Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

kaiu skrev: 05 feb 2021, 19:27
AJ skrev: 05 feb 2021, 19:18
kaiu skrev: 05 feb 2021, 19:14 Så da er alle enige at man bruker munnbind når man skal inn i butikker e.l hvor det kan være andre og man ikke kan være sikker på at man er 1.5-2m fra. En butikk kan være tom når man går inn, men man vet jo ikke om andre kommer inn mens man er der inne. :twothumbs:
Nytt ubrukt munnbind er alltid med i lomma når man er i butikken, og klar til bruk når (avstands)situasjonen krever det :drg
Det er litt dette jeg ikke skjønner. Hvorfor tar du ikke bare på munnbind når du går inn. 5-10 min senere går du ut og tar det av.
Istede virker det som du går i butikken og når du oppdager en person bak deg skal du ta på deg munnbind til personen er 2+m fra deg og så ta det av igjen osv osv.
Kan du forklare meg hvorfor det er problematisk at du ikke bare tar det på når du går inn og av når du går ut ?
Ja, det er det som er litt utrolig...

Selv om man ikke har på seg munnbind og holder over 1-2 meter avstand så øker sjansen for smitte. Dette er spesielt idiotisk så lenge man allerede har munnbindet i lomma.

Det er ikek slik at man må nyse folk opp i nesa for å smitte. Man legger igjen sekret hele tiden. Når man puster, snakker, hoster etc. Dette sekretet legger seg på matvarer, gulf, gandlevogner, handlekurver etc som andre tar i.

Jeg ser folk står og tar på frukten med bare hender etc.

Munnbindet vil ikke hindre smitte, men det vil minske smittefaren. Da er det ekstra merkverdig at man ikke tar det på seg, selv om man er alene i butikken. Om ikke annet for å vise litt respekt for andre og eller en smule sympati for de som evt. skulle møte deg som har mistet noen som har hatt Corona.

Jeg gjør sikkert ikke alt korrekt selv, og er på ingen måte noen helgen, men siden jeg ikke har barn og ikke trenger å tenke på smitte via skoler og skolebarn, lærere etc. samt at jeg er for det meste hjemme, så betyr ikke det at jeg fritar meg selv for bruk av munnbind. Selv om det bare er "anbefalt" og ikke påbudt.

Hvis noen her inne skulle møte meg i en butikk uten munnbind, så skal dere få lov til å gi meg en kakk i hodet. Det kommer nemlig ikke til å skje før dem sier at det ikke er nødvendig med munnbind lenger og opphever reglene rundt dette :thumleft

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av erik m »

Bor i Oslo og bruker naturligvis munnbind i de butikkene som er åpne, og om jeg er nødt til å ta kollektiv. Tror jeg har sett to ganger i forskjellige butikker de siste ukene en enkelt person uten munnbind, lurer på om de forsto hvorfor folk styrte unna dem som de var spedalske?
Så gikk jo turen til Rhinen og Mosel med en kompis som aldri hadde kjørt i Tyskland i vasken i fjor. Har fortsatt et ørlite håp i år, kanskje i september med vinfestene? Cruise langs flodene og så opp de svingete veiene på Hunsrück- og Eifelplatåene! Først Color til Kiel, grønne veier sørøst for Hamburg ned, og like grønne langs Weser og den lille ferga over Elbe oppover, så langs Nord-Ostseekanal tilbake.
Vel, i det minste er ikke drømmer koronastengte.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av pekle »

Lett å miste av syne med bombarderingen i alle media, men de konsekvensene vi ser er jo politisk bestemt, de er ikke en naturgitt egenskap ved viruset.

Litt i det filosofiske hjørnet så har vi de siste generasjonene vent oss til at vi kan kontrollere alt. Når det dukker opp noe vi ikke nødvendigvis kan kontrollere reagerer vi med å stenge ned alt i et forsøk på å ha kontroll på "noe". Det var f.eks en eller annen myndighetsperson i Follo som uttalte noe ala "vi opplever bedre kontroll nå". Det er jo åpenbart bare en illusjon all den tid viruset fortsatt finnes.

Jeg vet ikke bedre enn noen annen om det som gjøres er riktig eller ei, men tenker at det kan være greit om utfallet av pandemien både er bedre beredskap, men også en debatt og forventningsstyring til hva som er kontrollerbart og til hvilken kostnad.

Forøvrig har jeg alltid fnyst litt av Kuwait og Saudi hvis egne innbyggere bare laxer mens de importerer store mengder bangladeshere til å jobbe. Når det så viser seg at store deler av kystnæringene våre drives på samme måte med luftbroer til Øst-Europa så kjenner jeg at norsk distriktspolitikk blir litt hul. Staten betaler nordmenn for å sitte koronaisolert hjemme på nes og holme mens man flyr inn masse arbeidere. Er vel snart i praksis borgerlønn.

2021-sesongen? Hadde bestilt sesongstart i Portugal om to uker. Ble først utsatt til mars, men nå er det flytta til november. Så da blir det vel sesongslutt i stedet. I mellomtida får man nyte verdens beste motorsykkelland her hjemme.

Må man ha munnbind i åpningshjelm?
Sist redigert av pekle den 07 feb 2021, 19:39, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Jompa »

I går så jeg et kart i enten VG eller Dagbladet der det meste av Europa enten er gult eller rødt.
Kun en liten grønn flekk øverst i Norge, Troms og Finnmark.
Skulle linke til artikkelen men fant den ikke igjen.


Mc-sesongen for min del ser ut til å bli ganske normal, med nitti prosent ettermiddagsturer, samling på benken og etpar litt lengre dagsturer i helgene.
Noe større treffaktivitet regner jeg som utelukket, de store treffene er vel allerede avlyst..
Tourtreffet på Helgeland henger nok også i en tynn tråd, jeg skal ikke være en som risikerer å ta med smitte til
en «grønn region » hvis den enda er grønn i august.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 07 feb 2021, 18:52 Tourtreffet på Helgeland henger nok også i en tynn tråd, jeg skal ikke være en som risikerer å ta med smitte til
en «grønn region » hvis den enda er grønn i august.
Hm...
Synd i så fall, synes jeg.
Ingen smitteproblemer i fjor, så vidt jeg husker.
Vi kom vel alle helskinnet og friske fra det treffet?
Blir neppe verre i år nå som smittetallet er på vei ned.
Men selvfølgelig, vi vet jo ikke hvordan det blir i august...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 07 feb 2021, 19:24
Jompa skrev: 07 feb 2021, 18:52 Tourtreffet på Helgeland henger nok også i en tynn tråd, jeg skal ikke være en som risikerer å ta med smitte til
en «grønn region » hvis den enda er grønn i august.
Hm...
Synd i så fall, synes jeg.
Ingen smitteproblemer i fjor, så vidt jeg husker.
Vi kom vel alle helskinnet og friske fra det treffet?
Blir neppe verre i år nå som smittetallet er på vei ned.
Men selvfølgelig, vi vet jo ikke hvordan det blir i august...
Jompa kommer! leser jeg i annen tråd her inne. Bra :thumleft !

Så en annen ting, som åpenbart ikke har noen interesse i mediene, helsetoppene og politikerne. Nemlig det faktum at vi mennesker har et immunforsvar, som vi også kan bidra til å forsterke i forhold til Covid-19.
Men det er åpenbart blitt et ikke-tema i media og ikke minst hos helsetoppene.
Så kan man spørre; hvorfor er det blitt slik?

Nå er det kun snakk om vaksine og at det er dette som skal løse pandemiutfordringen. Det og å bruke munnbind...
Ikke rent lite betenkelig, etter min mening
Godt det er noen der ute med en modig motstemne:

https://hemali.no/siste/journalister-er ... -spesielt/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1296
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Nå prøvde de jo den immunitets-strategien til Tegnell i sverige, det gikk ikke veldig bra....
Tror faktisk ikke vi kommer ut av denne pandemien uten vaksiner som virker, dritten muterer jo og blir vesentlig mer smittsom osv.
Nå har det gått ett år med masse begrensninger, jeg har ikke lyst på ett år til med dette (eller lenger)..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Jompa »

Interessant artikkel. Vitamin D er vel godt kjent som forebyggende middel mot flere sykdommet og opprettholdelse av immunforsvaret.
Så en anbefaling av en daglig spiseskje tran burde være en selvfølge.
Litt artig dette med munnbind, det er skapt en omtrent religiøs tro på at munnbind stopper spredning av virus.
Ja, det hindrer at man hoster og puster direkte på andre folk, men viruset man evt puster ut stoppes ikke av munnbindet.
Det går ut i den samme lufta som alle i nærheten puster av.

Det er også blitt helt stille om flokkimuniteten.
Kan det være at man ikke blir immun om man har vært smittet ?
Og vil det komme nye virusvarianter som det ikke finnes vaksine mot ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Domino »

Jeg hørte en podcast her om dagen der gjesten var en professor ved Harvard som forsker på aldring. Han var en stor tilhenger av periodisk faste (8/16), fordi de 16 timene uten mat aktiverer de cellene i kroppen som bekjemper infeksjoner og sykdommer. Så kanskje periodisk faste både kan hjelpe med vekta og holde oss friskere? Det har iallfall gjort meg drøyt 10 kg lettere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 02 mar 2021, 22:25 Litt artig dette med munnbind, det er skapt en omtrent religiøs tro på at munnbind stopper spredning av virus.
Det handler vel om å forminske spredingen ved hjelp av munnbind. De fleste skjønner vel at dette ikke er noen idiotsikker løsning. Men det er vel det virkemiddelet man kan bruke som er enkelt og komme i gang med.

Selvsagt kan man invistere i romdrakt og nesten sikre seg helt, men det tror jeg neppe hadde fungert i praksis.

Det med å tre på seg den trynebleia er en ganske enkel sak. Det krever svært lite hjernekapasitet og man er med på og beskytte seg selv og andre. Dette er dog kanskje enda viktigere i mer befolkede områder og bor man i en avsidesliggende dal midt i Finnmark burde man ta seg en tur til en av Norges storbyer og se hva som skjer. De aller fleste går med munnbind i butikker etc.

Jeg synes det er respektløst og gå inn i butikker etc. uten å ha på seg munnbind. De aller værste er dem eldre og de helt unge. Dem som daglig må forholde seg til dette gjennom jobb etc. kjenner dette langt bedre på kroppen.

For selv om tante Olga på Rema driter i å bruke munnbind, så gidder vertfall ikke JEG å være den som potensielt smitter henne. Om noen andre skulle smitte henne får så være og skulle hun bli koronasyk og dø av det, så får hun egentlig takke seg litt selv. Not my problem.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

Domino skrev: 03 mar 2021, 08:13 Jeg hørte en podcast her om dagen der gjesten var en professor ved Harvard som forsker på aldring. Han var en stor tilhenger av periodisk faste (8/16), fordi de 16 timene uten mat aktiverer de cellene i kroppen som bekjemper infeksjoner og sykdommer. Så kanskje periodisk faste både kan hjelpe med vekta og holde oss friskere? Det har iallfall gjort meg drøyt 10 kg lettere.
"A little starvation can really do more for the average sick man than can the best medicines and the best doctors." Sitat fra forfatteren Mark Twain
;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av KåreDump »

AJ skrev: 03 mar 2021, 08:27
Domino skrev: 03 mar 2021, 08:13 Jeg hørte en podcast her om dagen der gjesten var en professor ved Harvard som forsker på aldring. Han var en stor tilhenger av periodisk faste (8/16), fordi de 16 timene uten mat aktiverer de cellene i kroppen som bekjemper infeksjoner og sykdommer. Så kanskje periodisk faste både kan hjelpe med vekta og holde oss friskere? Det har iallfall gjort meg drøyt 10 kg lettere.
"A little starvation can really do more for the average sick man than can the best medicines and the best doctors." Sitat fra forfatteren Mark Twain
;) .
<total avsporing>
Der sier dere noe!
Det der med å tåle å være litt sulten, ha litt vondt, og ha det lit "trist" uten å gå i baklås er noe de fleste av oss bør øve litt på, og ikke minst lære våre barn at det ikke er farlig.

Tenk at en gang var vi vikinger som erobret verden, i dag er vi en nasjon av pyser, der fjortisjenter får antidepressiva fordi kjæresten (de har hatt i sju dager) gjør det slutt, folk spiser smertestillende fordi de har litt gangsperre/treningsverk.
Alt er en jævla diagnose... og den minste lille ubehagelige ting "behandles" med medisiner og/eller trøstespising, når det som egentlig skal til er å "man up"!

Leste et intervju med sjefen for FSK, det største problemet de hadd mht rekrutering var ikke at dagens ungdom var i dårlig form, søkerne er faktisk i bedre fysisk form nå enn før, men det var utrolig få som taklet litt smerte, kulde eller sult. :-(

Så det er nok ikke farlig å sulte seg litt, fryse litt, eller å ha det litt fysisk og psykisk vondt/slitsomt. Både kropp og hode har godt av å bli brukt og pressa litt!
</total avsporing>

Det er ikke så lenge til sesongen starter og vaksineringen går tregt, samtidig som nye mutasjoner får spre seg.
Så jeg er ikke så veldig optimistisk for årets sesong.
Tor ikke den blir veldig annerledes enn den vi hadde i fjor.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Domino »

Jeg elsker treningsverk, for det forteller meg at gårsdagens treningsøkt faktisk har hatt en effekt!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Det med å sulte meg selv er jeg ekspert på. Har gjort det flere ganger. 34 kg ned på 91 dager er rekorden :)

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av pekle »

KåreDump skrev: 03 mar 2021, 09:57 Leste et intervju med sjefen for FSK, det største problemet de hadd mht rekrutering var ikke at dagens ungdom var i dårlig form, søkerne er faktisk i bedre fysisk form nå enn før, men det var utrolig få som taklet litt smerte, kulde eller sult. :-(
Kan'ke [sensurert] optimalt om man ikke sover, spiser og hydrerer til perfeksjon - FSK tar ikke hensyn til den moderne hulepersons behovsoptimalisering :knegg

Svar