En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Rune75 »


Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Stian87 »

Haha den var fin :D
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tar meg den frihet og limer den inn her, så har vi'n :thumleft
Efter att ha hört så mycket bra om bensinbilar bestämde vi oss för att provköra en. De sägs ju förena billig pris med lång räckvidd och snabb laddning. Ett vinnande koncept på pappret – men hur är de i verkliga livet?

Vi satte oss i lånebilen hos bilförsäljaren. Biltillverkaren säljer inte bilarna själva utan det är fristående kedjor av bilverkstäder som är mellanhand och säljer bilarna. Det kan låta som ett dåligt omen att köpa bilen från en bilverkstad som man ju vill besöka så sällan som möjligt. Men man kan tydligen inte köpa bilen direkt från tillverkaren utan måste gå via en sådan mellanled. Säljaren var väldigt ”pushig” och ville att vi skulle slå till på bilen direkt, men bemötandet är kanske bättre på andra håll.

Vi satte oss i bilen som sagt och tryckte på START. Bilens bensinmotor hostade igång. Man kunde höra motorn låta och hela karossen vibrerade som om något skulle ha gått sönder, men säljaren försäkrade att allt är som det ska. Bilen har visserligen en elmotor och ett mikroskopiskt litet batteri, men de används endast till att starta bensinmotorn – elmotorn driver inte hjulen. Bensinmotorn använder sedan en tank full med bensin, en fossil vätska, till att driva fram bilen genom att explodera små droppar av det. Det är tydligen de små explosionerna som man hör och känner när motorn är i gång.

Bensinmotorn består av bokstavligen hundratals rörliga delar som måste ha tolerans på hundradelar av en millimeter för att fungera. Vi börjar förstå varför det är verkstäder som säljer bilarna – de kanske hoppas på att något går sönder i bilen som de kan laga?

Vi la i en växel och körde iväg med ett ryck. Rycket kom inte från någon extrem acceleration utan bensinmotorer är tydligen mycket mer ryckiga än elmotorer. Accelerationen uteblev över huvud taget, ty vi kunde inte få bilen att åka snabbare än ca 40 km/h! Vid det laget ylade bokstavligen bensinmotorn öronbedövande och hela bilen skakade våldsamt. Övertygade om att någonting måste ha gått sönder stannade vi bilen. Säljaren förklarade då att bensinmotorer måste ”växlas” med jämna mellanrum. Mellan motorn och hjulen sitter inte en fast utväxling, utan en varierbar. Motorn kan ge kraft endast i ett begränsat varvtalsområde och måste därför växlas med olika utväxlingar för att kunna fortsätta accelerera. Det finns 5 olika växlar vi kan välja med ökande hastighet som resultat. Det är -som vi fick erfara- dessutom väldigt viktigt att till varje fart välja en passande växel annars kan motorn antingen stanna eller rent av skadas allvarligt! Efter en hel del träning kan man dock vänja sig att välja rätt växel vid rätt tidpunkt – och det finns även automatiska växlar som kan göra sånt själva. I den manuellt växlade bilen fick vi hela tiden vakta motorn från skador. Väldigt stressande.

Vi frågade om det ständiga motorljudet -som ärligt talat störde upplevelsen att kunna lyssna på radio- gick att stänga av. Men det gick faktiskt inte. Väldigt störande.

Efter att ha fått upp bilen i fart genom intrikat växlande närmade vi oss sedan ett trafikljus. Att släppa upp gasen gav ingen nämnvärd bromseffekt, vi fick använda bromspedalen väldigt mycket för att sakta ner bilen. Förvånade hörde vi att bromsarna är helt mekaniska! Det enda de genererar är värme – inbromsning ger ingen återmatning av bensin till tanken! Låter som enorm slöseri, men än värre skulle det bli.

När vi fick stopp på bilen fortsatte motorn att skaka och låta – trots att bilen stod still! Motorn fortsatte att förbränna bensin utan att röra bilen framåt. Kan det verkligen stämma? Jo, förklarade säljaren, det är så med bensinbilar att motorn alltid är igång och förbränner bensin – även när bilen står still. Vissa modeller stänger dock av motorn vid rödljus förklarade han – låter onekligen mer vettigt.

Efter en stund kom vi fram till en bensinmack där vi skulle kunna ladda bilen. Bilen påstod att den fortfarande hade halva tanken kvar, men vi ville ju testa den berömda supersnabba laddningen av bensinbilar!

Så vi körde in till bensinmacken och öppnade tanklocket. Påfyllningsmunstycket påminner mycket om ett laddhantag, men det är inte elektroner som kommer ur den utan bensin. Bensin är en mycket cancerogen, illaluktande och brandfarlig vätska som framställs av sedan årmiljoner utdöda växter och djur. Sverige har ingen egen utvinning, utan bensinen måste importeras från andra länder. Flera av länderna som exporterar fossilt olja och bensin är politiskt mycket ostabila. Ett utav länderna med fyndigheter är dock vårt grannland Norge. Bensinen pumpas till en tank i bilen, som sedan kör omkring med ca 50 liter av den hälsofarliga vätskan skvalpande i den.

Vi anslöt munstycket till bilen, men inget hände. Säljaren förklarade då att vi måste betala för att kunna tanka! Ungefär som de där extremt dyra snabbladdarna som vissa elbolag har satt upp. Efter att vi drog kreditkortet i läsaren påbörjades så tankningen. Det gick extremt fort! På endast någon minut fylldes bensintanken till max! Men det fanns två räknare på pumpen: en som visade antal liter vi har tankat och en som visade hur mycket det kostade oss. Och kostnadsräknaren snurrade så snabbt att vi knappt kunde hänga med i takten! Visst fyllde vi tanken full på två minuter, men det kostade oss också ofattbara 300 kronor! En full laddning skulle alltså kostat oss det dubbla – hela 600 kronor! Vi förbannade oss att vi tydligen valde ett av de dyraste ockerställena i Sverige, och började fråga säljaren vilka alternativ det finns? Hur mycket kostar det att tanka hemma och vilka gratisställen finns det?

Säljaren tittade väldigt konstigt på oss och förklarade att det går inte att tanka bensinbilar hemma, och det finns inga gratis tankstationer. Vi försökte förklara vår fråga ifall han hade missförstått, men han hävdade envist att det går inte. Tydligen måste man flera gånger i månaden åka till dessa tankstationer för att ladda sin bensinbil till ockerpriser – det finns inga alternativ! Vi tyckte det lät väldigt konstigt att inga bensinbilstillverkare lanserat sina egna gratis tankstationer?

Det finns heller inga tankstationer där man kan tanka långsammare till billigare pris. Vi började räkna på bensinpris kontra bensinförbrukning och kom fram till chockerande slutsatsen att en bensinbil kostar ofattbara 12 kronor milen! Visst kan elbilar också komma upp till dessa summor om de snabbladdas på en av de dyraste laddstationerna i landet – men för bensinbilar finns det inga billigare alternativ! Medan man laddar elbilen bekvämt hemma varje natt för 2 kronor milen måste bensinbilen åka omvägar flera gånger i månaden för att tankas för dessa ockerpriser – utan undantag! Månadskostnaden för en bensinbil kan -bara i bensinkostnad- lätt överstiga tusen kronor! Vi börjar förstå varför de är så billiga i inköp – driften är ju extremt dyr istället.

Vi började också förstå varför det måste finnas så extremt många bensinstationer överallt, om alla bensinbilister alltid är tvungna att åka till dem för att tanka. Tänk dig om du endast kunde ladda din elbil bara hos elbolagens dyraste snabbladdare – och ingen annanstans!

Med detta i bakhuvudet hamnade vi i en bilkö och blev förfärade över att bensinmotorn fortsatte att bränna dessa dyra bensindroppar även när bilen stod stilla, eller rörde sig ytterst lite. Med bensinbilar är det lätt att råka ut för kostnadsångest – känslan att bilen bokstavligen bränner upp ens pengar! Ingen billig hemmaladdning och ingen återmatning av bensin till bensintanken när man bromsar låter som ekonomiskt vansinne – speciellt med tanke på att all bensin måste importeras från utlandet.

Vi återvände med bilen till försäljarens lokaler, drog åt handbromsen och steg ur bilen. Bensinmotorn fortsatte att köra! Man måste tydligen manuellt stänga av dess förbränning av den dyra vätskan. Men vi ville se bensinmotorn, så säljaren öppnade motorhuven. Hela främre partiet av bilen var fullkomligt belamrat med slangar, kopplingar, vätskebehållare, och mitt i allt ett enormt skakande gjutjärnsblock som tydligen utgjorde motorns stomme. Det fanns inte ens en tillstymmelse av bagageutrymme fram i bilen! Trots sin enorma storlek, höga ljud och vibrationer ger motorn knappt över hundra hästkrafter ifrån sig. Motorn var dessutom stekhet, vi brände oss på den när vi kände på den. Trots att det var en sommarvarm dag så motorn behövde inte generera värme till att värma kupén.

Apropå kupén blev vi oroliga över vad som skulle hända om man krockade med bensinbilen? Gjutjärnsblocket som upptog det mesta av motorrummet satt ju mitt i krockzonen! Vart skulle den ta vägen ifall vi krockade – skulle man få den i knät? Försäljaren försäkrade oss att motorn i så fall på nåt sätt viks ner under bilen men vi kunde inte komma ifrån intrycket att motorblocket var väldigt mycket i vägen i framvagnen – säkerhetsbalkarna fick byggas runt den, vilket ju säkerligen försämrar deras funktionalitet. Slipper man den där hundra kilo tunga järnklumpen längst fram i bilen är det mycket lättare att bygga krocksäkra bilar. Dessutom har vi sett på Internet hundratals bilder och filmer på brinnande bensinbilar. Bensintanken springer tydligen ofta läck efter en olycka så den brandfarliga vätskan rinner ut och antänds!

Från motorn löper under bilen ett avgassystem – en slags skorsten för motorns avgaser. När man förbränner den cancerogena bensinen bildas det massor av hälsofarliga gaser. Bilen rensar bort det värsta av de farligaste gaserna, men det som sedan släpps ut i fria luften bakom bilen är fortfarande ohälsosamt att andas in – och luktar väldigt illa! Och bensinbilarna tillåts släppa ut dessa farliga gaser mitt inne i våra städer? Förväxla inte bensinbilars avgasrör med bränslecellsbilars – medan vätgasdrivna bränslecellsbilar endast släpper ut vattenånga spyr bensinbilar ut förutom hälsofarliga gaser även fossilt koldioxid som bidrar till jordens framtidskatastrofala uppvärmning!

Vi tackade säljaren för visningen, skakade på huvudet och lämnade tillbaka tändningsnyckeln (ja, det heter så) till honom. Han insåg nog att det inte skulle bli någon affär för förutom ett enda lamt försök försökte han inte sälja på oss bilen mer.

På väg hem i vår elbil såg vi med helt andra ögon på våra stackars medtrafikanter som fortfarande måste stå ut med sina bensinbilar. Men snart är det även deras tur att byta upp sig!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av AJ »

Jo'a... artig biltest, dette :knegg .

Med en og annen overdrivelse, som vel egentlig ikke samsvarer særlig med virkeligheten... I hvert fall ikke mine erfaringer :-k :
Vi satte oss i bilen som sagt och tryckte på START. Bilens bensinmotor hostade igång. Man kunde höra motorn låta och hela karossen vibrerade som om något skulle ha gått sönder, men säljaren försäkrade att allt är som det ska.
Men det er klart, i en slik morosak som denne teksten jo er, så nekter man seg selvfølgelig ikke denslags... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

Den er så klart åpenbart overdrevet, men det er en del sannheter jeg kjenner meg igjen i her, siden jeg kjører både elbil (egolf) og bensinbil (Mazda CX3 2.0 140HK'er bensiner) samr en god del Mercedes Sprinter 319CDI V6 190HK'er 3.0 liter.

Etter å ha kjørt noen dager med elbil (golf) så føles det kjipt å sette seg inn i en bil med forbrenningsmotor igjen. Det føles på en måte litt gammeldags. Egolfen vinner på alle punkter glatt, unntatt på rekkevidde. Så klart har en Sprinter helt andre egenskaper når det kommer til å frakte gjenstander med tanke på størrelsen, men med tanke på motor er bensin og diesel en saga blått for min del vertfall til privat bruk.

Så jeg kjenner meg litt igjen i det som blir sagt i artikkelen, selv om den er vinklet litt voldsomt.

I elbilen trykker jeg på en knapp og det eneste som skjer er at dashbordlyset tennes etc. man hører overhodet ingenting. Økonomisk er det også en stor fordel for vår del (så lenge det varer vertfall) og når fordelene forsvinner (noe dem helt klart gjør på sikt) så har nok elbilene blitt såpass bra med tanke på rekkevidde at dem duger for folk flest uansett.

Men foreløpig er ikke elbilen spesielt egnet til høye hastigheter på E6. Da forsvinner strømmen fort. Det er heller ikke noe aksellerasjon og skrive hjem om når man ligger i 120-130km/t. Men fra null og opp til 80-100 er det faktisk litt gøy. :)

ZZR-Erling

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av ZZR-Erling »

.. om alle i verden skal kjøre elbil, blir energibehovet enormt! Hvordan skal man få tak i nok strøm!? Det vil også kreve store investeringer i infrastruktur, og for vår del, her i Norge, blir nok naturen ennå mer rasert i form av demninger, nedtappinger, rør og digre master, samt trafostasjoner og fordelingsnett i form av luftspenn...miljøvennlig? Nei!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

Det er bakdeler med alt. Elbilen er kommet for å bli (før andre alternativer dukker opp)
https://www.faktisk.no/faktasjekker/ZpD ... r-en-elbil

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Har noen kollegaer som pendler med EL bil. De er ikke helt fornøyd med ekstra kø på E6 i Oslo vinterstid med kaldt og dårlig vær heller.
Rekkevidden går drastisk og noen ganger kritisk ned. :knegg :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 20 nov 2018, 05:28 Har noen kollegaer som pendler med EL bil. De er ikke helt fornøyd med ekstra kø på E6 i Oslo vinterstid med kaldt og dårlig vær heller.
Rekkevidden går drastisk og noen ganger kritisk ned. :knegg :knegg
Det er riktig at rekkevidden kan gå ned til nesten halvparten hvis det er veldig kaldt. Her på Østlandet er det vel sjeldent grusomt kaldt og feks. en e-golf klarer fint 15 mil uansett temperatur og kjørestil når det er kaldt. Nå vet ikke jeg hvor langt dem kjører på jobb, men har dem 15 mil til jobben og kjører el-bil midt på vinteren så har dem valgt feil bil.

Enten det eller så må dem lære seg å lade bilen før dem kjører. Dessuten bruker en elbil minimalt med strøm ved køkjøring og står man helt rolig så bruker man ubetydelige mengder strøm. Da tror jeg varmeapparatet trekker mer.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Bilene står på lading hele dagen, men problemet er at av og til er det veeeldig saktegående på E6 i rushtiden. selv om de ikke har mer enn 5-6 mil hjem så går strømmen fort unna i stillestående kø med varme etc på, men klart hvis du heller vil fryse så er problemet mindre.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Geiroe »

Vi har vel alle sett de med størst rekkeviddeangst sitte med varmedress og lue på vinterstid. :knegg
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Dansekris »

ZZR-Erling skrev: 20 nov 2018, 03:19 .. om alle i verden skal kjøre elbil, blir energibehovet enormt! Hvordan skal man få tak i nok strøm!? Det vil også kreve store investeringer i infrastruktur, og for vår del, her i Norge, blir nok naturen ennå mer rasert i form av demninger, nedtappinger, rør og digre master, samt trafostasjoner og fordelingsnett i form av luftspenn...miljøvennlig? Nei!
Er du sikker på at det stemmer? Jeg har mine tvil.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av KåreDump »

AJ skrev: 19 nov 2018, 17:29
Men det er klart, i en slik morosak som denne teksten jo er, så nekter man seg selvfølgelig ikke denslags... ;) .
Vi skal vel ikke la sannheten komme i veien for en god historie? :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Sakkle »

ZZR-Erling skrev: 20 nov 2018, 03:19 .. om alle i verden skal kjøre elbil, blir energibehovet enormt! Hvordan skal man få tak i nok strøm!? Det vil også kreve store investeringer i infrastruktur, og for vår del, her i Norge, blir nok naturen ennå mer rasert i form av demninger, nedtappinger, rør og digre master, samt trafostasjoner og fordelingsnett i form av luftspenn...miljøvennlig? Nei!
Bilde

Spøk til side... du er ikke seriøs?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev: 19 nov 2018, 17:29 Jo'a... artig biltest, dette :knegg .

Med en og annen overdrivelse, som vel egentlig ikke samsvarer særlig med virkeligheten... I hvert fall ikke mine erfaringer :-k :
Vi satte oss i bilen som sagt och tryckte på START. Bilens bensinmotor hostade igång. Man kunde höra motorn låta och hela karossen vibrerade som om något skulle ha gått sönder, men säljaren försäkrade att allt är som det ska.
Men det er klart, i en slik morosak som denne teksten jo er, så nekter man seg selvfølgelig ikke denslags... ;) .
Joa det kan du si. Men saken er skrevet med perspektiv på hvordan det ville vært om bensinbilen kom nå, og el-bilen var den rådende bilen. Det er klart ganske treffende. Jeg synes derimot beskrivelsen av bilens lyder og vibrasjoner er mye mer treffende enn henvisningen til manuelt gir som svært få biler selges med i dag.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar