2020 - "året det var så bratt"...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av AJ »

Det er noen år siden ordkunstneren Øystein Sunde skrev låta "Det året det var så bratt" med langt færre problemer enn det vi nå står ovenfor...:
https://www.letssingit.com/%C3%B8ystein ... tt-vd4v2s1

2020 kan vise seg å bli det "bratteste" de aller fleste av oss har opplevd.
Koronapandemien har allerede satt sitt alvorlige preg på tilværelsen vår.
Hverdagen vår er på kort tid blitt veldig forandret og vil antakelig være det en god stund framover.

Hvordan blir hverdagen i tiden som kommer?
Arbeidsledigheten øker, kronekursen er i fritt fall, aktiviteten og produksjonen i samfunnet stopper opp, arbeidsledigheten og prisene øker...
Vi er alle "isolert" og våre vante og kanskje for bortskjemte frihet innskrenkes og vårt sosiale liv, også som motorsyklister, innskrenkes mer enn vi liker...

Mye er antakelig i ferd med å endres for lang tid framover. Normaliteten slik vi har kjent den, er kanskje i ferd med å bli noe vi må innse at vi står i fare for å miste?

Hva tenker folket her inne på MCsiden om situasjonen vi står oppe i?
Vil koronakrisen være et paradigme- og taktskifte i tiden som kommer til å påvirke friheten vår og måten vi må leve våre liv i lang, lang tid framover?

I tillegg til koronapandemien står vi foran en vårløsning og snøsmelting med mer snø i fjellet enn på mange år. Dette i kombinasjon med høy temperatur, som så langt har latt vente på seg, og store nedbørsmengder, som også har latt vente på seg, kan det det bli en svært utfordrende situasjonen her i landet i ukene som kommer...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av FredrikE24 »

Viktigste er å holde hjula i gang. Foreløpig er det lite på jobben som tilsier at jeg får lite å gjøre fremover.
Samme sier mine bekjente som er håndverkere, det er nok å gjøre. Utsiktene ser også gode ut. Det gjelder dessverre ikke alle yrkesgrupper.
Det første som ryker i situasjoner som disse er jobber som inngår i ting folk unner seg. Mote, personlige trenere, drosjesjåfører etc. Ting vi egentlig ikke trenger.

Dette er nok en vekker for generasjonen som jeg er en del av. Ting har kommet lett, økonomien har vært god, og ikke minst friheten man har hatt til å gjøre stort sett som man vil mtp. Karriere, opplevelser og hygge har vært tatt for gitt. Litt bortskjemte rett og slett.

Verdens økonomier, handel og marked er i en kjempesmell og kommer nok til å merkes i lang tid fremover.

Alt man kan gjøre er å stå i det og bite tenna sammen. At MC-sesongen ryker er for meg helt akseptabelt, det finnes mye verre ting.
I mellomtiden får vi være oppfinnsomme i måten vi sosialiseres og omgås på.

Jeg er vel straks på fjerde uka. Jeg har testa meg igjen, og den kom ut som negativt nå, og trenger mao. ikke være isolert, men føler meg fortsatt helt forferdelig i kroppen. Hold dere unna styggedommen!

Det er ikke annet å gjøre enn å overholde anbefalinger og krav fra FHI inntil en vaksine eller annet gjennombrudd som kan begrense eller få bukt på dette er funnet.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av niko »

Ifølge historien har vi tre paradigmeskifter.
Det første var da vi skjønte at jorda ikke var flat.
Det andre var da vi skjønte at vi ikke var annet enn litt smarte pattedyr.
Det tredje er da vi skjønte at jorda er ganske lita og veldig sårbar.
Eller burde skjønt. Jeg har i disse dager tenkt litt på oljekrisa og Tsjernobyl. To av mange alvorlige hendelser som mange mente ville skape varig endring. Nei.
Og nå korona.
Mitt tips er at seks måneder etter at vi er kvitt svineriet så durer vi i vei på samme gamle måten. Mulig vi har litt bedre beredskapslagre og færre asylsøkere. Vi har avslørt en del totalt inkompetente statsledere. Og så håper jeg vi har lært å sette pris på alle livsnødvendige lavtlønnsyrker.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av JK95 »

Jeg håper du har rett i det siste der, niko.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av pekle »

Framtiden er noe av det vanskeligste å spå om. Men enig med niko at på lang sikt vil det ikke være store forandringer. På mellomlang sikt (et par år) kommer det til å være mindre turistlangdistansereising, og næringslivet vil i noen grad fortsette å bruke video - fordi man nå har fått bevis på at det virker ganske bra - men mest pga. kostnader.

Så blir det interessant å se - vil de lave oljeprisene ta knekken på mange nok oljeprodusenter til at prisen om et par år går til himmels? Den prisen vil i stor grad bestemme om den fossilbaserte flytrafikken kommer seg på vingene igjen.

Videre kommer det til å bli en del diskusjon om beredskapslagre osv. De kommer til å bli bygd noe opp. Så blir det diskusjon om helsevesenet ikke burde ha kapasitet til å håndtere enhver situasjon. Men den ebber ut når folk blir presentert regningen for å ha et pandemiklart helsevesen. Det ville bety en signifikant økning i skattenivået.

Noe jeg finner fascinerende er hvor lette folk er å lede. Alle (nuvel, jeg kjenner åpenbart ikke til alle land) lands befolkninger ser ut til (i grove trekk) å være enige om at eget lands måte å håndtere situasjonen på er den beste. Alle diktatorspirer gleder seg. En ekstern fiende, dugnadsretorikk og frykt for uthenging på Facebook er uhyre effektivt for å få folk dit man vil - eller vedta unntakslover.

Med tanke på mulig storflom til våren så har vi vel flere ledige hender enn noensinne til å flytte på ting og bygge voller. Just organize it.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 05 apr 2020, 10:08 Med tanke på mulig storflom til våren så har vi vel flere ledige hender enn noensinne til å flytte på ting og bygge voller. Just organize it.
Vi får nå inderlig håpe det ikke blir noen storflom, men jeg må si jeg frykter det verste med de snømengdene vi har i fjellet nå.
Nok ledige hender, javisst.
Men om det blir en storflom og sannsynlig evakuering av mange mennesker som oppfordres til å holde seg hjemme, oversvømte elver som finner nye løp, rasfare... så vil det likevel bli svært utfordrende.
Spesielt dette med å holde avstand...

Så... nei, la oss inderlig håpe på en normal vår uten mye nedbør og høy temperatur, som setter fart på snøsmeltinga...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av kjellv »

Jeg tror nok verden vil bli litt annerledes etter at denne Pandemien er over. Jeg tror den har potensiale for å gjøre verden veldig annerledes også.
Hvor langvarig dette blir er ikke godt å si. Hvert land kjemper sin egen kamp mot smittespredning. Noen mer vellykket enn andre. Men det holder ikke at vi vinner kampen nasjonalt, så lenge smitten er aktiv i andre land. Da kommer en ny smittebølge, og så er vi tilbake ved start.
Jeg så Carl Bildt hos Skavland i går kveld. Han var bekymret for pandemien i et globalt perspektiv. Han trakk fram et eksempel fra Ebolautbruddet i 2015, der USA var tidlig ute og i front for å bekjempe dette i Afrika. Tiltakene som ble satt i verk der, hindret en global spredning. Nå har vi en helt annen situasjon. USA har ikke aktivt deltatt i det globale smittevernet, knapt nok sitt eget før det var for seint. India har 1,5 milliarder innbyggere, ingen smitteverntiltak. Det er knapt noen rapporter om hvordan smitten sprer seg i den tredje verden, fordi det foreligger ikke tallmateriale, bare antakelser.

Men hvordan vil verden se ut når dette er over? Investor Christian Ringnes var ikke bekymret for viruset i seg selv, men veldig bekymret for kuren. Dette koster enormt mye. Dette har potensiale for å skape en konkursbølge som velter hele samfunnet slik vi kjenner det. Alt kollapser. Bankene velter. Boligprisene faller som en stein fordi mange har mistet sin jobb og stabile høye inntekt, de klarer ikke lenger betjene sine lån. Det blir mange som vil selge, men få som vil/kan kjøpe. Flyforbindelse med hele verden som vi er blitt vant til vil bli svært begrenset i mange år. Så lenge Coronasmitte finnes aktiv i deler av verden vil det alltid være fare for nye bølger i områder der smittebegrensningen har vært vellykket og kontrollen gjenvunnet.

EU systemet sliter. Hvert land kjemper sin egen kamp innenfor sine egne grenser. Italia har fått svært begrenset hjelp fra EU systemet, og må klare seg selv. Det må også Hellas. Før epidemien pandemien overtok hele nyhetsbildet hørte vi om en ny bølge flyktninger på vei mot Europa. Hvordan går det med dem opp i alt dette? Noen som vet?
Hele verden har gjort seg avhengige av billige varer fra Kina. Hele verden skriker etter påfyll av smittevernutstyr, svært mye av dette produseres i Kina. Emmanuel Macron tar nå til orde for at Frankrike må igjen produsere sitt eget, i Frankrike. En sending som var bestilt til Frankrike ble overbydd av USA, og havnet der i stedet. En sending antibac som skulle til Norge havnet i Polen. Nord Korea tester raketter, og Kim hevder det lille landet hans ennå ikke har noen smittetilfeller...

Dette har absolutt potensiale til å forandre verden ja!

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av erik m »

Er redd det ikke blir så enorme forandringer. E eksempel er finanskrisa 07 - 08. Verdens ledende finansinstitusjon, Lehman Bros gikk konkurs etter å ha tapt 22 milliarder Nkr, og en mengde andre banker fulgte med med store konsekvenser ikek minst for industrien i USA. Oljefondet vårt tapte en halv milliard i det sluket. Lehman sikra i full fart at alle toppledere da de skjønte hvor det gikk fikk utbetalt sin lønn og bonus, over en milliard Nkr; toppsjefen aleine rakk å raske til seg 126 millioner. Min spådom er at norske finansakrobater vil greie noe tilsvarende fra statens redningspakker nå.
Men årsaken til konkursen var et fullstendig frislepp av lånemarkedet, et frislepp som hadde aksellerert helt fra Reagans tid rundt 1980 og bare blitt værre og værre siden.
Så skulle vi tro at verden hadde lært, men bare ett par år etter opplever vi den samme situasjonen; råtne lån, hedgefonds og omsetning av verdipapirer uten realverdier aksellererer. Ikke fordi "vi" intet har lært, men fordi finansakrobatene har tatt kontroll med politikken.
Mine håp for tida etter denne er:
- at finansmarkedene blir strengt kontrollert, at staten tar over de bankene som ikke greier seg, og bedrifter som Norwegian, og ikke setter inn svake amatører i styrene, som da Røkke fikk svindla staten for milliarder i Akersaken. Men jeg er redd det er et fåfengt håp.
- men noe vi muligans KAN greie, er å få tilbake beredskapstanken, kornlagre og medisinlagre til neste epidemi. Og å få stansa den sinnssvake nedbygginga av lokalsjukehus! For oss i Oslo gjelder det planen om å rive Ullevål og bygge ut på Gaustad; som vil medføre en reduksjon av sengeplasser med over 20%, i en by som vokser og allerede, som vi ser, ikke har nok sengeplasser i dag til å takle en ekstremsituasjon.
Minner om at grunnen til at det ikke gikk verre enn det gjorde med skadde fra Utøya, var sjukehuskapasiteten i 2011. Alle pasienter som kunne overflyttes blei da overført til Aker sykehus for å gjøre Ullevål klar for ofrene. To år etter ble Aker sykehus nedlagt!
I det minste må redde dagens sykehuskapasitet i Norge, og planlegge for å bygge nye lokalsjukehus alle steder vi nå skjønner at det trengs!

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av pekle »

niko skrev: 05 apr 2020, 07:52
Vi har avslørt en del totalt inkompetente statsledere.
Mon det - "problemet" er at dette kommer til å gå noenlunde greit (i det store bildet) stort sett overalt. Da blir det en vanskelig øvelse å argumentere for at noe burde vært gjort anderledes.

Men at det kan bli politiske omveltninger på grunn av redusert økonomisk aktivitet/arbeidsløshet osv. det tror jeg nok.


Nå vet vi for lite om situasjonen i folkerike utviklingsland. Men f.eks har store deler av Afrika en ganske ung befolkning, som trolig blir mindre påvirket. Jokeren er kanskje veldig mange med HIV/AIDS i de sørlige delene.

USA har jo sin egen logikk med at presidenten blir mer populær jo mer han rabler på tv, så han blir gjenvalgt.

Svenskene vil fortsette å høre på embedsverket.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av kjellv »

Vi ser allerede nå hvor sårbare vi er i en alvorlig krisesituasjon, der vår selvforsyningsgrad er alt for lav. Vi er alt for avhengige av tilførsel av nødvendige basisvarer fra andre land og verdensdeler. Vareflyten for enkelte varer stopper helt opp, og vi har ikke alternativer tilgjengelig.
Norge har ikke opplevd større krise siden ande verdenskrig. Vi er ikke der ennå, men i en hypotetisk tankegang kan det bli slik.
Under anrde verdenskrig måtte Norge klare seg med det vi hadde og produserte selv. Barn og eldre fra større byer måtte flytte ut på landsbygdene til fjerne slektninger blant annet fordi mattilgangen i byene ikke var god nok. Den gang ble matvarer i langt større grad foredlet og omsatt lokalt. Det var meierier og slakterier i de fleste byer og tettsteder, og i tillegg ble mye mer slaktet og foredlet på gårdene. I dag er det igjen noen få store slakterier og meierier her i landet, kunnskapen i denne prosessen er i stor grad utdødd blant folk flest. De små lokale gårdene med tre-fire kuer, en liten flokk sauer, noen griser og høns er helt borte. Slike gårder var det veldig mange av og berget mange under andre verdenskrig. I dag har de fleste gårder f.eks 100 kuer i et avansert løsdriftfjøs med roboter som tar seg av både foring og melking. Andre store gårder driver bare med gris og korn, andre igjen bare med grønnsaker eller potet. Store, høymekaniserte fabrikker. De små eldre gårdene rundt om i bygdene er ikke lenger i drift. Noen av dem har noen sauer eller ridehester mest for hobbybruk, eller driver med litt kjøttproduksjon i tillegg til annet fast arbeid. Men svært mange av de små gårdene er borte for alltid, markene er igjengrodd av skog og låvene brukes til andre ting eller er revet/ikke lenger egnet til å settes i drift igjen.
Svært få er i dag i stand til å omgjøre ei levende høne (om de fikk tak i en) til et festmåltid, eller slakte en gris og ta vare på/nyttiggjøre seg nær sagt hele dyret til mat i lang tid. Dette er tapt kunnskap, mye av det finnes bare i gamle heimkunnskapsbøker fra forrige århundre. Likedan er kunnskapen om å tilberede et fullverdig basiskosthold blant folk flest nesten utdødd, dersom ferdigmattilbudet skulle forsvinne i butikkhyllene. Alt for mange klarer seg ikke uten Toro sine posepakker eller ferdigvarene i frysedisken og kjøledisken. Det virker som det er ille nok for mange at de ikke lenger finner brødskjæremaskinen i butikken, hva da om de må bake brødet selv også?
Jeg tror og håper at vi i etterkant av denne krisen igjen får et oppsving for selvforsyningsgraden. At det igjen kan bli mer attraktivt med småskalaproduksjon både av mat og av andre varer/småindustri. Jeg deler ikke Globalistenes våte drøm om at fri vareflyt og produksjon i store sentraliserte enheter er veien å gå. Det gjør oss veldig sårbare.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av AJ »

Enig i alt du skriver her, kjell.

Jeg vokste selv opp på en gård som du beskriver, sammen med fire yngre søsken med et aldersspenn på under 10 år.
På gården hadde vi seks melkekyr, griser og høner. Ja, til og med en arbeidshest som dro atskillige høyvognlast fra hesjene, som jeg og min 13 måneder yngre bror satte opp sammen med faren vår fra vi var ganske unge til langt opp i tenårene.
Hvert år var vi med i alle onnene, satte poteter, var med på potetopptakningen og fraktet potene hjem og innomhus gjennom egne potetluker i grunnmuren på huset.
Flere år hadde vi også kålrotåker hvor vi svingte sigden skikkelig når innhøstningen skjedde, uten noengang å kutte oss i hendene eller andre steder på kroppen. Kålroten ble hovedsaklig brukt som dyrefor. Samme med poteter, som det var mer enn nok av.

Slakting på gården var vi ofte med på, mest fra sidelinjen, men jeg husker godt spannene med griseblod som vi bar innomhus og som ble til blodklubb, som vi spiste mye av da vi vokste opp. Etter hvert ble det mindre gårdsslakting og slaktedyrene ble hentet og sendt til det lokale slakteriet.
Husker enda godt alle tantene og nabokjerringene som kom til gårds etter hjemmeslaktingen hvor hver enkelt hadde sine spesialoppgaver slik at omtrent alt på dyret ble tatt vare på og foredlet. Og i bryggerhuset i kjelleren under det store kjøkkenet med alle slaktedamene hang det griseskrotter på svære slaktekroker fra taket, vegg i vegg med potetkjelleren.
I stabburet hang det spekeskinker og spekepølser. Her var det også korn fra egne åkre, et eget kornkammer, som vi jevnlig fylte i sekker og fikk malt på den lokale mølla til dyrefor.

Vi var sjølforsynt så det holdt.
Men en inntekt, fem barn og en hjemmeværende mor uten annen inntekt enn fra eggsalget til hyttenaboer, var det ikke økonomisk handlingsrom for ekstravagante handlerturer.

Mye jobb og av og til ble vi lei, men du verden hvor fint vi hadde det likevel :) !
Selv om vi ikke hadde ferie i vanlig forstand. Kun noen få avlastningsferie (for våre foreldre) hos tanter og onkler. Men jeg husker vi hadde én tur til dyrehagen i Oslo. Vi var der en hel dag samme med foreldrene våre. En minnerik opplevelse.
Ellers ferierte vi i nærområdene med badeturer og ikke minst handelturene til "by'n", dvs. handlegata i tettstedet Gran i nabokommunen.
Da gikk mor og vi ungene til Gran på den gamle Bergenske hovedvei, som går forbi her vi bor og gården jeg kommer fra. Begynte å gå tidlig om morran, gjerne på en lørdag, med en matpause underveis på trappa til en nedlagt butikk, på den ca. 7 km. lange strekningen.
I Gran gikk vi på kafé etter handlingen og tok bussen hjem igjen, ca. 2 km. fra hjemmet.
Dette gjorde vi mange ganger opp gjennom årene og det var like stort hver gang.

Ok... da har jeg skrevet mer enn nok. Men gode minner fra en forlengst tilbakelagt tidsalder strømmet på da jeg leste innlegget til kjellv...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av erik m »

kjellv har så rett så rett. Dessverre. Kan jo føye til at de gårdene som har 100 kyr på båsen, eller 3.000 høner, har gjort seg fullstendig avhengig av kraftfor fra den andre sida av jordkloden. Vi må alle ta et krafttak for å få myndighetene til å forstå at vi i dette landet MÅ gjenoppbygge alle de små og allsidige bruka! Og da må landbrukspolitikken legge til rette for akkurat det. Videre må vi også sikre kystfiskeflåtens framtid, kvotene må tilbake og foredling tilbake til kysten. Men vi må bli mange, alle som har forstått dette, som må presse på for å komme dit.
Et tankekors for oss som bor i Oslo: I 1940 hadde vi en befolkning godt under 300.000. Det blir omtrentlig, for i 1948 ble Oslos areal 17 ganger større ved å ta over store deler av Aker. Da hadde vi et bredt belte av villahager rundt sentrum, der det i krigsåra ble drevet intensiv frukt- og grønnsakdyrking, og nesten hver villa hadde en gris eller kaniner og høns, noe som letta presset på en kritisk matsituasjon. I dag bor det rundt 1 million i det som heter "tettstedet Oslo", alle hager er bygd ned og i nabokommunene bor det så mange nå at ikke engang de kan brødfø egen befolkning.
Så bare internt i landet står vi overfor mye større utfordringer enn vi gjorde i 1940-45.
Ellers hadde jeg alle mine ferier i barndommen på Hadeland på 50 og 60 tallet, på en gård der jeg fikk bli med og hente den høna vi skulle ha til middag, hele veien fra øksa og hoggestabben og til den lå i gryta.
Men jeg gikk sjelden til Vassend' AJ, vi gikk til Kaasa på Lunner hver lørdag.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av pekle »

Bør nok få opp selvforsyningsgraden noe, men vi kan aldri bli selvforsynte uten en svært alvorlig pandemi først. I 1940 var det rett under 3 millioner mennesker her, nå er vi snart 5,4 millioner.

Den enkleste måten å øke graden på er ved å spise mye mer fisk, men da fortrinnsvis villfisk, da også oppdrettsnæringen er basert på soya fra Brasil.

Foreløpig er det relativt få bruk med 100 kyr i Norge, gjennmsnittsbesetningen er under 30, men det er helt riktig at det er igjen få kombinasjonsbruk med flere typer dyr. Spesielt fjørfe og svineproduksjon er svært spesialisert og konsentrert.

Fra årsskiftet blir det forøvrig ikke lenger lov å støtte eksport av Jarlsberg. Det fører til at ca 500 gårdsbruk (sannsynligvis av de mindre) må avvikle melkeproduksjonen sin. Om vi mener alvor med å redusere sårbarheten og velge norskprodusert har vi akkurat nå et vindu til å bevise det med valgene vi tar på to meters avstand i butikken.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av AJ »

erik m skrev: 05 apr 2020, 16:11 Ellers hadde jeg alle mine ferier i barndommen på Hadeland på 50 og 60 tallet, på en gård der jeg fikk bli med og hente den høna vi skulle ha til middag, hele veien fra øksa og hoggestabben og til den lå i gryta.
Men jeg gikk sjelden til Vassend' AJ, vi gikk til Kaasa på Lunner hver lørdag.
Har noen minner fra Kaasa butikken også, ja. Men de får jeg evt. trekke fram senere :crazy: .
Og når vi først snakker om nedlagte nærbutikker.
Oppe i Nordre Oppdalen der jeg kommer fra og fortsatt bor så hadde vi to nærbutikker da jeg vokste opp.
Ja, det var til og med en kafé oppe i bygda i mine yngste år.
Det er jo slik vi gjerne skulle hatt det fortsatt :twothumbs: . Og aller helst også en gårdsrestaurant eller to med alle rettigheter og lov til å produsere eget øl og sprit til å lage eget lokalt urtebrennevin av ;)

En annen ting som har endret seg fra vår barne- og ungdomstid er "nedleggingen" av alle tettstedene.
Vassend' var også da det store tettstedet på Hadeland, men også Roa og Lunner var levende steder med mye liv.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av simpson »

Ingen problem at Norge skal bli selvforsynt, men skal betale prisen?
Alle skjønner at det ikke er mulig å få til med det prisnivået vi har på mat i dette landet.
Vil vi øke matvareprisene med 50-100%? Eller kanskje enda mer?
Ikke jeg i hvert fall, og ikke majoriteten av befolkning heller.
Det å tro at vi i Norge kan klare oss uten import i fremtiden blir som å tro på julenissen.
Og sammenligne Norge i 1940 og i 2020 blir som å sammenligne Bangladesh og Norge i dag.

Svar