lufter den et par ganger i måneden og hjula er "urunde" hver gang? :roll Måtte bruke den for noen dager siden, etter 5 mil ble hjula etterhvert vibrasjonsfrie og den kjørte som en BMW skal :thumleft
Bilde

Den gamle? En Mercedes E300 Diesel jeg hadde i 6 år, hadde banka 535 000km da jeg lot den bli spiker nå i våres. Rusta tok den, ellers var den jo fin, kjørte på lengre Europaturer etc. Kjempebil, dog litt treig i avtrekkern uten turbo :P
Bilde
Sist redigert av FredrikE24 den 15 mai 2017, 22:05, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: MC vs Bil

Legg inn av Hansien »

Jeg sier som Ole Brumm jeg. Jatakk, begge deler!
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: MC vs Bil

Legg inn av KevinmsR6 »

Hansien skrev: 15 mai 2017, 21:54 Jeg sier som Ole Brumm jeg. Jatakk, begge deler!
Begge deler her og :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: MC vs Bil

Legg inn av KevinmsR6 »

Familie bilen:)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Svar