Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av cannon »

kjellv skrev: 11 nov 2021, 09:23 Det store problemet med denne pandemien er at det kun er de deler av verden som kan betale for vaksine som får vaksinert sine innbyggere. Dette gir viruset en mulighet til å gå runde etter runde og mutere til nye varianter som vaksinevariantene vi har fått ikke fungerer godt nok på. Vi fortsetter å reise rundt i verden som før..
Slik vil vi ikke få slått ned denne pandemien.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Jeg tror det er mer snakk om å "komme gjennom" enn å "slå ned" pandemien. Vi som samfunn skal gjennom dette, og viruset kan ingen ta livet av. Vi må som samfunn og i fellesskap beskytte oss med vaksine og andre tiltak, slik at en minst mulig del av befolkningen får behov for helsehjelp, og slik at individer og næringsliv skånes så godt det lar seg gjøre.
Jeg har stor tillit til våre politikere og helsemyndigheter i denne sammenheng, og jeg tror vi har rattet oss ganske bra gjennom dette til nå.
Hordene av etterpåkloke "smittevernsspesialister" og vaksinemotstandere, som stort sett kritiserer, er uten betydning for min oppfatning. Et unntak er vaksinemotstanderne, når de setter seg selv i fokus og gir blaffen i det som er til fellesskapets beste.
Ta en sprøyte, eller 3 :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

En dag litt lenger fram i tid og nærmere to-årsdagen for når jeg startet denne tråden, skal jeg ta meg tid til å lese den fra start til (foreløpig) slutt.

Men nå skal jeg med dette innlegget avslutte mitt bidrag i tråden. Med unntak av inngripen som admin. om det skulle bli nødvendig.
Men som bidragsyter med egne meninger, kommentarer, spørsmål og linker til mer eller mindre aktuelle, relevante og troverdige nettsider, alt etter hvilke øyne som ser og vurderer, er dette innlegget altså mitt siste i tråden.

Etter mitt syn en interessant tråd med mange meninger og kanskje også overraskelser, uten at jeg skal gå nærmere inn på hva jeg synes er overraskende.
Det er mye jeg gjerne skulle skrevet om i dette innlegget, men har måttet begrense meg ellers ville innlegget bli altfor langt. Derfor har jeg fokusert på noe av det siste jeg har reagert på og noen tanker om den økende smittetrenden.

Jeg kommer altså med dette innlegget samtidig som koronasmitten er på sitt høyeste i løpet av pandemien, hhv. 2126 og 1783 smittede de siste to døgnene i tillegg til 948 registrerte smittedødsfall med eller av Covid-19 sykdom, en økning på 23 de siste dagene:

https://www.worldometers.info/coronavir ... ry/norway/

I tillegg er det "så langt behandlet 224 meldinger om dødsfall som har skjedd i tidsmessig sammenheng med vaksinering. De fleste dødsfall har vært hos eldre pleietrengende og sykehjemsbeboere".
Mer utfyllende å lese om dette på Legemiddelverkets rapport:
https://legemiddelverket.no/Documents/B ... aksine.pdf

Koronasituasjonen er igjen på dagsorden i media, naturlig nok, med slike tall vi nå er vitne til.

Pandemien ser ikke ut til å være over slik FHI overlege Preben Aavitsland gikk høyt opp på Twitterbanen og proklamerte med de etter hvert så velkjente (eller kanskje vi heller bør bruke ordet "famøse"...) ordene "Det var den pandemien" den første uka i juni i år.

Tirsdag 9. november inviterte NRKs Fredrik Solvang til "Debatten" hvor det hele ble innledet med at han slo kategorisk fast at "smitten øker fordi noen ikke vil vaksinere seg":
Debatten1.JPG
Og så starter debatten... Eller kanskje ikke?
Uansett, han har fire gjester i studio før han inviterer den femte, en uvaksinert sykepleier som får rimelig god taletid og framstår stødig og rolig. Derimot kan det virke som at Solvang har drukket litt for mye av tranflaska... Men det får de som er interessert bedømme selv ved å se programmet:
https://tv.nrk.no/serie/debatten/202111 ... /avspiller

Han innser at det er "fire mot én" i studio og lar sykepleieren komme til orde og fikk avslutte på en ryddig måte uten avbrytelser.

Interessant sending på mange måter. Men hvor ble det av "debatten"? Den var vel strengt tatt knapt synlig. Her var det enveiskjøring mot de uvaksinerte, som det stadig blir færre av. Vi får vite av FHI direktøren at 90 % av den voksne norske befolkningen over 16 år nå er vaksinert.
Vi får også vite at det er flest fullvaksinerte som er innlagt på sykehus.
Her skal jeg straks korrigere meg selv på hva jeg skrev i et tidligere innlegg i tråden hvor jeg skrev at samtlige innlagte var fullvaksinert. Dette er altså ikke korrekt
Videre får vi høre at det nå er flere yngre mennesker, barn og ungdom, som blir smittet.

Og det er her jeg savner en mer offensiv journalistisk tilnærming fra Solvang.
At fullvaksinerte også smitter har vi allerede fått høre.
Men Solvang følger altså ikke opp med det jeg mener er høyst relevante problemstillinger og spørsmål når opplysningen om at det nå er flest barn og unge som smittes.

90 % av den voksne befolkningen er altså vaksinert. Dette betyr naturlig nok at de aller, aller fleste voksenpersonene barn og unge omgås i det daglige i hjem, skole og organiserte fritidsaktiviteter, er vaksinerte, trolig fullvaksinert.

Men sett i lys av det kategoriske svaret han selv gir i det Debattensendingen starter, blir jeg ikke akkurat overrasket over at han ikke tar tak i det som kan være en aktuell problemstilling og som jeg vet mange lurer på. Nemlig om barn og unge smittes av vaksinerte relasjonspersoner, som foreldre, besteforeldre, lærere og fritidsledere?
All den tid det viser seg at fullvaksinerte smitter andre?

Problemstillingen jeg altså mener Solvang burde tatt tak i når han først la bredsiden til mot de uvaksinerte, er om smitten kan komme fra andre kilder enn de stadig færre uvaksinerte.

En ting som er helt sikkert er at koronavaksinerte personer er 100 % vaksinert. Dvs. tilført en vaksine med Covid-19 lignende innhold for å gi immunforsvaret et "kick" for å lage en beskyttelse mot Covid-19 virusangrep.
Men hva om vaksinen "unnslipper" og finner veien til luftveiene og utvikler virus?
Utenkelig? Hvem vet? Kanskje helsetoppene våre?
Men Solvang unngår altså elegant å spørre om dette kan være en mulighet og det evt. er forsket på om dette kan være en mulig smittekilde?
Etter mitt syn ville det være en logisk journalistisk tilnærming å ta opp dette nå når vaksinasjonnsgraden er så høy som 90 % samtidig som smitten er på sitt rekordhøye nivå og de fleste som smittes er fullvaksinerte i tillegg til barn og unge.

Debattenprogrammet gjennomsyres av ståltro på vaksinen. Selv har jeg har stor tro på de aller fleste vaksiner og kunne listet opp en lang rekke sykdommer som vaksiner har vært svært effektive mot.
Men når det gjelder vaksiner mot luftveissykdommer som forkjølelse, lungebetennelse, influensa og Covid-19, så er det vel strengt tatt slik at man aldri har lykkes med vaksiner på langt nær i samme grad når det gjelder disse sykdommene.
Denne nylig publiserte studien kan gjerne stå som et eksempel på dette:

https://www.nettavisen.no/okonomi/dette ... 3424203837

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm ... wnload=yes

Og ja, jeg må si jeg er skeptisk til disse Covid-19 vaksinene, på lik linje med spesialsykepleieren som viste stort mot ved å stille opp i Debatten 9. november 2021, 83 år etter "Krystallnatten" 9. november 1938. Helt sikkert tilfeldig fra NRKs side, men likevel slående at nettopp dette Debattenprogrammet ble sendt på denne datoen.
Alle med historiekunnskapen i behold vet hva som skjedde denne novembernatten i 1938. En uhyrlig skamplett og en skremmende ond skygge av dimensjoner i menneskehetens historie.

Om spesialsykepleieren i Debatten hadde denne natten i tankene vet jeg ikke, men hun var i hvert den eneste som advarte mot segregering (https://snl.no/segregering) i den situasjonen vi nå er i, en unntakssituasjon som snart har vart i 2 år.
De neste dagene og ukene vil være avgjørende. Ikke minst med tanke på media, som snart må våge å gå fra å være utrolig servile overfor såvel helsemyndighetene som politikere til å bli langt mer pågående og maktkritiske.
Ikke minst bør media sette fokus på vaksinebivirkningene. Det meldes stadig inn et bredt spekter av bivirkninger. Hvorfor tar ikke media og setter søkelys på dette, noe de gjorde under Svineinfluensaen...?
Jeg har selv jobbet i media i mange år. Riktignok mest innen smale spesialområder, men har også jobbet med bl.a kontroversielle helsesaker og andre aktuelle saker som har opptatt folk hvor man har vært nødt til å "spisse pennen" skikkelig.

De siste par årene synes jeg den journalistiske kvaliteten hos de store norske mediehusene er blitt forferdelig dårlig. Ganske utrolig å se dette faglige forfallet!
Dette kunne jeg skrevet mye om, men skal la være siden dette innlegget antakelig er blitt altfor langt allerede til at noen gidder å lese det.
Men for egen del var det behov for å få det skrevet.

Og helt til slutt en video, som forteller om to ulike strategier.
Om vi har valgt riktig strategi her i Norge gjenstår å se nå som vi har en smittetopp.
Så langt har vi unngått mange døde. Heldigvis!
Det kan være mange årsaker til dette. Valgt strategi er en ting. En annen er vår befolkningssammensetning og ikke minst spredt bosetning.
Samt en rekke andre faktorer og variabler.

Og med dette er denne tråden historie for min del.
Men den stenges naturligvis ikke. Så det er bare for interesserte å komme med sine meninger.
Og vi i forumledelsen vil selvfølgelig holde et årvåkent blikk på ordskiftet i tråden siden tråden omhandler et tema hvor mange har tildels sterke og ofte motstridende meninger.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av mekkern »

Synes dette egentlig var en god oppsummering så langt. :prf

Fokuset på vaksinen virker som et halmstrå det klamres til...mulig de ikke ser noe annet håp for å takle dette-Politisk altså.. :-k

Om noen år er det mulig vi kan se en fasit på denne situasjonen vi er i. :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av erik m »

Poenget med vaksinen er å gi viruset mindre plass å boltre seg på. Jo flere som er uvaksinerte, jo større områder der viruset kan gjøre det virus alltid gjør; utvikle mutanter som er bedre i stand til å overvinne hindringer. Men så er det også sånn, som vi som husker helt tilbake til da pandemien startet, at fagfolkene informerte om at vaksinen var 89 - 93 - eller som russerne hevdet om Sputnik - 97% effektiv. Det betyr at hhv. 11 -7 eller 3% av vaksinerte ikke er beskyttet, kan bli syke, dø eller i det minste videreføre smitten. Dette bør ikke overraske noen.
Og når mulige 80% av befolkningen er vaksinert, betyr det at tallet på vaksinerte som blir smittet vokser tilsvarende. Det er enkel matematikk, og burde ikke overraske noen. Eller tas til inntekt for en teori om at vaksinerte blir like lett smittet som uvaksinerte.
Når det gjelder helsepersonell, har de et særskilt ansvar for å hindre videre spredning, og i første rekke ikke utsette pasienter for livstruende sykdom. Det har også de aller fleste helsearbeidere skjønt, og tatt konsekvensen av. De fleste protester fra den gruppen her i landet, gikk ut på at de IKKE var prioritert for vaksine en lang periode. Vi har etterhvert fått temmelig mange eksempler på at der personale på sykehjem ikke har vært vaksinert, har dette medført vesentlig flere dødsfall enn der det kun er vaksinerte som får behandle de svakeste. Vi har heldigvis ikek så mye statistikk på dette her i Norge, sjøl om det også her er noen stygge eksempler, men fra Sverige er det gjort temmelig grundige undersøkelser rundt dette, med rimelig klare svar. Nå er det også store forskjeller på sykehjem i Norge og Sverige som nettopp forsterker dette; i Sverige er nær de aller fleste sykehjem kommersialiserte; altså at det er beinharde inntjeningskrav fra eierne, stort sett multinasjonale konsern med postkasseadresse i skatteparadis. Og den eneste kostnaden på et sykehjem som virkelig kan øke overskuddet, er personalkostnaden. De store kjedene bruker derfor i større grad ufaglærte med dårligere lønn og arbeidsbetingelser, og der personale i mindre grad enn her er tilknyttet ett bestemt sykehjem, men arbeider på flere og dermed også bringer smitte med seg mellom sykehjemmene. Det er også flere der med lav ansettelsesprosent som også av den grunn må ha flere arbeidssteder for å få økonomien til å gå rundt.
Kort oppsummert har Solvang i det store og hele rett når han hevder at "smitten øker fordi det er noen som ikke vil vaksinere seg". Sjøl om han naturligvis sier dette for å provosere fram en heftigere debatt! Og sjøl om hovedårsaken er smittespredning fra de milliardene som bor i land som ikke har råd til massevaksinasjon.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av mekkern »

Quote:
Poenget med vaksinen er å gi viruset mindre plass å boltre seg på. Jo flere som er uvaksinerte, jo større områder der viruset kan gjøre det virus alltid gjør; utvikle mutanter som er bedre i stand til å overvinne hindringer. Men så er det også sånn, som vi som husker helt tilbake til da pandemien startet, at fagfolkene informerte om at vaksinen var 89 - 93 - eller som russerne hevdet om Sputnik - 97% effektiv. Det betyr at hhv. 11 -7 eller 3% av vaksinerte ikke er beskyttet, kan bli syke, dø eller i det minste videreføre smitten. Dette bør ikke overraske noen. (END).

Vaksinen skal /vil hindre 90%+ i å utvikle alvorlig sykdom-dette er det de har uttrykt hele tiden.
De har ikke kunnet stadfeste at det hindrer smitte ,selv om de har håpet på dette.-men resultatet er jo uansett færre alvorlig syke /døde.
Politisk sett så har de heller ikke andre virkemidler enn vaksine/nedstenginger.-eller håpet om en 3 dose skal holde det i sjakk.
Dermed bør jo også vurdere i hvilken grad de som er fullvaksinerte også kan "videreføre" smitte selv om de ikke blir syke/smittet og dermed heller ikke testet.
Dessuten så er smitten fortsatt tilstede dagesvis i form av aerosoler og smitte på flater/i vesker.

Dette er heller ingen som har tatt hensyn til i denne "frihetstiden"

Nå er RS virus og influensaen i full gang også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av erik m »

Vel, også vi fullvaksinerte blir jo stadig testet! Sjøl satt jeg under en minnestund forrige fredag ved samme bord som en som etterpå fikk påvist smitte. Og testet meg naturligvis straks jeg fikk vite det. Også hun som satt mellom oss og hun på andre siden testet seg; og alle vi tre hadde fått to vaksiner. Hun som var smittet var 16 år og uvaksinert. Resultat: Ingen av oss tre fullvaksinerte var smittet; hller ikke hun som hadde klemt jenta.
Dette er ikke et statistisk bevis på noe som helst, mer episodisk som de fleste historiene til vaksinemotstandere. Men et eksempel på at folk som har ment det var riktig å vaksinere seg, også tester seg når det kan være mulighet for å ha blitt smittet - så ikke vi skal videreføre den smitten. For vi forstår dette med at ingen vaksine gir 100% beskyttelse. Den bare bidrar til sterkt å begrense videre smittespredning i samfunnet.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Sattphalat »

Nå er RS virus og influensaen i full gang også.[/quote]

Fikk ikke mindre enn 4 (fire) tekstmeldinger om influensavaksine inn på telefonen fra div helsetjenester forrige uke.
Så ikke faen om jeg skal overbelaste noen helsetjenester.
Dro på drop-inn idag å fikk influensavaksinen. Fort gjort i en port- helt gratis.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av MGR1 »

Interessant om Gibraltar og smitte:
https://www.document.no/2021/11/21/100- ... av-smitte/

Når det er sagt så er det en som jeg følger på YT som fikk korona. Han er en tøff danske som bor i Russland og som liker å gi inntrykk av at han tåler det meste, men korona slo ham helt ut:


En annen YouTuber (ei dame i USA) som jeg fulgte døde av Covid. Hennes siste video var fra sykehuset. Må innrømme at jeg fortsatt ikke vet helt hva jeg skal mene om det som skjer. Tror heller ikke våre myndigheter vet hva de skal gjøre.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

Kort innpå siden jeg endrer årstallet i trådtittelen.
Er jo bare snakk om få måneder til 2022-sesongen...

Jeg skal, som jeg lovte i det forrige lange innlegget mitt, ikke komme med noen meningsytringer i dette innlegget, kun stille samme spørsmål som jeg stilte 26. februar 20210 da jeg opprettet tråden:

Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2022 sesongen?

Mao. er tråden fortsatt åpen for meninger og annen info knyttet til Covid-19 situasjonen her i landet og resten av verden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2022 sesongen?

Legg inn av cannon »

Sesongen skal starte med 1 uke racing i Spania i Februar. Det er nå usikkert om det må kanselleres.
Ellers er vei-kjøring i Norge stort sett ikke påvirket. Bare å gasse på.
Husk sprøytene. Det er det som får oss opp av sumpen.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2022 sesongen?

Legg inn av mekkern »

Omicrom smitter visst alt og alle.... jaja...

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2022 sesongen?

Legg inn av niko »

mekkern skrev: 06 des 2021, 09:54 Omicrom smitter visst alt og alle.... jaja...

:knegg

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2022 sesongen?

Legg inn av erik m »

Til AJs spørsmål: ja, nå begynner jeg å bli litt bekymra for 2022-sesongen. Blir det heller ikke i år mc-tur på kontinentet? Men vi får krysse fingra, håpe det beste, banke i bordet og hva vi ellers måtte finne på av fornuftige tiltak! I det minste er vi veldig heldige som bor i Norge med så utrulig mange fine småveier over alt, dagsturer med matpakke og kaffe og raste ved vann og kanskje et bad på fine dager. Uansett skal det bli mc-sesong!
Og i morra får jeg min tredje sprøyte.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2022 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er ikke bekymret overhodet for 2022 sesongen.

Ikke skal jeg til utlandet og på sykkelen med heldress og hjelm er jeg neppe spesielt smittsom heller. Tror det blir bra jeg :)

Svar