Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av xavi0n »

Kjenner allerede jeg gruer meg til jobb i sommer på nordnorske veier fylt til randen med alt som kan rulle av bobiler. Alt tar dobbelt så lang tid å det å komme med på en ferge i normal tid kan man bare glemme
If you gonna be dumb you gotta be tough

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av kaiu »

Vi får ta litt gode nyheter med da. Vaksine viker :) https://www.aftenposten.no/verden/i/jBk ... et-kan-snu

Så får vi bare se hvor fort vi kan få de her i Norge.

Online
mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av mekkern »

kaiu skrev: 25 mar 2021, 22:13 Vi får ta litt gode nyheter med da. Vaksine viker :) https://www.aftenposten.no/verden/i/jBk ... et-kan-snu

Så får vi bare se hvor fort vi kan få de her i Norge.
Siden det er bak betalingsmur kan det jo stå hva det vil...og lese statestikker samlet over kort tid er ikke det mest sikre har jeg sett.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av kaiu »

mekkern skrev: 25 mar 2021, 22:52
kaiu skrev: 25 mar 2021, 22:13 Vi får ta litt gode nyheter med da. Vaksine viker :) https://www.aftenposten.no/verden/i/jBk ... et-kan-snu

Så får vi bare se hvor fort vi kan få de her i Norge.
Siden det er bak betalingsmur kan det jo stå hva det vil...og lese statestikker samlet over kort tid er ikke det mest sikre har jeg sett.
Beklager den. Tenkte ikke på at jeg var abonnement for å se artikkelen.
Men talles tale er klare at vaksinen virker. Dette er ikke synsing eller meninger, men kun fakta. Som dere sikker kan finne flere steder.

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av kaiu »

Israel viser jo dette ganke klart.
https://www.worldometers.info/coronavir ... ry/israel/

Så vi har løsningen, bare å få distribuert den.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22901
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Selvsagt redder vaksinen langt flere liv enn den tar. Ingen har vel påstått noe annet?

Men spørsmålet er:

Hvis jeg haddde en skål med nonstop, og spurte om du ville ha en, hvorav jeg sa at EN av nonstoppene i skålen vil du dø av og foere vil gi deg bivirkninger. Ville du da tatt en Nonstop?

Jeg tipper du ville tatt en nonstop hvis livet ditt virkelig var i fare eller at risken var verdt å ta, men ville du tatt den om du var 40 år gammel og frisk som en fisk med ingen underliggende sykdommer?

Det er jo ganske tydelig at det har gått fort i svingene når dem lagde vaksinene. Ja, den redder liv og derfor er det lønnsomt for staten at vi putter den i oss. Men så er det noen bivirkninger der som man KAN få, og som frisk person vil man ikke ta den risken.

Jeg kunne gjerne satt meg på en motorsykkel og kjørt meg en tur, selv om jeg vet dette trolig er farligere, men jeg ville ikke tatt valsinen. Hvorfor? Fordi det er gøy å kjøre motorsykkel. Det er ikke "gøy" å ta en vaksine.

Så derfor kommer jeg IKKE til å ta denne vaksinen før jeg absolutt må. Madammen har levd med covid smitte nå i 7 dager. Litt snufsete og trolig litt feber. Hun har også mistet smakssansen delvis. Men frisk nok til å gå en tur med bikkja hver dag. Jeg har levd sammen med ho under samme tak 24/7 i alle disse dagene da også jeg er i karantene. Jeg har enda ingen symptomer (utrolig nok) og jeg testet negativt første gangen. Jeg skal teste meg igjen i dag, og en gang til den 29.mars. Tester jeg negativt på alle, har jeg altså bodd sammen med et menneske som er smittet i 15 dager uten å ha blitt smittet selv.

Dette forteller meg at dette viruset ikke er veldig farlig for friske mennesker uten underliggende sykdommer. Derfor ser jeg ingen grunn til å ta vaksinen. Vaksinen er ikke engang beregnet for oss under 45 år uten underliggende sykdommer. Så hvorfor skal jeg helt frivillig velge å ta denne vaksinen hvis sjansen bød seg?

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av niko »

kaiu skrev: 25 mar 2021, 23:10 Israel viser jo dette ganke klart.
https://www.worldometers.info/coronavir ... ry/israel/

Så vi har løsningen, bare å få distribuert den.
Det som ikke nevnes er at Israel skal ha fått vaksinene i bytte mot personopplysninger. Spørs om det er en god deal med et legemiddelselskap.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av MGR1 »

Eller Sputnik. 91.6% effektiv ifølge The Lancet: https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 4/fulltext

Russerne er 'racere' på vaksiner, men Norge takket nei i første omgang; Erna hadde EU-skylappene på. Håper hun har ombestemt seg nå.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 26 mar 2021, 05:12

Madammen har levd med covid smitte nå i 7 dager. Litt snufsete og trolig litt feber. Hun har også mistet smakssansen delvis. Men frisk nok til å gå en tur med bikkja hver dag. Jeg har levd sammen med ho under samme tak 24/7 i alle disse dagene da også jeg er i karantene. Jeg har enda ingen symptomer (utrolig nok) og jeg testet negativt første gangen. Jeg skal teste meg igjen i dag, og en gang til den 29.mars. Tester jeg negativt på alle, har jeg altså bodd sammen med et menneske som er smittet i 15 dager uten å ha blitt smittet selv.

Dette forteller meg at dette viruset ikke er veldig farlig for friske mennesker uten underliggende sykdommer. Derfor ser jeg ingen grunn til å ta vaksinen.
Anekdotiske bevis er lite å lage statistikk av.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22901
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 26 mar 2021, 10:59
Bjerknez skrev: 26 mar 2021, 05:12

Madammen har levd med covid smitte nå i 7 dager. Litt snufsete og trolig litt feber. Hun har også mistet smakssansen delvis. Men frisk nok til å gå en tur med bikkja hver dag. Jeg har levd sammen med ho under samme tak 24/7 i alle disse dagene da også jeg er i karantene. Jeg har enda ingen symptomer (utrolig nok) og jeg testet negativt første gangen. Jeg skal teste meg igjen i dag, og en gang til den 29.mars. Tester jeg negativt på alle, har jeg altså bodd sammen med et menneske som er smittet i 15 dager uten å ha blitt smittet selv.

Dette forteller meg at dette viruset ikke er veldig farlig for friske mennesker uten underliggende sykdommer. Derfor ser jeg ingen grunn til å ta vaksinen.
Anekdotiske bevis er lite å lage statistikk av.
Du har rett i det selvsagt. Ble en liten feilformulering der som kom uheldig ut.

Det jeg mente var at jeg tviler på at dette viruset var farlig for MEG, ut fra hva jeg har erfart så langt. Mulig jeg kan ta feil selvsagt, men jeg tror at en vaksine vil gangne meg værre enn det å faktisk få viruset med tanke på bivirkninger.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 26 mar 2021, 11:12 Det jeg mente var at jeg tviler på at dette viruset var farlig for MEG, ut fra hva jeg har erfart så langt. Mulig jeg kan ta feil selvsagt, men jeg tror at en vaksine vil gangne meg værre enn det å faktisk få viruset med tanke på bivirkninger.
Sjansen er vel rimelig stor, ja, overveiende sannsynlig, må man ha grunn til å tro, for at du er blitt eksponert for Covid-19 viruset og dermed utviklet antistoffer siden ikke blitt smittet.
For det er jo faktisk slik at ikke alle blir smittet, selv om man rett som det er får inntrykk av at det er nettopp det som skjer, altså at alle bli smittet.
Det er vel heller slik at folk flest ikke blir smittet.
Men man vet selvfølgelig ikke på forhånd hvem disse er. Så det er en kalkulert risiko man må ta på samme måte som så mye annet her i livet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22901
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 26 mar 2021, 11:37
Bjerknez skrev: 26 mar 2021, 11:12 Det jeg mente var at jeg tviler på at dette viruset var farlig for MEG, ut fra hva jeg har erfart så langt. Mulig jeg kan ta feil selvsagt, men jeg tror at en vaksine vil gangne meg værre enn det å faktisk få viruset med tanke på bivirkninger.
Sjansen er vel rimelig stor, ja, overveiende sannsynlig, må man ha grunn til å tro, for at du er blitt eksponert for Covid-19 viruset og dermed utviklet antistoffer siden ikke blitt smittet.
For det er jo faktisk slik at ikke alle blir smittet, selv om man rett som det er får inntrykk av at det er nettopp det som skjer, altså at alle bli smittet.
Det er vel heller slik at folk flest ikke blir smittet.
Men man vet selvfølgelig ikke på forhånd hvem disse er. Så det er en kalkulert risiko man må ta på samme måte som så mye annet her i livet.
Jeg får svar på testen i morgen. Tester jeg negativt en gang til, så har jeg bodd sammen med en person (24/7) de siste 7 dagene uten å ha blitt smittet. Skulle testen bli positiv, så får jeg ikke sjokk av den grunn. Da er dte bare å vente å ri han hav og håpe på at jeg ikke dør i en stor blodpøl. Uansett så har jeg da hatt et fantastisk flott liv :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 26 mar 2021, 11:40 Uansett så har jeg da hatt et fantastisk flott liv :thumleft
:thumleft
Sånn skal det låte.
Rett innstilling det der :clap:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22901
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Da fikk jeg svar på den andre testen. Jeg testet negativt igjen!!!

Jeg har nå bodd under samme tak 24/7 i snart 10 hele dager med en koronasmittet og IKKE blitt smittet. Madammen er helt frisk igjen etter ca. 4 dager med litt snufsing og hvis jeg får negativt svar på neste prøve er jeg ute av karantene :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22901
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev: 28 mar 2021, 11:41 Da fikk jeg svar på den andre testen. Jeg testet negativt igjen!!!

Jeg har nå bodd under samme tak 24/7 i snart 10 hele dager med en koronasmittet og IKKE blitt smittet. Madammen er helt frisk igjen etter ca. 4 dager med litt snufsing og hvis jeg får negativt svar på neste prøve er jeg ute av karantene :)
Enten så er jeg imun mot viruset, eller så har jeg hatt griseflaks (så langt) eller så har vi bare vært veldig flinke til å hindre smitte mellom oss de dagene. Det har vært mye vasking av hender for å si det sånn. Vi har brukt egne håndkleer og jeg har ikke dusjet på hele 7 dager da jeg har for meg at i dusjen kan det finnes mye grums som kan smitte og jeg tror at et lite fettlag på kroppen er med på og hindre noe av smitten. Jeg har overhodet ingen fornuftig forklaring på den påstanden, da dråpesmitte har lite å si med fettlag på kroppen etc. men det er mer at jeg ikke står i samme dusjen som ho har gjort tror jeg.

Dog merker jeg at det skal bli VELDIG godt og få tatt seg en dusj snart. Selv bikkja begynner og regaere... :lol

Svar