Nye personvernregler trer i kraft mai 2018!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Nye personvernregler trer i kraft mai 2018!

Legg inn av Bjerknez »

Endelig ser det ut til at kampen mot spam blir vesentlig forbedret da EU har bestemt at de nye personvernreglene skal tre i kraft fra mai 2018.

Les mer om dette her:
https://www.ninafuru.no/2017/11/17/gdpr ... edsforing/

Personvernlovgivningen gjelder også en drøss andre punkter, men her tar jeg for meg det som går på nyhetsbrev da dette er mest relevant for oss forbrukere i denne sammenhengen.

Etter mai 2018 har man ikke lenger lov til å "lure" folk til å melde seg på nyhetsbrev. Kjøper man en vare på en nettbutikk og registrerer seg med epostadresse, så kan ikke denne brukes av firmaet til å sende ut nyhetsbrev før du fysisk har valgt dette. Det er altså ikke lov til å forhåndssette en en godkjenning for dette som forbrukere ofte glemmer og fjerne.

Den nye loven sier også at man ikke har lov til å spørre om unødvendig informasjon ved bestillinger etc.

Den nye loven sier også at alle bedrifter som i dag sitter med personopplysninger som har blitt samlet inn på lovlig vis FØR mai 2018 men som ikke oppfyller de nye lovene må slettes fra deres systemer eller det må bes om ny godkjennelse av kunde.

Det blir også påbudt med såkalt "double opt-in" ved nyhetsbrev påmeldinger. Det vil si at alle som ved et uhell eller ikke har satt en hake i "ja, jeg melder meg på nyhetsbrevet" MÅ aktivere påmeldingen av nyhetsbrevet ved å fysisk klikke på en link som blir tilsendt.

De nye personvernreglene har sikkert også mange andre punkter vedrørende epost markedsføring samt en drøss andre ting, men dette synes jeg er positivt :)

De som driver diverse forum på nett i dag bør nok også ta en titt om dem har rent mel i posen, for siden dette blir norsk lov, så kan man faktisk bli anmeldt for overtramp.

Det beste med dette er at man etter mai 2018 kan sende en mail til de som plager en med gjentatt epostreklame og kreve seg selv slettet fra systemene. Funker ikke dette så kan man anmelde dem med loven i hånd. Dette gjelder ikke bare norske aktører men også nyhetsbrev fra andre EU land.

Det er vertfall slik jeg har forstått reglene så langt.

Jeg ønsker de nye reglene velkommen :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nye personvernregler trer i kraft mai 2018!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 21 mar 2018, 04:40
De som driver diverse forum på nett i dag bør nok også ta en titt om dem har rent mel i posen, for siden dette blir norsk lov, så kan man faktisk bli anmeldt for overtramp.

Det beste med dette er at man etter mai 2018 kan sende en mail til de som plager en med gjentatt epostreklame og kreve seg selv slettet fra systemene. Funker ikke dette så kan man anmelde dem med loven i hånd. Dette gjelder ikke bare norske aktører men også nyhetsbrev fra andre EU land.

Det er vertfall slik jeg har forstått reglene så langt.

Jeg ønsker de nye reglene velkommen :thumleft
Neppe noen problemstilling for et forum som MCsiden.no, som ikke har noe kundeforhold til brukerne og som heller ikke er noen reklamekanal for selgere av produkter og tjenester.

Helt ening med deg, Bjerknez; disse nye reglene er det bare å ønske velkommen :thumleft .
Så vil tiden vise om spamfilteret i mailprogrammet får vesentlig mindre å gjøre i framtiden... ;) -
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Nye personvernregler trer i kraft mai 2018!

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez skrev: 21 mar 2018, 04:40
Det beste med dette er at man etter mai 2018 kan sende en mail til de som plager en med gjentatt epostreklame og kreve seg selv slettet fra systemene. Funker ikke dette så kan man anmelde dem med loven i hånd. Dette gjelder ikke bare norske aktører men også nyhetsbrev fra andre EU land.
Det gjelder ikke bare fra andre EU land, men også for eksempel for Amerikanske selskap som oppbevarer informasjon om EU/EØS borgere hvor GDPR reglementet gjelder.
Se art. 3 i reglementet
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Nye personvernregler trer i kraft mai 2018!

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev: 21 mar 2018, 09:35
Bjerknez skrev: 21 mar 2018, 04:40
De som driver diverse forum på nett i dag bør nok også ta en titt om dem har rent mel i posen, for siden dette blir norsk lov, så kan man faktisk bli anmeldt for overtramp.

Det beste med dette er at man etter mai 2018 kan sende en mail til de som plager en med gjentatt epostreklame og kreve seg selv slettet fra systemene. Funker ikke dette så kan man anmelde dem med loven i hånd. Dette gjelder ikke bare norske aktører men også nyhetsbrev fra andre EU land.

Det er vertfall slik jeg har forstått reglene så langt.

Jeg ønsker de nye reglene velkommen :thumleft
Neppe noen problemstilling for et forum som MCsiden.no, som ikke har noe kundeforhold til brukerne og som heller ikke er noen reklamekanal for selgere av produkter og tjenester.

Helt ening med deg, Bjerknez; disse nye reglene er det bare å ønske velkommen :thumleft .
Så vil tiden vise om spamfilteret i mailprogrammet får vesentlig mindre å gjøre i framtiden... ;) -
Dere er nok ganske greit innafor, dere ber ikke om all verden av informasjon. Men alle forhold der en person er registrert er omfattet av loven, dvs også forum som MCsiden.no. Den nye forordningen styrker også individets rettighet til å få slettet informasjon. Nå er jo mye av opplysningene her anonyme, men i den grad den kan knyttes til enkeltpersoner vil en slik rettighet kunne bli relevant.

I tilleg vil det også være krav til internkontrollrutiner og informasjonssikkerhet på tilfredsstillende nivå for forum som for alle andre som behandler personopplysninger
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nye personvernregler trer i kraft mai 2018!

Legg inn av AJ »

Stian87 skrev: 21 mar 2018, 18:01
Dere er nok ganske greit innafor, dere ber ikke om all verden av informasjon. Men alle forhold der en person er registrert er omfattet av loven, dvs også forum som MCsiden.no. Den nye forordningen styrker også individets rettighet til å få slettet informasjon. Nå er jo mye av opplysningene her anonyme, men i den grad den kan knyttes til enkeltpersoner vil en slik rettighet kunne bli relevant.

I tilegg vil det også være krav til internkontrollrutiner og informasjonssikkerhet på tilfredsstillende nivå for forum som for alle andre som behandler personopplysninger
Det eneste av "sensitiv" info vi har er registrert brukers mailadresse i tillegg til IP-adressen, som ble benyttet da kontoen ble registrert.
Mailadressene blir ikke videreformidlet eller solgt til kommersielle interesser og skal være skjult for andre brukere.
Sikkerheten for at mailadressene ikke kommer på avveie skal være best mulig ivaretatt i phpBB programvaren.

Facebook, derimot... :-k
Er litt ute og kjøre om dagen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye personvernregler trer i kraft mai 2018!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 21 mar 2018, 18:27
Stian87 skrev: 21 mar 2018, 18:01
Dere er nok ganske greit innafor, dere ber ikke om all verden av informasjon. Men alle forhold der en person er registrert er omfattet av loven, dvs også forum som MCsiden.no. Den nye forordningen styrker også individets rettighet til å få slettet informasjon. Nå er jo mye av opplysningene her anonyme, men i den grad den kan knyttes til enkeltpersoner vil en slik rettighet kunne bli relevant.

I tilegg vil det også være krav til internkontrollrutiner og informasjonssikkerhet på tilfredsstillende nivå for forum som for alle andre som behandler personopplysninger
Det eneste av "sensitiv" info vi har er registrert brukers mailadresse i tillegg til IP-adressen, som ble benyttet da kontoen ble registrert.
Mailadressene blir ikke videreformidlet eller solgt til kommersielle interesser og skal være skjult for andre brukere.
Sikkerheten for at mailadressene ikke kommer på avveie skal være best mulig ivaretatt i phpBB programvaren.

Facebook, derimot... :-k
Er litt ute og kjøre om dagen...
Jeg tror nok ikke du bør ligge søvnløs her AJ.

Jeg sjekket for morroskyld registreringsskjemaet her og ser at det er en stjerne ved der man må gi fra seg opplysninger om hvilken MC man har. Altså at dette feltet MÅ fylles ut. Men det ser jeg ikke på som noe problem, da man kan skrive hva som helst her. Dere har så klart også "double opt-in", noe de fleste fora har i dag, noe som er bra.

Det som vi derimot ikke vet noe om (uten at jeg har letet veldig) er spesifikt hva epostadressene blir brukt til. Jeg anntar og forventer så klart at ikke epostadressene til brukerne blir delt med andre aktører, men det bør stå ett sted at dette ikke blir gjort.

Men strengt tatt så tror jeg ikke du har så mye å frykte her AJ :thumleft

Jeg skal definitivt ta et skikkelig oppgjør (og faktisk bruke noen timer av min tid på dette) med spam meldinger jeg mottar nærmest daglig. Jeg starter med de som kommer fra norske domener som ikke vil gi seg uansett hva jeg gjør. Jeg kommer ikke til å vike en tomme og du skal ikke se bort fra at jeg kommer til å anmelde mange.

Deretter går jeg over til utenlandske aktører som irriterer innboksen min som ikke vil lytte til mine abonement oppsigelser. Jeg håper flere kommer til å gjøre dette, slik at vi på sikt kan få fred med tanke på uønsket reklame i innboksen :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Nye personvernregler trer i kraft mai 2018!

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev: 21 mar 2018, 18:27
Stian87 skrev: 21 mar 2018, 18:01
Dere er nok ganske greit innafor, dere ber ikke om all verden av informasjon. Men alle forhold der en person er registrert er omfattet av loven, dvs også forum som MCsiden.no. Den nye forordningen styrker også individets rettighet til å få slettet informasjon. Nå er jo mye av opplysningene her anonyme, men i den grad den kan knyttes til enkeltpersoner vil en slik rettighet kunne bli relevant.

I tilegg vil det også være krav til internkontrollrutiner og informasjonssikkerhet på tilfredsstillende nivå for forum som for alle andre som behandler personopplysninger
Det eneste av "sensitiv" info vi har er registrert brukers mailadresse i tillegg til IP-adressen, som ble benyttet da kontoen ble registrert.
Mailadressene blir ikke videreformidlet eller solgt til kommersielle interesser og skal være skjult for andre brukere.
Sikkerheten for at mailadressene ikke kommer på avveie skal være best mulig ivaretatt i phpBB programvaren.

Facebook, derimot... :-k
Er litt ute og kjøre om dagen...
Jeg er helt enig med bjerknez i at dere nok ikke har noe å beskymre dere over. Men f.eks hvorfor registrerer dere IP? Dere burde nok hatt en personvernerklæring som sier noe om hva dere registrerer, hvorfor, hva dere bruker det til og om det deles med tredjeparter
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar