Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bruker munnbind hver gang jeg skal inn i en butikk. jeg ser ikke problemet. Er enkelte av oss så forfengelige at man ikke tør ta det på? Har men ikke råd til munnbind? Er man redd for å bli tatt som en raner med munnbind?

Munnbind vil uansett ikke redde verden mot dette viruset, men det vil definitvit være med på og hindre smittefaren. Jeg mener det er uansvarlig og kutte ut munnbindet i disse tider. Så få andre gjøre som dem vil. Jeg vil vertfall ikke være den som er med på og spre smitte.

Angående å hilse vedrøende og løfte albue så må jeg inrømme at jeg fliret godt. For et fantastisk flott land vi bor i som ser dette som et problem :lol

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1065
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Domino »

Og hvis man synes det er flaut å gå med munnbind, må man bare huske at med munnbind er det ikke mange som kjenner deg igjen uansett...

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 04 feb 2021, 07:16 Munnbind vil uansett ikke redde verden mot dette viruset, men det vil definitvit være med på og hindre smittefaren. Jeg mener det er uansvarlig og kutte ut munnbindet i disse tider. Så få andre gjøre som dem vil. Jeg vil vertfall ikke være den som er med på og spre smitte.

Angående å hilse vedrøende og løfte albue så må jeg inrømme at jeg fliret godt. For et fantastisk flott land vi bor i som ser dette som et problem :lol
:thumleft
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 04 feb 2021, 07:16 Jeg bruker munnbind hver gang jeg skal inn i en butikk. jeg ser ikke problemet. Er enkelte av oss så forfengelige at man ikke tør ta det på? Har men ikke råd til munnbind? Er man redd for å bli tatt som en raner med munnbind?

Munnbind vil uansett ikke redde verden mot dette viruset, men det vil definitvit være med på og hindre smittefaren. Jeg mener det er uansvarlig og kutte ut munnbindet i disse tider. Så få andre gjøre som dem vil. Jeg vil vertfall ikke være den som er med på og spre smitte.

Angående å hilse vedrøende og løfte albue så må jeg inrømme at jeg fliret godt. For et fantastisk flott land vi bor i som ser dette som et problem :lol

Og etter det jeg har forstått er munnbind fantastisk effektive, dersom alle brukte munnbind hele tiden så hadde effektiviteten vert like høy som vi kan forvente fra vaksiner.

Men inntil videre så tilsier heldigvis ikke situasjonen der jeg bor at det skal være behov for å bruke munnbind hver eneste dag, men det kan fort forandre seg.

Så jeg bruker ikke munnbind i butikken lokalt, men jeg gjør det hver eneste gang jeg må reise ut av bygda. Og jeg har dem alltid med meg. Og jeg brukte det hver dag på butikken i to uker forrige gang vi hadde et smittetilfelle lokalt.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av pekle »

Det handler ikke om at det er veldig problematisk med munnbind i seg selv når det gir mening. Det handler om at dersom man gjør de tiltakene som har funket fint i 10 måneder (distanse, spriting, gå på butikken når det ikke er noen andre der), så blir man likevel pålagt enda flere tiltak som gitt de foregående tiltakene ikke gir noen mening/ekstra beskyttelse. Jeg ser ikke poenget med meningsløse ting.

For meg er det mer behagelig å gå tidlig på butikken enn å bruke munnbind, og fram til nå hadde jeg valget. Det valget har Rema tatt bort.

Slik fjernes steg for steg friheter vi tok for gitt.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av pekle »

SilverSmurfer skrev: 04 feb 2021, 10:45
Og etter det jeg har forstått er munnbind fantastisk effektive, dersom alle brukte munnbind hele tiden så hadde effektiviteten vert like høy som vi kan forvente fra vaksiner.
Nei, munnbind har lite til middels effekt: https://www.nrk.no/norge/ny-fhi-rapport ... 1.15356400

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37950
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 04 feb 2021, 07:16 Jeg bruker munnbind hver gang jeg skal inn i en butikk. jeg ser ikke problemet. Er enkelte av oss så forfengelige at man ikke tør ta det på? Har men ikke råd til munnbind? Er man redd for å bli tatt som en raner med munnbind?

Munnbind vil uansett ikke redde verden mot dette viruset, men det vil definitvit være med på og hindre smittefaren. Jeg mener det er uansvarlig og kutte ut munnbindet i disse tider. Så få andre gjøre som dem vil. Jeg vil vertfall ikke være den som er med på og spre smitte.
Her bommet du totalt i forhold til det jeg skrev, Bjerknez.
Jeg tar ikke stilling til for eller i mot munnbind og forfengelighetsproblemer eller utgifter knyttet til munnbindbruk.
Du skriver "jeg ser ikke problemet" med bruk av munnbind. Hvor i innlegget mitt nevner jeg at munnbindbruk er et problem?
Det jeg beskriver er en god opplevelse av en normalsituasjon som de ansatte bidrar til, som jeg beskrev i det forrige innlegget, og som jeg tror vi alle ser veldig fram til.
Og slike opplevelser er i hvert fall for meg et gode i disse tider.

Også kan jeg legge til at jeg konsekvent følger de viktigste rådene som fortsatt gjelder, nemlig å holde god avstand, sprite hendene, også der slike spritposter ikke er satt ut. Har alltid med meg en liten håndspritflaske i bilen og i lomma. Det samme med munnbind, som selvfølgelig brukes der det ikke er mulig å holde god nok avstand.
Men dette har jeg ikke gjort ofte. Og hvorfor ikke? Jo, fordi jeg helt bevisst oppsøker butikker og andre offentlige steder på tidspunkter jeg vet det er få mennesker på disse stedene.
På den måten legger jeg selv til rette for å ha en så normal tilværelse som mulig, noe jeg trives best med i disse tider. Det skal jeg ikke legge skjul på.
Også får jeg mange gode smil, som altså ikke er skjult av munnbind. Ikke minst fra imøtekommende blide butikkansatte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 04 feb 2021, 11:11
Bjerknez skrev: 04 feb 2021, 07:16 Jeg bruker munnbind hver gang jeg skal inn i en butikk. jeg ser ikke problemet. Er enkelte av oss så forfengelige at man ikke tør ta det på? Har men ikke råd til munnbind? Er man redd for å bli tatt som en raner med munnbind?

Munnbind vil uansett ikke redde verden mot dette viruset, men det vil definitvit være med på og hindre smittefaren. Jeg mener det er uansvarlig og kutte ut munnbindet i disse tider. Så få andre gjøre som dem vil. Jeg vil vertfall ikke være den som er med på og spre smitte.
Her bommet du totalt i forhold til det jeg skrev, Bjerknez.
Jeg tar ikke stilling til for eller i mot munnbind og forfengelighetsproblemer eller utgifter knyttet til munnbindbruk.
Du skriver "jeg ser ikke problemet" med bruk av munnbind. Hvor i innlegget mitt nevner jeg at munnbindbruk er et problem?
Det jeg beskriver er en god opplevelse av en normalsituasjon som de ansatte bidrar til, som jeg beskrev i det forrige innlegget, og som jeg tror vi alle ser veldig fram til.
Og slike opplevelser er i hvert fall for meg et gode i disse tider.

Også kan jeg legge til at jeg konsekvent følger de viktigste rådene som fortsatt gjelder, nemlig å holde god avstand, sprite hendene, også der slike spritposter ikke er satt ut. Har alltid med meg en liten håndspritflaske i bilen og i lomma. Det samme med munnbind, som selvfølgelig brukes der det ikke er mulig å holde god nok avstand.
Men dette har jeg ikke gjort ofte. Og hvorfor ikke? Jo, fordi jeg helt bevisst oppsøker butikker og andre offentlige steder på tidspunkter jeg vet det er få mennesker på disse stedene.
På den måten legger jeg selv til rette for å ha en så normal tilværelse som mulig, noe jeg trives best med i disse tider. Det skal jeg ikke legge skjul på.
Også får jeg mange gode smil, som altså ikke er skjult av munnbind. Ikke minst fra imøtekommende blide butikkansatte.
Har jeg sitert deg?

Når det er sagt, så mener jeg at selv om myndighetene sier at vi ikke MÅ bruke munnbind, så kan det jo allikevel være en positiv greie å ha det på seg.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37950
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 04 feb 2021, 11:28 Har jeg sitert deg?

Når det er sagt, så mener jeg at selv om myndighetene sier at vi ikke MÅ bruke munnbind, så kan det jo allikevel være en positiv greie å ha det på seg.
;)
Nei, det har du ikke.
Men det er ganske åpenbart hvilket innlegg du hadde i tankene og tok utgangspunkt i da du skrev innlegget ditt.
:knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Det var et generelt innspill etter å ha lest alle trådene, samt ting jeg har lest i avisene. Det virker som om folk er mer redde for å se dumme ut enn å smitte andre.

Er vel ett fett hva myndighetene sier. Munnbind kan vel ikke akkurat gjøre ting værre?

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av pekle »

Neida, ikke engangshansker, visir eller portforbud heller. Hvorfor er grensa på akkurat munnbind? Virker noe arbitrært.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

pekle skrev: 04 feb 2021, 12:34 Neida, ikke engangshansker, visir eller portforbud heller. Hvorfor er grensa på akkurat munnbind? Virker noe arbitrært.
Ingen som nekter deg å gå med Visir og engangshansker hvis du føler for det.

Jo mer du beskytter deg jo bedre er det. Grensen går jo generelt ved bruk av munnbind. Om du har stått og telt mennesker på utsiden av butikken for så og smette inn når du tror det er tomt for å slippe munnbind, så er det jo litt rart synes jeg. Kan man ikke bare ta det på og gå inn?

MÅ man ha et påbud før man velger og bruke hodet?

Man kan jo gjerne diskutere hvor grensen skal gå, men la oss holde det enkelt. Ta på munnbind!

:)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 04 feb 2021, 13:35 MÅ man ha et påbud før man velger og bruke hodet?

Man kan jo gjerne diskutere hvor grensen skal gå, men la oss holde det enkelt. Ta på munnbind!
Her jeg bor er anbefalingen å bruke munnbind hvis du ikke klarer å holde 1-2 meter avstand til andre. Litt klønete anbefaling, men uansett antall meter, så betyr det at det er helt greit å gå på butikken uten munnbind hvis det ikke er andre der. Da ser jeg ikke hvorfor vi skal ta på munnbind uansett?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37950
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 04 feb 2021, 13:35
Man kan jo gjerne diskutere hvor grensen skal gå, men la oss holde det enkelt. Ta på munnbind!

:)
Eller like enkelt; hold avstand, som helsetoppene fortsatt fastholder som det viktigste tiltaket.
De har faktisk også anbefalt å legge om handlerutinene til tider i åpningstiden hvor det erfaringsmessig er færre folk.
Veldig behagelig å handle på tider hvor man så og si har butikken for seg selv :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Gjør som dere vil :thumleft

Svar