En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 21 nov 2018, 14:05
Sakkle skrev: 21 nov 2018, 13:56
Stian87 skrev: 21 nov 2018, 13:40 Jeg skal ikke spekulere i hvorfor det ikke bygges ut atomkraftverk. Men det burde definitivt blitt bygd mer av det. Jeg mistenker at mye av årsaken er ubegrunnet frykt.
Jeg er enig i at mye av frykten for atomkraft sikkert er ubegrunnet... men det er nå et faktum at når det først går galt med atomkraft så går det så de grader til helvete.
Det går nok ikke så til helvete som vi tror, hvis du har sett dokumentaren.
Jobber med saken...

Men om du mener det ikke går så ille så må du gjerne flytte til Tsjernobyl :P Jeg styrer unna.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

https://tidsskriftet.no/2005/09/forsker ... l-dodsfall

Jeg sier ikke at dette er helt ufarlig. Det er derimot langt tryggere å bo rett ved siden av et atomkraftverk enn å kjøre motorsykkel. Hvis man skal sette det litt på spissen.

Tror hovedproblemet sitter mentalt hos mange samt grunnet uvitenhet.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Stian87 »

Sakkle skrev: 21 nov 2018, 14:40
Bjerknez skrev: 21 nov 2018, 14:05
Sakkle skrev: 21 nov 2018, 13:56
Stian87 skrev: 21 nov 2018, 13:40 Jeg skal ikke spekulere i hvorfor det ikke bygges ut atomkraftverk. Men det burde definitivt blitt bygd mer av det. Jeg mistenker at mye av årsaken er ubegrunnet frykt.
Jeg er enig i at mye av frykten for atomkraft sikkert er ubegrunnet... men det er nå et faktum at når det først går galt med atomkraft så går det så de grader til helvete.
Det går nok ikke så til helvete som vi tror, hvis du har sett dokumentaren.
Jobber med saken...

Men om du mener det ikke går så ille så må du gjerne flytte til Tsjernobyl :P Jeg styrer unna.
Har heldigvis skjedd mye siden Tjernobyl. Etter hva jeg har forstått er atomkraft, mer miljøvennlig, sikrere og mer effektivt enn det meste av kraftproduksjon.

For øvrig får du ikke tre hoder av å flytte til Tjernobyl Noen raske eksempler på turisme og folk som bor der:

http://iallverden.no/tre-stralende-dager-i-tsjernobyl/
https://www.nrk.no/urix/xl/trosset-forb ... 1.12839763
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/g8 ... udte-sonen

Klippet fra Wikipedia
En rapport fra 2005 laget av The Chernobyl Forum, ledet av Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA) og Verdens helseorganisasjon (WHO), fant 56 dødsfall som følge av akutt stråling (47 likvidatorer, og ni barn med skjoldbruskkjertelkreft), 4 000 dødsfall som følge av kreft blant de 600 000 som ble utsatt for høyest dose, og 5 000 blant de seks millionene som bodde i nærheten. [5] Ifølge denne rapporten kan det hevdes at omfanget av ulykken ble kraftig overdrevet i vestlige medier, og radioaktiviteten i Tsjernobyl-området er i dag på et nivå som ikke vil være farlig for mennesker å bo og leve.[6]

Ifølge ukrainske helsemyndigheter er omtrent 15 000 av disse «likvidatorene» i dag døde. Det er også en høy selvmordsrate blant dem og 92,7 % er syke. [7] Nå er kjernekraftverket bygget inn i en sarkofag, og flere familier har flyttet inn i «sonen», som regnes som farlig. Men skadene på mennesker og natur har vært mindre enn mange spesialister fryktet.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Stian87 »

Sakset fra Wikipedia om atomkraftverk:
Per februar 2012 er det 190 kjernekraftverk i drift med 436 atomreaktorer fordelt på 31 land, som tilsammen dekker 15-20 % av verdens elektrisitetsforbruk. Installert produksjonskapasitet er ca. 370 000 MW, som gir en strømleveranse på 2 586 TWh, eller drøye 20 ganger mer enn Norges kraftproduksjon. Atomkraftverk stenges gjerne ved konsesjonsutløp etter 20-40 år, da er anlegget nedslitt og må fornyes. Atomkraftverk er i frammarsj, og land som Kina, India, Japan, Russland, Finland, Frankrike, Sør-Korea og Sør-Afrika satser på disse kraftverkene som en hovedkilde for å dekke landets energiforbruk. I tillegg er det mye som tyder på at USA også vil bygge nye atomkraftverk i fremtiden. USA (104), Frankrike (58), Japan (50) og Russland (33) har flest reaktorer.

På kort tid har Sør-Korea bygget seks verk med i alt 23 reaktorer, som gir dem femteplassen blant verdens atomkraftnasjoner. Enkelte europeiske land som tidligere har besluttet å avvikle atomkraft, som Sverige, har vedtatt å bygge nye. Ifølge Det internasjonale energibyråets prognoser vil den samlede effekten fra verdens atomkraftverk øke til 427 gigawatt i 2020. Selv om Tyskland etter Fukushima-ulykken besluttet å gi opp kjernekraft som energikilde er det i dag allikevel få som forutser avvikling av kjernekraft. Omkring 200 gamle anlegg antas å bli stengt i løpet av de neste 10–15 årene.
190 kraftverk som dekker 1/5 av verdens elektrisitetsforbruk. Bare tallene alene sier sitt, det er ikke noe problem å dekke energibehovet i verden som el-drevede kjøretøy krever.

Det er heller ingen nedbygging av atomkraftverk, men snarere en oppbygging og fornying av eldre installasjoner.

Det er videre gunstig å bygge atomkraftverk i Norge som på grunn av sin plassering er lite utsatt for atomkatastrofer som jordskjelv og tsunamier. Se i den sammenheng bort fra fantasiforstrene til norsk film i Bølgen og Skjelvet.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

Ikke for at det kommer til å skje, men jeg ville nok ikke bygd et atomkraftverk i Geiranger for å si det sånn... eller i områdene rundt Geirangerfjorden.

Plasser det på finnmarksvidda. Der går det stort sett bare reinsdyr uansett, samt en og annen same. Skulle det skje en ulykke, så er dem samene såpass robuste at dem står han av.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 21 nov 2018, 15:20 Ikke for at det kommer til å skje, men jeg ville nok ikke bygd et atomkraftverk i Geiranger for å si det sånn... eller i områdene rundt Geirangerfjorden.

Plasser det på finnmarksvidda. Der går det stort sett bare reinsdyr uansett, samt en og annen same. Skulle det skje en ulykke, så er dem samene såpass robuste at dem står han av.
Det der var faktisk veldig politisk ukorrekt og veldig morsomt.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Juicebox »

Det er så søtt når elbil-eiere/tilhengere skal å få andre til å konvertere seg :lol
Elbil-eiere må være ekvivalenten til veganere :P
Det er også morro lesing når fossile bileiere bastant mener at elbiler ikke er så grønne som de skal ha det til :knegg
Jeg for min del hater å vente. At jeg ikke kan lade opp en elbil på 2 minutter slik jeg kan gjøre med en vanlig bil, er grunnen til at jeg ikke har byttet til en elbil enda.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

EL-bil er ikke for alle. Det kan vi være enige om. Jeg kjører selv begge deler og den eneste bakdelen med el-bil er rekkevidden. Kjører man over ti mil om dagen bør man vurdere noe annet er min mening.

Jeg kjører på jobb og synes det er deilig å kunne passere alle bensinstasjoner uten å måtte svi av en 1000-lapp på en full tank. Når jeg kommer hjem etter arbeidsdagen så setter jeg i kontakten og der står den til neste dag helt fulladet.

På morran sørger varmepumpen i bilen at bilen er varm og rutene isfrie når jeg kjører. Alt styres via en app. Men egentlig er det ikke nødvendig med forvarming annet enn å tine rutene, for en el-bil blåser varmt etter noen få sekunder.

Å starte opp en dieselpurke eller en bensiner en kald vintermorgen føles bare så innmari gammeldags og lite effektivt i forhøld.

Men som nevnt... el-bil er ikke for alle.... ennå.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Juicebox »

Ennå :knegg

Det er så idiotisk at hydrogensatsingen ble nedprioritert. Her fikk man både pose og sekk, elbil som kunne "lades" på få minutter, kontra 20 minutter for en halv tank, og uten de tunge batteriene som bare blir dødvekt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 22 nov 2018, 09:23 Å starte opp en dieselpurke eller en bensiner en kald vintermorgen føles bare så innmari gammeldags og lite effektivt i forhøld.
Men som nevnt... el-bil er ikke for alle.... ennå.
Defa er flotte greier. Dieselpurka mi er både isfri, varm og lettstartet om morran :)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Juicebox »

Defa er et merke, du mener kanskje kupevarmer :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Sakkle »

Juicebox skrev: 22 nov 2018, 09:32 Ennå :knegg

Det er så idiotisk at hydrogensatsingen ble nedprioritert. Her fikk man både pose og sekk, elbil som kunne "lades" på få minutter, kontra 20 minutter for en halv tank, og uten de tunge batteriene som bare blir dødvekt.
Hovedproblemet met hydrogen er vel at man benytter strøm for å lage hydrogen. Denne hydrogenen benyttes i bilen for å lage strøm igjen. Det er jo utvilsomt lite effektivt sammenlignet med å putte den samme (eller mindre) strøm rett i bilen. Det blir et fordyrende og kompliserende element. Ikke en bedre løsning. I alle fall ikke slik det fremstår nå.

Hovedproblemet med strøm er som flere nevner at det tar tid å lade. Dersom denne tida kan reduseres betraktelig tror jeg strøm vil bli det eneste logiske alternativet i fremtiden. Jeg tror riktig nok aldri strømmen vil kunne fylles like raskt som bensin... Sikkert en hard pille å svelge for noen, men det tror jeg rett og slett bare vi må akseptere og bli vandt med.

Jeg gidder forøvrig ikke prøve å konvertere noen. Det får andre stå for. Jeg bare sier hva jeg mener om saken.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av kjellv »

Juicebox skrev: 22 nov 2018, 09:49 Defa er et merke, du mener kanskje kupevarmer :)
Defasystem. Varmer kjølevæska (motoren), lader batteriet og varmer kupeen. Kunne også ha lagt inn en tilleggsstas med en app på mobiltelefonen for å styre dette, men for meg fungerer tidsbryter helt godt nok.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Rune75 »

Sakkle skrev: 22 nov 2018, 09:50
Juicebox skrev: 22 nov 2018, 09:32 Ennå :knegg

Det er så idiotisk at hydrogensatsingen ble nedprioritert. Her fikk man både pose og sekk, elbil som kunne "lades" på få minutter, kontra 20 minutter for en halv tank, og uten de tunge batteriene som bare blir dødvekt.
Hovedproblemet met hydrogen er vel at man benytter strøm for å lage hydrogen. Denne hydrogenen benyttes i bilen for å lage strøm igjen. Det er jo utvilsomt lite effektivt sammenlignet med å putte den samme (eller mindre) strøm rett i bilen. Det blir et fordyrende og kompliserende element. Ikke en bedre løsning. I alle fall ikke slik det fremstår nå.

Hovedproblemet med strøm er som flere nevner at det tar tid å lade. Dersom denne tida kan reduseres betraktelig tror jeg strøm vil bli det eneste logiske alternativet i fremtiden. Jeg tror riktig nok aldri strømmen vil kunne fylles like raskt som bensin... Sikkert en hard pille å svelge for noen, men det tror jeg rett og slett bare vi må akseptere og bli vandt med.

Jeg gidder forøvrig ikke prøve å konvertere noen. Det får andre stå for. Jeg bare sier hva jeg mener om saken.
I tillegg til dette koster drivstoffet til en hydrogenbil like mye pr km som til en bensin/dieselbil. 5-10 ggr så mye som en elbil.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 22 nov 2018, 09:44
Bjerknez skrev: 22 nov 2018, 09:23 Å starte opp en dieselpurke eller en bensiner en kald vintermorgen føles bare så innmari gammeldags og lite effektivt i forhøld.
Men som nevnt... el-bil er ikke for alle.... ennå.
Defa er flotte greier. Dieselpurka mi er både isfri, varm og lettstartet om morran :)
Er klar over det, men dette fungerer mye mer effektivt i en el-bil og en el-bil blir også fortere varm. el-bilen er i mine øyne best på alt unntatt rekkevidde og toppfart.

Jeg hadde også dieselvarmer i Touran'en jeg hadde for noen år siden. Lykte oljeraffineri lang vei. Biler som går på drivstoff bli håpløst gammeldagse i forhold til el-bilen synes jeg.

Prøv noen dager i el-bil selv så ser du fordelene :)

Men ja... skal jeg på langtur foretrekker jeg en dieselpurke. Min mors Mazda CX-3 2.0 140HK'er 4WD føles som en strupet moped i forhold til e-golf'en. Vertfall fra 0-100 og daglig kjøring.

Svar