Nothing Says "Old Dude" Like Getting a Motorcycle - MCfolk eldes, få yngre kommer til...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Nothing Says "Old Dude" Like Getting a Motorcycle - MCfolk eldes, få yngre kommer til...

Legg inn av gsx750_80 »

Nothing Says "Old Dude" Like Getting a Motorcycle
Why is the average American motorcyclist a middle-aged man?
https://www.psychologytoday.com/blog/ou ... motorcycle
Det er vel ikke bare i USA at motorsyklistene eldes, og få yngre kommer til..

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Nothing Says "Old Dude" Like Getting a Motorcycle - MCfolk eldes, få yngre kommer til...

Legg inn av Stian87 »

Tipper det har noe med økonomi og tid å gjøre. Hadde forøvrig vært interessant å se statestikk på alder på de som tar mc lappen. Er ikke så sikker på at viser noen overvekt av eldre
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Nothing Says "Old Dude" Like Getting a Motorcycle - MCfolk eldes, få yngre kommer til...

Legg inn av niko »

Ikke hestehale, ikke særlig feit, ikke inkontinent. Resten passer skremmende bra :-)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Nothing Says "Old Dude" Like Getting a Motorcycle - MCfolk eldes, få yngre kommer til...

Legg inn av gsx750_80 »

Stian87 skrev: 16 des 2017, 13:54 Tipper det har noe med økonomi og tid å gjøre. Hadde forøvrig vært interessant å se statestikk på alder på de som tar mc lappen. Er ikke så sikker på at viser noen overvekt av eldre
Gjennomsnittsalderen blant motorsyklister er høy, og mange har nok hatt sertifikat i lang tid. Jeg tviler og på at det er overvekt av eldre som tar sertifikat, men det sa artikkelen intet om.
mvh

-gsx750_80

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Nothing Says "Old Dude" Like Getting a Motorcycle - MCfolk eldes, få yngre kommer til...

Legg inn av MorganX »

Nå vet ikke jeg om dette er tilfelle, men jeg har en teori om at mange av dagens ungdom har vokst opp i miljøer der foreldrene har beskyttet og advart om farlige ting, som klatring i trær uten hjelm og ikke huske for høyt på huske, alltid ha på seg redningsvest i båt, osv..osv...og dagens ungdom er veldig opptatt av og følge de normer og regler som er satt i samfunnet for at man skal være tryggest mulig... De drikker mindre, de er mere skoleflinke, de er mindre rebeller..... dette er spesielt i by områdene. De som bor litt mere på landet har nok en annen holdning til farer en unger fra sentrale strøk har. Ingen av ungene til bekjente av meg kjører moped eller lett sykkel og de vil ikke ta lappen på tungsykkel for risikoene er for store, de røyker ikke og de gjør det beste de kan på skolen... Så den oppvoksende generasjonen i sentrale strøk ser nok MC kjøring for en for stor risiko til at de er interessert i å ta lappen på MC.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Nothing Says "Old Dude" Like Getting a Motorcycle - MCfolk eldes, få yngre kommer til...

Legg inn av erik m »

I siste nummer av MC-avisa (1-2018) skriver redaktøren at tilbakemeldingen fra forhandlere er at det er flere ungdommer inne i mc-butikkene. Han ser det i sammenheng med at salget av lette mc økte med 20,9% i fjor! Det igjen kommer av nye avgiftsregler som gjør de letteste sykla vesentlig billigere. Og at grunnen til at så få helt unge begynner med mc har vært økonomi. Begynner du med mc som 16-åring, er det gode sjanser for at du fortsetter med tyngre sykler. Men starter du motorlivet med billappen, kan du være ødelagt for livet;)

(Som et sidespor, men alvorlig: noe av det farligste du kan lære et barn er å klatre i trær med hjelm. Det var en dødsulykke for noen år siden nær der jeg bor i en barnehage; hakereima hekta seg i en grein.)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Nothing Says "Old Dude" Like Getting a Motorcycle - MCfolk eldes, få yngre kommer til...

Legg inn av Rune75 »

erik m skrev: 17 des 2017, 20:26

(Som et sidespor, men alvorlig: noe av det farligste du kan lære et barn er å klatre i trær med hjelm. Det var en dødsulykke for noen år siden nær der jeg bor i en barnehage; hakereima hekta seg i en grein.)
Tragisk hendelse, men å si at noe av det farligste du kan lære et barn er å klatre i trær med hjelm, blir feil. Sikkert en drøss med unger som har falt ned fra trær og blitt reddet av en hjelm.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nothing Says "Old Dude" Like Getting a Motorcycle - MCfolk eldes, få yngre kommer til...

Legg inn av mekkern »

Rune75 skrev: 17 des 2017, 21:07
erik m skrev: 17 des 2017, 20:26

(Som et sidespor, men alvorlig: noe av det farligste du kan lære et barn er å klatre i trær med hjelm. Det var en dødsulykke for noen år siden nær der jeg bor i en barnehage; hakereima hekta seg i en grein.)
Tragisk hendelse, men å si at noe av det farligste du kan lære et barn er å klatre i trær med hjelm, blir feil. Sikkert en drøss med unger som har falt ned fra trær og blitt reddet av en hjelm.
NIX -nesten alle barnehager har saget av alle grener slik at det ikke kan klatres.-dette er ikke kødd.

Det skal ikke være mulig i dagens samfunn å skade seg selv før du fyller 18-da står du på egne ben...
det var jo noen som også seriøst mente at man skulle sikre fjellheimen for fall for noen år siden.

Vi skal alle institusjoneres fra ett års alderen i barnehagen-en blir jo sett på som uansvarlig og litt dårlig foreldre i dag hvis man er hjemme med ungene.. pedagogiske tapere....

Vi oppdras til å sitte passivt og trygt foran en skjerm og re-poste livet på snap.
Og så lurer de på hvorfor vekten på befolkningen øker???

men kun få år igjen så er det ikke mer MC etter veiene uansett-disse blir forbudt litt før du ikke får kjøre din egen bil.

godt en er så gammel en er. :prop:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nothing Says "Old Dude" Like Getting a Motorcycle - MCfolk eldes, få yngre kommer til...

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 17 des 2017, 22:07
men kun få år igjen så er det ikke mer MC etter veiene uansett-disse blir forbudt litt før du ikke får kjøre din egen bil.

godt en er så gammel en er. :prop:
Sitter med samme følelsen som mekkern; "alt" blir vurdert som farlig, som "alle" må skjermes mot fra de kan krabbe og gå.
Den menneskelige risikofaktoren for skade skal elimineres, koste hva det koste vil.
For oss som fortsatt synes det er artig og opplever god mestringsfølelse og (forhåpentligvis...) vettug bruk av armer og bein og øvrige sanser når vi kjører bil og MC, må utnytte tiden god i årene framover den tiden vi har igjen hvor vi selv har kontrollen.
Utviklingen mot å bli pyntelige passive passasjer i selvkjørende framkomstmidler hvor vi blir sittende å glane inn i hver vår skjerm eller kanskje aller helst brillelignende løsninger hvor vi kan dele våre sosiale liv med hverandre på den måten i stedet for sidemannen. Eller de vi møter langs veien når vi tar pausene våre enten vi kjører bil og MC - selv.

Skremmende om det noengang blir slik, noe som slett ikke er utenkelig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Nothing Says "Old Dude" Like Getting a Motorcycle - MCfolk eldes, få yngre kommer til...

Legg inn av Stian87 »

For å være ærlig tror jeg noe av den oppfatningen om at man i dagens samfunn skal pakkes mer inn mer stammer fra at man gjorde ting annerledes før enn i dag. Det er ikke nødvendigvis negativt, alle genrasjoner mener det var bedre før.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nothing Says "Old Dude" Like Getting a Motorcycle - MCfolk eldes, få yngre kommer til...

Legg inn av mekkern »

Hvis hver generasjon gjør seg slike tanker når en har fått litt livserfaring er det jo mulig at det faktisk ikke er helt feil heller?
Tror faktisk vi har begynt å reversere utviklingen.
Den personlige frihet og trygghet var nok på topp rundt år 1990.
Nå går det feil vei.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Nothing Says "Old Dude" Like Getting a Motorcycle - MCfolk eldes, få yngre kommer til...

Legg inn av fjs »

Mye gode teorier, jeg henger meg på Morganx sin ang overbeskyttende foreldre.
Jeg tok lappen i år i alderen 27, og er vel relativt tidlig ute?? Med unntak av de som har kjørt lett -> mellom -> tung.
Jeg fikk bare oppmuntrende ord og økonomisk bistand hjemmeifra, da begge mine foreldre har erfaring med MC. Far som sjåfør, og mor som passasjer.
Kompis tok lappen samtidig, og satt i samme situasjon. Foreldrene har lappen.

Så har jeg et par andre kompiser, som rett og slett har fått beskjed om at de blir arveløse hvis de tar MC lappen...

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Nothing Says "Old Dude" Like Getting a Motorcycle - MCfolk eldes, få yngre kommer til...

Legg inn av Stian87 »

mekkern skrev: 17 des 2017, 23:36 Hvis hver generasjon gjør seg slike tanker når en har fått litt livserfaring er det jo mulig at det faktisk ikke er helt feil heller?
Tror faktisk vi har begynt å reversere utviklingen.
Den personlige frihet og trygghet var nok på topp rundt år 1990.
Nå går det feil vei.
Jeg tror nok det er både og. Jeg tror ikke du skal overvurdere livserfaring heller, den er tross alt subjektiv. Forøvrig er det ganske åpenbart at verden er blitt et bedre sted for nordmenn flest fra 1960 tallet f.eks. I stor grad habdler det nok om at verden føles litt fremmed fra den man selv vokste opp i. Hvis man snakker økonomisk vekst og trygghet var vel den heller på topp i år 2000. Så spørs det hva du legger i frihet, dagens teknologi gjør at man i større grad kan kommunisere og treffe folk uten særlig hibdring av avstand. Gunstig netthandel gjør det mer bekvemt å gjøre innkjøp, og åpner for mindre monopoler, noe som er positivt for handlefriheten.

Denne beskrivelsen av at barn må huske med hjelm osv er sterkt overdrevet og som småbarnsfar kjenner jeg meg ikke igjen i dette overhode. Og jeg er ganske overbeskyttende...
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Stamper
Innlegg: 11
Registrert: 03 jul 2017, 23:17
Motorsykkelen din: Honda

Re: Nothing Says "Old Dude" Like Getting a Motorcycle - MCfolk eldes, få yngre kommer til...

Legg inn av Stamper »

Kan bare snakke for meg selv, men jeg tok A lappen i år i en alder av 29 år.
Og for meg var det flere årsaker til at jeg ikke tok den før:
1. Glemte det helt bort mange år.
2. Kostbart (30 000,- for lappen, og utstyr, + sykkel, og forsikring)
3. Ingen å kjøre med.
4. Har bil.
5. Sett på "top 10 crashes mc" på youtube :P
6. Pes å begynne med trafikkskole-styr, teoriprøve, lærer, kjøretimer etc.

Heldigvis nå! Kjenner jeg mange på min egen alder som har tatt, eller vurderer lappen nå som jeg har :)
to har tatt den i år, to har meldt seg opp fra A2 til A, og to vurderer seg rett på A. Så det handler nok litt også om hvilken
relasjon man har til motorsykkel. Kjenner du ingen som har mc, skjønner jeg at mange står over.

Men på den obligatoriske teoritimen var vi kanskje 15 stk, og 13 var 16-åringer som skulle ta A1.
Så jeg tror mc fortsatt er populært blant de yngre :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nothing Says "Old Dude" Like Getting a Motorcycle - MCfolk eldes, få yngre kommer til...

Legg inn av kjellv »

Stamper skrev: 18 des 2017, 22:37
3. Ingen å kjøre med.
Hei Stamper, velkommen hit :thumleft
Ingen å kjøre med sier du? Det forandrer seg fort skal du se. Selv har jeg etter få år med A-lappen dradd på meg en stor mengde nye venner jeg kan kjøre med. Fantastiske nye venner!
Bare vent og se. Du finner antakelig mange her inne også :thumleft

Svar