Tragedien i Nevada og våpenlov

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av Bjerknez »

Jeg så denne artikkelen med BBC som kilde:

1. Alle kan kjøpe så mange gevær, haglgevær og pistoler de ønsker i Nevada, og det er heller ingen begrensninger for mye ammunisjon som kan kjøpes.
2. Våpnene er ikke registrert og det fins derfor ingen grense for hvor mange våpen og hvor store mengder ammunisjon de enkelte kan ha, ifølge nettstedet nevadacarry.org.
3. Automatgevær og maskingevær kan også kjøpes over disk, dersom det skjer i tråd med føderal lovgiving.
4. Ifølge BBC er det heller ingen ventetid ved kjøp av våpen i Nevada.
5. Innbyggerne i delstaten kan også fritt bære våpnene på seg, så sant de er synlige. Bare om våpnene blir båret skjult kreves attest fra politiet, og aldersgrensen er da 21 år.
6. Personer under 18 år kan også bære våpen om de har tillatelse fra voksne som befinner seg i nærheten.

Med en slik våpenlov så er det nesten så jeg kan driste meg til å si at dem kan takke seg selv. Gjerningsmannen var en eldre velstående kar med plettfritt rulleblad med huset fult av våpen.

På hotellelrommet hadde han satt opp to våpenstativer til automatgeværene og alt dette hadde han kjøpt over disk på høylys dag, fult lovlig.

Merker jeg blir litt provosert når Trumpern sier at dette var ondskapens verk å skyte disse menneskene på den måten. Det er jeg enig i, men jeg synes jaggu meg presidenten selv kunne tatt på seg minst halvparten av ansvaret for dødsfallene med en slik våpenlovgivining.

Eller hva synes dere?

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av Rha »

Hendelsen der er tragisk, men problemet er personene ikke loven. Syke idioter finner altid en måte å skade andre.skal vi forby alt som kan brukes til å skade andre blir vi ikke sittende igjenn med mye.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av simpson »

Rha skrev: 03 okt 2017, 03:40 Hendelsen der er tragisk, men problemet er personene ikke loven. Syke idioter finner altid en måte å skade andre.skal vi forby alt som kan brukes til å skade andre blir vi ikke sittende igjenn med mye.
Helt enig.
Det er ikke våpnene men personene som er problemet.
Alle kan skaffe seg automatvåpen, også i Norge på kort tid.
Registering eller forbud av våpen har heller ikke noe med saken å gjøre, da folk som vil ha våpen til sånne formål neppe hadde søkt uansett.
Når det gjelder ammunisjon, så er det i USA som i Norge fritt frem og lade selv, og det kan du ikke på noen måte kontrollere.
Litt usikker med hva du mener med våpenstativ, men du kan fritt kjøpe bipod og tripod i Norge også, uten at dette har noe med saken å gjøre.
Antall våpen betyr jo heller ikke noe.
Jeg har 17 rifler, hagler og pistoler, men blir ikke gal eller drapsmann av den grunn.
Jeg skjønner at våpen og skyting ikke er din interesse.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av Bjerknez »

Jeg hadde heller ikke blitt en notorisk drapsmann med våpen i huset, men alle mennesker er forskjellige og reagerer forskjellig rent psykisk på ting man opplever gjennom livet og oppveksten generelt tror jeg. At hvilken som helst person kan gå inn i en våpenbutikk og kjøpe det siste automatvåpenet på markedet uten at det stilles det minste krav til registrering synes jeg er rart.

Jeg blir heller ikke noen større fare i trafikken automatisk om jeg kjøper meg en S1000RR. Men statistikken viser vel at unge førere på slike sykler er høyt representert på statistikken? Noe forsikringsprisene også gjenspeiler? Tror du det hadde blitt mindre ulykker med disse syklene hvis det stiltes strengere krav og eller tilgjengeligheten for å kjøpe disse ble gjort litt vanskeligere for unge førere?

Sikkert en middelmådig sammenligning, men jeg mener nå uansett at noen restriksjoner og krav ikke vil gjøre slike situasjoner værre vertfall. Hva skal man egentlig med 17 rifler? Blir liksom litt som å eie 17 motorsykler. Samlemani? Rustet for krig? Trygghet?

Jeg forstår at mange av oss har jakt som hobby og da trenger man jo et skytevåpen eller kanskje 2-3 til forskjellige typer jakt, men 17?

Å hva er greia med loven i Nevada rund bæring av skytevåpen? Hvorfor skal dette være lov? For beskyttelse? Å hva skal man beskytte seg mot? Andre med skytevåpen?

Edit:
Jeg snakker ikke her om kun slike handlinger man leser om i Nevada, men uhell generelt som skjer rundt i verden vedrørende våpenbruk. Var vel ikke lenge siden det var en liten unge som skjøt søstera si med pappas våpen i USA. Var et uhell så klart og pappaen hadde nok vært sløv vedrørende sikring av våpen, men hva hvis han ikke hadde hatt noe våpen i det hele tatt?

Uhell skjer oss alle. Vi er ikke perfelte neon av oss og da synes jeg det blir feil å fylle opp familiehjem med skytevåpen. Så klart går det oftest bra. Jeg skyter ingen, og su skyter ingen. Vi klarer og håndtere våpnene slik de skal håndteres. Det sier dem alle. Også han som plaffet ned 59 mennesker i Nevada.

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av Rha »

Lurer paa hva du da mener om med siden jeg ikke jakter, men har mange vaapen selv. Mest luft riktignok men flere av dem kan drepe paa langt hold. Men same det.
Jeg ser jo at sannsyneligheten for at slikt skal skje blir storre med stor tilgang paa vaapen. Kansje vi trenger bedre kontroll paa menesker. Jeg har ikke hvert paa eu kontroll med meg selv paa noen aar og foler meg :crazy:

(Har lommetrykket bort norsk tastatur og finner det ikke igjenn)
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av simpson »

Hvis du skyter litt mer enn på elgjakt og Landsskytterstevnet, så kommer fort behovet for fler typer våpen.
Nå har ikke jeg 17 rifler, men våpen fordelt utover rifle, hagle og div håndvåpen.
Noen eldre våpen har jeg arvet og har ingen bruksverdi, andre bruker jeg mye og atter andre har pga interessen for våpen generelt.
Men det med registrering er en falsk trygghet. Og så lenge alle kan med liten innsats erverve ulovlig våpen har det liten hensikt.
Det er en mager trøst å vite hvem våpenet er registrert på når hendelsen allerede har skjedd.
Det å forby våpen er utopi, narkotika er forbudt, men gud bedre meg er det ett stort marked for det og tar livet av en mengde folk i året.
Nevada er ikke noen særegen stat i USA ang lovgivning.
Har vært 15 ganger i forskjellige stater i sør, og det er halt vanlig å gå på Walmart og se at de selger våpen og ammo innimellom melk og brød.
Men vi må forstå at retten til å bære våpen faktisk er en rett som er grunnlovsfestet. Det å ha våpen i usa er som å ha kjøttkaker til middg i Norge. Like vanlig. Det ligger så dypt i kulturen der nede.
Men det er faktisk få land i verden som har flere våpen enn Norge og at det å få kjøpt våpen i Norge er oppsiktsvekkende lett sammenlignet med andre land. Men vi har likevel ikke mye drap med skytevåpen for det.
Men dette skyldes i stor grad kultur og holdninger, ikke antall våpen og tilgangen, som i Norge er meget stor.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av Bjerknez »

Men siden det er vi mennesker som er problemet og ikke selve loven så kan det vel umulig slå dåligere ut ved å forby kjøp av våpen over disk til alle som har puls?

Jeg sier ikke at man skal forby våpen helt. Jeg er ikke imot våpen så lenge det brukes riktig. Men klarer man å luke bort de som har våpen kun for morroskyld så kan jeg ikke forstå annet enn at kloden vertfall blir LITT mer behagelig å bevege seg rundt på.

Denne karen fra Nevada som skjøt og drepte mange mennesker hadde allerede huset fult av våpen. Hva hadde skjedd hvis han ikke hadde noe våpen i det hele tatt? Kanskje hadde han plnlagt "kuppet" uansett, kanskje hadde han funnet på noe annet tragisk, men det KAN også være mulig at man kanskje kunne avverget drapet på 59 mennesker og skadet rundt 500. Er det ikke verdt et forsøk mener du, med en ny og mer innstrammet lov?

Altså i USA. Her i Norge er det vel mer eller mindra bra nok som det er. Har ikke reflektert så mye over det.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av Skogstrollet »

Er enig med Bjerknez her. Ja, det er mennesker som er problemet, men man trenger ikke å gjøre det så enkelt for dem å være et problem.

Jeg har ikke noe imot våpen i seg, men synes det virker altfor enkelt for de med ugreie intensjoner å skaffe seg våpen i statene. Hvis man blir litt strengere, så øker man terskelen og eliminerer en del av de ihvertfall.
Nei, man klarer ikke å bli kvitt alle som ønsker å gjøre ugjerninger, de vil klare å få seg våpen på en eller annen måte uansett , men man luker ut en god del av de tror jeg.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av simpson »

Nå sier ikke jeg at våpenlovgivningen i USA er rett, bare hvordan denne er nedfelt i grunnloven og at de aller eller fleste amerikanere forsvarer dette.
Om han hadde 3 eller 40 våpen forandrer ikke noe, han kan ikke bruke mer en ett om gangen uansett.
Men hvordan mener du at lovverket skal forhindre gærninger i få tak i våpen?
Breivik hadde lovlige våpen, var vurdert som skikket av politiet, men det forhindret ikke en syk mann å gjøre det han gjorde?
Og hvis du ikke får lov til å kjøpe våpen lovlig, så får du bare tak i noe som ikke er lovlig. Og da har du akkurat samme problemet.
Det var ett blad, ikke sikker men kanskje Vi Menn e.l som ville sjekke tilgangen på våpen i underverden i Oslo.
Etter få timer kunne de ha startet en liten krig men våpen som aldri har vært eller noen sinne vil bli lovlige.
Til og med panservernraketter ble tilbudt.
Skal du ta liv av mest mulige personer er ikke opphavet eller lovligheten til vipene relevant.
Hvordan mener du ett lovverk vil hindre at uegnete personer for tak i våpen?
Det er mange folk i Norge som jeg helt opplagt ikke burde ha dette, men det er blitt vurdert av myndigheten og godkjent.

https://www.wired.com/story/las-vegas-s ... -rifle/amp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av Bjerknez »

Et lovverk som sier at alle med våpen må betale en lisens samt registrere våpenet OG være medlem i en skyteklubb og eller være en jeger. De som vil gjøre ugang klarer nok dette uansett, men man får nok i større grad luket bort dem som sitter hjemme og kjeder seg over en Whiskey og vil teste våpenet sitt i bakgården. Med de følger det kan medføre.

Som nevnt så KAN det hende dem kunne forhindret denne massakren hvis fyren ikke hadde tilgang til våpen der og da. Ikke sikkert så klart, men sikkert nok til at jeg ville tatt sjansen på et endret lovforslag.

Du antyder at du selv ikke mener at våpenlovgivningen i USA er rett. Hvorfor er du i tilfelle i mot den?
Vil det si at vi er enige?

Poenget mitt her er at man ikke luker bort et problem med en strengere våpenlovgivning, men hindrer man noen hundre døsfall i året som skyldes uhell og tilfeldigheter så mener jeg da virkelig det er verdt et forsøk med en lovendring, uavhengig hvor langt ned i grunnloven den er festet.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av simpson »

Jeg er ikke enig at det skal være en lovfestet rett til å bære våpen i USA. Den er en medfødt rett.
Men det er ikke sånn at alle stater har like våpenlover. Det er store forskjeller fra stat til stat. Ganske strengt og ikke ulikt her hjemme i nord og blir mer og mer liberalt jo lenger sør du kommer. Jeg er heller ikke enig at det burde være lov å gå rundt med våpen på gata, skjult eller synlig. Det har ingen hensikt og gjør det lett å dra opp våpen. Men samtidig mener mange amerikanere at du unngår mye kriminalitet siden du ikke rapper lommeboka etc når det henger en Colt i belte til han du vil rane.
Tror ikke at en lisens vil forhindre noe som helst, heller ikke diverse medlemskap i klubber.
Akkurat denne fyren hadde så mange våpen at de har han hatt en stund og ikke er handlet i affekt, så ser ikke hvordan det kunne ha forhindret noe som helst.
Det er for lett å kritisere lovverket hver gang noe sånt skjer, men ingen har noen gode løsninger på problemet.
Dette er ett holdnings og samfunnsrelatert problem som ikke bare kan løses med nytt lovverk.
Til og med myndigheter og politi er glade i å skyte på folk, og de vil for alltid ha rett til å bære våpen.
Dette stikker dypere i den amerikanske kulturen enn mange faktisk tror.
Menge plasser i Asia selger de maskingeværer på markedet sammen med grønnsaker og leirkrukker, men det er sjelden du ser sånne meningsløse massakre som i USA.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 03 okt 2017, 08:28 Jeg er ikke enig at det skal være en lovfestet rett til å bære våpen i USA. Den er en medfødt rett.
Men det er ikke sånn at alle stater har like våpenlover. Det er store forskjeller fra stat til stat. Ganske strengt og ikke ulikt her hjemme i nord og blir mer og mer liberalt jo lenger sør du kommer. Jeg er heller ikke enig at det burde være lov å gå rundt med våpen på gata, skjult eller synlig. Det har ingen hensikt og gjør det lett å dra opp våpen. Men samtidig mener mange amerikanere at du unngår mye kriminalitet siden du ikke rapper lommeboka etc når det henger en Colt i belte til han du vil rane.
Tror ikke at en lisens vil forhindre noe som helst, heller ikke diverse medlemskap i klubber.
Akkurat denne fyren hadde så mange våpen at de har han hatt en stund og ikke er handlet i affekt, så ser ikke hvordan det kunne ha forhindret noe som helst.
Det er for lett å kritisere lovverket hver gang noe sånt skjer, men ingen har noen gode løsninger på problemet.
Dette er ett holdnings og samfunnsrelatert problem som ikke bare kan løses med nytt lovverk.
Til og med myndigheter og politi er glade i å skyte på folk, og de vil for alltid ha rett til å bære våpen.
Dette stikker dypere i den amerikanske kulturen enn mange faktisk tror.
Menge plasser i Asia selger de maskingeværer på markedet sammen med grønnsaker og leirkrukker, men det er sjelden du ser sånne meningsløse massakre som i USA.
Så det du sier her er at ved å øke vanskeligheten med å skaffe seg våpen så vil det ha nada og si med tanke på antall dødsfall relatert til våpen? Jeg ser du skriver "tror". men hva får det til å tro det?

Ja, det vil fortsatt skje grusomme ting med våpen, men redder man noen ti-talls liv i løpet av et år så må det da være verdt det?

Vertfall i mitt hode så høres dette veldig logisk ut.

http://edition.cnn.com/2017/06/19/healt ... index.html

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av mekkern »

Hvis en ser eksempelvis på Russland og våpen kontra Norge:
Norge har høy tetthet av våpen pr innbygger og drap lik 0 i forhold til innbyggerantall.
Russland har nesten ikke våpen pr innbygger og drapsraten er skyhøy i forhold til Norge.
At strengere våpenlov kan muligens bremse på impulshandlinger er mulig men ikke de som planlegger større handlinger.
Biler-stein-kniv-rifle-skiftenøkkel-biffkniv:Alle fungerer utmerket til å drepe med...Også passasjerfly...

Tror noe av problemet er behovet for oppmerksomhet.
Dette er også grunnen til at idiotene kopierer hverandre slik som skoleskytinger rundt i verden.
All omtale gir grobunn for ideer til flere idioter.

Samfunnet i dag er blitt mer upersonlig og det er mindre personlig kontakt mellom mennesker og dette kan gi utslag i ensomme frustrerte plagede sjeler.
Disse vil noen ganger ønske "Hevn over samfunnet" eller spesifikke grupperinger og resultere i slike ting en ser nå.
Tror også dette kan være en grunn til at "enkelte religioner" treffer bra for de "sinte og frustrerte".

Noen "universalløsning" finnes nok ikke. :sorry
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av Bjerknez »

Det er akkurat det jeg mener Mekkern. Hvis man klarer å redde noen titalls barn eller mennesker generelt i å bli drept ved å innføre en litt strengere lov (USA) så kan jeg ikke fatte annet enn det må være verdt det.

Men jeg forstår jo at dette har en politisk side også, med selveste Trump i spissen som klarer å lire ut av seg de tåpeligste kommentarer jeg noen gang har hørt et voksent menneske lire ut av seg tidligere.

Men det er jo en annen sak...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 03 okt 2017, 08:49
simpson skrev: 03 okt 2017, 08:28 Jeg er ikke enig at det skal være en lovfestet rett til å bære våpen i USA. Den er en medfødt rett.
Men det er ikke sånn at alle stater har like våpenlover. Det er store forskjeller fra stat til stat. Ganske strengt og ikke ulikt her hjemme i nord og blir mer og mer liberalt jo lenger sør du kommer. Jeg er heller ikke enig at det burde være lov å gå rundt med våpen på gata, skjult eller synlig. Det har ingen hensikt og gjør det lett å dra opp våpen. Men samtidig mener mange amerikanere at du unngår mye kriminalitet siden du ikke rapper lommeboka etc når det henger en Colt i belte til han du vil rane.
Tror ikke at en lisens vil forhindre noe som helst, heller ikke diverse medlemskap i klubber.
Akkurat denne fyren hadde så mange våpen at de har han hatt en stund og ikke er handlet i affekt, så ser ikke hvordan det kunne ha forhindret noe som helst.
Det er for lett å kritisere lovverket hver gang noe sånt skjer, men ingen har noen gode løsninger på problemet.
Dette er ett holdnings og samfunnsrelatert problem som ikke bare kan løses med nytt lovverk.
Til og med myndigheter og politi er glade i å skyte på folk, og de vil for alltid ha rett til å bære våpen.
Dette stikker dypere i den amerikanske kulturen enn mange faktisk tror.
Menge plasser i Asia selger de maskingeværer på markedet sammen med grønnsaker og leirkrukker, men det er sjelden du ser sånne meningsløse massakre som i USA.
Så det du sier her er at ved å øke vanskeligheten med å skaffe seg våpen så vil det ha nada og si med tanke på antall dødsfall relatert til våpen? Jeg ser du skriver "tror". men hva får det til å tro det?

Ja, det vil fortsatt skje grusomme ting med våpen, men redder man noen ti-talls liv i løpet av et år så må det da være verdt det?

Vertfall i mitt hode så høres dette veldig logisk ut.

http://edition.cnn.com/2017/06/19/healt ... index.html
Med tror mener jeg at det er meget lite sannsynlig at det har noe effekt, kan ikke helt se hvorfor det skal hjelpe. Skjønner heller ikke at det å vanskeliggjøre tilgangen forandrer noe heller, da de som vil gjøre sånne ting ikke blir stoppet av om de ikke får kjøpt våpen på matbutikken, De får tak i akkurat det de vil uansett.
Amerikanere har ett helt annet syn på ting enn vi har her oppe på berget. Spare noen titalls liv for å innskrenke en menneskerett går aldri igjennom der nede.
Var i Texas i 2016 og på I45 sto det skilt hele veien med oppfordringer om å kjøre edru, bare Texas alene hadde 22500 drepte i trafikken året før. Men de forandrer ikke holdning for å redusere dette antallet, så hvorfor tror du at ett par titalls liv betyr noe for de?

Svar