"Varselbrev i automatisk trafikkontroll"

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

"Varselbrev i automatisk trafikkontroll"

Legg inn av gsx750_80 »

Et kjøretøy registrert i mitt navn er angivelig registrert i fartskontroll på et tidspunkt da jeg befant meg minst 100 mil unna den automatiske fartskontrollen. Det vil være en smal sak å dokumentere at jeg befamt meg langt unna kjøretøyet når farts-
overtredelsen angivelig skal ha skjedd.

I "Varselbrev i automatisk trafikkontroll" står det med fete typer at "Dersom De ikke var fører av kjøretøyet, ber vi Dem innen
14 dager melde fra om hvem som var føreren".

Fra en NAF-side ser jeg følgende:

"Annen sjåfør i din bil

Bileier kan ikke straffes dersom det er en annen som har vært fører når fartsovertredelsen skjedde.

Politiet sender brev til den som står som eier av bilen, og eieren blir oppfordret til å opplyse navnet på føreren dersom en annen har kjørt bilen. Bileieren har i utgangspunktet ingen plikt til å forklare seg, men vær oppmerksom på at du har en plikt til å møte opp hos politiet hvis du får en innkalling.

Forklaringsplikt

Hvis du nekter å si hvem som kjørte bilen, kan politiet begjære rettslig avhør. Med noen unntak, bl.a. for nærstående som ektefelle, barn, søsken, foreldre, har du en forklaringsplikt ved rettslig avhør. Politiet kan også etterforske saken videre, for eksempel ved å sammenligne personen på bilde med dine familiemedlemmer. "

Om jeg, hypotetisk sett, opplyser at jeg ikke kjørte bilen (og evt opplyser hvordan det kan dokumenteres), og ikke melder fra
om hvem som var fører: Er det sannsynlig at dette skaper problemer for andre enn politiet?

Når det er sagt, så er det jo slik at skatt og fartsbøter skal betales med glede - og det tror jeg nok resultatet sannsynligvis blir.
Likevel, hvis man tenker seg scenariet der den aktuelle bilførerens identitet ikke oppgis av meg..

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: "Varselbrev i automatisk trafikkontroll"

Legg inn av Rune75 »

Jeg er veldig for at du prøver det du tenker på her og så poster du hvordan det gikk.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: "Varselbrev i automatisk trafikkontroll"

Legg inn av Grendel »

Med de ressurser Politiet har om dagen, så ser jeg ikke bort i fra at de kommer til å snu enhver sten og arbeide overtid det neste året for å finne fører av bilen! Vel for å dempe ironien litt, så er det ikke tvil om at det er "penger å hente" hos en person som har bil. Du har sikkert rent rulleblad, eller i det minste en mer ryddig person å både prate med og å dømme, sett i forhold til "slabedasker som har XXXX dommer fra før og like mange som venter". Like vel, så vil jeg tro at du må legge vekt på at bilen din var "disponert av flere andre" i det tidsrommet du var borte.

En gammel kollega var borte i tilsvarende situasjon. Han måtte møte frem hos Politiet og se på bildet. Da måtte han fortelle om han kjente fører av bilen. Han hadde forklart at det var "familie, venner og noen naboer" som hadde tilgang til bilen da han var på reise. Han fortalte at han ikke kjente igjen fører, og saken ble henlagt.

Etter min mening en fornuftig avgjørelse, da jeg (regner med) at Politiet har viktigere saker å drive med.

Lykke til!

8-)

PS! Jeg regner også med at du har mer nytte av pengene og vil disponere dem bedre enn "Kongelig Norske Stat".
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar