Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av mekkern »

AJ skrev: 25 mar 2021, 19:17 Det er en kommentatorsak i Aftenposten i dag, skrevet av Therese Sollien, hvor hun blant annet skriver:

– Minoritetene er mer utsatt for alvorlig sykdom fra covid-19, selv når man korrigerer for kjønn, alder, bosted og yrke. Man kan snakke til man blir blå i fjeset om at det handler om trangboddhet, serviceyrker og fattigdom. Men det gjør ikke bare det.

– Selv når man tar høyde for alle disse faktorene, blir de største innvandringsgruppene fra Midtøsten og Afrika sykere enn majoritetssamfunnet. De blir oftere syke, og de blir mer alvorlig syke. Likevel skal medlemmer av disse gruppene på påsketur til utlandet. Hva skal man gjøre med det?

(Saken er bak betalingsmur)
La folk reise men et absolutt påbud om tvungent karantenehotell i lang nok tid til man er helt sikker på at de ikke medbringer smitte-og dette får de betale selv. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

En for såvidt interessant rapport fra FHI, for de som har lyst...:

https://www.fhi.no/globalassets/dokumen ... t-2020.pdf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av kaiu »

AJ skrev: 25 mar 2021, 19:17 Det er en kommentatorsak i Aftenposten i dag, skrevet av Therese Sollien, hvor hun blant annet skriver:

– Minoritetene er mer utsatt for alvorlig sykdom fra covid-19, selv når man korrigerer for kjønn, alder, bosted og yrke. Man kan snakke til man blir blå i fjeset om at det handler om trangboddhet, serviceyrker og fattigdom. Men det gjør ikke bare det.

– Selv når man tar høyde for alle disse faktorene, blir de største innvandringsgruppene fra Midtøsten og Afrika sykere enn majoritetssamfunnet. De blir oftere syke, og de blir mer alvorlig syke. Likevel skal medlemmer av disse gruppene på påsketur til utlandet. Hva skal man gjøre med det?

(Saken er bak betalingsmur)
Ikke helt enig i dette. Hvis du leser rapporte fra FHI som hun refere til (https://www.fhi.no/publ/2021/covid-19-b ... tet-bekre/) så avsluttes den med:

Vi har ikke hatt tilgang til individdata om relevante sosioøkonomiske forskjeller, som for eksempel inntekt, utdannelse, botid og trangboddhet. Vi har heller ikke hatt tilgang til data om andre antatt relevante faktorer som bevegelsesmønster, foreldres språkferdigheter, helsekompetanse, graden av sosial interaksjon, medievaner og annet som kan påvirke atferd som beskytter mot smitte, etterlevelse av råd og tiltak, karantene og isolasjon.
Konklusjon

Smittetrykket har vært høyere blant norskfødte med utenlandsfødte foreldre enn resten av befolkningen, og særlig blant personer med foreldre født i Pakistan, Tyrkia, Somalia og Irak. Årsakene til forskjellene kan i liten grad forklares med de dataene vi har tilgjengelig.

Dette er komplisert og veldig mange faktorer man ikke har tatt med her. I veldig mange sammenhenger ellers ser man koblinger nettopp mot ting som inntekt og utdannelse f.eks. Se https://www.fhi.no/nettpub/hin/grupper/ ... rskjeller/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

kaiu skrev: 25 mar 2021, 19:49
AJ skrev: 25 mar 2021, 19:17 Det er en kommentatorsak i Aftenposten i dag, skrevet av Therese Sollien, hvor hun blant annet skriver:

– Minoritetene er mer utsatt for alvorlig sykdom fra covid-19, selv når man korrigerer for kjønn, alder, bosted og yrke. Man kan snakke til man blir blå i fjeset om at det handler om trangboddhet, serviceyrker og fattigdom. Men det gjør ikke bare det.

– Selv når man tar høyde for alle disse faktorene, blir de største innvandringsgruppene fra Midtøsten og Afrika sykere enn majoritetssamfunnet. De blir oftere syke, og de blir mer alvorlig syke. Likevel skal medlemmer av disse gruppene på påsketur til utlandet. Hva skal man gjøre med det?

(Saken er bak betalingsmur)
Ikke helt enig i dette.
Du har selvfølgelig all rett til å være uenig med kommentator Therese Sollien i Aftenposten.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av kaiu »

AJ skrev: 25 mar 2021, 19:55
kaiu skrev: 25 mar 2021, 19:49
AJ skrev: 25 mar 2021, 19:17 Det er en kommentatorsak i Aftenposten i dag, skrevet av Therese Sollien, hvor hun blant annet skriver:

– Minoritetene er mer utsatt for alvorlig sykdom fra covid-19, selv når man korrigerer for kjønn, alder, bosted og yrke. Man kan snakke til man blir blå i fjeset om at det handler om trangboddhet, serviceyrker og fattigdom. Men det gjør ikke bare det.

– Selv når man tar høyde for alle disse faktorene, blir de største innvandringsgruppene fra Midtøsten og Afrika sykere enn majoritetssamfunnet. De blir oftere syke, og de blir mer alvorlig syke. Likevel skal medlemmer av disse gruppene på påsketur til utlandet. Hva skal man gjøre med det?

(Saken er bak betalingsmur)
Ikke helt enig i dette.
Du har selvfølgelig all rett til å være uenig med kommentator Therese Sollien i Aftenposten.
Problemet er " Selv når man tar høyde for alle disse faktorene..." som hun sier i artikkelen etter å ha linket til FHI rapporten som kilde. Denne sier jo nettopp at de IKKE har tilgang til alle disse faktorene.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av erik m »

Litt interessant; hvem er Therese Sollien, og hvor har hun fått tak i denne informasjonen? Aftenposten hevder å ha solid bakgrunn for EGNE meninger, men tar et forbehold for innsendte kommentarer, og presiserer at de står for innsenders egne meninger.

Alle de jeg kjenner som har opprinnelse i Midtøsten og Afrika skal riktignok feire påske i hjmlandet. Men ettersom samtlige er norske statsborgere skal de altså feire påska i Norge...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

erik m skrev: 25 mar 2021, 20:15 Litt interessant; hvem er Therese Sollien, og hvor har hun fått tak i denne informasjonen?
Hvem hun er?
https://www.aftenposten.no/norge/i/b58O ... ftenposten

Hvor har hun fått tak i informasjonen?
Vet ikke. Men journalister og kommentatorer har gjerne en del kilder med god tilgang til relevant info som de har opparbeidet god tillit til og stoler på.
Noe jeg selv lærte mye av og hadde god nytte av i mange saker da jeg selv jobbet som journalist.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Jompa »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a ... mittesoner

VG bidrar med Fake news igjen.
Alta kommunes interne koronaregler skal iflg VG forby kommunens ansatte all nærkontakt med folk fra andre kommuner.
Jeg måtte sjekke om det virkelig stemmer og ringte to venner som jobber i kommunen.
Ingen av dem hadde hørt noe som helst om det .

Hva som stemmer av det VG skriver om andre kommuner i artikkelen vet jeg ikke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av kaiu »

Jompa skrev: 25 mar 2021, 20:48 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a ... mittesoner

VG bidrar med Fake news igjen.
Alta kommunes interne koronaregler skal iflg VG forby kommunens ansatte all nærkontakt med folk fra andre kommuner.
Jeg måtte sjekke om det virkelig stemmer og ringte to venner som jobber i kommunen.
Ingen av dem hadde hørt noe som helst om det .

Hva som stemmer av det VG skriver om andre kommuner i artikkelen vet jeg ikke.
Noen som har spurt Ordfører i Alta, Monica Nielsen (Ap) da ?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Jompa »

VG har spurt og fått et svar som de vel "tolker" dit de vil.
Regner med at de er ute etter å piske opp stemninga, f eks med å skrive om "søringkarantene" flere ganger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av kaiu »

Jompa skrev: 25 mar 2021, 21:07 VG har spurt og fått et svar som de vel "tolker" dit de vil.
Regner med at de er ute etter å piske opp stemninga, f eks med å skrive om "søringkarantene" flere ganger.
Ordfører i Alta, Monica Nielsen (Ap), er kritisk til innreise fra sør – og avlyste et fysisk intervju med VG i hjemkommunen. Hun forteller at det for kommunalt ansatte er totalforbud mot å møte «aktører» fra andre kommuner.

Tror VG og de andre større avisene er veldig forsiktige med si dette uten at vedkommende har sagt det. Regner med at det kommer en kraftig reaksjon fra ordføreren på dette hvis det er sitat feil.

Men mulig du vet mer om dette.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Jompa »

VG er ikke akkurat kjent for å være forsiktige, utallige tapte saker i Pressens faglige utvalg sier sitt.

men les hva det står i nederste avsnitt i intervjuet med Monica Nielsen.

– Vi er en del ordførere i nord som har vært veldig tydelig på at vi ønsker mer regionalt tilpassede regler. Vi er positiv til en del av tiltakene regjeringen la fram denne uka, men noen av tiltakene er altfor strenge, tatt i betraktning vår smittesituasjon i nord, sier Alta-ordføreren over skjerm til VGs utsendinger i Alta.

Hvorfor skulle Alta kommune ha strengere regler enn det som er bestemt av regjeringa ?
Og hvorfor ha egne regler for alle ansatte uten å orientere dem om hva som gjelder ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av kaiu »

Jompa skrev: 25 mar 2021, 21:27 VG er ikke akkurat kjent for å være forsiktige, utallige tapte saker i Pressens faglige utvalg sier sitt.

men les hva det står i nederste avsnitt i intervjuet med Monica Nielsen.

– Vi er en del ordførere i nord som har vært veldig tydelig på at vi ønsker mer regionalt tilpassede regler. Vi er positiv til en del av tiltakene regjeringen la fram denne uka, men noen av tiltakene er altfor strenge, tatt i betraktning vår smittesituasjon i nord, sier Alta-ordføreren over skjerm til VGs utsendinger i Alta.

Hvorfor skulle Alta kommune ha strengere regler enn det som er bestemt av regjeringa ?
Og hvorfor ha egne regler for alle ansatte uten å orientere dem om hva som gjelder ?
Jeg har ikke noe godt svar på dette, men bare ser hva som står i starten av artikkel. Så spranget til "fake news" er vel litt stort her uten av vi vet mer.

Jeg er bare litt opptatt av hvilke begreper man fort bruker og sluttninger man tar. "Fake News" blir mer og mer utbredt og lettere og lettere brukt. Dette mener jeg er ett problem uavhengig av denne artikkelen.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av MGR1 »

Tilbake til første post - jeg ser at i fjor ble de fleste treff kansellert, men et par (som engelsk-treffet på Eidfjord) klarte man å avvikle. Jeg tror man klarte å tyne antall deltakere til under det som var grensa. Håper at de kan fikse det i år også, da kan jeg dra på engelsktreff i hvert fall. Utover det spøker det for sesongen. Lengter fælt etter en Europatur, men 14 dg på hotell for egen regning sammen med hostende afghanere og polske snekkere ved hjemreise frister lite. Vaksineringen har gått helt i stå; 10% har fått dose en hørte jeg i dag, og færre enn 5% dose to. Astra Zeneca frister heller ikke må jeg innrømme. Uansett er jeg langt bak i køa.

Vi tok en (bil)ferie i Norge i fjor sommer, men det var ikke det helt store. Premium priser, middels innkvartering, fin natur, saktegående køer, endeløse 60-soner, ferjer og varierende regnvær er vel oppsummeringen. Skjønte plutselig hvorfor jeg ikke har feriert i Norge på mange år.

Det jeg savner mest er nok friheten, til å gjøre impulsive valg og plutselig bestemme meg for en tur til et treff, eller til Europa, når været er bra og jeg føler for det.

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av kaiu »

MGR1 skrev: 25 mar 2021, 21:42 Det jeg savner mest er nok friheten, til å gjøre impulsive valg og plutselig bestemme meg for en tur til et treff, eller til Europa, når været er bra og jeg føler for det.
Helt enig, stort savn. Sitter selv og planlegger Europa tur i juli og er kanskje naiv optimist :)

Svar