Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Domino »

Ja, den fremste læresetningen er nok "mine meninger slår dine fakta!".

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av MGR1 »

Bjerknez skrev: 28 mar 2021, 18:54
Nomade skrev: 28 mar 2021, 13:17 Du har holdt god avstand til fruen da ;)

https://www.vg.no/spesial/2021/smitterisiko/

.......

Det er nesten utrolig hvis jeg skulle teste negativt for tredje gang.... skal teste meg i morgen og får svar mandag eller tirsdag. Tester jeg negativt og madammen det samme, er vi ute av karantene begge to. :thumleft
Det kan ikke være at du har hatt Covid19 tidligere, uten å ha merket det? For de måler vel ikke om det er antistoffer i prøven, bare aktivt virus?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

MGR1 skrev: 30 mar 2021, 18:02
Bjerknez skrev: 28 mar 2021, 18:54
Nomade skrev: 28 mar 2021, 13:17 Du har holdt god avstand til fruen da ;)

https://www.vg.no/spesial/2021/smitterisiko/

.......

Det er nesten utrolig hvis jeg skulle teste negativt for tredje gang.... skal teste meg i morgen og får svar mandag eller tirsdag. Tester jeg negativt og madammen det samme, er vi ute av karantene begge to. :thumleft
Det kan ikke være at du har hatt Covid19 tidligere, uten å ha merket det? For de måler vel ikke om det er antistoffer i prøven, bare aktivt virus?
Det vet jeg ikke... Har vertfall ikke hatt noen symptomer. Men helt umulig kan det jo ikke være, men ingen rundt meg har blitt syke eller fått viruset heller. Vertfall ikke som jeg vet om.

Madammen fikk jo viruset, men det vet vi smitteveien da hun var sammens med noen som ble testet samme dag positivt. Hun oppholdt seg sammen med denne personen i samme rom i nesten 1.5 time. Men JEG har så langt ikke blitt smittet. Skal ta en test til i morgen og blir denne negativ, så er jeg ute av karantene :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Da testet jeg negativt for tredje gange og både jeg og madammen er ute av karantene :)

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av 127Tom »

Les statistikk, ikke journalistikk.
600 døde i løpet av 14 måneder.
I 2017 døde 1400 av influensa her til lands.
Hvor mange har hittil dødd av influensa i løpet av 14 måneder mon tro? Har ikke giddet å sjekket.
Å kjøre MC er statistiskt det mest farlige du kan gjøre på denne planeten.
Tar det knusende med ro.

Brukeravatar
Tiger
Innlegg: 55
Registrert: 12 jul 2015, 15:21
Motorsykkelen din: BMW 1200 GSA, Honda Dominator

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Tiger »

Bjerknez skrev: 28 mar 2021, 18:54
Nomade skrev: 28 mar 2021, 13:17 Du har holdt god avstand til fruen da ;)

https://www.vg.no/spesial/2021/smitterisiko/
Vi har faktisk sittet i samme sofa mange timer om dagen. Men det er omtrent en meter mellom oss. Jeg sover på stuen, mens ho sover i senga om natten. Ellers så går alt som vanlig her. Litt oftere håndvask etc, men ikke noe kos og klem da ;)

Det er nesten utrolig hvis jeg skulle teste negativt for tredje gang.... skal teste meg i morgen og får svar mandag eller tirsdag. Tester jeg negativt og madammen det samme, er vi ute av karantene begge to. :thumleft
En kollega av meg ble smittet. Han bor i en tre roms med kone og to små barn, som alle da sef ble satt i karantene. Det førte da til at alle i familien ble sittende i samme leilighet over lang tid (10 dg +). Ble de andre smittet av min kollega? Nope! Det er ingen logikk i dette covid-19 viruset!!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Tiger skrev: 01 apr 2021, 18:01
Bjerknez skrev: 28 mar 2021, 18:54
Nomade skrev: 28 mar 2021, 13:17 Du har holdt god avstand til fruen da ;)

https://www.vg.no/spesial/2021/smitterisiko/
Vi har faktisk sittet i samme sofa mange timer om dagen. Men det er omtrent en meter mellom oss. Jeg sover på stuen, mens ho sover i senga om natten. Ellers så går alt som vanlig her. Litt oftere håndvask etc, men ikke noe kos og klem da ;)

Det er nesten utrolig hvis jeg skulle teste negativt for tredje gang.... skal teste meg i morgen og får svar mandag eller tirsdag. Tester jeg negativt og madammen det samme, er vi ute av karantene begge to. :thumleft
En kollega av meg ble smittet. Han bor i en tre roms med kone og to små barn, som alle da sef ble satt i karantene. Det førte da til at alle i familien ble sittende i samme leilighet over lang tid (10 dg +). Ble de andre smittet av min kollega? Nope! Det er ingen logikk i dette covid-19 viruset!!
Ja, det er merkelig det der. Men husk at enkelte faktisk kan være imune. Det ver dette dem sa til meg vertfall. Det betyr selvfølgelig ikke at viruset ike er smittsomt. Jeg begynner faktisk å lure litt selv hvor farlig dette EGENTLIG er. Spesielt for oss friske uten underliggende sykdommer.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av 127Tom »

Bjerknez skrev: 01 apr 2021, 18:11
Tiger skrev: 01 apr 2021, 18:01
Bjerknez skrev: 28 mar 2021, 18:54
Nomade skrev: 28 mar 2021, 13:17 Du har holdt god avstand til fruen da ;)

https://www.vg.no/spesial/2021/smitterisiko/
Vi har faktisk sittet i samme sofa mange timer om dagen. Men det er omtrent en meter mellom oss. Jeg sover på stuen, mens ho sover i senga om natten. Ellers så går alt som vanlig her. Litt oftere håndvask etc, men ikke noe kos og klem da ;)

Det er nesten utrolig hvis jeg skulle teste negativt for tredje gang.... skal teste meg i morgen og får svar mandag eller tirsdag. Tester jeg negativt og madammen det samme, er vi ute av karantene begge to. :thumleft
En kollega av meg ble smittet. Han bor i en tre roms med kone og to små barn, som alle da sef ble satt i karantene. Det førte da til at alle i familien ble sittende i samme leilighet over lang tid (10 dg +). Ble de andre smittet av min kollega? Nope! Det er ingen logikk i dette covid-19 viruset!!
Ja, det er merkelig det der. Men husk at enkelte faktisk kan være imune. Det ver dette dem sa til meg vertfall. Det betyr selvfølgelig ikke at viruset ike er smittsomt. Jeg begynner faktisk å lure litt selv hvor farlig dette EGENTLIG er. Spesielt for oss friske uten underliggende sykdommer.
Du har en 98,9 % sjanse å overleve viruset om du er normalt frisk.
Det rammer mest veldig gamle eller folk med lungesykdom / pustevansker.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

127Tom skrev: 01 apr 2021, 19:01
Du har en 98,9 % sjanse å overleve viruset om du er normalt frisk.
Men dette hører vi ingenting om i norske medier...

For noen dager siden ble det laget en sak på TV2 Nyhetskanalen om at nyhetsoppleser Rune Kjos bosatt i Drammen, var i karantene pga. av at hans kone (evt. samboer...) var koronasmittet og var blitt det etter vaksinering.

Nå er Rune Kjos på jobb igjen...
Men ingen oppfølgingssak om dette :scratch . Burde vi ikke fått det? Eller er gode koronanyheter som dette ikke interessante å formidle, men kun verstefallshistoriene?
Regner med at kona også er blitt frisk og at Rune Kjos ikke ble smittet siden han nå ikke lenger er i karantene og virker frisk og rask på TVskjermen.

Prøvde for øvrig å finne nyhetsinnslaget på TV Nyhetskanalen hvor Kjos ble intervjuet på linje, som de sier, men fant ingenting.
Ikke lagt ut eller fjernet... :dontknow ?

Og før jeg glemmer det, velkommen til oss her på MCsiden.no, 127Tom :vs !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av xavi0n »

Fordi død og fordervelse selger,derfor hører man bare en side av denne saken, og alle som prøver å se kritisk på det blir kjapt skutt ned med argumenter som ikke har rot i virkelighet
If you gonna be dumb you gotta be tough

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av mekkern »

Slik jeg ser det er det ikke intressant hvor mange som smittes men hvor mange som blir alvorlig syke/ dør for det er disse som belaster sykehus.

Kikket forresten på totalt dødsfall pr år i Sverige som nå går for å være så ille- i 2003 med en mindre befolkning døde det flere enn i 2020.

https://www.statistikdatabasen.scb.se/p ... ewLayout1/
7DE677D3-3EDD-4499-A205-11C3914079D7.png
Såååå... tjaaaaa.. :scratch
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av mekkern »

Svenskene strulat til det som de sier.. la inn tabell på nytt so screenshot
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av xavi0n »

Føler dette blir litt av det samme som debatten til tider har vært her.
Covid tar først å fremst livet at de som hadde hatt problemer med å overleve hvilken som helst annen alvorlig luftveissykdom (influensa, lungebetennelse osov) å det har jo aldri vært så få dødsfall av nettopp disse det siste året.
Med fare for å høres ut som en idiot, det er derfor jeg er skeptiske til akkurat disse strenge tiltakene. Har venner som har mistet hus å hjem fordi de har mistet jobben.>
Har er bestemor på 91år som enda drar på kafe å kjøpesenter ford "hun kan ikke sitte hjemme å vente på å dø" som hun sier selv. også virker det som 99% av de som blir smittet ikke får noe som helst alvorlig sykdom.

Var en i Vg heromdagen som mente korona var blitt en endemisk sykdom nå som man bare må lære seg å leve med på lik linje som feks influensa.
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av 127Tom »

AJ skrev: 01 apr 2021, 19:57
127Tom skrev: 01 apr 2021, 19:01
Du har en 98,9 % sjanse å overleve viruset om du er normalt frisk.
Men dette hører vi ingenting om i norske medier...

For noen dager siden ble det laget en sak på TV2 Nyhetskanalen om at nyhetsoppleser Rune Kjos bosatt i Drammen, var i karantene pga. av at hans kone (evt. samboer...) var koronasmittet og var blitt det etter vaksinering.

Nå er Rune Kjos på jobb igjen...
Men ingen oppfølgingssak om dette :scratch . Burde vi ikke fått det? Eller er gode koronanyheter som dette ikke interessante å formidle, men kun verstefallshistoriene?
Regner med at kona også er blitt frisk og at Rune Kjos ikke ble smittet siden han nå ikke lenger er i karantene og virker frisk og rask på TVskjermen.

Prøvde for øvrig å finne nyhetsinnslaget på TV Nyhetskanalen hvor Kjos ble intervjuet på linje, som de sier, men fant ingenting.
Ikke lagt ut eller fjernet... :dontknow ?

Og før jeg glemmer det, velkommen til oss her på MCsiden.no, 127Tom :vs !
Takk for velkomsten! Media skriver jo om det som selger. Negative nyheter er alltid mer spennende. Og de bruker enkelt-eksempler for å skremme. Derfor leser jeg omtrent aldri det som står i media. Journalister juger, vrir og vender på ting for å få ting til å høres mer dramatisk ut. Jeg er i en jobb hvor vi er daglig innom kunder. Siden Oktober har vi vært innom over 6000 kunder. Og vi er over 30 stk. i avdelingen. Ingen av oss har fått påvist corona og vi har testet og ca. 10 ganger hver siden Oktober. Noen ganger så føler jeg at denne pandemien bare er i mediene. Og 99% av alle kunder vi er inne hos er null bekymret covid-19 føles det som.
Hadde mediene snudd på hver stein om trafikkulykker og brukt det som overskrift hver dag, hadde vel ingen turt å kjøre bil eller gått over veien.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Jompa »

Jeg begynner etterhvert å bli ganske optimistisk.
Fhi har enda som målsetting å vaksinere alle over 18 innen midten av juli og de har begynt å antyde at coronaen kan være omtrent borte I september.
Så mc sesongen blir vel omtrent fri for restriksjoner?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar