2020 - "året det var så bratt"...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av pekle »

Riktig det. Levestandarden vi har i dag er en direkte konsekvens av globaliseringens effektivitetsgevinster. Så spørsmålet er hvor mye vi er villig til å gi fra oss. 10%? 50?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av AJ »

Ja, lønns- og prisnivået her i landet har helt klart gjort det slik at vi nok aldri kommer tilbake til den høye sjølforsyninggraden vi hadde i "gamle dager".
Olja har vært bra for Norge, men er også den største "skurken" og elefanten i rommet når vi snakket om det norske kostnadsnivået og den stadige reduksjonen i selvforsyningen. Ikke bare når det gjelder mat, men også fastlandsproduksjon av helt vanlige forbruksting og ikke minst saker og ting man har behov for å ha i beredskap når kriser inntreffer.
Dette gjelder også arbeidskraft, noe matprodusentene våre antakelig vil kjenne kraftig på kroppen i år...

Det har vært mye snakk om frisører som er blitt pålagt å legge ned driften i disse koronatider. Ja, det er synd på frisører, et ærlig håndverk vi alle setter pris på.
Men det er nå engang slik at vi kan ikke leve av å klippe håret til hverandre!
Norge er vel strengt tatt blitt et land med altfor lite nyttig og nødvendig egenproduksjon av ting vi har behov for i det daglige - og i krisetider...
Men i en tett sammenvevd gjensidighetsavhengig verden er dette noe det antakelig er umulig å få gjort noen gode virkningsfulle endringer på.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av kjellv »

simpson skrev:Ingen problem at Norge skal bli selvforsynt, men skal betale prisen?
Alle skjønner at det ikke er mulig å få til med det prisnivået vi har på mat i dette landet.
Vil vi øke matvareprisene med 50-100%? Eller kanskje enda mer?
Ikke jeg i hvert fall, og ikke majoriteten av befolkning heller.
Det å tro at vi i Norge kan klare oss uten import i fremtiden blir som å tro på julenissen.
Og sammenligne Norge i 1940 og i 2020 blir som å sammenligne Bangladesh og Norge i dag.
Jeg er enig i dette. Småskalaproduksjon av mat er dyrt. Se bare på prisforskjellene på ost i ostedisken og osten i hyllene fra de små gårdsmeieriene. Det er ikke fordi gårdsmeieriene tar seg godt betalt, men fordi produksjonskostnadene er så mye høyere i småskalaproduksjon.
9 April 1940 kom brått og brutalt. Omstilling fra et fungerende selvforsynt samfunn til alt sto helt i stampe kom i løpet av få dager. Det var krig, og alt var endret. Alt innbyggerne trengte ble plutselig umulig å få tak i. Ingen kunne reise over avstander, veisperringer og kontroller var det over alt. Du kom ikke forbi uten passerseddel.
Noe bedre mattilgang var det utover bygdene, men også der var det ikke problemfritt. Tyske soldater var også sultne, og tok seg tilrette ved behov. Min bestefar fortalte om flere tilfeller der væpnede soldater stoppet på tunet og rekvirerte et dyr fra fjøsen for å mette soldatene. Da ble det gjerne slakting under væpnet overvåking.
Ja, å gjøre seg mindre avhengig av import koster mye, men vi ser at vi er sårbare i disse dager.
Om ikke det løser seg med sesongarbeidere til landbruket de nærmeste par ukene blir det dårlig med Norske grønnsaker og jordbær til høsten. Dette må løses nå, grønnsaksplantene er ganske snart klar for utplanting. De MÅ settes ut til riktig tid. Utenlandske sesongarbeidere kommer ikke i år, og Norske innbyggere vil ikke ha hverken jobbene eller den lave lønna.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av simpson »

Ja olja har brakt oss til toppen av levestandard, helsevesen og andre sosiale goder vi er alene om, verdensledende i teknologi på ufattelig mange produkter og bransjer som mange ikke engang har hørt om.
Om noen vil tilbake til de gode gamle dagene, må vi dessverre oppgi alt dette.
Grunnen til at mange var sjølforsøgende, var rett og slett fordi de var nødt for at i de i det hele tatt skulle overleve.
Men det finnes enda noen land som fortsatt har det sånn for de som ønsker det, gamle østblokken, diverse land i Afrika osv men jeg foretrekker dagens Norge.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av kjellv »

Jeg sier ikke at jeg ønsker oss tilbake til levekår fra min bestefars tid, slett ikke. Men det er mange som lever i en fantasiverden og tror at vi raskt kan omstille oss om det skulle bli nødvendig. Slik er det ikke, det vil ta lang tid, og det ville være dyrt. Antakelig er det for seint allerede.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av simpson »

Ja vi er dessverre sårbare når vi baserer det meste vi trenger av varer og i senere tid tjenester på import.
Men jeg tror ikke det går så langt denne gangen som under okkupasjonen når det gjelder mat og andre varer vi trenger, men at det kan bli mindre av ting, tror jeg nok blir tilfelle.
Men kanskje vi har litt godt av å ikke alltid kunne få alt det vi ønsker oss i nærmeste butikk?
Kanskje vi setter mer pris på hvor bra vi egentlig har det hvis vi får føle litt på varemangel?

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 2020 -

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev: 05 apr 2020, 17:44 Jeg sier ikke at jeg ønsker oss tilbake til levekår fra min bestefars tid, slett ikke. Men det er mange som lever i en fantasiverden og tror at vi raskt kan omstille oss om det skulle bli nødvendig. Slik er det ikke, det vil ta lang tid, og det ville være dyrt. Antakelig er det for seint allerede.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Nå var det vel ei fra MDG som mente at dette var flotte greier og kjøre alle på NAV og bruke hjemmekontor-og vi måtte passe på å kjøre industrien og olja ut døra nå for DETTE var en flott mulighet for "klima-onanien"...

JEG tror at når dette viruset endelig blir nedkjempet så stiller de fleste bransjer utenom helse med en brukket rygg eller i det minste med mye problemer.og de økonomiske konsekvensene også på litt sikt vil være utfordrerne for mange.

Jeg fant et blogginnlegg som jeg synes hadde mye sant i seg -selv om det er satt litt på spissen..
https://geriatriks.blogg.no/det-norge-t ... itikk.html
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av simpson »

Men det som er litt moro med MDG er jo nettopp at alle de millionene de svir av b.l.a i Oslo på miljøtiltak og annen galskap nettopp er penger som kommer av oljeinntekter og annen industri de vil til livs.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av erik m »

At småskalaproduksjon nødvendigvis vil gi så mye dyrere mat er ikke brått så sikkert. Reint bortsett fra at innsatsfaktorene for industrielt jordbruk har høye kostnader; alt fra maskiner til kraftfor, plantevernmidler og -næring, samt import av mye spennende som etterhvert også forsøkes patentert og monopolisert - såkorn f.eks! Og vi skal jo ikke leike Farmen heller, ikke gå tilbake men gå framover. Skal vi greie oss har vi neppe særlig valg på sikt.
At såkalt "økologiske" produkter ofte er dyrere enn de industrielle, er like mye et resultat av hva den delen av markedet er villig til å betale. Den delen med høy kjøpekraft. Småskalaproduksjon med kollektiv anskaffelse av maskiner og utstyr mener jeg kan bli billigere enn dagens industrilandbruk, som også piner ut jorda.
Og så må vi ikke glemme at det ikke er bønda som sitter igjen med hoveddelen av det vi betaler for maten; det er ikke de som i fjor kjøpte familiens tredje privatjet, har slott i Sverige eller 12-14 luksusbiler i garasjen!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av dypen »

Registrerer det samme som deg AJ og krakket i 1987-88 samt 2008-09 blir ingenting sammenlignet. Vi har aldri opplevd lignende og frykter det setter dypere spor og blir mer langvarig en noen av oss ønsker. Noen jeg har snakket med tror 12 - 18 måneder før vi kan være litt i normalt gjenge igjen, håper ikke det men. Foreløpig har ikke vi merket så veldig mye på jobben enda, ekstra tiltak med tanke på renhold, litt mer avstand til andre, noen med hjemmekontor og mindre møtevirksomhet. Biladministrasjon er avhengig av nye biler, mange bilfabrikker har allerede stoppet produksjonen og flere blir det så vi vil få det selv om jeg vet det jobbes med tiltak. På hjemmefronten er omgang med familie, venner og kjente helt fraværende så det føler jeg på faktisk :-k
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av pekle »

dypen skrev: 05 apr 2020, 19:09 Registrerer det samme som deg AJ og krakket i 1987-88 samt 2008-09 blir ingenting sammenlignet. Vi har aldri opplevd lignende og frykter det setter dypere spor og blir mer langvarig en noen av oss ønsker.
De krisene var konsekvenser av uregulerte finansmarkeder. Det som er spesielt nå er at konsekvensene blir gjort med overlegg.
Noen jeg har snakket med tror 12 - 18 måneder før vi kan være litt i normalt gjenge igjen, håper ikke det men.
At enkelte tiltak (stadige påminnelser om hygiene og distanse f.eks) kan vare så lenge, og at en del konsekvenser varer enda lenger enn det ja. Men nåværende situasjon i 1-1,5år? Nei, for tidlig å resignere foreløpig :)



Drister meg til en spådom for april: Anders Tegnell kommer til å måtte trekke seg og beklage strategien offentlig (uten å mene det), så vil historien på sikt gi ham rett :-k

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av dypen »

pekle skrev: 05 apr 2020, 19:32
De krisene var konsekvenser av uregulerte finansmarkeder. Det som er spesielt nå er at konsekvensene blir gjort med overlegg.
Men fortsatt menneskeskapt ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av pekle »

dypen skrev: 05 apr 2020, 19:48
pekle skrev: 05 apr 2020, 19:32
De krisene var konsekvenser av uregulerte finansmarkeder. Det som er spesielt nå er at konsekvensene blir gjort med overlegg.
Men fortsatt menneskeskapt ;)
Ja, vi er ikke så flinke til å gi oss mens leken er god :)

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av pekle »

AJ skrev: 05 apr 2020, 10:29
pekle skrev: 05 apr 2020, 10:08 Med tanke på mulig storflom til våren så har vi vel flere ledige hender enn noensinne til å flytte på ting og bygge voller. Just organize it.
Vi får nå inderlig håpe det ikke blir noen storflom, men jeg må si jeg frykter det verste med de snømengdene vi har i fjellet nå.
Nok ledige hender, javisst.
Men om det blir en storflom og sannsynlig evakuering av mange mennesker som oppfordres til å holde seg hjemme, oversvømte elver som finner nye løp, rasfare... så vil det likevel bli svært utfordrende.
Spesielt dette med å holde avstand...

Så... nei, la oss inderlig håpe på en normal vår uten mye nedbør og høy temperatur, som setter fart på snøsmeltinga...
Flere som tenker det samme. Og høyner med skogbrann: https://www.tu.no/artikler/korona-flom- ... jon/489120

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av kjellv »

pekle skrev: 05 apr 2020, 16:44 Foreløpig er det relativt få bruk med 100 kyr i Norge, gjennmsnittsbesetningen er under 30, men det er helt riktig at det er igjen få kombinasjonsbruk med flere typer dyr. Spesielt fjørfe og svineproduksjon er svært spesialisert og konsentrert.
Ja, dette er riktig. Men dette kommer til å endre seg ganske mye de nærmeste årene. Fra 2004 har det ikke vært tillatt å oppføre nye storfefjøs med båser, nå er det løsdrift som gjelder. Samtidig kom det et krav om at eksisterende båsfjøs måtte ombygges til løsdrift innen 2024. En stor del av disse har fått utsatt frist til 2034.
I praksis vil dette si at veldig mange av de mindre brukene blir nedlagt, melkekvote solgt og dermed ennå flere av de mindre brukene forsvinner. Ikke alle disse mindre brukene ligger slik til at dyrka mark kan egne seg for utleie eller salg til andre og større bruk. Det kan være pga. avstander, bratte små arealer, behov for større omgrøfting/drenering osv. Veldig mange av de mindre brukene drives av bønder som nærmer seg pensjonsalder, ingen av egne barn/slektninger har interesse av å drive gården videre, og ombygging til løsdrift blir alt for kostbart til at det er økonomisk forsvarlig. Derfor vil nok gjennomsnittsbesetningene bli større i tiden framover.
pekle skrev: 05 apr 2020, 16:44 Fra årsskiftet blir det forøvrig ikke lenger lov å støtte eksport av Jarlsberg. Det fører til at ca 500 gårdsbruk (sannsynligvis av de mindre) må avvikle melkeproduksjonen sin. Om vi mener alvor med å redusere sårbarheten og velge norskprodusert har vi akkurat nå et vindu til å bevise det med valgene vi tar på to meters avstand i butikken.
En liten utdyping: Jarlsbergosten produseres nå hos Tine Elnesvågen et par mil nord for Molde, i et mindre meieri i Irland og ett i USA. Produksjonen i Elnesvågen er nå i utfasing, og skal flyttes til et nytt Tine meieri i Irland. Produksjonsanlegget i Irland er ikke i rute og ennå ikke helt klart for oppstart. Tine har søkt staten om å få beholde eksportstøtten noe lengre enn som før bestemt 01.Juli 2020. Dette er foreløpig ikke avklart. Det som er klart er at Tines anlegg i Elnesvågen nå har startet produksjon av en ny Alpeost, som har fått svært gode tilbakemeldinger. Produksjonen vil bli i et volum en god del mindre enn Jarlsberg, men det er godt håp om at dette kan økes etter hvert når osten er lansert. Bemanningen i anlegget på Elnesvågen blir uansett redusert fra i sommer, likeså mengden melk det er behov for. Konsummelk fra dette distriktet kjøres nå til Tines meieri på Tunga i Trondheim.
https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyhete ... /avspiller

Svar