rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe

Legg inn av simpson »

Hva med batteribytte? For det første er det noe som det snakkes veldig lite om, forventet levetid? Pris for bytte?
Hva med utslipp for produksjon og resirkulering av tonnevis med battrier? Hvem skal måtte betale for dette, er det miljøavgift på batteriene?
Tror mange ser seg blinde på pris pr. km og gratis bompenger og glemmer det ubehagelige som ingen vil snakke om.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe

Legg inn av BC45 »

gsx750_80 skrev: 02 nov 2017, 13:56 Ikke bare diesel- og bensinbiler som fortjener merkelappen "fossile". Jeg mener å ha lest at den gjennomsnittlig personbil representerer klimagass-utslipp tilsvarende 200 000 kjørte kilometer før den har kjørt en eneste meter, dvs i stor grad under produksjon. Ikke sikkert at elbiler kommer gunstigere ut i så måte.
Her er for eksempel en artikkel (under) der det sies at batteriproduksjon for Tesla tilsvarer 8 års kjøring med tanke på CO2-utslipp.
Kan ikke gå god for artikkelen, men det er slettes ikke slik at elbiler ikke forårsaker C02-utslipp. (Forhåpentligvis er det få eller ingen som tror det). Subsidier av de som allerede har mye er da ikke ukjent, og det er bare nok en kreativ variant at dette skjer under merkelappen "miljøhensyn".
https://wattsupwiththat.com/2017/06/20/ ... e-driving/
Det blir endringer på det om ikke lenge. Tesla vil snart produsere kun ved bruk av fornybar energi. Da blir regnestykket et helt annet :)
https://www.tesla.com/no_NO/gigafactory

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe

Legg inn av olela »

Her er en artikkel om emnet som ble publisert i dag.
http://www.side3.no/motor/rapport---sel ... 86236.html

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe

Legg inn av BC45 »

simpson skrev: 02 nov 2017, 14:31 Hva med batteribytte? For det første er det noe som det snakkes veldig lite om, forventet levetid? Pris for bytte?
Hva med utslipp for produksjon og resirkulering av tonnevis med battrier? Hvem skal måtte betale for dette, er det miljøavgift på batteriene?
Tror mange ser seg blinde på pris pr. km og gratis bompenger og glemmer det ubehagelige som ingen vil snakke om.
Det er store ting på gang mtp miljøvennlig batteriproduksjon, til og med i Sverige :D
https://corporate.vattenfall.se/press-o ... i-sverige/

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe

Legg inn av simpson »

Hva med alle de tusener av batteripakker som allerede er i bilene?
Blir moro å se bruktprisene på el biler når det nærmer seg ett bytte på borti 70.000 kr.
Og hvordan blir regnestykket når man skal legge denne kosten inn hvert 5-7 år :knegg

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe

Legg inn av BC45 »

Mange av de nye el-bilene vil komme med batterier som er beregnet på å vare hele bilens levetid. De som eier dyre Tesla`r i dag må nok belage seg på et kraftig verditap de nærmeste årene, da konkurransen etterhvert blir større og produksjonen billigere.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe

Legg inn av simpson »

BC45 skrev: 02 nov 2017, 15:20 Mange av de nye el-bilene vil komme med batterier som er beregnet på å vare hele bilens levetid. De som eier dyre Tesla`r i dag må nok belage seg på et kraftig verditap de nærmeste årene, da konkurransen etterhvert blir større og produksjonen billigere.
Kanskje en gang i fremtiden, men alle dagens biler har begrenset levetid, og det er de bilene som vil rase i pris.
Og har du en El bil som du kjøpte ny, kjørt 70.000 km på 7 år og må så betale rundt 70.000 for batteribytte blir det jammen dyrt med 1 kr pr. km bare i batterier :O
Men det ser ut som alle som kjører El bil "glemmer" denne kosten i regnestykket sitt.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe

Legg inn av BC45 »

Tror ikke det er mange som må bytte batterier etter 70 000 km. De aller fleste el-biler har jo batterigaranti som er mye lengre enn det. Produsentene hadde ikke turt å gi så gode garantier hvis de ikke var rimelig sikre på at batterienes levetid var betydelig lengre enn garantitiden.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe

Legg inn av Geiroe »

Batteriet blir vel garantert 80% etter 8 år på de nye bilene (5 år på de gamle), men det igjen betyr kortere rekkevidde, særlig på vinteren. De mindre elbilene vil vel de færreste bytte batteri på, de er jo nesten skrot etter 10 år uansett, men de dyre bilene, som f.eks Tesla vil vel de fleste prøve å få noen flere år ut av.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe

Legg inn av mekkern »

Leaf holder ikke stort over 5 år... vennepar av naboen har en leaf som akkurat er utenfor garanti.rekkevidde på 12km...
de vet ikke hva de skal gjøre da pris på bytte og verdi på bil ikke matcher,vanskelige å bytte var de visstnok også.
og batteriteknologien er den samme på alle i salg nå...Tesla modell S er vel bare 5 år ennå..

da jeg har sett "byttepris" på en tesla på nesten 300000kr for pakka og tenkt et "eksempel"...
bil med innkjøp 1 mill.. garanti 8 år-hvis en er så heldig at pakka holder 10 år så får man en påkost på 300000kr på en 10 år gammel bil..
I mitt hode er da denne kastbar, da hjuloppheng bremser gear og elektronikk er 10år også...
verditap på 100K i året

kjøpte ny bil nå litt under 300K-10 år =30k i året .
siden jeg ikke kjører bort mer enn ca 1000kr året i bompenger kan jeg kjøpe drivstoff og annet for nesten 70000kr i året..

klart regnestykket hadde blitt annerledes med kjøp av større bensin-bil eller en EL-bil av mindre størrelse..
men dette med rekkevidde og vinter er noe jeg ikke synes funker bra ennå-Kjører nissan el-skitt i jobb.
planlegge jobb og kjøring ut i fra lading.

Mulig min neste bil blir en kjøpt elektrovariant eller leasing, men de neste årene er spennende..
spesielt da de kun har lagret defekte batterier og ikke resirkulert noen...hva er graden av resirkulering de greier?-Samme som energiser reklamen på tv nå:4%?.....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe

Legg inn av Geiroe »

Jaså, de har allerede fått smake litt av baksiden ved elbil :lol Leste en artikkel i Teknisk Ukeblad for noen uker siden, om en ny type batterier, som det var større kapasitet på, og mye mindre kobolt i.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe

Legg inn av simpson »

mekkern skrev: 03 nov 2017, 07:06 Leaf holder ikke stort over 5 år... vennepar av naboen har en leaf som akkurat er utenfor garanti.rekkevidde på 12km...
de vet ikke hva de skal gjøre da pris på bytte og verdi på bil ikke matcher,vanskelige å bytte var de visstnok også.
og batteriteknologien er den samme på alle i salg nå...Tesla modell S er vel bare 5 år ennå..

da jeg har sett "byttepris" på en tesla på nesten 300000kr for pakka og tenkt et "eksempel"...
bil med innkjøp 1 mill.. garanti 8 år-hvis en er så heldig at pakka holder 10 år så får man en påkost på 300000kr på en 10 år gammel bil..
I mitt hode er da denne kastbar, da hjuloppheng bremser gear og elektronikk er 10år også...
verditap på 100K i året

kjøpte ny bil nå litt under 300K-10 år =30k i året .
siden jeg ikke kjører bort mer enn ca 1000kr året i bompenger kan jeg kjøpe drivstoff og annet for nesten 70000kr i året..

klart regnestykket hadde blitt annerledes med kjøp av større bensin-bil eller en EL-bil av mindre størrelse..
men dette med rekkevidde og vinter er noe jeg ikke synes funker bra ennå-Kjører nissan el-skitt i jobb.
planlegge jobb og kjøring ut i fra lading.

Mulig min neste bil blir en kjøpt elektrovariant eller leasing, men de neste årene er spennende..
spesielt da de kun har lagret defekte batterier og ikke resirkulert noen...hva er graden av resirkulering de greier?-Samme som energiser reklamen på tv nå:4%?.....
Dette er det El bil freaker ikke vil snakke om :knegg
Hvordan blir økonomien i det hel da? Nei takke meg til bensin-Diesel biler.
Men hvorfor kjører folk El bil? Er det pga kostnader?
For utslipp har det null effekt.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe

Legg inn av BC45 »

simpson skrev: 03 nov 2017, 10:00 Dette er det El bil freaker ikke vil snakke om :knegg
Hvordan blir økonomien i det hel da? Nei takke meg til bensin-Diesel biler.
Men hvorfor kjører folk El bil? Er det pga kostnader?
For utslipp har det null effekt.
Det er jo her den største utfordringen ligger mht å få folk til å kjøpe elektrisk, nemlig at det er økonomien som bestemmer hva slags bil man kjøper. Mange tenker fortsatt at det er billigere å fortsette med diesel eller bensin. Jeg har selv ventet med å kjøpe el-bil fordi det til nå bare har vært Tesla som tilfredsstiller mine krav til rekkevidde,plass, firehjulstrekk etc. Tesla er altfor dyrt etter min mening, så derfor kjører jeg fortsatt for det meste fossilt.

De nye el-bilene blir svært raskt mye bedre enn de som kom for noen år siden- teknologien går i rasende fart fremover. Allerede i dag kan man kjøpe nye Nissan Leaf der forventet levetid på batteriene er lik bilens levetid.

Heldigvis er det mange som ikke finregner like godt som deg og meg på hva el-bilen vil koste i kroner og øre i forhold til en bil med fossilt brennstoff. Det er nettopp de som kjøpte el-bil for noen år siden og som kjøper el-bil i dag som er med på å stimulere hele bilindustrien til å videreutvikle el-bil teknologien, slik at vi andre etterhvert får de el-bilene vi mener vi har behov for mtp rekkevidde og plass til en pris vi kan akseptere.

Her litt om batterilevetid på Nissan Leaf og Tesla:

[urlhttps://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/bruke-elbi ... rikostnad/][/url]

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe

Legg inn av JanK »


Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: rørende engasjement for en svak og utsatt gruppe

Legg inn av gsx750_80 »

Ser ut til å bli bompenger for elbiler snart, men muligens først i Oslo og Bergen:
https://www.motor.no/artikler/elbiler-m ... aignId=846

Svar