Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av FreewheelBurning »

AJ skrev: 08 apr 2019, 23:07 Også er jeg svært betenkt over folk som står langs veien og "måler" fart ut fra lyd og hva de ser.
Den eneste måten å måle fart på er med radar, laser eller gjennomsnittsmåling.
Å synse om farten fra sidelinja blir helt feil.

Så får det være en annen side av saken hva motorsyklisten evt. selv avslører med egen filming...
Når du bor på det stedet og ser biler kjører forbi i fartsgrensa hver dag så er det vel enkelt å sanse at farten er feil når det kjøres 40km/t over fartsgrensa? Hadde politiet stått der så måtte han gått hjem. Da hadde ikke de gamle vært sure. Alt i alt synes jeg det er grove feil på alle sider her. Men jeg kjenner ikke forhistorien til de som sto i veien. Har de vært plaget av råkjøring forbi gårdsplassen flere dager eller uker? Har de prøvd å kontakte politiet uten nytte? Har de koner som griner og klager til de hver dag om å få slutt på det? Hvem vet... fortsatt helt feil, men hvis det kjøres alt for fort så er det vel umiddelbar fare for liv og helse? Jeg synes alle parter i denne videoen gjør grove feil. Hadde det vært meg som kom kjørende der så hadde jeg blitt så paff at jeg ikke hadde hatt mye å si.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bor som sagt i nærheten og kjører forbi der hver eneste dag. Dette er en strekning de fleste lokale ikke kjører så alt for fort. Det hender det er kontroller der og det er hesteinnhengning og ridested rett etter bakketoppen.

Gubben som stoppet han ymtet innpå at han hadde kjørt der flere ganger. Det kan jo hende det er sant, men han nektet. Naturligvis. Jeg klarer ikke å se for meg noen lokale som kjører i 100km/t eller mer. Det er risikosport med tanke på førerkortet.

Jeg har heller aldri hørt om at disse to på videoen har gjort dette tidligere eller at har vert noe problem der føre dette.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Sakkle »

FreewheelBurning skrev: 09 apr 2019, 09:08 Hvem vet... fortsatt helt feil, men hvis det kjøres alt for fort så er det vel umiddelbar fare for liv og helse?
Det blir vel et definisjonsspørsmål. Jeg er ikke jurist, men etter mitt skjønn har dette ingenting med umiddelbar fare for live å helse å gjøre. I så tilfelle kunne de ho ha skutt motorsyklisten, og jeg antar du ikke mener det er greit?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Juicebox »

FreewheelBurning skrev: 09 apr 2019, 09:08
AJ skrev: 08 apr 2019, 23:07 Også er jeg svært betenkt over folk som står langs veien og "måler" fart ut fra lyd og hva de ser.
Den eneste måten å måle fart på er med radar, laser eller gjennomsnittsmåling.
Å synse om farten fra sidelinja blir helt feil.

Så får det være en annen side av saken hva motorsyklisten evt. selv avslører med egen filming...
Når du bor på det stedet og ser biler kjører forbi i fartsgrensa hver dag så er det vel enkelt å sanse at farten er feil når det kjøres 40km/t over fartsgrensa? Hadde politiet stått der så måtte han gått hjem. Da hadde ikke de gamle vært sure. Alt i alt synes jeg det er grove feil på alle sider her. Men jeg kjenner ikke forhistorien til de som sto i veien. Har de vært plaget av råkjøring forbi gårdsplassen flere dager eller uker? Har de prøvd å kontakte politiet uten nytte? Har de koner som griner og klager til de hver dag om å få slutt på det? Hvem vet... fortsatt helt feil, men hvis det kjøres alt for fort så er det vel umiddelbar fare for liv og helse? Jeg synes alle parter i denne videoen gjør grove feil. Hadde det vært meg som kom kjørende der så hadde jeg blitt så paff at jeg ikke hadde hatt mye å si.
Vil ikke si at motorsyklisten hadde noe grov feil. Han kjørte litt for fort ut ifra speedoen hans, og de går som regel kjappere enn virkeligheten, 5-10kmt over? Det så ut som han var rolig og hadde full kontroll. Det er nytteløs om politet bare hadde vært der uten måling. Jeg vet egentlig ikke hvordan det er med norsk politi, men jeg tviler på at alle har en lasermåler eller noe apparater for å måle fart med.
Jeg har blitt stoppet to ganger og begge var fordi de trodde jeg kjørte for fort. De begrunnet med at det hørtes fort ut, og jeg bare lo. Det var en rsykkel med uoriginal potte, men e-merka og godkjent fra SVV. De hadde ingen målinger eller noe på meg, bare at det hørtes fort ut. Fikk gå ganske kjapt begge gangene.

Du kan si hva du vil om synsing av fart og at folk som er vant med 40kmt kan synse at det er kjørt dobbelt så fort. De kommer ikke langt om de ikke har noe målinger. Tullete argument. De to mennene fortjener straff. Jeg hater når folk skal si, jeg kjører også motorsykkel. Hva så?
"Naboen min er svart, jeg kan ikke være rasist"

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av FreewheelBurning »

Du vil ikke si at motorsyklisten hadde grov feil? Han skulle ha mistet lappen med den svinekjøringa der. Om speedometeret viser 10% over så lå han i 90km/t i 60-sone. Hadde politiet målt det der måtte han ha gått hjem med en saftig bot. Så grov feil var det.

Jeg er elendig på å "se" fart, men skulle tro jeg kunne se at noe var alvorlig galt dersom noen kjører 90-100 km/t i en 60-sone!

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Juicebox »

80 sone. Det står ingen skilter der, de har blitt fjernet, ergo 80 sone. Det er det fyren sier selv på kommentarfeltet. Googlemaps oppdaterer seg ikke hver dag og bildene kan være 10 år gamle. Bjerknez som bor like ved vet sikkert om skiltene? Vil ikke si at 10-40kmt over grensa er noe grov feil. Han hadde full kontroll og det var ingen grisekjøring.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av FreewheelBurning »

Juicebox skrev: 09 apr 2019, 20:10 80 sone. Det står ingen skilter der, de har blitt fjernet, ergo 80 sone. Det er det fyren sier selv på kommentarfeltet. Googlemaps oppdaterer seg ikke hver dag og bildene kan være 10 år gamle. Bjerknez som bor like ved vet sikkert om skiltene? Vil ikke si at 10-40kmt over grensa er noe grov feil. Han hadde full kontroll og det var ingen grisekjøring.
Hvis det er 80-sone er jeg enig i at det ikke er grisekjøring. Men ifølge Bjerknez var det 60 her.

I videoen blir det nevnt 80 km/t og 60 km/t. Jeg la merke til at jeg aldri så noe 60-skilt i videoen, så enten må hele veien være 80 eller 60.
Bjerknez skrev: 09 apr 2019, 06:34 Da har jeg sjekket. Dem har flyttet 60 skiltet til rett før svingen. Før sto skiltet midt i svingen. Så det er flyttet ca. 50 meter før svingen. Så det ser ut til at han passerte 60 skiltet akkurat rett før videoen startet.
viewtopic.php?f=1&t=13195&start=75

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Juicebox »

Ok da legger jeg med flat med 80sonen, men jeg syns allikevel måten han kjørte på var langt fra grisekjøring. Full kontroll og så ut som han hadde oversikt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av AJ »

Kanskje det var lyden fra eksosanlegget som var det viktigste grunnen til at karene i veien reagerte som de gjorde :scratch ?
For enkelte kan det kanskje være slik at nettopp eksoslyden forsterker oppfattelsen av høy fart og "grisekjøring"...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av mekkern »

Uansett er selvtekt ikke bra...
Det er grunnen til TLF 02800 er et bedre alternativ.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Sakkle »

mekkern skrev: 09 apr 2019, 20:52 Uansett er selvtekt ikke bra...
Det er grunnen til TLF 02800 er et bedre alternativ.
Det spørs da HELT på sammenhengen?

På generell basis er jeg forsåvidt enig med deg, men det finnes helt klart situasjoner der man vet at politiet ikke vil hjelpe til og det er bedre å håndtere det selv. Eksempelvis ble jeg frastjålet sykkelen en håndfull ganger på 90-tallet. Flere ganger dreide det som om en lokal "kjenning". Politiet ble kontaktet. Ingenting skjedde. Jeg og en kamerat brukte brekkjern for å komme inn i garasjen hans og "stele" tilbake sykkelen. Dette er 100% lovlig. Alternativet er at jeg hadde sittet der uten sykkel. Vi vet vel alle hvor mye arbeid politiet legger i den slags anmeldelser.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av FreewheelBurning »

AJ skrev: 09 apr 2019, 20:41 Kanskje det var lyden fra eksosanlegget som var det viktigste grunnen til at karene i veien reagerte som de gjorde :scratch ?
For enkelte kan det kanskje være slik at nettopp eksoslyden forsterker oppfattelsen av høy fart og "grisekjøring"...
Virker som oppfattelsen var ganske nøyaktig her, hverken forsterket eller forminsket.

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av mekkern »

Sakkle skrev: 09 apr 2019, 21:06
mekkern skrev: 09 apr 2019, 20:52 Uansett er selvtekt ikke bra...
Det er grunnen til TLF 02800 er et bedre alternativ.
Det spørs da HELT på sammenhengen?

På generell basis er jeg forsåvidt enig med deg, men det finnes helt klart situasjoner der man vet at politiet ikke vil hjelpe til og det er bedre å håndtere det selv. Eksempelvis ble jeg frastjålet sykkelen en håndfull ganger på 90-tallet. Flere ganger dreide det som om en lokal "kjenning". Politiet ble kontaktet. Ingenting skjedde. Jeg og en kamerat brukte brekkjern for å komme inn i garasjen hans og "stele" tilbake sykkelen. Dette er 100% lovlig. Alternativet er at jeg hadde sittet der uten sykkel. Vi vet vel alle hvor mye arbeid politiet legger i den slags anmeldelser.
De problemene hadde ikke vi... køddene rørte ikke tinga våre.
jo forresten EN gang så skjedde det men det fikk en "Lykkelig slutt".... :-J
Men det var en annen tid for nesten 40 år siden..og en var litt mindre flink til "impulskontroll" :redface
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Juicebox »

Å ta noe tilbake som er ditt syns jeg ikke er det samme som å leke politi som disse to tullingene. At de risikerer livene deres er bare idioti av dem, men om de risikerer andres liv så er det bare egoistisk og korttenkt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 09 apr 2019, 20:23
Juicebox skrev: 09 apr 2019, 20:10 80 sone. Det står ingen skilter der, de har blitt fjernet, ergo 80 sone. Det er det fyren sier selv på kommentarfeltet. Googlemaps oppdaterer seg ikke hver dag og bildene kan være 10 år gamle. Bjerknez som bor like ved vet sikkert om skiltene? Vil ikke si at 10-40kmt over grensa er noe grov feil. Han hadde full kontroll og det var ingen grisekjøring.
Hvis det er 80-sone er jeg enig i at det ikke er grisekjøring. Men ifølge Bjerknez var det 60 her.

I videoen blir det nevnt 80 km/t og 60 km/t. Jeg la merke til at jeg aldri så noe 60-skilt i videoen, så enten må hele veien være 80 eller 60.
Bjerknez skrev: 09 apr 2019, 06:34 Da har jeg sjekket. Dem har flyttet 60 skiltet til rett før svingen. Før sto skiltet midt i svingen. Så det er flyttet ca. 50 meter før svingen. Så det ser ut til at han passerte 60 skiltet akkurat rett før videoen startet.
viewtopic.php?f=1&t=13195&start=75
Før dette 60 skiltet før svingene så er det 80 sone et godt stykke. En ganske lang strekning nesten uten svinger. Det er nok der han evt har dratt på, eller evt. Kjørt forbi en bil eller noe. Men i det videoen starter så så hadda han akkurat passert 60 sona. Så det var 60 sone gjenneom hele filmen. Han hadde rundt 80 i første sving og omtrent det samme i andre sving samt at han dro på etter siste sving til rundt 100 km/t han hadde muligens dratt den lenger om ikke han så dem i veien lenger frem.

Så at han kjørte friskt er det ingen tvil om. Og en 600 med god driv høres jo ganske hissig ut grunnet turtallet i tillegg. Så de gubbene har nok rett. Dem kjørte jo motorsykkel selv også så dem skjønner nok oppleggget.

Men det gir dem ikke rett til å oppføre seg slik samt leke politi. Han kjørte friskt ja og ikke direkte idiotkjøring, men fort nok til å miste førerkortet. Jeg ville nok slettet videoen hvis jeg var han.

Jeg mistet også førerkortet i 2017. Dette var heller ikke det jeg vil kalle idiotkjøring, men alt for fort ja, å jeg tok straffen på strak arm. Så ingen her har rent mel i påsan, men de to gubbene er nok dem som dreit seg ut mest.

Svar