Trygt å slette midlertidige filer?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Trygt å slette midlertidige filer?

Legg inn av Stian87 »

MC forumet altså, her kan man spørre om alt mulig rart :D
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Trygt å slette midlertidige filer?

Legg inn av KåreDump »

BC45 skrev: 26 sep 2017, 23:56 Det er windows som har funnet alle de 40 GB. Pc`n er vel snart tre år gammel og brukt mye.
Windows er et rimelig "grisete" OS, det slenger fra seg mye midlertidige filer og roter ting til for seg selv.
En Windowsmaskin er litt som en gammel folkevogn, den går bare dårligere og dårligere jo eldre den blir....

Tre år er bortimot grensen for hvor lenge jeg lar en Windows-maskin kjøre før jeg rensker opp alt og installerer "skiten" på nytt!

Funfact:
Har jobba på Solaris-servere som har hatt en oppetid på over sju år, sju år uten omstart, inkludert en flytting fra ett bygg til et annet!! :twothumbs:
Prøv det på en Windowsmaskin!!
(Nei, jeg er ingen Mac-fanboy, OS er bare marginalt bedre....)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Trygt å slette midlertidige filer?

Legg inn av Greenone »

KåreDump skrev: 27 sep 2017, 10:27
Funfact:
Har jobba på Solaris-servere som har hatt en oppetid på over sju år, sju år uten omstart, inkludert en flytting fra ett bygg til et annet!! :twothumbs:
Prøv det på en Windowsmaskin!!
(Nei, jeg er ingen Mac-fanboy, OS er bare marginalt bedre....)
Jada, *nix er stabile greier :twothumbs: , men slike historier (uten å spekulere i denne) er ofte et resultat av mangel på redundans og/eller vedlikeholdsrutiner kombinert med en bedriftskritisk applikasjon. Sjelden en god kombinasjon ;) Det er ikke oppetid som er viktig, men å unngå ikke planlagt nedetid. Og manglende vedlikehold er gjerne en snarvei til trøbbel. Såvel som sju år gammel hardware ;) Har vært borti gamle windowsservere også, gjerne NT 3.51 eller 4.0 som har vært oppe i flere år. Disse har gjerne en kritisk skreddersydd applikasjon hvor man ikke tar kostnaden med å løfte ting over i nåtiden. Helt til hardware ryker og produksjonen står....

Det er en del man kan irritere seg over med windows, men som desktop os fungerer det i det store og det hele greit for hvermansen. Som server også på noen områder.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Trygt å slette midlertidige filer?

Legg inn av KåreDump »

Greenone skrev: 27 sep 2017, 20:17 ..., men slike historier (uten å spekulere i denne) er ofte et resultat av mangel på redundans og/eller vedlikeholdsrutiner kombinert med en bedriftskritisk applikasjon.
Den gangen var vel grunnen mer "because we can", men du er definitivt inne på noe! :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Trygt å slette midlertidige filer?

Legg inn av BC45 »

Etter å ha slettet 40 GB med midlertidige filer for noen dager siden, så har det dukket opp 36 nye GB :O
Er det all surfingen min er på forumet som er synderen??

For meg høres det ut som det er noe galt med windows og at den bør installeres på nytt. Det er en ganske stor og kostbar jobb med de programmene jeg har, så vil helst unngå det hvis mulig. Noen forslag til hvorfor jeg får så stor mengde midlertidige filer på pc`n?

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Trygt å slette midlertidige filer?

Legg inn av Greenone »

Er det i temp mappen i "%USERPROFILE%\AppData\Local\" igjen? I såfall har du nok en applikasjon som er skyld i dette. Området benyttes hovedsaklig av av applikasjonene du har installert for temp operasjoner.
-Installerte du noe i det tidsrommet rett før du fikk problemet første gang?
-Holder du på med noe slags nedlasting eller fildeling, type torrent e.l?
-Har du fungerende antivirus software og hvilken?
-Sjekk innholdet i nevnte temp mappe. Ligger det mange filer på rotnivå? Sorter på størrelse, er det noen store?
-Inneholder mappen mange undermapper? Sjekk størrelse på en og en. Ta en printscreen av den som er stor så jeg ser navnet på den og noen av filene som den inneholder. Dersom du har en haug med undermapper å sjekke, kan skal jeg tipse om noe du skal bruke for å få oversikt.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Trygt å slette midlertidige filer?

Legg inn av BC45 »

Ja, det er i samme mappen. Det siste jeg installerte var programvare til en ny Canon printer. Før det var lenge siden jeg installerte noe nytt. Driver ikke med noe nedlasting eller fildeling.
Anitivirus er AVG free.
Det ligger èn veldig stor fil i temp-mappen, den heter Aria debug.
Kan dette ha noe med OneDrive å gjøre? Får stadig melding om at den ikke lar seg oppdatere.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Trygt å slette midlertidige filer?

Legg inn av Greenone »

Har du fullt filnavn til meg med filendelse, og hvor stor er den?
-Ja, det er sannsynligvis Onedrive som lager tull etter en buggy patch.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Trygt å slette midlertidige filer?

Legg inn av BC45 »

Greenone skrev: 02 okt 2017, 22:25 Har du fullt filnavn til meg med filendelse, og hvor stor er den?
-Ja, det er sannsynligvis Onedrive som lager tull etter en buggy patch.
Nå har jeg slettet alle midlertidige filer og samtidig avinstallert onedrive. Får se om det hjelper.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Trygt å slette midlertidige filer?

Legg inn av Greenone »

BC45 skrev: 02 okt 2017, 22:27
Greenone skrev: 02 okt 2017, 22:25 Har du fullt filnavn til meg med filendelse, og hvor stor er den?
-Ja, det er sannsynligvis Onedrive som lager tull etter en buggy patch.
Nå har jeg slettet alle midlertidige filer og samtidig avinstallert onedrive. Får se om det hjelper.
Det er gode muligheter for det. Hvis ikke, undersøk filestørrelser igjen i denne mappen og post så skal vi finne synderen.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Svar