Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Jompa »

Var innom vår lokale Jokerbutikk på hjemturen fra jobb i ettermiddag.
Jeg kan ikke huske å ha sett så mye folk innenfor døra noen gang før. Jada, det var tomt for dasspapir, havregryn og mel, til og med hermetikke som Spagetti ala Capri begynte det å tømmes for...….
I MOTSETNING til det meste av dagligvarebransjen gliste hun som eier butikken fra øre til øre. Det er nok lenge siden den butikken har hatt en dagsomsetning som dagens.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av JK95 »

Tror vi har en spennende tid foran oss ja, men kun tiden vil vise :-k På jobb er vi normalt 8stk, nå er vi redusert til 3. De resterende har hjemmekontor eller må være hjemme pga stengt barnehage/skole, så her taes alle forhåndsregler.
Forhåpentligvis får vi kontroll på dette fort, så sesongen ikke ryker :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av kjellv »

Jeg er faktisk ikke så bekymret for MC sesongen 2020. Ingenting ved motorsykkellivet kommer i konflikt med smitterisiko slik det er definert i dag. Vi sitter ikke tett sammen og dråpesmitter hverandre. Vi er stort sett aleine på sykkelen, evt ville begge to på sykkelen i de fleste tilfeller ha så nært bekjentskap at de ville dråpesmitte hverandre i andre sammenhenger uansett :knegg
For årets sommertur trenger det heller ikke gjøres store endringer, i hvertfall ikke dersom turen allerede er tenkt innenlands. Den blir nok annerledes enn vi er vant til, men det er nok bare å tilpasse seg. Jeg ser for meg at vi kanskje må "back to basic" touring. Med telt og primus, kanskje også litt villcamping. Det blir nok betydelig romsligere på veiene og ved de store turistmagnetene. Turistbussene forsvinner, turistbåtene uteblir.. Men ikke bobilene, de vil nok rulle som normalt tror jeg.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Jompa »

Det kan nok bli telt., ja.
Regner med at mange campingplasser holder stengt eller driver på et minimum. Altså ingen hytter.
Mulig det ikke blir noen mc-treff heller ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev: 12 mar 2020, 22:54 Det kan nok bli telt., ja.
Regner med at mange campingplasser holder stengt eller driver på et minimum. Altså ingen hytter.
Mulig det ikke blir noen mc-treff heller ?
Tanken har streifet meg de siste par ukene :-k
Vi tar ikke den avgjørelsen nå. Vi får se hvordan dette utvikler seg utover våren og sommeren, så tar vi en avgjørelse i felleskap som ansvarsfulle samfunnsbevisste borgere vi er. Men, vi må være forberedt på at det kan være at å utsette årets treff til 2021 vil bli det riktige ja :sorry

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Geiroe »

AJ skrev: 12 mar 2020, 16:47
Dansekris skrev: 12 mar 2020, 16:38 Hvor mange tror du vil være på Charlottenberg eller Nordby samtidig som du er der?
Selv på de travleste handledagene har det aldri vært spesielt folksomt på Hypermat i Charlottenberg.
Tror neppe det blir verre i disse tider.
Men når det er sagt; jeg handler naturligvis helst lokalt. Så interessant et det ikke å reise langt for å handle mat og andre nødvendige husholdningsartikler - uten å hamstre :[-X .
Valutasituasjonen gjør det heller ikke spesielt interessant.

Men skulle det bli nødvendig kommer jeg ikke til å nøle med å sette kursen mot Sverige.
Var på Harrytur igår, skulle hente en pakke i Strømstad. Det var liten trafikk på ferja, det var også lite folk på Norbyn kjøpesenter. Idag har visst alle gått bananas, og det er kaos på Norbyn. Merkelig greier.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Jompa »

kjellv skrev: 12 mar 2020, 23:03
Jompa skrev: 12 mar 2020, 22:54 Det kan nok bli telt., ja.
Regner med at mange campingplasser holder stengt eller driver på et minimum. Altså ingen hytter.
Mulig det ikke blir noen mc-treff heller ?
Tanken har streifet meg de siste par ukene :-k
Vi tar ikke den avgjørelsen nå. Vi får se hvordan dette utvikler seg utover våren og sommeren, så tar vi en avgjørelse i felleskap som ansvarsfulle samfunnsbevisste borgere vi er. Men, vi må være forberedt på at det kan være at å utsette årets treff til 2021 vil bli det riktige ja :sorry
Nå tenkte jeg på mc-treff generelt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 12 mar 2020, 23:12 Nå tenkte jeg på mc-treff generelt.
Ikke utenkelig at større MC-treff som eksempelvis det tradisjonsrike Trollrally må avlyse i år...
NMCUs Norgestreff er vel ikke så aktuelt siden dette treffet har hatt merkbar synkende interesse de siste årene uten treffarrangementer...
Jeg er ikke sikker, men tror ingen MC-klubber her i landet har meldt interesse for å arrangere Norges-treffet i år - heller...

Når det gjelder MCsidens treff håper jeg selvfølgelig at dette kan gå av stabelen som planlagt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av TGR »

Jeg tenker at jeg syns det spøker for den planlagte turen sydover til til Kroatia, over til Italia, og nordover igjen.....
Men, det er mange år siden jeg kjørte Norge på langs, så det er helt klart et alternativ.... :thumleft

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Rune75 »

Folk valfarter til Sverige for «koronahandel»:

Spredningen av koronaviruset får folk til å trosse smitteråd og valfarte over svenskegrensa for å hamstre mat.

Over Svinesundsbrua var det torsdag lange bilkøer, melder Moss Avis. Matbutikkene på svenskesiden av grensa var fulle av folk, mens butikkhyllene begynte å bli tomme.

Mange nordmenn ser dermed ut til å gi blaffen i rådet fra helsemyndighetene om å holde avstand til andre og unngå steder med mange mennesker.

En mann fra Halden sier at kaoset minner litt om slutten av 1990-tallet, da det ofte var kaos på kjøpesenteret i Svinesund.

– Inne på MaxiMat kom jeg bare ti meter inn i butikken før køen til kassa begynte, sier han.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev: 26 feb 2020, 22:38 Som vanlig har jeg ikke så stor tro på at dette viruset er noe farligere enn andre virus vi er vant med her hjemme. Fra før friske mennesker blir sjelden alvorlig syke eller dør av dette viruset.

Å kjøre motorsykkel i seg selv er nok hakket farligere vil jeg tro. Så personlig tenker jeg ikke noe spesielt over det. Media lever av overskrifter og reklameinntekter, så det som står der skal man ra med en klype salt. Ikke at det er direkte usant, men at det blir malt litt ekstra tror jeg nok vi kan regne med.

Å slik går no dagan :)
I forhold til det olavk skrev så siterer jeg min første post her i tråden.

Dette viruset tror jeg fortsatt ikke er noe farligerte i seg selv enn andre virus. Derimot er spredningen og usikkerheten det som er problemet, samtidig som at det blir større nyhetsoverskrifter når fra før syke dør av dette viruset.

Å kjøre motorsykkel er fortsatt en god del farligere vil jeg påstå. Media lever fortsatt av overskrifter, men nå har dem jo faktisk fått noe å skrive om. Problemet er at folk er så vant til slike overdrevne titler at det må noen på øverste nivå til å ta tak for at folk skal forstå hva som foregår.

For det er etter gårsdagens pressekonferanse at det virkelig har tatt av. Det viser bare at media heldigvis kanskje ikke har så mye makt som dem tror.

På min jobb er dte en som er hjemme i karantene da han nylig kom hjem fra ferie i Australia. Vi andre durer på som før. Jobber i et lite kontorlandskap hvor vi ikke gå oppå hverandre og ellers på fritiden er jeg mest for meg selv samens med bikkja og madammen som også er i full jobb. Utover det så befinner jeg meg i furterommet.

Så fortsatt kan jeg si at jeg ikke frykter dette viruset. Å skulle jeg få det, så er jeg nok frisk nok fra før til å stå han av.

Å slik går no dagan :)

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Subsea79 »

Med fare for og fremstå som litt grinete nå.
Jeg tror det er lurt av alle og anerkjenne fagområder og utdanninger på generell basis.

Det vil si at vi bør stole på at piloter kan føre fly bedre enn oss, at bilmekanikere kan å reparere bil bedre enn oss, og at pianostemmere kan stemme piano bedre enn oss.

Dette gjelder også da forskere, leger og annet helsepersonell.
Det er ikke vits i å tro at dette ikke er farligere enn et «vanlig» influensa virus, for det ER farligere enn ett «vanlig» influensa virus.
Usikkerheten er om det er 10 eller 50 ganger farligere.
Sist redigert av Subsea79 den 13 mar 2020, 07:03, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Subsea79 »

.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Subsea79 skrev: 13 mar 2020, 06:59 Med fare for og fremstå som litt grinete nå.
Jeg tror det er lurt av alle og anerkjenne fagområder og utdanninger på generell basis.

Det vil si at vi bør stole på at piloter kan føre fly bedre enn oss, at bilmekanikere kan å reparere bil bedre enn oss, og at pianostemmere kan stemme piano bedre enn oss.

Dette gjelder også da forskere, leger og annet helsepersonell.
Det er ikke vits i å tro at dette ikke er farligere enn et «vanlig» influensa virus, for det ER farligere enn ett «vanlig» influensa virus.
Usikkerheten er om det er 10 eller 50 ganger farligere.
Pøh... oppfatter deg ikke som grinete :thumleft

Jeg synes vi skal se tilbake på denne episoden om ett års tid og dra frem tråden og se ting litt i perspektiv, så ser vi fort hvor gode synsere eller ikke vi har vært :)

Jeg synes dte er helt innafor å diskutere dette her inne og mene hva man vil om saken. Det kan da umulig ta noen skade?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av kjellv »

Denne tråden startet for flere uker siden, og mye har skjedd siden da. Vår holdning til virusfaren, faren for å pådra seg smitte, faren for å bli en smittebærer vet forskerne stadig mer om. Vi må derfor være villige til å endre vår holdning til dette etterhvert som fakta kommer fram.
Men vi må klare å skille mellom fakta og enkeltpersoners holdninger og meninger. Vi kan ikke tillate oss å neglisjere myndighetenes råd og tiltak, og heller velge å tro at dette ikke er så farlig. Myndighetene støtter seg til fagpersoner som er våre fremste til å forstå hvordan dette viruset spres, hvordan det kan bekjempes og hvordan det påvirker oss. Tiltakene vil derfor endres etterhvert som de vet mer og hvordan viruset har påvirket oss. Men tiltakene vil også kunne forsterkes dersom publikum ikke innretter seg etter råd.
Vi må være klar over at dette viruset er nytt, og ingen av oss har immunforsvar som er forberedt og klart for å bekjempe dette. Vi må derfor bidra med det vi kan hver enkelt av oss slik at vi ikke sprer viruset.


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar