prising av elektriker

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

prising av elektriker

Legg inn av gsx750_80 »

Jeg hadde en elektriker fra NTE hjemme for å gjøre noe arbeid. Han var på eiendommen i under 2.5 timer, og har ikke mer enn maks
10 minutter kjøring mellom sitt kontor og mitt bosted.
Jeg har fått en regning der det står montør 3.5 timer, a kr. 870.- (Moms i tillegg). Jeg har bedt NTE om å forklare dette for meg.
(Montøren virket som en kløne, og har også feilkoplet en dimmer som ikke lengre fungerer, men det skal jeg ta opp som en separat sak).

Dersom det er kjøretid han har overdrevet, feks- er det normalt at montøren skal ha mer enn 1000 kr timen for å sitte på ræva og kjøre bil?

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: prising av elektriker

Legg inn av Stian87 »

Pleier som regel å få fastpris på elektriker selv, men jeg vet at du gjerne må betale for bilen, som om de kunne gjort noe jobb uten den...

Husker jeg hadde en maler inne, han var innom seks ganger kladde litt sparkel og malte litt, rundt 10 min hver gang. Skrev seks timer :lol
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: prising av elektriker

Legg inn av Rune75 »

gsx750_80 skrev: 10 sep 2018, 19:34 Jeg hadde en elektriker fra NTE hjemme for å gjøre noe arbeid. Han var på eiendommen i under 2.5 timer, og har ikke mer enn maks
10 minutter kjøring mellom sitt kontor og mitt bosted.
Jeg har fått en regning der det står montør 3.5 timer, a kr. 870.- (Moms i tillegg). Jeg har bedt NTE om å forklare dette for meg.
(Montøren virket som en kløne, og har også feilkoplet en dimmer som ikke lengre fungerer, men det skal jeg ta opp som en separat sak).

Dersom det er kjøretid han har overdrevet, feks- er det normalt at montøren skal ha mer enn 1000 kr timen for å sitte på ræva og kjøre bil?
Nå sitter vel de fleste på ræva når de kjører bil :-k men ja, de skal selvsagt ha betalt for det også. Ikke uvanlig at det kommer kjøring/transport på regninga i tillegg. Pris pr km.

Klokka starter å gå når elektrikeren finner frem materiell på arbeidsplassen sin og stopper når han/hun har ryddet utav bilen og gjort ferdig "papirarbeidet". Påbegyndt time faktureres gjerne som en hel time så synes ikke regningen din virker urimelig.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: prising av elektriker

Legg inn av gsx750_80 »

Rune75 skrev: 10 sep 2018, 20:39
gsx750_80 skrev: 10 sep 2018, 19:34 Jeg hadde en elektriker fra NTE hjemme for å gjøre noe arbeid. Han var på eiendommen i under 2.5 timer, og har ikke mer enn maks
10 minutter kjøring mellom sitt kontor og mitt bosted.
Jeg har fått en regning der det står montør 3.5 timer, a kr. 870.- (Moms i tillegg). Jeg har bedt NTE om å forklare dette for meg.
(Montøren virket som en kløne, og har også feilkoplet en dimmer som ikke lengre fungerer, men det skal jeg ta opp som en separat sak).

Dersom det er kjøretid han har overdrevet, feks- er det normalt at montøren skal ha mer enn 1000 kr timen for å sitte på ræva og kjøre bil?
Nå sitter vel de fleste på ræva når de kjører bil :-k men ja, de skal selvsagt ha betalt for det også. Ikke uvanlig at det kommer kjøring/transport på regninga i tillegg. Pris pr km.

Klokka starter å gå når elektrikeren finner frem materiell på arbeidsplassen sin og stopper når han/hun har ryddet utav bilen og gjort ferdig "papirarbeidet". Påbegyndt time faktureres gjerne som en hel time så synes ikke regningen din virker urimelig.
Takk for svaret.
Google maps sier at det er 4 km fra NTE Elektro og til dit jeg bor. Kjøreturen estimeres til 8 minutter, dvs totalt 16 minutter.
Servicebil er spesifisert til 300 (+moms).
Det er klart det er noe administrasjpon og kjøring inne i bildet også, så det er ikke sikkert det er så urimelig, likevel, som du er inne på.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: prising av elektriker

Legg inn av FredrikE24 »

3,5 time er helt innafor. Egentlig ganske rimelig spør du meg. Det følger med noe administrasjonstid her også som må dekkes opp.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: prising av elektriker

Legg inn av Bjerknez »

2.5 timer med jobb og en total kjøretid på 20 minutter + finne deler etc. Som normalt rundes opp til en time høres ikke så veldig feil ut i mine øyne vertfall.

Men jeg spør alltid om en pris før jeg inviterer en håndtverker. Ofte er det lett for dem å gi pris på enkle installasjoner hvis dem har fått nok informasjon.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: prising av elektriker

Legg inn av Lauri »

gsx750_80 skrev: 10 sep 2018, 19:34 Jeg hadde en elektriker fra NTE hjemme for å gjøre noe arbeid. Han var på eiendommen i under 2.5 timer, og har ikke mer enn maks
10 minutter kjøring mellom sitt kontor og mitt bosted.
Jeg har fått en regning der det står montør 3.5 timer, a kr. 870.- (Moms i tillegg). Jeg har bedt NTE om å forklare dette for meg.
(Montøren virket som en kløne, og har også feilkoplet en dimmer som ikke lengre fungerer, men det skal jeg ta opp som en separat sak).

Dersom det er kjøretid han har overdrevet, feks- er det normalt at montøren skal ha mer enn 1000 kr timen for å sitte på ræva og kjøre bil?
Fikk du svar - og hva, evt. hvor detaljert var svaret?

I noen bransjer brukes begrepet administrasjonskostnader (AK) på regninger. AK gjelder alle kostnader knyttet til kontorstedet (som muliggjør at en elektriker har "noe" å kjøre ut fra). Deri ligger husleie, kommunale avgifter, strøm, lønn og pensjonsavgifter til kontoransatte, lagerhold, bilhold, kursing herunder sertifikater etc. Prisnivået i Norge er (på de fleste felt) høyt - og når man tallknuser pris ned til hva prisen skal dekke så går det ofte på marginer. Lønn er tariffestet - og den får man ikke gjort noe med. Og på de andre felt er det også lite korreksjonsmuligjeter nedad - så da må kunden betale. Kunden kan imidlertid være prisbevisst enten (1) ved å innhente anbud fra flere leverandører eller (2) ved å forespørre forhåndspris.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: prising av elektriker

Legg inn av gsx750_80 »

Det ble nevnt fra NTE at jeg hadde fått 500.- i rabatt på tilsendt faktura. Bakgrunn var ikke spesifisert. Det tilsvarer omtrent 1/2 times arbeid, så da slo jeg meg til ro med det og betalte.

Men, de må tilbake og fikse en dimmer som montøren antakelig feilkoplet.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: prising av elektriker

Legg inn av FredrikE24 »

Om det viser seg å være koblet feil bør det fint gå under reklamasjon.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: prising av elektriker

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 19 sep 2018, 23:37 Om det viser seg å være koblet feil bør det fint gå under reklamasjon.
Ja, jeg har vært i kontakt med de, og regner med at det går i orden.
mvh

-gsx750_80

Svar