En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Stian87 »

Sakkle skrev: 22 nov 2018, 09:50 Hovedproblemet med strøm er som flere nevner at det tar tid å lade. Dersom denne tida kan reduseres betraktelig tror jeg strøm vil bli det eneste logiske alternativet i fremtiden. Jeg tror riktig nok aldri strømmen vil kunne fylles like raskt som bensin... Sikkert en hard pille å svelge for noen, men det tror jeg rett og slett bare vi må akseptere og bli vandt med.

Jeg gidder forøvrig ikke prøve å konvertere noen. Det får andre stå for. Jeg bare sier hva jeg mener om saken.
Vet ikke om ladetid, hurtigladere er jo ikke akkurat energieffektivt, og jeg har mine betenkninger om hva det betyr for batteriet på lang sikt. Det er imidlertid mye forskning på batterikapasiteten. Noen svært lovende prosjekter, bl.a. fra Norge som tilsynelatende skal kunne produsere billigere batterier, med fem ganger kapasiteten. Dette er foreløpig ikke i produksjon, men hvis de får det til vil det være en game changer. Se for deg å kunne ha et vesentlig mindre batteri i bilen, og ha en rekkevidde på 100 mil, da har det plutselig liten betydning om det tar 20 min eller en time å lade. Med en slik rekkevidde vil du enten lade det du trenger hjemme, eller om du skal kjøre langt er det nok på tide med en beinstrekk og litt mat i kroppen uansett. Så kan bensinbil-eierne fortsette å snakke om kort tanketid, men hvem bryr seg egentlig, det har da tross alt ingen praktisk betydning.

Merk at jeg har bensinbil selv.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 22 nov 2018, 10:42
kjellv skrev: 22 nov 2018, 09:44
Bjerknez skrev: 22 nov 2018, 09:23 Å starte opp en dieselpurke eller en bensiner en kald vintermorgen føles bare så innmari gammeldags og lite effektivt i forhøld.
Men som nevnt... el-bil er ikke for alle.... ennå.
Defa er flotte greier. Dieselpurka mi er både isfri, varm og lettstartet om morran :)
Er klar over det, men dette fungerer mye mer effektivt i en el-bil og en el-bil blir også fortere varm. el-bilen er i mine øyne best på alt unntatt rekkevidde og toppfart.

De er også best ved brann, som faktisk har skjedd en del ganger. Så gode at de lar seg ikke slokke så ALT brenner opp :thumleft
Har vært diskutert å forby EL biler i parkeringshus, ferger osv, men tiden vil vise......

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Sakkle »

simpson skrev: 22 nov 2018, 13:25 De er også best ved brann, som faktisk har skjedd en del ganger. Så gode at de lar seg ikke slokke så ALT brenner opp :thumleft
Har vært diskutert å forby EL biler i parkeringshus, ferger osv, men tiden vil vise......
Vis meg statistikk på dette så skal jeg tro på det...

Har du sett mange bilbranner? Det er ikke ofte det er mye igjen av bilen enten den er elektrisk eller bensindrevet. Det er riktig at batteriene og andre komponenter i en elbil oppfører seg annerledes enn i en bensinbil, riktignok. En bensinbil tar brått fyr, brenner godt og lar seg slukke. Elbiler kan etter f.eks en kollisjon ta fyr først etter en stund, da det tar tid for varmgangen i batteriene til å utvikle brann, de brenner også godt og det kan ta veldig lang tid å slukke brannen. De har også så vidt jeg vet større risiko for å blusse opp igjen etter at man tror den er slukket.

Når det er sagt har ikke jeg sett noen troverdige tall på at risikoen for brann er større på elbiler enn andre biler.

DSB sier bl.a. rett ut at de ikke kan se noen høyere risiko for brann i parkerte el-biler: https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2017/hvo ... -en-elbil/
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 22 nov 2018, 13:25
Bjerknez skrev: 22 nov 2018, 10:42
kjellv skrev: 22 nov 2018, 09:44
Bjerknez skrev: 22 nov 2018, 09:23 Å starte opp en dieselpurke eller en bensiner en kald vintermorgen føles bare så innmari gammeldags og lite effektivt i forhøld.
Men som nevnt... el-bil er ikke for alle.... ennå.
Defa er flotte greier. Dieselpurka mi er både isfri, varm og lettstartet om morran :)
Er klar over det, men dette fungerer mye mer effektivt i en el-bil og en el-bil blir også fortere varm. el-bilen er i mine øyne best på alt unntatt rekkevidde og toppfart.

De er også best ved brann, som faktisk har skjedd en del ganger. Så gode at de lar seg ikke slokke så ALT brenner opp :thumleft
Har vært diskutert å forby EL biler i parkeringshus, ferger osv, men tiden vil vise......
Hvis det stemmer så hadde jeg jo rett. En el-bil blir fortere varm :lol

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Sakkle skrev: 22 nov 2018, 13:41
simpson skrev: 22 nov 2018, 13:25 De er også best ved brann, som faktisk har skjedd en del ganger. Så gode at de lar seg ikke slokke så ALT brenner opp :thumleft
Har vært diskutert å forby EL biler i parkeringshus, ferger osv, men tiden vil vise......
Vis meg statistikk på dette så skal jeg tro på det...

Har du sett mange bilbranner? Det er ikke ofte det er mye igjen av bilen enten den er elektrisk eller bensindrevet. Det er riktig at batteriene og andre komponenter i en elbil oppfører seg annerledes enn i en bensinbil, riktignok. En bensinbil tar brått fyr, brenner godt og lar seg slukke. Elbiler kan etter f.eks en kollisjon ta fyr først etter en stund, da det tar tid for varmgangen i batteriene til å utvikle brann, de brenner også godt og det kan ta veldig lang tid å slukke brannen. De har også så vidt jeg vet større risiko for å blusse opp igjen etter at man tror den er slukket.

Når det er sagt har ikke jeg sett noen troverdige tall på at risikoen for brann er større på elbiler enn andre biler.

DSB sier bl.a. rett ut at de ikke kan se noen høyere risiko for brann i parkerte el-biler: https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2017/hvo ... -en-elbil/
Hvis det finnes en statestikk kan det sikkert googles.
Men det har vært mange EL bil branner, som ikke skyldes kollisjon, men enslige biler som brenner opp. Både parkerte og under drift.
En brann i lihtiumbatterier lar seg ikke slokke, det brenner også under vann. Hvorfor tror det er strengt med lithiumbatterier på fly?
Når det oppstår thermal runaway, er løpet kjørt og det har oppstått på de rareste måtene som ikke kan forklares.
https://www.tu.no/artikler/dette-bor-du ... ler/276372

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Sakkle »

simpson skrev: 22 nov 2018, 15:51
Sakkle skrev: 22 nov 2018, 13:41
simpson skrev: 22 nov 2018, 13:25 De er også best ved brann, som faktisk har skjedd en del ganger. Så gode at de lar seg ikke slokke så ALT brenner opp :thumleft
Har vært diskutert å forby EL biler i parkeringshus, ferger osv, men tiden vil vise......
Vis meg statistikk på dette så skal jeg tro på det...

Har du sett mange bilbranner? Det er ikke ofte det er mye igjen av bilen enten den er elektrisk eller bensindrevet. Det er riktig at batteriene og andre komponenter i en elbil oppfører seg annerledes enn i en bensinbil, riktignok. En bensinbil tar brått fyr, brenner godt og lar seg slukke. Elbiler kan etter f.eks en kollisjon ta fyr først etter en stund, da det tar tid for varmgangen i batteriene til å utvikle brann, de brenner også godt og det kan ta veldig lang tid å slukke brannen. De har også så vidt jeg vet større risiko for å blusse opp igjen etter at man tror den er slukket.

Når det er sagt har ikke jeg sett noen troverdige tall på at risikoen for brann er større på elbiler enn andre biler.

DSB sier bl.a. rett ut at de ikke kan se noen høyere risiko for brann i parkerte el-biler: https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2017/hvo ... -en-elbil/
Hvis det finnes en statestikk kan det sikkert googles.
Men det har vært mange EL bil branner, som ikke skyldes kollisjon, men enslige biler som brenner opp. Både parkerte og under drift.
En brann i lihtiumbatterier lar seg ikke slokke, det brenner også under vann. Hvorfor tror det er strengt med lithiumbatterier på fly?
Når det oppstår thermal runaway, er løpet kjørt og det har oppstått på de rareste måtene som ikke kan forklares.
https://www.tu.no/artikler/dette-bor-du ... ler/276372
Er det min jobb å google det? Det er tross alt du som kommer med påstanden.

Og fra artikkelen du linker til...
Elbiler brenner neppe oftere
Jostein Ween Grav, sjefsingeniør elektriske anlegg i DSB sier at de ikke har grunn til å si at elbiler brenner oftere enn fossilbiler, men at det er viktig for dem å være i forkant av utviklingen.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Sakkle skrev: 22 nov 2018, 15:54
simpson skrev: 22 nov 2018, 15:51
Sakkle skrev: 22 nov 2018, 13:41
simpson skrev: 22 nov 2018, 13:25 De er også best ved brann, som faktisk har skjedd en del ganger. Så gode at de lar seg ikke slokke så ALT brenner opp :thumleft
Har vært diskutert å forby EL biler i parkeringshus, ferger osv, men tiden vil vise......
Vis meg statistikk på dette så skal jeg tro på det...

Har du sett mange bilbranner? Det er ikke ofte det er mye igjen av bilen enten den er elektrisk eller bensindrevet. Det er riktig at batteriene og andre komponenter i en elbil oppfører seg annerledes enn i en bensinbil, riktignok. En bensinbil tar brått fyr, brenner godt og lar seg slukke. Elbiler kan etter f.eks en kollisjon ta fyr først etter en stund, da det tar tid for varmgangen i batteriene til å utvikle brann, de brenner også godt og det kan ta veldig lang tid å slukke brannen. De har også så vidt jeg vet større risiko for å blusse opp igjen etter at man tror den er slukket.

Når det er sagt har ikke jeg sett noen troverdige tall på at risikoen for brann er større på elbiler enn andre biler.

DSB sier bl.a. rett ut at de ikke kan se noen høyere risiko for brann i parkerte el-biler: https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2017/hvo ... -en-elbil/
Hvis det finnes en statestikk kan det sikkert googles.
Men det har vært mange EL bil branner, som ikke skyldes kollisjon, men enslige biler som brenner opp. Både parkerte og under drift.
En brann i lihtiumbatterier lar seg ikke slokke, det brenner også under vann. Hvorfor tror det er strengt med lithiumbatterier på fly?
Når det oppstår thermal runaway, er løpet kjørt og det har oppstått på de rareste måtene som ikke kan forklares.
https://www.tu.no/artikler/dette-bor-du ... ler/276372
Er det min jobb å google det? Det er tross alt du som kommer med påstanden.

Og fra artikkelen du linker til...
Elbiler brenner neppe oftere
Jostein Ween Grav, sjefsingeniør elektriske anlegg i DSB sier at de ikke har grunn til å si at elbiler brenner oftere enn fossilbiler, men at det er viktig for dem å være i forkant av utviklingen.
Hvilken påstand da? At menge el biler har brent er jo noe som alle har lest om, men det er jo du etterlyser ststestikk og da er det vel din jobb å google

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av AJ »

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Sakkle »

simpson skrev: 22 nov 2018, 16:39 Hvilken påstand da? At menge el biler har brent er jo noe som alle har lest om, men det er jo du etterlyser ststestikk og da er det vel din jobb å google
Det er mulig du har lest det. Eller i alle fall oppfattet det slik.

Jeg har ikke lest noe sted, i alle fall ikke som siterer troverdige kilder, at el-biler brenner oftere enn andre biler.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Sakkle skrev: 22 nov 2018, 16:56
simpson skrev: 22 nov 2018, 16:39 Hvilken påstand da? At menge el biler har brent er jo noe som alle har lest om, men det er jo du etterlyser ststestikk og da er det vel din jobb å google
Det er mulig du har lest det. Eller i alle fall oppfattet det slik.

Jeg har ikke lest noe sted, i alle fall ikke som siterer troverdige kilder, at el-biler brenner oftere enn andre biler.
At EL biler brenner oftere enn vanlig biler er jo noe du nevner her og kan ikke se at noen andre har kommet med en sånn uttalelse

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Sakkle »

simpson skrev: 22 nov 2018, 17:08
Sakkle skrev: 22 nov 2018, 16:56
simpson skrev: 22 nov 2018, 16:39 Hvilken påstand da? At menge el biler har brent er jo noe som alle har lest om, men det er jo du etterlyser ststestikk og da er det vel din jobb å google
Det er mulig du har lest det. Eller i alle fall oppfattet det slik.

Jeg har ikke lest noe sted, i alle fall ikke som siterer troverdige kilder, at el-biler brenner oftere enn andre biler.
At EL biler brenner oftere enn vanlig biler er jo noe du nevner her og kan ikke se at noen andre har kommet med en sånn uttalelse
Eh.. okai

Jeg har ikke sagt at el-biler brenner oftere. Jeg sier at jeg ikke har sett troverdig informasjon som indikerer det.

Mulig jeg misforsto hva du skrev, men jeg forsto det slik at det var det du mente.

Om du bare poengterer at en del el-biler har brent (noe som helt klart er tilfelle) ser jeg ikke helt poenget ditt. En hel del fossil biler har også brent. En hel del hus også. Skog brenner godt. Særlig om den ikke rakes godt sies det.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Juicebox »

Ingen har kommet med påstanden om at elbiler brenner oftere enn fossile biler. Du har selv kommet opp med påstanden selv og tvunget det på Simpson.

Når elbiler brenner, så brenner det mye heftigere og ganske vanskelig å slukke. Ja, "alt" kan brenne, men det er snakk om intensiteten på brannen.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Sakkle skrev: 22 nov 2018, 18:08
simpson skrev: 22 nov 2018, 17:08
Sakkle skrev: 22 nov 2018, 16:56
simpson skrev: 22 nov 2018, 16:39 Hvilken påstand da? At menge el biler har brent er jo noe som alle har lest om, men det er jo du etterlyser ststestikk og da er det vel din jobb å google
Det er mulig du har lest det. Eller i alle fall oppfattet det slik.

Jeg har ikke lest noe sted, i alle fall ikke som siterer troverdige kilder, at el-biler brenner oftere enn andre biler.
At EL biler brenner oftere enn vanlig biler er jo noe du nevner her og kan ikke se at noen andre har kommet med en sånn uttalelse
Eh.. okai

Jeg har ikke sagt at el-biler brenner oftere. Jeg sier at jeg ikke har sett troverdig informasjon som indikerer det.

Mulig jeg misforsto hva du skrev, men jeg forsto det slik at det var det du mente.

Om du bare poengterer at en del el-biler har brent (noe som helt klart er tilfelle) ser jeg ikke helt poenget ditt. En hel del fossil biler har også brent. En hel del hus også. Skog brenner godt. Særlig om den ikke rakes godt sies det.
Det var ett litt ironisk svar til bjernez om at el biler er best på alt. Og når de brenner så brenner de bedre enn vanlige biler. Faktisk så godt at de veldig skjelden lar seg slokke. Var ikke noe poeng at el biler også brenner.
Som juicebox sier, det er litt med intensiteten når el biler brenner. Og det er helt riktig at el biler er best på det.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Stian87 »

Sakkle skrev: 22 nov 2018, 18:08 Skog brenner godt. Særlig om den ikke rakes godt sies det.
:lol :lol

Jeg har ikke lest noe særlig om el-bilbranner, så at de brenner lenger og mer intenst enn andre branner kan godt være. Fordelen med el-biler er imidlertid at det kommer til å bli brukt mye tid og penger på å forske på hvordan de kan bli sikrere og mer effektive. El-biler har således en stor oppside, det er et stort potensiale som kan utnyttes. Bensinbiler derimot har lav oppside.

At bensinbiler er noe som snart tilhører fortiden tror jeg vi alle bør kunne være enige om. Det er ikke bærekraftig, de går på en begrenset ressurs, og de har nådd høydepunktet for utvikling.

Så kan man enten like det eller ikke. Det var sikkert en del mennesker som mente akkurat det samme om hesten da bilen først kom. De foretrakk den varme følelsen av hesten under seg, lyden av en hest som pustet, den friske luften, billig tanking osv. Mens bilene ble oppfattet som støyende, forurensende osv. Hesteeierne måtte imidlertid innfinne seg med at det ble bilen som ble det primære transportmiddelet. Noen tiår senere ble de igjen tatt på senga av døgnfluen internett, og nektet å forholde seg til nettbank og efaktura.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Geiroe »

Det er mange som velger elbil av økonomiske årsaker, og ikke minst det å kunne kjøre i kollektivfeltet, parkere gratis etc. Det er jo en befriende følelse å snyte staten for noen avgiftskroner i dette avgiftskåte landet.
En husholdning har da gjerne to biler, en til jobb og småkjøring som går på strøm, og en fossil til hytta i helga. Det er jo foreløpig bare Tesla model X til borti millionen som tar deg til hytta idag, og det er jo ikke alle som har de penga.
Selv kjører jeg min gamle dieselpurke (V70) med god samvittighet, dieselolje er jo tross alt et avfallsprodukt på raffineringsveien mot edlere stoffer som bl.a. brukes i industrien.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar