Varer bestilt fra utlandet behandles langsomt i Norge?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Varer bestilt fra utlandet behandles langsomt i Norge?

Legg inn av Sakkle »

Kawagutten skrev: 06 nov 2018, 18:36 Bestilte noen airpads fra Shenzhen, China 19 september og de har ikke kommet enda så kan nok bare glemme de. Godt ikke var noe dyrt.
Spørs hvor det er bestilt kanskje, men jeg har flere ganger opplevd å aldri motta ting jeg har kjøpt på ebay. Utelukkende snakk om billige ting men uansett irriterende. Det er noen alvorlig useriøse aktører der ute. Med fare for å virke forutinntatt tror jeg mange av dem sender fra Kina...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Varer bestilt fra utlandet behandles langsomt i Norge?

Legg inn av cannon »

Sakkle skrev: 06 nov 2018, 19:00
Kawagutten skrev: 06 nov 2018, 18:36 Bestilte noen airpads fra Shenzhen, China 19 september og de har ikke kommet enda så kan nok bare glemme de. Godt ikke var noe dyrt.
Spørs hvor det er bestilt kanskje, men jeg har flere ganger opplevd å aldri motta ting jeg har kjøpt på ebay. Utelukkende snakk om billige ting men uansett irriterende. Det er noen alvorlig useriøse aktører der ute. Med fare for å virke forutinntatt tror jeg mange av dem sender fra Kina...
Min opplevelse er at slike lavverdi-kjøp har god kjøper-beskyttelse når man handler gjennom portaler som ebay, alibaba, og også finn. Jeg handler aldri fra selgere på ebay som har under 99%rating, og det har alltid gått bra. De selgere (og kjøpere) jeg har hatt mest trøbbel med har vært private, norske selgere via finn.no.
At selgere sender fra kina er svært vanlig, og det kommer stort sett av at selgeren befinner seg nettopp i kina. Det er derfor varene ofte er billige, kvaliteten på billige kinavarer kan være deretter, og det er ofte gratis frakt (på billigste/tregeste fraktmåte) fordi kinesiske myndigheter subsidierer sine nasjonale produsenter ved å dekke fraktkostnadene når det selges til kjøpere i den vestlige verden.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Varer bestilt fra utlandet behandles langsomt i Norge?

Legg inn av Kawagutten »

cannon skrev: 06 nov 2018, 21:49
Sakkle skrev: 06 nov 2018, 19:00
Kawagutten skrev: 06 nov 2018, 18:36 Bestilte noen airpads fra Shenzhen, China 19 september og de har ikke kommet enda så kan nok bare glemme de. Godt ikke var noe dyrt.
Spørs hvor det er bestilt kanskje, men jeg har flere ganger opplevd å aldri motta ting jeg har kjøpt på ebay. Utelukkende snakk om billige ting men uansett irriterende. Det er noen alvorlig useriøse aktører der ute. Med fare for å virke forutinntatt tror jeg mange av dem sender fra Kina...
Min opplevelse er at slike lavverdi-kjøp har god kjøper-beskyttelse når man handler gjennom portaler som ebay, alibaba, og også finn. Jeg handler aldri fra selgere på ebay som har under 99%rating, og det har alltid gått bra. De selgere (og kjøpere) jeg har hatt mest trøbbel med har vært private, norske selgere via finn.no.
At selgere sender fra kina er svært vanlig, og det kommer stort sett av at selgeren befinner seg nettopp i kina. Det er derfor varene ofte er billige, kvaliteten på billige kinavarer kan være deretter, og det er ofte gratis frakt (på billigste/tregeste fraktmåte) fordi kinesiske myndigheter subsidierer sine nasjonale produsenter ved å dekke fraktkostnadene når det selges til kjøpere i den vestlige verden.
Har bare opplevd det en gang før,det var også fra Kina men da fikk jeg kr tilbake siden jeg opprettet sak på ebay men nå hadde jeg glemt det innenfor 45 dager. Har sendt melding til selger uten å få svar .Ser ikke ut som det har forlatt landet sitt engang. Har fått andre varer fra Kina på 13 dager så kommer nok an på frakt måten.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Varer bestilt fra utlandet behandles langsomt i Norge?

Legg inn av Sakkle »

Joda, men det at man kan få pengene igjen av ebay endrer ikke det faktum at noen av selgerne er rett og slett svindlere. Jeg gadd rett og slett ikke involvere meg i den ebay papirmølla de gangene det gjaldt meg, da det var snakk om ting til under hundrelappen. Mulig det har blitt enklere, men det var litt jobb å få refundert beløpet og jeg synes rett og slett ikke det var verdt tida mi, etter at jeg hadde brukt en god stund på å kontakte selgeren direkte uten nevneverdig svar. Mulig jeg er en del av problemet der, ser jeg nå i etterkant...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Varer bestilt fra utlandet behandles langsomt i Norge?

Legg inn av mekkern »

Lett og enkelt å opprette sak på Ebay .hvis alt stemmer ut så kommer pengene tilbake.
har også fått penger tilbake på DX.
bruker forøvrig kun Paypal på netthandel av "diverse".
kredittkort kun på større seriøse kjøp.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Varer bestilt fra utlandet behandles langsomt i Norge?

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 04 nov 2018, 15:59 Den nevnte pakken fra Hong Kong dukket opp i postkassen etter ca en uke i Norge. Venter fortsatt på ett speil til MC som skal ha forlatt Polen for noe over en uke siden. Så er det et par forsendelser til jeg venter på, som antakelig må fortolles. Håper ikke Postnord er involvert, siden de ser ut til å ha lav kundetilfredshet, i alle fall ut fra denne siden å dømme: https://www.trustpilot.com/review/www.postnord.com
Fortsatt ikke sett noe til speilet nevnt over, der sporingen foreløpig slutter med " forlatt landet" (Polen)3:46 AM, lørdag for snart 2 uker siden.
mvh

-gsx750_80

KawaKjetil

Re: Varer bestilt fra utlandet behandles langsomt i Norge?

Legg inn av KawaKjetil »

Syntes ikke det tar så lang tid med varer fra utlandet. Dekk feks kommer iløpet av knapp uke, max 2. Har sjeldent ventet mer enn 2 uker.
Kjøpte nå sist https://www.ebay.com/itm/362445982476 fra aliexpress i Kina, og de kom på under 2 uker. Kostet kun kr 44,- fritt levert. Kunne jo kjøpt de på Møller i Norge til over 10 ganger prisen fra Kina :O Plastikk er ikke så mye verdt

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Varer bestilt fra utlandet behandles langsomt i Norge?

Legg inn av MGR1 »

Jeg har gjort godt over 1000 kjøp/salg på eBay. Har blitt lurt en gang, men fikk tilbake pengene kjapt fra eBay. No hassle. Ellers har en pakke forsvunnet; selgeren sendte den da på nytt. Pakker fra Europa tar vanligvis 1-2 uker, USA 2-3 uker, Kina 2-4 uker.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Varer bestilt fra utlandet behandles langsomt i Norge?

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 04 nov 2018, 15:59 Den nevnte pakken fra Hong Kong dukket opp i postkassen etter ca en uke i Norge. Venter fortsatt på ett speil til MC som skal ha forlatt Polen for noe over en uke siden. Så er det et par forsendelser til jeg venter på, som antakelig må fortolles. Håper ikke Postnord er involvert, siden de ser ut til å ha lav kundetilfredshet, i alle fall ut fra denne siden å dømme: https://www.trustpilot.com/review/www.postnord.com
Oppdateringer:

Sending 1: Speil til mc, bestilt fra Polen: Pakken ankom rundt 3 uker etter at den hadde blitt sendt fra Polen. Mye tid gikk med til kommunikasjon med Posten, per telefon og epost. De ga god service, og forsøkte å spore opp pakken. Den var sendt rekommandert fra polen, og skulle såvidt jeg forstod ha vært scannet og registrert kort tid etter ankomst til Norge. Det virket ikke som dette hadde skjedd, siden de ikke klarte å finne spor av den (angivelig). Så, få dager etterpå dukket den opp på det lokale postkontoret. Så, etter mye om og men, ankom den.

Sending 2: Genser bestilt fra UK. Denne ble også etterlyst etter nærmere 3 uker fra avsendelse fra England. Kontaktet også i denne forbindelse Posten, som ikke "så" den innenlands. Kontaktet avsender, og de sendte ny identisk pakke, da de anså forsendelsen som tapt når det hadde gått mer enn 14 dager fra deres sending, til mitt mottak.
I mellomtida kom også denne pakken, og jeg betalte 321.- i toll og gebyrer, og plukket den opp. derSending nr. 2 går forhåpentligvis i retur til avsender. Mye mas , samt ekstrakostnader for avsender OG Posten, pga treg håndtering innen Norge.

Sending 3: Bestilt i september, sendt fra Japan (Webike) 5. eller 7. november. I går fikk jeg beskjed om at en pakke til meg kan hentes
på et sted jeg aldri har hentet pakker før, 7-9 km fra der jeg bor. Håper det er denne mc-delen som nå har ankommet landet.

I alle disse tilfellene har pakkene brukt omtrent 3 uker eller mer, på å ankomme landet, og bli levert i trøndelag.

Min erfaring tilser altså at : JA, varer bestilt fra utlandet håndteres ofte langsomt av toll og postvesen i Norge.
Kan legge til at jeg betviler at Tollvesenet eller andre myndigheter skulle ha noen spesiell interesse i å undersøke mine pakker spesielt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Varer bestilt fra utlandet behandles langsomt i Norge?

Legg inn av Sakkle »

gsx750_80 skrev: 28 nov 2018, 09:46 Min erfaring tilser altså at : JA, varer bestilt fra utlandet håndteres ofte langsomt av toll og postvesen i Norge.
Kan legge til at jeg betviler at Tollvesenet eller andre myndigheter skulle ha noen spesiell interesse i å undersøke mine pakker spesielt.
Stemmer 100% med min erfaring også...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Varer bestilt fra utlandet behandles langsomt i Norge?

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 28 nov 2018, 09:46
gsx750_80 skrev: 04 nov 2018, 15:59 Den nevnte pakken fra Hong Kong dukket opp i postkassen etter ca en uke i Norge. Venter fortsatt på ett speil til MC som skal ha forlatt Polen for noe over en uke siden. Så er det et par forsendelser til jeg venter på, som antakelig må fortolles. Håper ikke Postnord er involvert, siden de ser ut til å ha lav kundetilfredshet, i alle fall ut fra denne siden å dømme: https://www.trustpilot.com/review/www.postnord.com
Oppdateringer:

Sending 1: Speil til mc, bestilt fra Polen: Pakken ankom rundt 3 uker etter at den hadde blitt sendt fra Polen. Mye tid gikk med til kommunikasjon med Posten, per telefon og epost. De ga god service, og forsøkte å spore opp pakken. Den var sendt rekommandert fra polen, og skulle såvidt jeg forstod ha vært scannet og registrert kort tid etter ankomst til Norge. Det virket ikke som dette hadde skjedd, siden de ikke klarte å finne spor av den (angivelig). Så, få dager etterpå dukket den opp på det lokale postkontoret. Så, etter mye om og men, ankom den.

Sending 2: Genser bestilt fra UK. Denne ble også etterlyst etter nærmere 3 uker fra avsendelse fra England. Kontaktet også i denne forbindelse Posten, som ikke "så" den innenlands. Kontaktet avsender, og de sendte ny identisk pakke, da de anså forsendelsen som tapt når det hadde gått mer enn 14 dager fra deres sending, til mitt mottak.
I mellomtida kom også denne pakken, og jeg betalte 321.- i toll og gebyrer, og plukket den opp. derSending nr. 2 går forhåpentligvis i retur til avsender. Mye mas , samt ekstrakostnader for avsender OG Posten, pga treg håndtering innen Norge.

Sending 3: Bestilt i september, sendt fra Japan (Webike) 5. eller 7. november. I går fikk jeg beskjed om at en pakke til meg kan hentes
på et sted jeg aldri har hentet pakker før, 7-9 km fra der jeg bor. Håper det er denne mc-delen som nå har ankommet landet.

I alle disse tilfellene har pakkene brukt omtrent 3 uker eller mer, på å ankomme landet, og siden bli levert i trøndelag.

Min erfaring tilser altså at : JA, varer bestilt fra utlandet håndteres ofte langsomt av toll og postvesen i Norge.
Kan legge til at jeg betviler at Tollvesenet eller andre myndigheter skulle ha noen interesse i å undersøke mine pakker spesielt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Varer bestilt fra utlandet behandles langsomt i Norge?

Legg inn av Geiroe »

Bestilte varer fra USA igår, sendt samme dag. De bruker Global Shipping Company, så den er ferdig momset, og tollet. Estimert levering er mellom onsdag 12 des og torsdag 25 des, så det er litt slingringsmonn her. Blir spennende og se når den kommer.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Varer bestilt fra utlandet behandles langsomt i Norge?

Legg inn av erik m »

Nå har det blitt sånn at det er en rekke forskjellige transportselskaper som har fått "midlertidig konsesjon" på å transportere pakker i Norge. Ett av disse heter Posten Norge as - også med "midlertidig konsesjon". For sikkerhets skyld har dette selskapet blitt divisjonert, og som flere har merka er det noen ganger grønne "Bring"-biler, andre ganger røde Posten Norge as-biler som leverer pakkene. Men så har vi også fått Post i butikk i de store kjedene da, som vil sikre at folk kommer til dem og derfor har sikra at det blir et ekstra gebyr dersom du vil ha pakken på døra i stedet. Så har vi selskaper som UPS og DHL og flere samt diverse busselskaper, og de har gjort avtaler med sine internasjonale samarbeidspartnere. Det kan du overstyre om du kjenner systemet, men da har det lett for å bli dyrere gitt. "Posten" har dermed mista den godsmengden som ga overskudd og kapasitet til rasjonell drift på mange områder - en av konsekvensene er at det snart blir postombæring hver 2. dag, og sannsynligvis differensierte fraktkostnader i landet. Så dere som bor i Finnmark kan begynne å glede dere. Forsåvidt alle som bor i grisgrendte strøk. Dette er en utvikling som begynte under Willoch-regjeringa i -81, men for balansens skyld kan vi få med at diverse AP-regjeringer har gått inn for å videreutvikle det for fulle mugger i alle år. Og så lenge vi har den fantastiske eøs-avtalen kan vi glemme å få gjort noe med galskapen.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Varer bestilt fra utlandet behandles langsomt i Norge?

Legg inn av cannon »

erik m skrev: 30 nov 2018, 19:45 Nå har det blitt sånn at det er en rekke forskjellige transportselskaper som har fått "midlertidig konsesjon" på å transportere pakker i Norge. Ett av disse heter Posten Norge as - også med "midlertidig konsesjon". For sikkerhets skyld har dette selskapet blitt divisjonert, og som flere har merka er det noen ganger grønne "Bring"-biler, andre ganger røde Posten Norge as-biler som leverer pakkene. Men så har vi også fått Post i butikk i de store kjedene da, som vil sikre at folk kommer til dem og derfor har sikra at det blir et ekstra gebyr dersom du vil ha pakken på døra i stedet. Så har vi selskaper som UPS og DHL og flere samt diverse busselskaper, og de har gjort avtaler med sine internasjonale samarbeidspartnere. Det kan du overstyre om du kjenner systemet, men da har det lett for å bli dyrere gitt. "Posten" har dermed mista den godsmengden som ga overskudd og kapasitet til rasjonell drift på mange områder - en av konsekvensene er at det snart blir postombæring hver 2. dag, og sannsynligvis differensierte fraktkostnader i landet. Så dere som bor i Finnmark kan begynne å glede dere. Forsåvidt alle som bor i grisgrendte strøk. Dette er en utvikling som begynte under Willoch-regjeringa i -81, men for balansens skyld kan vi få med at diverse AP-regjeringer har gått inn for å videreutvikle det for fulle mugger i alle år. Og så lenge vi har den fantastiske eøs-avtalen kan vi glemme å få gjort noe med galskapen.
Min post kommer stort sett digitalt. Efaktura, Digipost, email, min side osv. Postmannen leverer daglig minst 10 reklameaviser nå i des. Svært sjelden adressert post. Helt ok om det reduseres til 2 ganger i uka. Da blir "galskapen" sterkt redusert. Ting som sendes i ordinær post i dag kan sammenlignes med ponniekspressen i 1800tallets usa. Det som haster mer enn sporadisk postomdeling bør leveres med budtjenester.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Varer bestilt fra utlandet behandles langsomt i Norge?

Legg inn av AJ »

Positiv overraskelse på denne forsendelsen fra Sør-Korea, fire Carnix oljefiltre til Hyundaien sendt på rimeligste måte og følgelig fri frakt for meg som kunde:

Carnix.PNG


Bestilt søndag 25. november og lå i postkassa i dag, 7. desember, flere dager før det selger lovte som tidligste leveringstidspunkt, nemlig 11. desember.

Synd at slike gode tilbud ikke lenger blir like gode når 350,- kroners grensa bortfaller etter hvert... :-k
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar