Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 08 jun 2018, 15:11 Si meg en ting... finnes det ikke sensur i avisene om dagen, eller kan hvilken som helst bare poste villt uten mål og mening?
Helt enig med deg, Bjerknez!
Hvor ble det av korrekturleserne?

Klarer å overse språklige feil på Facebook og andre sosiale medier, men jeg forventer mer av aviser og radio/TV!!
Når journalister kommer med klare syntaktiske og semantiske feil, da rakner det for meg! :lol
Gretten gammel gubbe? Godt mulig! :twothumbs:

For ikke å snakke om det der evinnelige gnålet om "å gjøre en forskjell"!
Man kan ikke gjøre en forskjell, man kan (med sine handlinger) utgjøre en!
Uttrykket fungerer muligens på svensk eller engelsk, men på norsk er den meningsløs!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 30 aug 2018, 10:27 Enig. Spiller liten trille hvilken fart jeg ligger i i venstre felt. Kommer det en bak meg i høy fart (eller i høyere hastighet enn meg) så viker jeg av ren refleks. Jeg legger jeg meg inn i høyre fil, og hvis der er bil der allerede så gir jeg litt gass for å legge meg inn forran den. Evt. bremser ned og legger meg bak, hvis ikke bilen bak er alt for nærme eller det skaper en farlig situasjon.

Hvis man bruker speilet så ser man jo i god tid om en bil nærmer seg og kan handle der etter.
Jeg er prinsipielt enig i dette.

Problemet oppstår når jeg er midt i en forbikjøring av et vogntog, en campingvogn og en hestehenger i 120 i 100 sonen og noen legger seg 3 meter fra rævva mi i en BMW eller Audi OG blinker med lysa. Da går sikringen for meg as... Man må da akseptere å sakke av litt i farten innimellom selv om man ligger i venstre felt.

Jeg sier ikke at det er greit at man skal ligge i venstre felt i lang tid fordi "jeg ligger jo litt over fartsgrensa", man har aldri vikeplikt for noen som kommer bak. Det virker litt som enkelte førere, særlig av dyrere tyske biler, tror det er slik riktignok...
Sist redigert av Sakkle den 30 aug 2018, 12:11, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

Men hadde du sett i speilene før du svingte ut og startet forbikjøringen, så hadde du sikkert sett bilen som nærmet seg bak og du kunne dermed avbrutt forbikjøringen?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Dansekris »

cannon skrev: 30 aug 2018, 10:13
Dansekris skrev: 30 aug 2018, 09:33
FredrikE24 skrev: 29 aug 2018, 19:56
Juicebox skrev: 29 aug 2018, 17:03 Denne videoen irriterer meg som faen
https://www.youtube.com/watch?v=uej9Gidkb_c
Ditto.. Jeg blir så utrolig irritert på den journalisten og hans kjørekunnskaper. Han speiler på mange måter veldig mange Norske bilister. Ligger og cruiser i venstre felt i sin egen lille boble i 150-160km/t og synes det er "rart" kjørelæreren påpeker det.

Når jeg banker Autobahn så tar jeg på meg Autobahnhatten og bruker mer bakspeil enn frontruta til å se noen ganger føler jeg. Må følge med hele tida skal man gjøre det hele smidig for andre og seg selv.
Men, si at jeg ligger i venstrefila på E18. Fartsgrensa er 80 og jeg ligger i 110. Plutselig legger det seg en varebil (det er alltid en varebil!) i ræva på meg og SKAL forbi, selv om jeg ligger godt over fartsgrensa. Det er biler i midtre felt som jeg passerer mens jeg ligger i 110.

Er da det fortsatt min plikt å vike for han som kommer bak, selv om jeg ligger såpass mye over?

Kjørte hele Autobahn fra sør til nord i sommer og det er klart det er noe annet når man har fri fartsgrense. Vi opplevde aldri at det kom biler i 200++ i venstre fil.
Din holdning til at akkurat den farten du har valgt skal gjelde for de som kommer bak er akkurat det som er mest irriterende for meg i trafikken. Ja! Du skal vike for høyere fart bakfra i venstre felt.
Nå var dette et tenkt eksempel ut i fra en situasjon hvor jeg la meg ut når denne varebilen kom i ræva på meg, så du skal slippe å irritere deg over mine holdninger. Grunnet til at jeg spurte var fordi det var flere som irriterte seg over "sinker" i venstre felt. Man er vel ikke automatisk en sinke fordi man ikke legger seg ut mot midten når det kommer en hissigpropp bak? I mitt tenkte tilfelle ligger jeg jo godt over fartsgrensen og passerer en lang rekke biler som ligger tett i midtre fil.

Bjerknez skrev: 30 aug 2018, 11:17 Men hadde du sett i speilene før du svingte ut og startet forbikjøringen, så hadde du sikkert sett bilen som nærmet seg bak og du kunne dermed avbrutt forbikjøringen?
I og rundt Oslo er det vanvittig mange påkjøringsfelt til motorveiene. Ofte får man en bil i ræva ut av det blå. Hvis jeg skal ligge i venstre felt holder jeg alltid mye større hastighet enn de i midten, for så å legge meg tilbake igjen mot høyre når det ikke er flere biler å kjøre forbi.

Som Sakkle påpeker virker det som at ganske mange er av den oppfatningen at man SKAL komme forbi fortest mulig i venstre felt samme hva, og det er litt av essensen i mitt opprinnelige innlegg. For min del er det hevet over en hver tvil at venstre felt kun skal brukes til forbikjøring.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Lauri »

Var det Gro Harlem Brundtland som introduserte begrepet "klinkende klart"? Ingenting kan klinkes klart. Det kan imidlertid tindre klart. Dét er tindrende klart!
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 30 aug 2018, 11:17 Men hadde du sett i speilene før du svingte ut og startet forbikjøringen, så hadde du sikkert sett bilen som nærmet seg bak og du kunne dermed avbrutt forbikjøringen?
Jeg ser alltid i speilene. Men det hender at noen ligger langt bak og nærmer seg fortere enn man forventer.
Dersom jeg skulle avbrutt alle forbikjøringer når jeg ser noe i speilene hadde det ikke blitt mange forbikjøringer.

Jeg sier ikke at det er greit å ligge å blokkere, men det er virkelig ingen menneskerett å ligge i 150 (det er ikke lov heller men det blir jo en litt annen diskusjon) fra Oslo til Kristiansand uten at noen ligger foran deg i 110 i korte perioder. Særlig ikke i tett trafikk.
Dansekris skrev: 30 aug 2018, 11:41 Som Sakkle påpeker virker det som at ganske mange er av den oppfatningen at man SKAL komme forbi fortest mulig i venstre felt samme hva, og det er litt av essensen i mitt opprinnelige innlegg. For min del er det hevet over en hver tvil at venstre felt kun skal brukes til forbikjøring.
Dette er vel essensen i det jeg prøvde å si, ja.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Sakkle »

Lauri skrev: 30 aug 2018, 12:05 Var det Gro Harlem Brundtland som introduserte begrepet "klinkende klart"? Ingenting kan klinkes klart. Det kan imidlertid tindre klart. Dét er tindrende klart!
https://ordbok.uib.no/KLINKENDE

Står i ordboka...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser alltid i speilene. Men det hender at noen ligger langt bak og nærmer seg fortere enn man forventer.
Dersom jeg skulle avbrutt alle forbikjøringer når jeg ser noe i speilene hadde det ikke blitt mange forbikjøringer.

Jeg sier ikke at det er greit å ligge å blokkere, men det er virkelig ingen menneskerett å ligge i 150 (det er ikke lov heller men det blir jo en litt annen diskusjon) fra Oslo til Kristiansand uten at noen ligger foran deg i 110 i korte perioder. Særlig ikke i tett trafikk.
Hvis man kikker i speilet en gang, venter fem sekunder og ser en gang til så danner man seg fort et bilde av hvor fort bilen nærmer seg. Hvis bilen kommer fortere enn man forventer så har man i mine øyne ikke gjort "jobben" man skal når man skal foreta en forbikjøring.

Så det er ikke snakk om å avbryte forbikjøringer så fort man ser en bil i speilet, men man avbryter hvis man ser bilen nærme seg fort.

Det er ingen menneskerett og kjøre bil i det hele tatt og selv om det ikke er lov til å bryte fartsgrensene så er det i mine øyne ikke din og min oppgave og leke politi og forhindre dette. Det eneste rette man evt. kan gjøre er å ringe politiet hvis situasjonen er alvorlig nok. Men jeg tror alle parter er best tjent med å slippe slike folk forbi og la dem seile sin egen sjø.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 30 aug 2018, 12:56
Jeg ser alltid i speilene. Men det hender at noen ligger langt bak og nærmer seg fortere enn man forventer.
Dersom jeg skulle avbrutt alle forbikjøringer når jeg ser noe i speilene hadde det ikke blitt mange forbikjøringer.

Jeg sier ikke at det er greit å ligge å blokkere, men det er virkelig ingen menneskerett å ligge i 150 (det er ikke lov heller men det blir jo en litt annen diskusjon) fra Oslo til Kristiansand uten at noen ligger foran deg i 110 i korte perioder. Særlig ikke i tett trafikk.
Hvis man kikker i speilet en gang, venter fem sekunder og ser en gang til så danner man seg fort et bilde av hvor fort bilen nærmer seg. Hvis bilen kommer fortere enn man forventer så har man i mine øyne ikke gjort "jobben" man skal når man skal foreta en forbikjøring.

Så det er ikke snakk om å avbryte forbikjøringer så fort man ser en bil i speilet, men man avbryter hvis man ser bilen nærme seg fort.

Det er ingen menneskerett og kjøre bil i det hele tatt og selv om det ikke er lov til å bryte fartsgrensene så er det i mine øyne ikke din og min oppgave og leke politi og forhindre dette. Det eneste rette man evt. kan gjøre er å ringe politiet hvis situasjonen er alvorlig nok. Men jeg tror alle parter er best tjent med å slippe slike folk forbi og la dem seile sin egen sjø.
Jeg snakker hvert fall om biler som dukker opp etter man selv har plassert seg i venstre fil.

Dessuten tror jeg ikke det er snakk om å forhindre at bilen bak kjører fort, men heller det å få lov til å fullføre sin egen forbikjøring fremfor å vike for bilister som i utgangspunktet kjører mye raskere enn både den øvrige trafikken og fartsgrensa.
En annen ting som ikke er diskutert så langt er at det er strengt forbudt å ligge for nære bilen/motorsykkelen foran, uansett hvilken fil man ligger i.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 30 aug 2018, 12:56
Jeg ser alltid i speilene. Men det hender at noen ligger langt bak og nærmer seg fortere enn man forventer.
Dersom jeg skulle avbrutt alle forbikjøringer når jeg ser noe i speilene hadde det ikke blitt mange forbikjøringer.

Jeg sier ikke at det er greit å ligge å blokkere, men det er virkelig ingen menneskerett å ligge i 150 (det er ikke lov heller men det blir jo en litt annen diskusjon) fra Oslo til Kristiansand uten at noen ligger foran deg i 110 i korte perioder. Særlig ikke i tett trafikk.
Hvis man kikker i speilet en gang, venter fem sekunder og ser en gang til så danner man seg fort et bilde av hvor fort bilen nærmer seg. Hvis bilen kommer fortere enn man forventer så har man i mine øyne ikke gjort "jobben" man skal når man skal foreta en forbikjøring.

Så det er ikke snakk om å avbryte forbikjøringer så fort man ser en bil i speilet, men man avbryter hvis man ser bilen nærme seg fort.

Det er ingen menneskerett og kjøre bil i det hele tatt og selv om det ikke er lov til å bryte fartsgrensene så er det i mine øyne ikke din og min oppgave og leke politi og forhindre dette. Det eneste rette man evt. kan gjøre er å ringe politiet hvis situasjonen er alvorlig nok. Men jeg tror alle parter er best tjent med å slippe slike folk forbi og la dem seile sin egen sjø.
Veldig enig i det siste du skriver. Men det første synes jeg blir litt for unyansert. Særlig gjelder det en del fire felts motorveier hvor det ligger mange biler til høyre. At noen vil kjøre fortere enn meg i venstre driter jeg langt i så lenge det ikke er klart. I mange slike tilfeller kan det ta mange minutter før det er klart til høyre, vedkommende bak kan ta lang fart og drite i å blinke med lysene eller ligge på støtfangeren før det blir klart at jeg har grodd fast i venstre.

Det er også mange tilfeller av biler som ligger og surrer under fartsgrensa i høyre men plutselig skal ut i venstre og kjøre som gale, du har ingen forutsetning for å vite når disse dukker opp.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg forstår hva du sier (tror jeg) men jeg er fortsatt ikke helt enig med deg. Nå sier ikke jeg at jeg alltid klarer og forutse trafikken rundt meg, men det går mer på at jeg er "lat" eller ikke følger med.

Jeg tror at hvis man leser trafikken rundt seg når man kjører så vil man klare og forutse 95% av slike tillfeller som nevnes her med at biler "plutselig" dukker opp. Man ser gjerne atferden på en bil i forveien. En gammel BMW med ungdommer er feks. en type bil jeg holder et ekstra øye med etc.

Men vi er mennesker alle sammen og vi gjør feil hele tiden i trafikken. Problemet er at vi er alt for opptatt av å påpeke andres feil hele tiden, selv om vi 100 meter lenger bort kanskje gjør den samme feilen selv.

Jeg mener at hvis noen av oss klarte og bite i det sure eplet og bare vike til side, så hadde trafikken blitt et LITT hyggeligere sted å oppholde seg. Så klart kan man bli irriterte, men man trenger jo ikke å brette ned buksene og vrenge skinkene ut av vinduet samt gå helt bananas av den grunn. Litt selvkontroll må vi vel ha...? :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 30 aug 2018, 13:18 Jeg mener at hvis noen av oss klarte og bite i det sure eplet og bare vike til side, så hadde trafikken blitt et LITT hyggeligere sted å oppholde seg. Så klart kan man bli irriterte, men man trenger jo ikke å brette ned buksene og vrenge skinkene ut av vinduet samt gå helt bananas av den grunn. Litt selvkontroll må vi vel ha...? :)
Helt enig...

Og det gjelder også de som blir irritert og mener de blir hindret fra å kjøre så fort som de har lyst til. Å ligge å blokkere i forbikjøringsfeltet er ikke greit. Å legge seg helt i rævva på folk mens man blinker med fjernlysa er heller ikke greit, og strengt tatt mye farligere.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »


Helt enig...

Og det gjelder også de som blir irritert og mener de blir hindret fra å kjøre så fort som de har lyst til. Å ligge å blokkere i forbikjøringsfeltet er ikke greit. Å legge seg helt i rævva på folk mens man blinker med fjernlysa er heller ikke greit, og strengt tatt mye farligere.
Ja, så klart det gjelder alle...

Men det er ikke alle som klarer og beherske seg. Det betyr jo ikke at dette fritar oss andre fra å oppføre oss skikkelig?

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Lauri »

Sakkle skrev: 30 aug 2018, 12:22
Lauri skrev: 30 aug 2018, 12:05 Var det Gro Harlem Brundtland som introduserte begrepet "klinkende klart"? Ingenting kan klinkes klart. Det kan imidlertid tindre klart. Dét er tindrende klart!
https://ordbok.uib.no/KLINKENDE

Står i ordboka...
Oisann - der lærte jeg noe.

Ok - det som irriterer meg grenseløst er når jeg blir irettesatt med henvisninger :lol det er j*..la irriterende.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

Lauri skrev: 30 aug 2018, 14:39
Sakkle skrev: 30 aug 2018, 12:22
Lauri skrev: 30 aug 2018, 12:05 Var det Gro Harlem Brundtland som introduserte begrepet "klinkende klart"? Ingenting kan klinkes klart. Det kan imidlertid tindre klart. Dét er tindrende klart!
https://ordbok.uib.no/KLINKENDE

Står i ordboka...
Oisann - der lærte jeg noe.

Ok - det som irriterer meg grenseløst er når jeg blir irettesatt med henvisninger :lol det er j*..la irriterende.
Vet ikke hvordan det føles jeg... :lol

Svar