Foten ned i svinger?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
SverreOlsen
Innlegg: 562
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
MC: Triumph Tiger 885i 99 modell
Sted: Finnøy

Foten ned i svinger?

Legg inn av SverreOlsen » 05 sep 2018, 00:08

Som topic sier, hvorfor bruker noen å ta ut foten i svinger? Tenker foten av fotviler og ut mot bakken.
Er de usikker på seg selv, sykkelen? Har sitt 6 stk som har gjort det de siste 2 dagene. Skulle en faktisk skli i fart knekker jo eventuelt foten mye før den klarer å holde sykkelen oppe.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av AJ » 05 sep 2018, 00:12

SverreOlsen skrev:
05 sep 2018, 00:08
Som topic sier, hvorfor bruker noen å ta ut foten i svinger? Tenker foten av fotviler og ut mot bakken.
Er de usikker på seg selv, sykkelen? Har sitt 6 stk som har gjort det de siste 2 dagene. Skulle en faktisk skli i fart knekker jo eventuelt foten mye før den klarer å holde sykkelen oppe.
Fører usikker på veigrepet med slitte dekk nå som høsten nærmer seg...?
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 466
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
MC: Hypermotard 939 - Panigale 899 - EXC 450

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av Juicebox » 05 sep 2018, 00:13

De tror vell at de skal legge seg ned som crossere og supermotoere, men med feil teknikk...?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 340
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av Sakkle » 05 sep 2018, 02:13

Sett for mye på Valentino Rossi?

Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 466
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
MC: Hypermotard 939 - Panigale 899 - EXC 450

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av Juicebox » 05 sep 2018, 02:51

Han kjører mye cross og motard og teknikken hans er derfra. Farlig? Kanskje, men effektiv for han!

cannon
Innlegg: 962
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av cannon » 05 sep 2018, 06:38

Rossi og flere i GP og Superbike gjør dette. Hensikten er luftbrems og balanse ved harde innbremsinger.
På offentlig norsk asfalt trengs vel strengt tatt ikke dette?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 12662
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av Bjerknez » 05 sep 2018, 07:12

cannon skrev:
05 sep 2018, 06:38
Rossi og flere i GP og Superbike gjør dette. Hensikten er luftbrems og balanse ved harde innbremsinger.
På offentlig norsk asfalt trengs vel strengt tatt ikke dette?
Hvis det hjelper og ta ut beinet ved harde innbremsinger (som feks. på trafikkskolen når man tar bremsetesten) så er dte jo rart at dette ikke er nevnt under opplæringen i det hele tatt? Selv om jeg så klart forstår at det er forskjell fra og bremse ned fra 300km/t kontra 50-60 km/t, men prinsippet er vel det samme?

Det høres nesten litt rart ut, selv om jeg forstår at du åpenbart har mer snøring på banekjøring og reglene rundt dette enn hva jeg har.

På trafikkskolen hørte man jo "forankring, forankring, forankring" hele tiden... Man skulle nærmest gå i ett med sykkelen...
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
Toven
Innlegg: 2128
Registrert: 12 sep 2013, 20:02
MC: Suzuki SV650 K3
Sted: Stathelle

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av Toven » 05 sep 2018, 07:20



En del som også "backer in" bakdelen, sklir ut bakdekket og får dermed raskere turn-vinkel på vei ut (på en måte) :P


WikingTnT
Innlegg: 654
Registrert: 13 des 2015, 13:22
MC: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av WikingTnT » 05 sep 2018, 08:07

Bjerknez skrev:
05 sep 2018, 07:12
cannon skrev:
05 sep 2018, 06:38
Rossi og flere i GP og Superbike gjør dette. Hensikten er luftbrems og balanse ved harde innbremsinger.
På offentlig norsk asfalt trengs vel strengt tatt ikke dette?
Hvis det hjelper og ta ut beinet ved harde innbremsinger (som feks. på trafikkskolen når man tar bremsetesten) så er dte jo rart at dette ikke er nevnt under opplæringen i det hele tatt? Selv om jeg så klart forstår at det er forskjell fra og bremse ned fra 300km/t kontra 50-60 km/t, men prinsippet er vel det samme?

Det høres nesten litt rart ut, selv om jeg forstår at du åpenbart har mer snøring på banekjøring og reglene rundt dette enn hva jeg har.

På trafikkskolen hørte man jo "forankring, forankring, forankring" hele tiden... Man skulle nærmest gå i ett med sykkelen...
Som "vanlig" så vet jeg ikke om du kødder eller prøver å dra diskusjonen.. Men du kan jo ikke ærlig talt mene at dette bør gå inn i pensum i kjøreopplæring ? Rossi & co er jo eksponenten for det mest ekstreme i mc-sporten der grenser tøyes til det ytterste. Jeg tror at syklene har blitt så raske at denne luftbremsen og posisjonering av vekt er en konsekvens av det, men det er langt fra alle som bruker det jevnlig.
Hvis man skulle følge retorikken din så bør Prius`en utstyres med fallskjerm-brems pga at dragsterne er utstyrt med det. :sk?
Men til TS så vil jeg tro at det er mange ny-gamle førere med 300kg + sykler som føler seg usikker på balansen og tror at de klarer å stå imot jernet hvis det skulle bikke over - noe den sannsynligvis gjør før eller siden hvis de er så usikre - dra på bane og lær og kjøre din sykkel er vel min oppfordring :thumleft

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 12662
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av Bjerknez » 05 sep 2018, 08:15

WikingTnT skrev:
05 sep 2018, 08:07
Bjerknez skrev:
05 sep 2018, 07:12
cannon skrev:
05 sep 2018, 06:38
Rossi og flere i GP og Superbike gjør dette. Hensikten er luftbrems og balanse ved harde innbremsinger.
På offentlig norsk asfalt trengs vel strengt tatt ikke dette?
Hvis det hjelper og ta ut beinet ved harde innbremsinger (som feks. på trafikkskolen når man tar bremsetesten) så er dte jo rart at dette ikke er nevnt under opplæringen i det hele tatt? Selv om jeg så klart forstår at det er forskjell fra og bremse ned fra 300km/t kontra 50-60 km/t, men prinsippet er vel det samme?

Det høres nesten litt rart ut, selv om jeg forstår at du åpenbart har mer snøring på banekjøring og reglene rundt dette enn hva jeg har.

På trafikkskolen hørte man jo "forankring, forankring, forankring" hele tiden... Man skulle nærmest gå i ett med sykkelen...
Som "vanlig" så vet jeg ikke om du kødder eller prøver å dra diskusjonen.. Men du kan jo ikke ærlig talt mene at dette bør gå inn i pensum i kjøreopplæring ? Rossi & co er jo eksponenten for det mest ekstreme i mc-sporten der grenser tøyes til det ytterste. Jeg tror at syklene har blitt så raske at denne luftbremsen og posisjonering av vekt er en konsekvens av det, men det er langt fra alle som bruker det jevnlig.
Hvis man skulle følge retorikken din så bør Prius`en utstyres med fallskjerm-brems pga at dragsterne er utstyrt med det. :sk?
Men til TS så vil jeg tro at det er mange ny-gamle førere med 300kg + sykler som føler seg usikker på balansen og tror at de klarer å stå imot jernet hvis det skulle bikke over - noe den sannsynligvis gjør før eller siden hvis de er så usikre - dra på bane og lær og kjøre din sykkel er vel min oppfordring :thumleft
Var vel for å dra den litt langt for å pirre andre til å svare. Det funket jo! :lol

Jeg skrev også at jeg var klar over kontrastene her vedrørende å knote seg gjennom kjøregården kontra ta den ut på bane og tyne den til det ytterste. :knegg
Min blogg: www.bjerknez.no

WikingTnT
Innlegg: 654
Registrert: 13 des 2015, 13:22
MC: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av WikingTnT » 05 sep 2018, 08:34

Joa - tok den , men du skrev også at "prinsippet er vel det samme" ..- Nei definitivt ikke :[-X

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 12662
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av Bjerknez » 05 sep 2018, 08:46

Forklar gjerne hvorfor prinsippet ikke er det samme. Siden du er skråsikker så hadde det jo sikkert vert opplysende for TS og få fasiten :)
Min blogg: www.bjerknez.no

cannon
Innlegg: 962
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av cannon » 05 sep 2018, 09:27

TS lurte vel på hvorfor vanlige veikjørere slenger ut beinet. Jeg tror det er greit besvart.
Forklaringen på hvorfor norsk kjøreskoleopplæring ikke er særlig relevant i MotoGP kan gjerne Vikingen her ta hvis han vil.
Enig med VikingTnT: alle bør få seg litt fokusert kjøretrening med kyndig veiledning på bane. Ikke for å kjøre som VR men for å lære å håndtere sykkelen på en trygg måte. Da blir kjøringen mye morsommere:-)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 12662
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av Bjerknez » 05 sep 2018, 10:33

cannon skrev:
05 sep 2018, 09:27
TS lurte vel på hvorfor vanlige veikjørere slenger ut beinet. Jeg tror det er greit besvart.
Forklaringen på hvorfor norsk kjøreskoleopplæring ikke er særlig relevant i MotoGP kan gjerne Vikingen her ta hvis han vil.
Enig med VikingTnT: alle bør få seg litt fokusert kjøretrening med kyndig veiledning på bane. Ikke for å kjøre som VR men for å lære å håndtere sykkelen på en trygg måte. Da blir kjøringen mye morsommere:-)
Jeg er også enig med deg/dere. Jeg har også gjort det selv noen ganger med den første cruiseren jeg hadde. Det var nok en falsk trygghet ved å kunne ta i mot hvis dekkene skulle glippe taket. Jeg er dog usikker på hvor stor effekt dette ville hatt med en sykkel på 300kg. som mistet grepet.

Men for min del hadde det vertfall lite med nedbremsingen å gjøre :lol
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4480
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av ZZR-Erling » 05 sep 2018, 15:31

😁😁😁
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R
X FJR 06

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester