14 tusen omdreininger, i toppen (video)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 875
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av Rune75 » 04 jun 2019, 22:12

Man kan jo undres hvorfor motorene holder så lenge som de gjør.


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29140
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av AJ » 04 jun 2019, 22:24

Egentlig ganske utrolig...
Men god velprøvd teknologi, det beste materialvalget man kan finne (titan?), gode oljepumpesystemer og ikke minst stadig bedre oljer gjør nok sitt til at slike turtallsbelastninger er mulig i kombo med god motorlevetid.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 821
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av Sakkle » 05 jun 2019, 09:34

Lurer på hva som er grunnen til mer synlig røyk midt i registeret en på lavt og veldig høyt turtall...

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3397
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av Snikendeugle » 05 jun 2019, 10:09

Det skal vel ideelt sett ikke være åpen løsning, og en del mer olje involvert i den delen av motoren? :twothumbs:
Nesten skummelt å høre lyden mot slutten der
Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

cannon
Innlegg: 1207
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av cannon » 05 jun 2019, 10:12

Sakkle skrev:
05 jun 2019, 09:34
Lurer på hva som er grunnen til mer synlig røyk midt i registeret en på lavt og veldig høyt turtall...
Det er oljedamp, ikke røyk.

Online
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 821
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av Sakkle » 05 jun 2019, 11:17

cannon skrev:
05 jun 2019, 10:12
Sakkle skrev:
05 jun 2019, 09:34
Lurer på hva som er grunnen til mer synlig røyk midt i registeret en på lavt og veldig høyt turtall...
Det er oljedamp, ikke røyk.
Ja, det ante meg vel. Spørsmålet er jo ikke mindre relevant av den grunn...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15099
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av Bjerknez » 05 jun 2019, 11:24

Nesten så jeg kommer til å tenke meg om to ganger før jeg drar bimmern på girene nestegang...

Ganske utrolig at en motor kan overleve slike turtall gjennom flere år og mangfoldige tusen kilometer. Blir liksom litt annerledes når man ser hvor perfekt alt egentlig er...
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2127
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av FredrikE24 » 05 jun 2019, 12:30

Skal ikke veldig mye dårlig smøring til før man gnager gjennom herdingen på kamknastene. Deretter er det «kort prosess» før kammene slites ned. Er det olje der, kan det nesten gå så fort det bare vil. Utfordringen ligger i fjærene som lukker ventilene. Ved for høyt turtall oppstår det som kalles ventilflyt. Som betyr at ventilene ikke rekker å lukke før de skal opp igjen.

Nå går kammene halvparten så fort som veiva.

Hadde en gammel dieselbenz med 550 000km ved vraking. Kammer og det som var av bevegelige deler i toppen var heeeelt strøkent. Hyppige oljeskift og syntetisk olje hele dens levetid. BMW sin gamle seksere fra 80-tallet har hatt problemer med tette oljerør med påfølgende kamslitasje.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2460
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
MC: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av simpson » 05 jun 2019, 13:26

Men så kan du bruke desmodromiske ventiler så er ventilflyt ikke problemer lenger :D

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 875
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av Rune75 » 05 jun 2019, 13:32

simpson skrev:
05 jun 2019, 13:26
Men så kan du bruke desmodromiske ventiler så er ventilflyt ikke problemer lenger :D
Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2460
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
MC: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av simpson » 05 jun 2019, 15:00

https://m.youtube.com/watch?v=ZOJkl4Agf4c

21000 omdr på en formel 1 motor
Stempler utsettes for 10.000 G

cannon
Innlegg: 1207
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av cannon » 05 jun 2019, 15:11

Rpm for kam er halvpart av veiv rpm.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2127
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av FredrikE24 » 05 jun 2019, 16:25

simpson skrev:
05 jun 2019, 13:26
Men så kan du bruke desmodromiske ventiler så er ventilflyt ikke problemer lenger :D
Høres ut som no Ducati-greier :crazy: :crazy:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2460
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
MC: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av simpson » 05 jun 2019, 16:48

Tja, Ducati fant ikke opp desmodromiske ventiler, men er de eneste som bruker dette i dag.
Men your beloved BMW har også skjelt til Ducati med flere ting enn bare tørrclutch, de har også hatt tvangsstyrt ventiler i sine boxere........
https://www.youtube.com/watch?v=71S03dc6fWU

Men litt typisk BMW, kardang på en sykkel som de vil hamle opp mot de beste i superbike :O
Godt de kom med S1000RR med rekkefirer og kjede :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2127
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)

Legg inn av FredrikE24 » 05 jun 2019, 19:26

Godt jeg slipper det :roll 9100rpm holder for meg, og å sjekke ventilene en gang i året er lettvint nok, som på en bil :P Tørrclutchen har vel BMW hatt siden den spede begynnelse i 1922, noen få år før Ducati.

Kardang egner seg nok ikke på racerbanen, men sånn i det daglige er det digg. Jeg kunne ikke tenke meg en S1000RR av rent praktiske årsaker til tross for dens råskap. Jeg må nok ha kardangen og koffertene. Snevert kanskje, men det funker for meg.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester