Pickup med stort nok lasteplan til frakt av MC

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Pickup med stort nok lasteplan til frakt av MC

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 18 mar 2020, 07:40 I hvilken sammenheng vil en pickup være bedre egnet enn en tilsvarende varebil kjellv?

Kan du gi meg ett par eksempler?
Frakt av skittent gods. Planet kan spyles.
Gods som må lastes med truck eller kran.
Frakt av ved, jord, andre masser.....osv osv.
Høyt gods og gods som krever full ståhøyde ved lasting/lossing.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pickup med stort nok lasteplan til frakt av MC

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 18 mar 2020, 09:16
Bjerknez skrev: 18 mar 2020, 07:40 I hvilken sammenheng vil en pickup være bedre egnet enn en tilsvarende varebil kjellv?

Kan du gi meg ett par eksempler?
Frakt av skittent gods. Planet kan spyles.
Gods som må lastes med truck eller kran.
Frakt av ved, jord, andre masser.....osv osv.
Høyt gods og gods som krever full ståhøyde ved lasting/lossing.
Joda, jeg ser argumentene. Men til slikt synes jeg hengere fungerer bedre. Feks. en varebil med hengerfeste. Da har man både mulighet til å laste inne samt ta i mot med kran etc.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Pickup med stort nok lasteplan til frakt av MC

Legg inn av rolf-arne »

Har hatt en del varebiler - uttrulig anvendelig og ikke minst -GOD plass :thumleft og ja det er enkel lastsikring. Og lav lastehøyde -- og det va det jeg hadde tenkt på som reserve kjøretøy om det ble nødvendig - :scratch - og jaggu er det blitt nødvendig - har funnet ut at vinteren er lang uten bil - så måtte krype til korset... :lol

Så fant jo guttungen- snart 30 - ut at han skulle ha pickup -- og den har jo jeg fått kjøre de ukene han har vært på jobb (Hurtigruta) .

Ja så gikk det ikke bedre enn at jeg falt for den typen kjøretøy - og når jeg så denne ;
070_1494608929.jpg
ferdig rigga - så gikk det ei natt så var kjøpet gjort.

Har mye godt å si om kassebil og pick-up .. når pick-upen vinner så er det fordi den har ramme - og jeg er blitt egosentrisk , bilen er til meg og mine egne behov. Et av behovene så nå tar for mye krefter er fjerning av sneen - har hovedveien som nabo, og da er bil med skjær løsningen. Sykkel med på tur - ja der ser jeg ei utfordring -- , men en av mine andre sønner har en mye større pick-up (må ha C-lappen) og han har sånn der fancy lasteløsning - kjør på platten, som bygger 5-10 cm - surr fast og winch opp --- sånn må vel til -- eller ser jeg mye til å kunne bruke både henger og kasse til hjemtransport av ved.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Pickup med stort nok lasteplan til frakt av MC

Legg inn av FredrikE24 »

Har noen mil med både F250, Silverado, Navara, Ranger og Amarok.

Ganske forskjellige pickuper egentlig. Men vinterstid så er det likt for alle at det blir mye snømåking av planet og dritt. På høsten samler det seg løv, og når det regner blir det ansamling av vann.
Har man plantrekk, så er det av og på med dette. Har man kapell, ja da har man god plass, men i praksis en kassebil?

Skal sies at en F250 med 7.3 Powerstroke Turbodiesel med litt enkel tjafs utført på motorstyringen er ganske så artig. Det blir fort mye power.
Ulempen er lett lastebil-registreringen. Kvaliteten er heller ikke på topp.
Silverado synes jeg nok er mest fornuftig av de amerikanske. Med Duramax.

Brukeravatar
Jona88
Innlegg: 256
Registrert: 25 jan 2015, 16:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT07
Sted: Horten

Re: Pickup med stort nok lasteplan til frakt av MC

Legg inn av Jona88 »

Ser fordelen med kassebil, men orker ikke all skranglingen

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Pickup med stort nok lasteplan til frakt av MC

Legg inn av FredrikE24 »

Skrangling? Å kjøre pickup ulastet, det er skranglete.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Pickup med stort nok lasteplan til frakt av MC

Legg inn av cannon »

Joda, men gebisset skrangler jo uansett....

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Pickup med stort nok lasteplan til frakt av MC

Legg inn av kjellv »

cannon skrev: 18 mar 2020, 09:16
Bjerknez skrev: 18 mar 2020, 07:40 I hvilken sammenheng vil en pickup være bedre egnet enn en tilsvarende varebil kjellv?

Kan du gi meg ett par eksempler?
Frakt av skittent gods. Planet kan spyles.
Gods som må lastes med truck eller kran.
Frakt av ved, jord, andre masser.....osv osv.
Høyt gods og gods som krever full ståhøyde ved lasting/lossing.
cannon har i stor grad svart, men jeg kan jo supplere. Selv har jeg hatt flere pickuper tidligere, ikke som privatbil men i yrkessammenheng.
Maskinentreprenører har ofte et veldig bredt transportbehov, ting som er tunge og store, skitne, lange (stikker utenfor bilen) og lastes på bilen med truck eller med stropp og gravemaskin. Ja det kan ofte kan løses med tilhenger. Men tilhengeren skaper gjerne nye problemer når det skal kjøres på anleggsvei, inn på trange byggeplasser, vinterkjøring på dårlig brøyta veier. Disse folka har behov for å kjøre på veier og steder som ikke er åpna for vanlig trafikk. Det er faktisk veldig mange her i landet som jobber slik. Svært ofte har de også dyre, store og tunge ting som har høy risiko for å bli stjålet som derfor må bli med hjem hver kveld.
Samme med skogsarbeidere og skogentreprenører. Mange av disse jobber helt alene, og har behov for å komme seg fram til arbeidsplassen som gjerne er mange kilometer fra offentlig vei langs skogsveier av dårlig kvalitet, dårlig brøyta, dype hjulspor. De har ofte med seg verktøy, oljefat, dieseltank på flere hundre liter, kjettinger eller belter til maskinene. Kanskje må de ha med deler fra maskinen til verksted for rep. en dag, et hjul veier for eksempel mange hundre kilo og er umulig for en mann alene å få inn i en varebil.
Bønder har også samme behov for bil med stor fleksibilitet som har høy bakkeklaring, store hjul, 4wd og enkelt kan bringe store, tunge ting som er vanskelig å laste/losse.
Dette er noen eksempel på yrkesgrupper som helt klart finner en pickup langt mer egnet enn en lukket varebil i sitt daglige arbeid. Men det er også mange som velger pickup til privat bruk. Dette er gjerne folk som har hobbyer som krever litt ekstra, og har behov for en bil med stor lasteevne, god framkommelighet og er svært fleksible. Det er mange som driver med f.eks hundekjøring eller jakt, og bygger hundebur til hundene sine, sleder stroppes på toppen og det er god plass til annet utstyr under hundeburene. De kan ha behov for å ha med seg en ATV på lasteplanet innimellom, eller en nyskutt elg som blodet fortsatt renner av. Det er ca 90 000 storviltjegere i Norge om du lurte på det) Det er folk som har hytter med dårlig vei fram til hyttene sine. Disse trenger også ofte en pickup når de skal frakte inn materialer til utbedringer, vedlikehold og prosjekter på hytta si.

Dette var noen eksempler, det finnes en rekke andre også. Men jeg gidder ikke trekke fram flere.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Pickup med stort nok lasteplan til frakt av MC

Legg inn av overlay »

Jona88 skrev: 18 mar 2020, 17:18 Ser fordelen med kassebil, men orker ikke all skranglingen
Det spørs vell kun på årgang? Intrykket mitt er at de nye varebilene begynner å komme ganske nærme personbiler i comfort

Brukeravatar
Jona88
Innlegg: 256
Registrert: 25 jan 2015, 16:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT07
Sted: Horten

Re: Pickup med stort nok lasteplan til frakt av MC

Legg inn av Jona88 »

overlay skrev: 18 mar 2020, 22:38
Jona88 skrev: 18 mar 2020, 17:18 Ser fordelen med kassebil, men orker ikke all skranglingen
Det spørs vell kun på årgang? Intrykket mitt er at de nye varebilene begynner å komme ganske nærme personbiler i comfort
Toyota er helt forferdelig å kjøre, VW Transporter går greit

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Pickup med stort nok lasteplan til frakt av MC

Legg inn av mekkern »

Vito som vi bruker i jobb er helt ok :thumleft
Vi måtte låne en helt ny Izusu dobbeltcab pickup her om dagen-følte den var 20 år tilbake i tid, for en traktor.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar