MC vs Bil

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: MC vs Bil

Legg inn av TGR »

For meg er dette veldig enkelt. Det er to totalt forskjellige greier.

Bil er praktisk og komfortabelt. Men som kjøreopplevelse er det dørgende kjedelig, dersom man legger til grunn at man kjører på en måte som sikrer at man ikke blir sperret inne.

En mc er annerledes. Som en nevnte et sted over her, så involverer det sanser på en annen måte. Man kjenner forskjell på sol og skygge, varmt og kaldt, man kjenner lukten av nyslått gress. Eller av våt vei, eller ei blomstereng. Sansene er også i alert-modus på en annen måte, årvåkenheten er større, selv et ekorn kan representere fare i en gitt situasjon. Bevisst eller ubevisst er man skjerpet på en annen måte enn i bil. Og hvis man er på tur, så kjenner man mer på å leve når man krabber inn i soveposen etter en våt og kald dag. Bare spør Monsen.

Og så er det lettere å slippe unna verden på en mc. Det er bare å la være å kjøpe intercom, blåtannløsninger eller andre ting som bryter inn i skallen, og forhindrer en pause fra vår mediabaserte hverdag. Det er mentalhygiene å tømme skallen for lyd og problemer, og bare konse på sykkel, motor, og sanseinntrykk.

Sist, men ikke minst, så kan man få gode kjøreopplevelser på en mc, uten å opptre som kriminell. Landet vårt er fullt av spennende veier som gir bra kick i relativt lovlige hastigheter.

Som sagt, det er to forskjellige verdener, de kan ikke settes opp mot hverandre, etter min mening. :)

Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: MC vs Bil

Legg inn av AlfaGuzzi »

Jeg unner alle, og da mener jeg alle, en gang i livet å oppleve at bil kan være morsomt og svært givende og underholdende. Selv innenfor gjeldende fartsgrenser. Det handler bare om å prøve den rette bilen. Det handler svært lite om hk, men om kjørefølelse, og at bilen har karakter. Vanskelig å forklare hva som er karakter i en bil uten å ha opplevd det selvsagt. Og jeg vil ikke peke på enkelt merker som karakterløse og andre merker som fulle av karakter. Folk er forskjellig og liker forskjellig.
Men bare se på alle de klassiske bilklubbene vi har her tillands. Klart der er morro med bil, ellers var det vel ingen som gadd å holde på med det, eller?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC vs Bil

Legg inn av cannon »

Kontrastyring funker ikke i bil.....ergo MC.... :vs
Frem med popcornet !!

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: MC vs Bil

Legg inn av KevinmsR6 »

cannon skrev: 16 mai 2017, 00:01 Kontrastyring funker ikke i bil.....ergo MC.... :vs
Frem med popcornet !!
Funker i sladd🤣🤣
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC vs Bil

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 16 mai 2017, 00:01 Kontrastyring funker ikke i bil.....ergo MC.... :vs
Frem med popcornet !!
:popcrn

:knegg

Ikke den mest heftige hva effekt angår, men du verden hvor morsom den er å kjøre!

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

:twothumbs:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC vs Bil

Legg inn av cannon »

KevinmsR6 skrev: 16 mai 2017, 00:06
cannon skrev: 16 mai 2017, 00:01 Kontrastyring funker ikke i bil.....ergo MC.... :vs
Frem med popcornet !!
Funker i sladd🤣🤣
Gjør nok ikke det. Sladd i bil (aka overstyring) kompenseres med å understyre. Det har ingenting med kontrastyring å gjøre.....mere popcorn...!!!

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: MC vs Bil

Legg inn av KevinmsR6 »

cannon skrev: 16 mai 2017, 00:32
KevinmsR6 skrev: 16 mai 2017, 00:06
cannon skrev: 16 mai 2017, 00:01 Kontrastyring funker ikke i bil.....ergo MC.... :vs
Frem med popcornet !!
Funker i sladd🤣🤣
Gjør nok ikke det. Sladd i bil (aka overstyring) kompenseres med å understyre. Det har ingenting med kontrastyring å gjøre.....mere popcorn...!!!

Kan fort bli for mye popcorn 😂
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC vs Bil

Legg inn av Bjerknez »

Bil er et fremkomstmiddel, en MC er et spennende leketøy OG et fremkomstmiddel. :)

Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: MC vs Bil

Legg inn av AlfaGuzzi »

Bjerknez skrev: 16 mai 2017, 06:20 Bil er et fremkomstmiddel, en MC er et spennende leketøy OG et fremkomstmiddel. :)
Hvis det var tilfelle, så kan man jo lure på hva alle bilklubbene holder på med? Nei, du - du har fortsatt til gode å oppleve å kjøre en interessant bil. (snakker ikke om hk)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC vs Bil

Legg inn av Bjerknez »

AlfaGuzzi skrev: 16 mai 2017, 07:29
Bjerknez skrev: 16 mai 2017, 06:20 Bil er et fremkomstmiddel, en MC er et spennende leketøy OG et fremkomstmiddel. :)
Hvis det var tilfelle, så kan man jo lure på hva alle bilklubbene holder på med? Nei, du - du har fortsatt til gode å oppleve å kjøre en interessant bil. (snakker ikke om hk)
Jeg sier ikke at det er den gjengse fasiten. Men det er fasiten for MEG :thumleft

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: MC vs Bil

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev: 16 mai 2017, 07:40
AlfaGuzzi skrev: 16 mai 2017, 07:29
Bjerknez skrev: 16 mai 2017, 06:20 Bil er et fremkomstmiddel, en MC er et spennende leketøy OG et fremkomstmiddel. :)
Hvis det var tilfelle, så kan man jo lure på hva alle bilklubbene holder på med? Nei, du - du har fortsatt til gode å oppleve å kjøre en interessant bil. (snakker ikke om hk)
Jeg sier ikke at det er den gjengse fasiten. Men det er fasiten for MEG :thumleft
Da skulle du vært med på en tur i Audi RS6`n performance 605 hk te min kompis , eller hans brors Porsche RUF 600+. Da vil jeg tru at det kommer en liten skvett i buksa :P . Det er såå rått lydbilde og trykk når hodet dunker i nakkestøtta på hver giring - det er en annerledes opplevelse enn mc selvfølgelig men adrenalin-boosten er fullt på høyde. :twothumbs:

Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: MC vs Bil

Legg inn av AlfaGuzzi »

WikingTnT skrev: 16 mai 2017, 07:52
Bjerknez skrev: 16 mai 2017, 07:40
AlfaGuzzi skrev: 16 mai 2017, 07:29
Bjerknez skrev: 16 mai 2017, 06:20 Bil er et fremkomstmiddel, en MC er et spennende leketøy OG et fremkomstmiddel. :)
Hvis det var tilfelle, så kan man jo lure på hva alle bilklubbene holder på med? Nei, du - du har fortsatt til gode å oppleve å kjøre en interessant bil. (snakker ikke om hk)
Jeg sier ikke at det er den gjengse fasiten. Men det er fasiten for MEG :thumleft
Da skulle du vært med på en tur i Audi RS6`n performance 605 hk te min kompis , eller hans brors Porsche RUF 600+. Da vil jeg tru at det kommer en liten skvett i buksa :P . Det er såå rått lydbilde og trykk når hodet dunker i nakkestøtta på hver giring - det er en annerledes opplevelse enn mc selvfølgelig men adrenalin-boosten er fullt på høyde. :twothumbs:
Vi snakker fortsatt forbi hverandre ser jeg. Kjøreglede handler ikke utelukkende om hk i bil eller mc. Det er selvsagt en glede i å føle at man har nok tilgjengelig trekk kraft. Det skal ikke være mangel på trekk kraft, men sett bort fra det, så handler kjøreglede om helt andre ting enn hk. Men jeg ser jo det her nå, at det sporer litt av og at man misforstår, ved å nevne biler med mer enn nok hk. Ved å bruke alle disse HK på bil eller mc så opplever man et adrenalin kick. det er morsomt det også, men i det lange løp, så er det gitte hastighets begrensinger her tillands, og spør deg selv? Hvor morsom er den Audien i 60 km/t i kø? Hvor du kun utnytter 10 % av trekk kraften og holder jevn fart?
Nei, kjøreglede er noe helt annet enn ren aks og fart. Hvilken bil er morsom å kjøre i 60 - 80? Jo en bil hvor du kan utnytte hele kraft registeret og allikevel ha det morsomt, uten at aksen er så voldsom at det er farlig for deg og andre medtraffikanter. Se for deg at du kjører på en B vei med masse oversiktlige svinger og fin utsikt (ved sjøen feks) hvor du kan rulle ned sidevinduet eller soltaket eller hele taket og høre en V6 eller en større motor konfigurasjon synge i fjellveggen på mellom 4 - 6000 omdr. og du kjører i 3dje giret på straks over lovlig hastighet.
600hk blir bare brutalt. Det får man ikke kost seg med i det hele tatt. farts ressursene er alt for voldsomme, og helt unyttig.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MC vs Bil

Legg inn av gsx750_80 »

Pompus skrev: 15 mai 2017, 17:15 Hei,

Noen ganger slår det meg, ville en sprek bil med gode kjøreegenskaper gi meg mer glede enn mc?
Hvorfor kjører du MC og har dette som hobby i stede for bil?

Selv føler jeg det å kjøre av sted i egne tanker på en sykkel gir meg godfølelsen, men ville det vært enda bedre med en sprek ny bil? :scratch
En del bra argumenter her:
https://rideapart.com/articles/12-reaso ... motorcycle
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: MC vs Bil

Legg inn av TGR »

gsx750_80 skrev: 16 mai 2017, 13:26 En del bra argumenter her:
https://rideapart.com/articles/12-reaso ... motorcycle
:twothumbs: :prf

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: MC vs Bil

Legg inn av KåreDump »

I min spede begynnesle som motorsyklist var det fart, fart, fart, fartsfølelse og fartsressurser som gjaldt.
Kjørte som om jeg var udødelig, men dette endret seg med årene og i dag er jeg mer bedagelig (i alle fall i forhold til hva jeg var før, prikkene på førerkortet forteller at jeg enda er et stykke unna sinke-kategorien)
Bytta sykkel fra en som var smertefull å kjøre sakte på til en som blir ubehagelig å kjøre svinfort på.

Er i grunn helt enig med det AlleBrukernavnErTatt sier;
AlleBrukernavnErTatt skrev: 15 mai 2017, 17:30 sykkel har flere sanser aktivert av gangen, jeg føler ihvertfall det. Lukt, hørsel spiller inn på en helt annen måte på sykkel, visuelt har du stort sett bedre oversikt, følelsen av vinden i brystet når du gir på litt ekstra. Er bare magisk <3
Det er følelsen av at alle sanser er i bruk som gir meg god-følelsen på MC, ikke en gang på tur fra Meråker til Bodø, der det regnet konstant uten opphold fra Grong til Fauske ønsket jeg meg en bil. Ikke en gang når temperaturen krøp under 5 grader over Saltfjellet.

Å snakke om frihetsfølelse blir vel litt vel klisjé, men det er noe der. MC gir meg opplevelser og følelser som jeg aldri får i en bil.
Føler meg liksom mer levende på en MC.

Enten er det noe som bare må oppleves, eller så er det noe (følelser?) jeg i egenskap av å være mann ikke kan forklare! :lol :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar