Nytt fra EU

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Nytt fra EU

Legg inn av kjellv »

EU parlamentet, muligens verdens største produsent av direktiver og forordninger har gjort det igjen. Påbudt intelligent fartsholder i alle nye biler. Denne fartsholder leser trafikkskiltene og passer på at farten holdes riktig.
Jeg ser for meg at det ikke er mange år igjen til ordet "kjøreglede" også avvikles :sorry
https://www.motor.no/artikler/eu-onsker ... rce=Eloqua

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Nytt fra EU

Legg inn av NickNei »

Men med denne setningen: "Dette systemet kan imidlertid overstyres av sjåføren dersom han ønsker det." så ser alt mye lysere ut.
Noen produsenter kan tilby dette i dag, så nytt er det ikke.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra EU

Legg inn av kjellv »

NickNei skrev: 22 nov 2017, 18:02 Men med denne setningen: "Dette systemet kan imidlertid overstyres av sjåføren dersom han ønsker det." så ser alt mye lysere ut.
Noen produsenter kan tilby dette i dag, så nytt er det ikke.
Sant nok. Men jeg er redd at om noen år når flertallet av bilene har dette systemet, blir det plutselig ikke lov å kjøre enkelte veistrekninger uten et slik system. Så etter noen år blir det strammet inne ennå mer og du har ikke lenger lov å bruke biler uten avanserte elektroniske hjelpesystemer på offentlig vei. Til slutt er vi redusert til passasjerer i hver vår fullautomatiserte selvkjørende bil. Du skal være bra nerd for å finne kjøreglede i slike.. :-k

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt fra EU

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 22 nov 2017, 18:25 Til slutt er vi redusert til passasjerer i hver vår fullautomatiserte selvkjørende bil. Du skal være bra nerd for å finne kjøreglede i slike.. :-k
Kanskje det er noe slikt Yamaha ser for seg (med skrekkblandet fryd... :-k :scratch ) når de nå lanserer trehjulingen Niken?
Forstadiet til selvkjørende motorsykkel...
I håp om å bevare noe av kjøregleden den dagen tohjulsmotorsykler forbys...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nytt fra EU

Legg inn av mekkern »

er da mer enn EU....

https://www.vegvesen.no/fag/trafikk/ITS

eller:
http://ertico.com/

Om få år kan du sitte dritings og røyke heroin mens du blir sikkert transportert til dit du vil dekompostere deg sakte foran en annen skjerm...

Kjøre selv i/på eget kjøretøy er straks over.
om ca 8-10 år leveres bilene fullt autonome (klasse 5).
https://www.tu.no/artikler/slik-virker- ... ler/358826
og det er flere enn Tesla som ligger langt fremme..
http://www.mynewsdesk.com/no/ford/press ... er-1521771
https://www.auto-motor-und-sport.de/new ... 22920.html
etter la oss si...... -10år senere vil vi ikke tillates å forstyrre "trafikken" med våre "irrasjonale handlinger"

Dette er nok dessverre slutten på perioden der vi kan "reise fritt" -også på 2 hjul.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Nytt fra EU

Legg inn av Ronning »

Jeg synes egentlig vi lever i en veldig spennende tid, med mye teknologisk utvikling. Om alt er like bra, gjenstår å se. Selvdrevne kjøretøy høres jo i mange tilfeller flott ut, og man slipper f.eks taxi etter julebordet. Bare å dra seg inn i bilen, og resten går av seg selv. Tungtransport som durer avgårde av seg selv med batteridrevne lastebiler har jo også mange fordeler.

Blir det forbud mot å kjøre selv, er man på vei mot et begrenset samfunn, mener jeg. Hva blir da det neste? Forbud mot alkohol, tobakk, sukker, osv? Sikkert fint med effektivisering av trafikkflyt, men hva er det vi vil? Hvis alt skal være så forbanna effektivt og enkelt, hva skal man finne på da? Borgerlønn og netflix er mitt største mareritt!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Nytt fra EU

Legg inn av Jompa »

Om noen få år er det slutt på kjøretøy som bruker fossilt drivstoff.
Da det ble vanlig med hjemmepc og nettilkobling kunne "alle " jobbe hjemmefra.
Det er alltid noen som tror og håper at den teknologiske utviklingen skal gå både fortere og i den retninga de ønsker. Hvor mange er det egentlig som jobber hjemmefra I dag?
Selv om de godt kan gjøre det?
Hvorfor reiser vi enda på møter og kurs når det kan gjøres hjemmefra?
Hvorfor er ikke jernbane, fly, ferger osv forlengst fjernstyrt?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Nytt fra EU

Legg inn av KåreDump »

kjellv skrev: 22 nov 2017, 17:54 EU parlamentet, muligens verdens største produsent av direktiver og forordninger har gjort det igjen. Påbudt intelligent fartsholder i alle nye biler. Denne fartsholder leser trafikkskiltene og passer på at farten holdes riktig.
Jeg ser for meg at det ikke er mange år igjen til ordet "kjøreglede" også avvikles :sorry
Tyngre kjøretøy (over 3,5 tonn) har hatt fartssperre i mange år allerede, men det er en statisk sperre som kun begrenser toppfart.
En dynamisk fartssperre høres helt pyton ut...

Helt enig i at slike ting vil drepe kjøregleden, selv om jeg som oftest ikke ligger rare biten over grensa!
AJ skrev: 22 nov 2017, 18:41 Kanskje det er noe slikt Yamaha ser for seg (med skrekkblandet fryd... :-k :scratch ) når de nå lanserer trehjulingen Niken?
Forstadiet til selvkjørende motorsykkel...
I håp om å bevare noe av kjøregleden den dagen tohjulsmotorsykler forbys...
Selvkjørende motorsykler fins allerede:


Den dagen jeg blir redusert til passasjer i/på min egen bil/MC, det er dagen jeg legger opp!
Jompa skrev: 22 nov 2017, 21:32 Om noen få år er det slutt på kjøretøy som bruker fossilt drivstoff.
Hysj, ikke snakk sånn!! Du skremmer vettet og nattesøvnen av meg!! :O
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra EU

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 22 nov 2017, 18:41 Kanskje det er noe slikt Yamaha ser for seg (med skrekkblandet fryd... :-k :scratch ) når de nå lanserer trehjulingen Niken?
Forstadiet til selvkjørende motorsykkel...
I håp om å bevare noe av kjøregleden den dagen tohjulsmotorsykler forbys...
Nå er det vel kanskje best å presisere at Yamaha NIKEN ikke er noe mer forstadie enn hvilken som helst annen MC. Det verserer diverse myter om at dette er nærmest en handicapsykkel. Det er den ikke. Den krenger i svinger, den velter hvis den ikke støttes. Det finnes ingen funksjoner i denne som assisterer med å holde den oppreist. Nedleggsvinkelen for forakselpendel er 45 grader. Legges den lenger ned enn dette vil fordemperne justere seg og ta opp mer. Men stopper du i et lyskryss, så må foten settes ned ellers så blir det velt av det.
Så jeg tror ikke det er dette produktutviklerne hos Yamaha har hatt i tankene denne gang..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Nytt fra EU

Legg inn av Jompa »

Setningen må sees i sammenheng med resten.
Det er alltid noen som spår en rask utvikling, både på godt og vondt.
Hva kommet til å skje den dagen det blir vanlig med el og andre alternative drivstoff i verden?
Bensinprisen vil rase nedover og biler og mc vil ha bensinmotor til det evt blir forbudt.

Oj, der snek seg inn et annet innlegg her. Dette var svar til Kåre dump
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar