Er det moderatorers smak og behag som avgjør hva som kan diskuteres her inne?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Låst
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Er det moderatorers smak og behag som avgjør hva som kan diskuteres her inne?

Legg inn av gsx750_80 »

Kjellv skrev følgende, nylig, i en annen tråd:

"Jeg vil oppfordre alle om at det er lurt å lese en ekstra gang i gjennom hva vi skriver om denne saken før vi trykker på "send" knappen!
Jeg sier ikke at noen her inne har gjort noe overtramp ennå, men det vil vi unngå at noen gjør også.

Saken er under (en klønete) behandling internt hos AP, Giske er foreløpig ikke anmeldt, siktet eller dømt for noe, og vi bør av hensyn til både de rammede kvinnene/varslerne og Giske selv sette litt grenser for hva vi skriver i åpent forum. For alt vi vet kan det i våre medlemsmasser være mennesker som er svært tett på saken også =; "

Nå er det vel ingen på mcsiden som er redaktører i tradisjonell forstand, men jeg synes likevel redaktørplakaten er interessant som bakgrunn for en viss refleksjon omkring forsøkene på å definere hva det skal snakkes om, og ikke, her inne.

Der heter det bla at:

"En redaktør skal alltid ha frie mediers ideelle mål for øye. Redaktøren skal ivareta ytringsfriheten og etter beste evne arbeide for det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet. ... " https://www.nored.no/Redaktoerplakaten/ ... erplakaten .

Enkelte ganger, spesielt dersom kontroversielle politiske tema tangeres, kan det virke som om diskusjonene er lite velkomne her.
Moderatorer "lukter" at her vil det kunne komme ytringer vedkommende ikke liker, og kommer med en moralsk
, lett bedrevitende, pekefinger.

Er det enkelte moderatorers personlige oppfatninger og synsing som avgjør hva som skal diskuteres? Noe som da kan dekkes under
følgende frase fra redaktørplakaten: "etter beste evne arbeide for det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet. ... "

Det virker som det er dette siste som praktiseres, og hva som tillates blir da en skjønnsvurdering. Det er vel i prinsippet greit,
og da blir det opp til den enkelte å avgjøre om han/hun synes det er tilstrekkelig takhøyde eller ei, eller om enkelte moderatorer tidvis
er litt for raske til å kvele det som ellers kunne blitt interessant (av hensyn til seg selv eller andre som kan tenkes å bli krenket / støtt / fornærmet e.l.).
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Er det moderatorers smak og behag som avgjør hva som kan diskuteres her inne?

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 06 jan 2018, 12:33 Kjellv skrev følgende, nylig, i en annen tråd:

"Jeg vil oppfordre alle om at det er lurt å lese en ekstra gang i gjennom hva vi skriver om denne saken før vi trykker på "send" knappen!
Jeg sier ikke at noen her inne har gjort noe overtramp ennå, men det vil vi unngå at noen gjør også.

Saken er under (en klønete) behandling internt hos AP, Giske er foreløpig ikke anmeldt, siktet eller dømt for noe, og vi bør av hensyn til både de rammede kvinnene/varslerne og Giske selv sette litt grenser for hva vi skriver i åpent forum. For alt vi vet kan det i våre medlemsmasser være mennesker som er svært tett på saken også =; "

Nå er det vel ingen på mcsiden som er redaktører i tradisjonell forstand, men jeg synes likevel redaktørplakaten er interessant som bakgrunn for en viss refleksjon omkring forsøkene på å definere hva det skal snakkes om, og ikke, her inne.

Der heter det bla at:

"En redaktør skal alltid ha frie mediers ideelle mål for øye. Redaktøren skal ivareta ytringsfriheten og etter beste evne arbeide for det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet. ... " https://www.nored.no/Redaktoerplakaten/ ... erplakaten .

Enkelte ganger, spesielt dersom kontroversielle politiske tema tangeres, kan det virke som om diskusjonene er lite velkomne her.
Moderatorer "lukter" at her vil det kunne komme ytringer vedkommende ikke liker, og kommer med en moralsk
, lett bedrevitende, pekefinger.

Er det enkelte moderatorers personlige oppfatninger og synsing som avgjør hva som skal diskuteres? Noe som da kan dekkes under
følgende frase fra redaktørplakaten: "etter beste evne arbeide for det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet. ... "

Det virker som det er dette siste som praktiseres, og hva som tillates blir da en skjønnsvurdering. Det er vel i prinsippet greit,
og da blir det opp til den enkelte å avgjøre om han/hun synes det er tilstrekkelig takhøyde eller ei, eller om enkelte moderatorer tidvis
er litt for raske til å kvele det som ellers kunne blitt interessant (av hensyn til seg selv eller andre som kan tenkes å bli krenket / støtt / fornærmet e.l.).
ja, jeg har sett viewtopic.php?f=20&t=1742
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er det moderatorers smak og behag som avgjør hva som kan diskuteres her inne?

Legg inn av kjellv »

gsx750_80 skrev: 06 jan 2018, 12:40
gsx750_80 skrev: 06 jan 2018, 12:33 Kjellv skrev følgende, nylig, i en annen tråd:

"Jeg vil oppfordre alle om at det er lurt å lese en ekstra gang i gjennom hva vi skriver om denne saken før vi trykker på "send" knappen!
Jeg sier ikke at noen her inne har gjort noe overtramp ennå, men det vil vi unngå at noen gjør også.

Saken er under (en klønete) behandling internt hos AP, Giske er foreløpig ikke anmeldt, siktet eller dømt for noe, og vi bør av hensyn til både de rammede kvinnene/varslerne og Giske selv sette litt grenser for hva vi skriver i åpent forum. For alt vi vet kan det i våre medlemsmasser være mennesker som er svært tett på saken også =; "

Nå er det vel ingen på mcsiden som er redaktører i tradisjonell forstand, men jeg synes likevel redaktørplakaten er interessant som bakgrunn for en viss refleksjon omkring forsøkene på å definere hva det skal snakkes om, og ikke, her inne.

Der heter det bla at:

"En redaktør skal alltid ha frie mediers ideelle mål for øye. Redaktøren skal ivareta ytringsfriheten og etter beste evne arbeide for det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet. ... " https://www.nored.no/Redaktoerplakaten/ ... erplakaten .

Enkelte ganger, spesielt dersom kontroversielle politiske tema tangeres, kan det virke som om diskusjonene er lite velkomne her.
Moderatorer "lukter" at her vil det kunne komme ytringer vedkommende ikke liker, og kommer med en moralsk
, lett bedrevitende, pekefinger.

Er det enkelte moderatorers personlige oppfatninger og synsing som avgjør hva som skal diskuteres? Noe som da kan dekkes under
følgende frase fra redaktørplakaten: "etter beste evne arbeide for det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet. ... "

Det virker som det er dette siste som praktiseres, og hva som tillates blir da en skjønnsvurdering. Det er vel i prinsippet greit,
og da blir det opp til den enkelte å avgjøre om han/hun synes det er tilstrekkelig takhøyde eller ei, eller om enkelte moderatorer tidvis
er litt for raske til å kvele det som ellers kunne blitt interessant (av hensyn til seg selv eller andre som kan tenkes å bli krenket / støtt / fornærmet e.l.).
ja, jeg har sett viewtopic.php?f=20&t=1742
Svaret er i grove trekk ja! Det er i stor grad opp til hver enkelt av oss å bruke egen fornuft og erfaring når vi ser at ting kan utarte seg i feil retning her inne.
Vi er noen få frivillige moderatorer som av egen interesse og engasjement har sagt oss villige til å være moderatorer i MCsiden.no. I et slikt forum er det først og fremst MC-relaterte diskusjoner som diskuteres, og temaer som Giske-saken har svært lite i dette forumet å gjøre. Ingen av oss moderatorer er avisfolk, har utdanning eller arbeidserfaring innen dette faget, eller har kunnskap i lovverket rundt dette. Vi har kun vår egen folkeskikk som bakgrunn, og vil nødig bruke mye av vår tid på å sjekke oppdateringer i tråder her i forumet der unødvendige konflikter/diskusjoner om temaer som ikke har noe som helst med MC å gjøre. De som ønsker å delta i slike diskusjoner kan gjøre dette i kommentarspaltene i avisene eller på facebook. Ikke her.
Vi er ikke konfliktsky, men vi prøver så godt vi kan å styre unna de verste konfliktene. Vi har også virkemidler til å sette et permanent punktum for tråder og enkeltskribenter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er det moderatorers smak og behag som avgjør hva som kan diskuteres her inne?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, la de "dype" politiske diskusjonene og meningene finne sted der de hører hjemme. På stortinget eller i diverse kommentarfelter på facebook.

Vil jeg lese noe eller mene noe rundt Giskesaken så finner jeg helt sikkert mer egnede steder for det.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Er det moderatorers smak og behag som avgjør hva som kan diskuteres her inne?

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 06 jan 2018, 19:42 Ja, la de "dype" politiske diskusjonene og meningene finne sted der de hører hjemme. På stortinget eller i diverse kommentarfelter på facebook.
Vil jeg lese noe eller mene noe rundt Giskesaken så finner jeg helt sikkert mer egnede steder for det.
Amen. :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Er det moderatorers smak og behag som avgjør hva som kan diskuteres her inne?

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 06 jan 2018, 19:42 Ja, la de "dype" politiske diskusjonene og meningene finne sted der de hører hjemme. På stortinget eller i diverse kommentarfelter på facebook.

Vil jeg lese noe eller mene noe rundt Giskesaken så finner jeg helt sikkert mer egnede steder for det.
Jeg mener at under off topic hører sånne diskusjoner hjemme. Det er vel nettopp derfor den finnes, for å diskutere alt som ikke har med mc og gjøre?
Og vi snakker ikke bare om en nestleder i AP, men en meget omstridt tidligere minister og faktisk er han også medlem av stortinget og direkte bestemmer over hvordan vi skal få det i dette landet.
Han er i aller høyeste grad en offentlig person.

PS
Det er frivillig å lese og delta i tråder.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Er det moderatorers smak og behag som avgjør hva som kan diskuteres her inne?

Legg inn av Stian87 »

Jeg mener det bør være takhøyde for å diskutere andre ting en mc. Det har vi forsåvidt også gjort i vid utstrekning før også. I mange tilfeller har også moderatorene tatt initiativ til dette, slik som julegavetrådene.

Alle har godt av å bli utfordret på sine meninger og sine argumenter, siden dette forumet egentlig handler om noe annet er det en utmerket arena for å samle vidt forskjellige folk.

Hvor grensene går må nødvendigvis baseres på moderatorenes vurderinger, som antakelig må baseres på skjønn. Uansett hvor mye kunnskap man har om redaktøransvar eller erfaring med disse utfordringene vil det være et stort element av skjønn i en slik vurdering. Ettersom det er flere moderatorer kan man eventuelt diskutere seg imellom før det kommer en reaksjon
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Er det moderatorers smak og behag som avgjør hva som kan diskuteres her inne?

Legg inn av TGR »

simpson skrev: 07 jan 2018, 07:21 Jeg mener at under off topic hører sånne diskusjoner hjemme. Det er vel nettopp derfor den finnes, for å diskutere alt som ikke har med mc og gjøre?
Problemet med dette er at noen blir så altfor engasjerte, det ene innlegget tar det andre, og det oppstår lett ufinheter og dårlig stemning. Politiske debatter kan fort dominere et forum, på en negativ måte, og overskygge forumets natur. Jeg har vært medlem på et annet forum noen år, hvor det til slutt ble konkludert med at politiske diskusjoner ikke skal finne sted. Forumet ble umiddelbart et hyggeligere sted å befinne seg. :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er det moderatorers smak og behag som avgjør hva som kan diskuteres her inne?

Legg inn av kjellv »

Selvfølgelig skal det være god takhøyde her. Her godtas det meste. Men ha i bakhodet at dette forum er privat eiet og drevet, her mottas ingen pressestøtte. Driftsutgifter betaler forumets eier av egen lomme, og alt som gjøres her inne er gjort på frivillig basis.
En opphetet debatt om kontroversielle tema må holdes godt øye med av moderatorene, men det får vi jo ikke til. Her er ingen på jobb og følger med. Her kan det skje svært mye mens vi er på jobb og naturlig nok ikke har tid til å følge med, selv om vi sjekker forumet både før jobb, i lunch pausen og før vi kjører hjem.
I den konkrete saken som har utløst dette ba jeg egentlig bare pent om at alle leste en ekstra gang gjennom hva de skrev før de postet, fordi jeg så at utviklingen i tråden hadde potensiale til å ta helt av.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er det moderatorers smak og behag som avgjør hva som kan diskuteres her inne?

Legg inn av AJ »

Hva som kommer til uttrykk i det som omtales som sosiale medier er i vinden for tiden, for å si det slik.
Også i retten med disse YouTuberne, en sak som har versert i media de siste dagene.

Som et privateid ikke-kommersielt forum uten inntekt, er det god grunn til å passe på at ikke innholdet på forumet sklir ut med innhold som kan oppfattes som krenkende og trakasserende. I saker av sårbar karakter bør man vise ekstra varsomhet. Jeg tror de aller fleste av oss har en intuitiv oppfatning av hvilke saker dette vil være.

Jeg kan nevne at nettstedet "Slettmeg.no" tok kontakt for noen år siden på vegne av en person som ble omtalt i en heftig diskusjon her inne.
Jeg mente da, som nå, at ingen av brukerne eller jeg som forumansvarlig gikk over streken, selv om ordbruken kanskje var i tøffeste laget. Men siden den omtalte personen opplevde omtalen av seg som krenkende og trakasserende, gjorde vi noen endringer i innleggene som personen og "Slettmeg.no" godtok som en akseptabel løsning uten at den aktuelle tråden mistet den "røde tråden", for å si det slik.

Det var ikke spesielt hyggelig å få en slik henvendelse, men er noe en må regne med når man holder på med et sosialt medium, som jo MCsiden.no også er.
Og i disse tider hvor det altså er litt ekstra oppmerksomhet på slik kommunikasjonsplattformer er det nødvendig å holde et visst godt grep om tømmene når trådene begynner å galoppere i smått ulendt terreng...
Det tar jeg for gitt at de voksne brukerne her inne er innforstått med.

Ang. "Vær Varsom" og "Redaktør" plakaten, som er nevnt, så styres ikke et forum som MCsiden etter disse retningslinjene. Man kan altså ikke klage til PFU på innhold publisert her på MCsiden.no.
Begge plakatene inneholder mye bra, som det er god grunn til å følge. Men det er altså ikke disse som styrer driften her på MCsiden.no.
Det meste styrer seg selv her inne og som hovedregel går det bra. Også har man de få tilfellene vi som moderatorer griper inn og korrigerer, hever en advarende finger og rett og slett minner om at det kan være klokt å finne fram den gode folkeskikken igjen.
Rett og slett oppføre oss som om vi sto ansikt til ansikt med den vi diskuterer med.
Det tror jeg er en god huskeregel når man kommuniserer skriftlig med hverandre på nettforum.

Å gjøre seg "høyere og mørkere" på nett enn man gjør i det virkelige liv i møte med andre, tror jeg ingen er tjent med.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er det moderatorers smak og behag som avgjør hva som kan diskuteres her inne?

Legg inn av kjellv »


Stian87 skrev: Ettersom det er flere moderatorer kan man eventuelt diskutere seg imellom før det kommer en reaksjon
Vi gjør selvfølgelig det i de fleste tilfeller.

Men det hender det ikke er tid til det, og vi må ta selvstendige avgjørelser fordi det haster.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Er det moderatorers smak og behag som avgjør hva som kan diskuteres her inne?

Legg inn av Stian87 »

Nå siktet jeg egentlig til de tilfelle der det kommer en reaksjon.

Uansett er det jo også slik at moderatorene må få sette kjørereglene. Det som må være riset bak speilet for moderatorene er at dersom reglene oppfattes for strenge eller villårlige vil man miste medlemmer.

Når det er sagt oppfatter jeg ikke moderatorene her som spesielt strenge. Jrg vil også legge til at jeg personlig setter stor pris på både MCsiden og arbeidet dere legger ned. :thumleft

Likefullt mener jeg det er fint å ha disse diskusjonene. Det gjør oss alle mer bevisst på hvordan vi opptrer og hva som er innafor og ikke. Så må man nok ta høyde for at det er forskjellige oppfatninger om hvor streken bør gå
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er det moderatorers smak og behag som avgjør hva som kan diskuteres her inne?

Legg inn av kjellv »

Stian87 skrev: 07 jan 2018, 14:10
Uansett er det jo også slik at moderatorene må få sette kjørereglene. Det som må være riset bak speilet for moderatorene er at dersom reglene oppfattes for strenge eller villårlige vil man miste medlemmer.
Nemlig! Dette er en vanskelig balansegang i noen tilfeller.
Stian87 skrev: 07 jan 2018, 14:10 Når det er sagt oppfatter jeg ikke moderatorene her som spesielt strenge. Jrg vil også legge til at jeg personlig setter stor pris på både MCsiden og arbeidet dere legger ned. :thumleft
Takk, godt å høre :D
Stian87 skrev: 07 jan 2018, 14:10 Likefullt mener jeg det er fint å ha disse diskusjonene. Det gjør oss alle mer bevisst på hvordan vi opptrer og hva som er innafor og ikke. Så må man nok ta høyde for at det er forskjellige oppfatninger om hvor streken bør gå
Ja, diskusjoner er fint. Det er det man gjør i et nettforum. Men i alle diskusjoner, både her, i kommunestyrer, på Stortinget og alle andre steder er det noen med ei klubbe som har til oppgave å holde styring. Slik må det være!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Er det moderatorers smak og behag som avgjør hva som kan diskuteres her inne?

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev: 06 jan 2018, 15:06
gsx750_80 skrev: 06 jan 2018, 12:40
gsx750_80 skrev: 06 jan 2018, 12:33 Kjellv skrev følgende, nylig, i en annen tråd:

"Jeg vil oppfordre alle om at det er lurt å lese en ekstra gang i gjennom hva vi skriver om denne saken før vi trykker på "send" knappen!
Jeg sier ikke at noen her inne har gjort noe overtramp ennå, men det vil vi unngå at noen gjør også.

Saken er under (en klønete) behandling internt hos AP, Giske er foreløpig ikke anmeldt, siktet eller dømt for noe, og vi bør av hensyn til både de rammede kvinnene/varslerne og Giske selv sette litt grenser for hva vi skriver i åpent forum. For alt vi vet kan det i våre medlemsmasser være mennesker som er svært tett på saken også =; "

Nå er det vel ingen på mcsiden som er redaktører i tradisjonell forstand, men jeg synes likevel redaktørplakaten er interessant som bakgrunn for en viss refleksjon omkring forsøkene på å definere hva det skal snakkes om, og ikke, her inne.

Der heter det bla at:

"En redaktør skal alltid ha frie mediers ideelle mål for øye. Redaktøren skal ivareta ytringsfriheten og etter beste evne arbeide for det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet. ... " https://www.nored.no/Redaktoerplakaten/ ... erplakaten .

Enkelte ganger, spesielt dersom kontroversielle politiske tema tangeres, kan det virke som om diskusjonene er lite velkomne her.
Moderatorer "lukter" at her vil det kunne komme ytringer vedkommende ikke liker, og kommer med en moralsk
, lett bedrevitende, pekefinger.

Er det enkelte moderatorers personlige oppfatninger og synsing som avgjør hva som skal diskuteres? Noe som da kan dekkes under
følgende frase fra redaktørplakaten: "etter beste evne arbeide for det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet. ... "

Det virker som det er dette siste som praktiseres, og hva som tillates blir da en skjønnsvurdering. Det er vel i prinsippet greit,
og da blir det opp til den enkelte å avgjøre om han/hun synes det er tilstrekkelig takhøyde eller ei, eller om enkelte moderatorer tidvis
er litt for raske til å kvele det som ellers kunne blitt interessant (av hensyn til seg selv eller andre som kan tenkes å bli krenket / støtt / fornærmet e.l.).
ja, jeg har sett viewtopic.php?f=20&t=1742
Svaret er i grove trekk ja! Det er i stor grad opp til hver enkelt av oss å bruke egen fornuft og erfaring når vi ser at ting kan utarte seg i feil retning her inne.
Vi er noen få frivillige moderatorer som av egen interesse og engasjement har sagt oss villige til å være moderatorer i MCsiden.no. I et slikt forum er det først og fremst MC-relaterte diskusjoner som diskuteres, og temaer som Giske-saken har svært lite i dette forumet å gjøre. Ingen av oss moderatorer er avisfolk, har utdanning eller arbeidserfaring innen dette faget, eller har kunnskap i lovverket rundt dette. Vi har kun vår egen folkeskikk som bakgrunn, og vil nødig bruke mye av vår tid på å sjekke oppdateringer i tråder her i forumet der unødvendige konflikter/diskusjoner om temaer som ikke har noe som helst med MC å gjøre. De som ønsker å delta i slike diskusjoner kan gjøre dette i kommentarspaltene i avisene eller på facebook. Ikke her.
Vi er ikke konfliktsky, men vi prøver så godt vi kan å styre unna de verste konfliktene. Vi har også virkemidler til å sette et permanent punktum for tråder og enkeltskribenter.
Jeg mener også at svaret var ja, så slik sett var det kanskje overflødig å spørre.

Giske-saken kunne kanskje ha hørt bedre hjemme under en annen tråd, men lå tross alt under "Diverse og Off topic".
Jeg ser ingen gode prinsipielle grunner til at temaet ikke skulle kunne diskuteres. Det er mye her som ikke er relatert til mc, som har vært diskutert ivrig også av moderatorer. Alle som har fulgt med litt vet det.

Jeg kan ikke se at det var sagt noe i tråden som skulle tilsi at den skulle stoppes.
(Se evt: viewtopic.php?f=12&t=12376 )

Det mener tydeligvis kjellv, og det synes jeg tyder på for lav takhøyde, i denne forbindelse, ikke nødvendigvis generelt.

Som jeg skrev: "...Moderatorer "lukter" at her vil det kunne komme ytringer vedkommende ikke liker, og kommer med en moralsk
, lett bedrevitende, pekefinger. ..."

Det var dette jeg ønsket å pirke borti.

Du sa " Vi er ikke konfliktsky, men vi prøver så godt vi kan å styre unna de verste konfliktene. ..."

Synes kjellv var for kjapp her, og "selektivt konfliktsky" kunne passe bedre, muligens. ;-)

" ..Vi har også virkemidler til å sette et permanent punktum for tråder og enkeltskribenter. "

Det er også kjent.
Spørsmålet er hva som kreves før ulike typer av intervensjoner eller "straffetiltak" fra enkelte moderatorer trer i kraft.

Stort sett synes jeg det er mye interessant lesestoff og mye bra her, men var ikke fornøyd med forsøkene på å legge lokk på diskusjonen
av Giske-saken (eller Giske-skandalen som den nå heter, i følge TV2 i dag).

"...De som ønsker å delta i slike diskusjoner kan gjøre dette i kommentarspaltene i avisene eller på facebook. ..."

Usaklig argument. Det burde være rom for å diskutere slike saker også her, og facebook avskyr jeg for egen del, så det er fullstendig
uaktuelt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Er det moderatorers smak og behag som avgjør hva som kan diskuteres her inne?

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev: 07 jan 2018, 07:21
Bjerknez skrev: 06 jan 2018, 19:42 Ja, la de "dype" politiske diskusjonene og meningene finne sted der de hører hjemme. På stortinget eller i diverse kommentarfelter på facebook.

Vil jeg lese noe eller mene noe rundt Giskesaken så finner jeg helt sikkert mer egnede steder for det.
Jeg mener at under off topic hører sånne diskusjoner hjemme. Det er vel nettopp derfor den finnes, for å diskutere alt som ikke har med mc og gjøre?
Og vi snakker ikke bare om en nestleder i AP, men en meget omstridt tidligere minister og faktisk er han også medlem av stortinget og direkte bestemmer over hvordan vi skal få det i dette landet.
Han er i aller høyeste grad en offentlig person.

PS
Det er frivillig å lese og delta i tråder.
:thumleft
mvh

-gsx750_80

Låst