En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av overlay »

Stian87 skrev: 05 feb 2019, 10:31 For øvrig har jeg vegglader på begge hyttene (noe som for øvrig er påbudt ved lading av el-bil). Har man ikke mulighet til å kjøpe eller få installert lader bør man velge noe annet enn el-bil.
Schuko er lovlig ved privatbruk, men med begrensninger. Ref: https://www.elbilgrossisten.no/pages/nek400-2018

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Stian87 »

overlay skrev: 05 feb 2019, 10:52
Stian87 skrev: 05 feb 2019, 10:31 For øvrig har jeg vegglader på begge hyttene (noe som for øvrig er påbudt ved lading av el-bil). Har man ikke mulighet til å kjøpe eller få installert lader bør man velge noe annet enn el-bil.
Schuko er lovlig ved privatbruk, men med begrensninger. Ref: https://www.elbilgrossisten.no/pages/nek400-2018
Ja det stemmer. Jeg unnlot å ta dette med ettersom det uansett forutsetter særlige tiltak slik jeg har forstått det.

Slik jeg ser det er vegglader en del av kostnadene ved en el-bil, akkurat som vinterdekk. Ikke bare lader den raskere, den lader også sikrere og dersom du velger en smartlader, billigere. Kostnaden ligger rundt 15-18000, og er i et bilkjøp en fis i havet.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av SverreOlsen »

Stian87 skrev: 05 feb 2019, 10:31 Som nylig innkjøper av el-bil kan jeg ikke annet enn å fnyse av dette :D Selv om jeg føler et vist snev av medlidenhet med de som bor i blokk med el-bil. På den annen side, bort du i blokk med el-bil har du vel neppe behovet for å lade hele tiden, med mindre du jobber et stykke utenfor Oslo, og da burde du kanskje vurdert behovet ditt annerledes...

Det er aldri noen som har påstått at El-bil passer for alle. Man må som med alt annet i livet foreta en vurdering av hvilket behov man har og hva som fyller dette behovet. Jeg valgte derfor en el-bil med rekkevidde som mer en nok dekker mitt behov og smartlader hjemme. For øvrig har jeg vegglader på begge hyttene (noe som for øvrig er påbudt ved lading av el-bil). Har man ikke mulighet til å kjøpe eller få installert lader bør man velge noe annet enn el-bil.
Har selv el bil (og vegglader) og hadde aldri valgt el bil hvis det ikke var for alle fordelene økonomisk. Driter en lang i om det er miljøvennligt eller ikke. Den dagen en ikke har fordeler på elbil slutter folk flest å kjøpe el bil. Ofte eg ser fosil bilene frese forbi imenst eg må kjøre 10 under grensa og fryse ræva av meg for å nå fram. Savner fosil bil veldig, men ja, økonomisk sparer vi over 50 tusen i året.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av gsx750_80 »

Stian87 skrev: 05 feb 2019, 11:17
overlay skrev: 05 feb 2019, 10:52
Stian87 skrev: 05 feb 2019, 10:31 For øvrig har jeg vegglader på begge hyttene (noe som for øvrig er påbudt ved lading av el-bil). Har man ikke mulighet til å kjøpe eller få installert lader bør man velge noe annet enn el-bil.
Schuko er lovlig ved privatbruk, men med begrensninger. Ref: https://www.elbilgrossisten.no/pages/nek400-2018
...
Slik jeg ser det er vegglader en del av kostnadene ved en el-bil, akkurat som vinterdekk. Ikke bare lader den raskere, den lader også sikrere og dersom du velger en smartlader, billigere. Kostnaden ligger rundt 15-18000, og er i et bilkjøp en fis i havet.
...
Tja, det kommer an på prisklassen hos bilene man kjøper. Er selv i besittelse av to eldre Toyota som kostet henholdsvis 21500.- og 14400.- når jeg kjøpte de. Det blir billig forsikring og typisk noen få tusenlapper i året i vedlikeholdsutgifter, i gjennomsnitt. (Noe mer problemer med en 2000 Camry med 382 000 km på meteret, enn Corollaen med 297 000 km.)
Betaler ned ekstra på huslån i stedet for å bruke penger på bilhold.

Corollaen koster ca 2.50 NOK per km. En Audi Q7 koster feks oppunder 20 kr per km, typisk, dvs rundt 8 ganger så mye. (Kostnader for Q7 i følge Motor, NAFs medlemsblad.)

Er ikke interessert i bil, og forsøker å bruke minst mulig på den slags.

Jeg er misunnelig på fordelene elbiler gis, og ser fram til den dagen subsidieringen av elbilister blir avviklet, eller reduseres.
Siden det til syvende og sist er handlinger som teller, kan jeg trygt si at jeg gir totalt blanke i miljøet. Ser ikke lengre enn til min egen lommebok.
Har kjørt bra mange ganger rundt planeten med fly feks.
Sist redigert av gsx750_80 den 06 feb 2019, 00:29, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av AJ »

Jeg har to biler som er hhv. 13 (Alfa Romeo) og 15 (Hyundai) år gamle og en 2018 mod. MC. Ingen lån på disse og dermed ingen ekstra utgifter utover drivstoff og vedlikehold.
Bilkjøring er det blitt langt mindre av etter at jeg sluttet å pendle ca. 75 km. om dagen til kontorplassen jeg jobbet for noen år siden.
Nå har jeg hjemmekontor, jobber langt mindre og får kjøregodtgjørelse de gangene jeg setter meg i bilen eller på MC'en for å reise ut på en jobb.
Så til mitt bruk passer bensindrevne kjøretøy utmerket.
El-MC er helt uaktuelt til de turene jeg gjør i løpet av sommersesongen. Så der går det selvfølgelig med en del kronasjer i drivstoffutgifter. Og det er helt greit.

Får jeg lyst til en mer behagelig og likvel sprek reise slenger jeg ræva ned i skinnsetene på Alfa'en og drar på tur med denne. Med direkteinnsprøytning og en passe kvikk motor på 166 HK drar denne igang omtrent som en elbil.
Og jada. Jeg har testet flere elbiler og synes de går godt, men kjøreegenskapene er ikke i nærheten av de Alfa'en har. Litt kjappere i akselerasjonen er de fleste elbilene, men kjøreopplevelsen totalt sett er fortsatt ikke på samme nivå.
Så for meg og mitt behov passer det fortsatt med bensindrevne biler, en rimelig sprek Alfa med inspirerende kjøreegenskaper og en Hyundai med overraskende gode kjøreegenskaper og ikke minst forbløffende god komfort til en være en budsjettbil, som denne faktisk er.

Så i min situasjon slik den er nå, er det ikke aktuelt å legge på bordet 300 - 400.000,- kr. + for en elbil.
Om 3-4 år når fossilbilene mine har gjort jobben, så kanskje...
Men helst en hydrogenbil, som jeg håper får en ny giv i årene som kommer.

I mars/april skal jeg for øvrig testkjøre nye Hyundai Nexo hydrogen.
Det blir interessant!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

Anngående vegglader og prisen av dette kommer veldig ann på. Har selv bestillt en vegglader inkludert tilbehøret som må til for å få på plass dette i garasjen. Vi har ikke noe lovlig stikk i garasjen (kun en provisorisk stikk med skjøteledning) og dermed må ny kurs strekkes fra sikringsskapet og ut i garasjen. Ladeboks inkludert alt av deler bestillte jeg på Elektroimportøren etter å ha hatt besøk av en bekjent som er elektrikker som viste meg hva jeg skulle bestille.

Vi var heldige og hadde en egen tom kurs med "rør" opp over tak. Noe som forenkler jobben for elektrikker betraktelig. Kabelen må graves ned og det blir en utfordring når man bor på fjell... Men vi skal vel få det til på ett vis...

Så at utgifter vedrørende ladeboks til el-bil er ikke en fast utgift. Man må ha elektrikker og avhengig av situasjonen der man bor kan det påbeløpe vesentlige kostnader rundt dette.

For vår del er vi ganske sikre på at EL-bil er fremtiden og deffor har vi besluttet og montere en slik ladeboks i garasjen. Desverre får vi ikke lagt mer enn 16amp kurs da hovedsikringen er på 40amp (i følge elektrikker) men det vil uansett halvere ladetiden mente han i forhold til hvordan vi lader den nå.

Hadde jeg bodd i blokk eller i et boretslag etc. så hadde jeg aldri vurdert EL-bil. Brått så blir man nektet å lade eller det dukker opp restriksjoner etc. Har hørt mange skrekkhistorier der og har selv erfart bakdelene med å bo i et borettslag. Har aldri følt meg så "fengslet" som da jeg gjorde det.

For vår del kommer denne laderen inkludert deler og arbeid på litt over 20.000 kroner, og det er en vennepris hvor vi også bestillte delene selv. I tillegg kommer nedgraving av kabel. Dette skal jeg muligens gjøre selv ved hjel av spade, hammer og kanskje ett pressluftbor. Skulle man tatt med det i prisen hadde det plutselig blitt noen tusen til.

Dessuten så får man bare en midlertidig godkjenning av systemet og nedgravingen av kabel må verifiseres av en elektrikker i etterkant for å få en fullstendig godkjenning av systemet. Med tanke på forsikring etc. så er nok dette lurt.

Så ja, det er nok mange (å jeg er nok langt fra den som er stilt vanskeligst) som kan få store kostnader og eller mye heft ved kjøp av el-bil når ladeboks skal monteres. De fleste tenker ikke på dette når dem kjøper el-bil. Man tenker bare at man kan "slenge" opp en ladeboks. For dem som ikke allerede har en lovlig kurs ut i garasjen kan det bli en overraskelse.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av pekle »

Jeg er en av disse som har stått på Model 3-liste i snart tre år. Nå har bilen endelig ankommet Belgia, så det er håp... Uansett, på bestillingstidspunktet var det tynt med lademuligheter i parkeringskjelleren (bor i stablet boks innenfor ring 3), og beslutningstakerne var lunkne til ladeløsning.

Begynte derfor så smått å vurdere om jeg måtte flytte. Satte da opp et autosøk på finn for leiligheter med garasjeplass og installert lader (bor for meg selv og jobber i sentrum så enebolig eller lignende er ikke min greie). Det første året var det ganske langt mellom treff på søket - stort sett alt for dyre objekter på vestsiden av byen. Men høsten 2017 begynte det å skje ting. Det siste året har det tikket inn nye treff på søket nesten hver eneste dag. Mange av dem er selvsagt i nylig ferdigstilte prosjekter, men det legges stadig til rette også i eldre parkeringsanlegg.

Det er selvsagt langt fram til alle har mulighet, og det kan være kronglete i store borettslag i områder med gammel infrastruktur, og ja det har en kostnad. Men det kommer seg, og om ikke lenge vil mangel på lademulighet trekke ned prisen på eiendommen - så kostnaden blir like mye en investering for å holde verdien. For min egen del har det vært utelukket å vurdere eiendommer uten lademulighet de siste tre årene og det blir stadig flere som tenker slik. (p.t. er det over 40.000 flere registrerte elbiler enn tunge motorsykler i landet)

Nå slipper jeg heldigvis å flytte, da beslutningstakerne for parkeringskjelleren så skriften på veggen og installerte ladere for et år siden. Foreløpig er det tre fellesplasser med max 22kW, slik at man må passe på å flytte bilen når ladingen er ferdig. Ikke ideellt, men det kommer stadig nye ladbare biler i garasjen, så det bygges ut etterhvert.

"Hydrogen er fremtidens drivstoff, og det vil det alltid være"

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Rune75 »

Dette er altså et rullende batteri og så har de ikke lagt inn et lite varmeelement i/rundt stikkontakten ! Burde jo være mulig å forutse dette problemet https://www.elbil24.no/nyheter/nedsnodd ... r/70738255

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Ingen tvil om at noen EL bil noensinne vil ha fordeler kontra forbrenningsmotor i vinter Norge, bortsett fra de økonomiske fordelene de har resten av året.

Svar