Smerter i knærne av mc-kjøring

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av BC45 »

cannon skrev: 13 mai 2020, 07:24
BC45 skrev: 13 mai 2020, 00:02
cannon skrev: 12 mai 2020, 23:40 Alltid tåballene på fothvilere, bevege ankelledd og bruke trykkteknikk i svinger. Dette skaper litt bevegelse også i kneledd.
Ved rolig kjøring hviler jeg midten av foten på fothvilerne for å redusere knevinkelen. Bruker kun tåballene ved mer aktiv kjøring.
Det kan være verdt et forsøk å kjøre litt med tynne elastiske "støttebandasjer", feks på det ene kneet. Gjerne slike som har åpent hull på baksiden, i knehasene. I tillegg har jeg som nevnt tro på bevegelse i leddet.
Kjenn også etter om du "spenner" deg på sykkelen. Avslappet kropp gir best sirkulasjon.
For et par år siden så kjørte jeg med sånne knebeskyttere som man bruker i idretten. Det hjalp litt, men var allikevel en del plaget. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke spenner meg mer enn nødvendig. Men noe må man jo bruke knærne ved litt aktiv kjøring. Nå har jeg bestilt time hos fysioterapeut for å få en skikkelig sjekk av knærne mine, så får vi se om det er meg det noe galt med :)

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av BC45 »

Har nettopp vært ute på en times tur hvor jeg prøvde ut en litt ny kjørestilling. Jeg har tidligere trodd at det avlaster knærne å ha fotpinnene midt under foten fordi dette reduserer knevinkelen. Etter tips i denne tråden, forsøkte jeg å sitte hele timen med tåballene på fotpinnene. Etter én times kjøring kjente jeg absolutt ingenting i venstre kne, mens høyre kne var ganske stivt og vondt. Det viser at bevegelsen giringen gir venstrebeinet er nok til å ikke stivne. Neste tur skal jeg forsøke å bruke bakbremsen mer enn jeg pleier og forhåpentligvis har dette samme gode effekt på høyrekneet :twothumbs:

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av TGR »

Jeg vet ikke hvor gammel du er BC45. Men selv har jeg bikket 68, og sliter litt med en prolaps som gir meg smerter i hoftene om jeg sitter feil. Feil betyr i denne sammenhengen for mye foroverlent, og med for skarp vinkel i knærne.

Det har kommet gradvis. Begynte med at jeg etter mange år med r-sykler fant meg bedre til rette på sportstourere, og deretter endte opp på adventure-sykler sent på nittitallet. Rett opp og ned funker fremdeles greit.

Men, og her kommer poenget...... Det som gir minst utfordringer for ledd, er å være så utstrekt og avslappet som mulig. På en cruiser med bena fremover, så får man ikke nødvendigvis den avslappende effekten fordi at man bruker mye muskulatur for å balansere, når beina peker fremover. Men et ryggstø korrigerer nettopp det. Man kommer ikke nærmere en "stressless" enn om man kjører en sykkel med fremflyttede fothvilere og et ryggstø. Og det gjelder enhver kropp, ung eller gammel.

Det syns jeg du burde sjekke ut :thumleft

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av BC45 »

TGR skrev: 14 mai 2020, 22:14 Jeg vet ikke hvor gammel du er BC45. Men selv har jeg bikket 68, og sliter litt med en prolaps som gir meg smerter i hoftene om jeg sitter feil. Feil betyr i denne sammenhengen for mye foroverlent, og med for skarp vinkel i knærne.

Det har kommet gradvis. Begynte med at jeg etter mange år med r-sykler fant meg bedre til rette på sportstourere, og deretter endte opp på adventure-sykler sent på nittitallet. Rett opp og ned funker fremdeles greit.

Men, og her kommer poenget...... Det som gir minst utfordringer for ledd, er å være så utstrekt og avslappet som mulig. På en cruiser med bena fremover, så får man ikke nødvendigvis den avslappende effekten fordi at man bruker mye muskulatur for å balansere, når beina peker fremover. Men et ryggstø korrigerer nettopp det. Man kommer ikke nærmere en "stressless" enn om man kjører en sykkel med fremflyttede fothvilere og et ryggstø. Og det gjelder enhver kropp, ung eller gammel.

Det syns jeg du burde sjekke ut :thumleft
Jeg er 50 og ikke helt ung lenger, men heller ikke særlig gammel. Jeg kjørte en del cruisere i mine yngre dager og husker jeg satt skikkelig godt på dem. Har faktisk vært inne på tanken på om en cruiser kunne være noe for meg med tanke på knærne. Jeg er ikke noe harley-type, men det finnes jo en del annet fint der ute. Jeg er også veldig opptatt av gode kjøreegenskaper fordi jeg elsker å dra på litt i svingene når trafikk- og føreforhold tillater det. Tar gjerne i mot tips til cruisere som har litt sportslige egenskaper :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 14 mai 2020, 22:37 Tar gjerne i mot tips til cruisere som har litt sportslige egenskaper :)
Sjekk muligheten for en testkjøring med Moto Guzzi 1400 Audace.
En helt fantastisk cruiser, som er utrolig god å kjøre og som det virker som det er uendelig med krefter i uavhengig av beskjedne oppgitte 96 HK.

Dette er antakelig den motorsykkelen som har overrasket meg aller mest av de jeg har prøvekjørt. En ganske utrolig motorsykkel med meget gode kjøreegenskaper!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av TGR »

BC45 skrev: 14 mai 2020, 22:37
TGR skrev: 14 mai 2020, 22:14 Jeg vet ikke hvor gammel du er BC45. Men selv har jeg bikket 68, og sliter litt med en prolaps som gir meg smerter i hoftene om jeg sitter feil. Feil betyr i denne sammenhengen for mye foroverlent, og med for skarp vinkel i knærne.

Det har kommet gradvis. Begynte med at jeg etter mange år med r-sykler fant meg bedre til rette på sportstourere, og deretter endte opp på adventure-sykler sent på nittitallet. Rett opp og ned funker fremdeles greit.

Men, og her kommer poenget...... Det som gir minst utfordringer for ledd, er å være så utstrekt og avslappet som mulig. På en cruiser med bena fremover, så får man ikke nødvendigvis den avslappende effekten fordi at man bruker mye muskulatur for å balansere, når beina peker fremover. Men et ryggstø korrigerer nettopp det. Man kommer ikke nærmere en "stressless" enn om man kjører en sykkel med fremflyttede fothvilere og et ryggstø. Og det gjelder enhver kropp, ung eller gammel.

Det syns jeg du burde sjekke ut :thumleft
Jeg er 50 og ikke helt ung lenger, men heller ikke særlig gammel. Jeg kjørte en del cruisere i mine yngre dager og husker jeg satt skikkelig godt på dem. Har faktisk vært inne på tanken på om en cruiser kunne være noe for meg med tanke på knærne. Jeg er ikke noe harley-type, men det finnes jo en del annet fint der ute. Jeg er også veldig opptatt av gode kjøreegenskaper fordi jeg elsker å dra på litt i svingene når trafikk- og føreforhold tillater det. Tar gjerne i mot tips til cruisere som har litt sportslige egenskaper :)
Skal du ha mye mc for penga, sitte godt, ha gode kjøreegenskaper, montere ryggstø og fremflyttede fothvilere, så kan jeg bare anbefale deg å se nærmere på BMW K1200LT. Må være en av verdens mest undervurderte motorsykler, men med en trofast liten tilhengerskare som ikke vil ha noe annet. Jeg for min del har alltid sett på den som en svulstig GoldWing-wannabe. Totalt feil, men det skjønte jeg ikke før jeg fikk prøvekjørt en.

Så det holder ikke å se på bilder, eller snakke med folk som ikke kjenner den. Den må prøves, helst på en tur som tar noen timer. Fantastisk motorsykkel :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av FredrikE24 »

En stor og tung motorsykkel, som har mye greier under skallet, men motor og drivverk består av det beste de har laget vil jeg faktisk påstå. Kvaliteten ellers er upåklagelig. Enkle å skru på sett bort ifra at det er mye tupperware som må vekk, men en vanesak.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av BC45 »

TGR skrev: 14 mai 2020, 22:55 Skal du ha mye mc for penga, sitte godt, ha gode kjøreegenskaper, montere ryggstø og fremflyttede fothvilere, så kan jeg bare anbefale deg å se nærmere på BMW K1200LT. Må være en av verdens mest undervurderte motorsykler, men med en trofast liten tilhengerskare som ikke vil ha noe annet. Jeg for min del har alltid sett på den som en svulstig GoldWing-wannabe. Totalt feil, men det skjønte jeg ikke før jeg fikk prøvekjørt en.
Så det holder ikke å se på bilder, eller snakke med folk som ikke kjenner den. Den må prøves, helst på en tur som tar noen timer. Fantastisk motorsykkel :twothumbs:
Ser ut som en fin sykkel, men den er nok altfor stor for lille meg. Jeg er bare 172 cm høy, og jeg blir antakelig helt borte i en K1200LT :D

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av TGR »

BC45 skrev: 15 mai 2020, 00:31
TGR skrev: 14 mai 2020, 22:55 Skal du ha mye mc for penga, sitte godt, ha gode kjøreegenskaper, montere ryggstø og fremflyttede fothvilere, så kan jeg bare anbefale deg å se nærmere på BMW K1200LT. Må være en av verdens mest undervurderte motorsykler, men med en trofast liten tilhengerskare som ikke vil ha noe annet. Jeg for min del har alltid sett på den som en svulstig GoldWing-wannabe. Totalt feil, men det skjønte jeg ikke før jeg fikk prøvekjørt en.
Så det holder ikke å se på bilder, eller snakke med folk som ikke kjenner den. Den må prøves, helst på en tur som tar noen timer. Fantastisk motorsykkel :twothumbs:
Ser ut som en fin sykkel, men den er nok altfor stor for lille meg. Jeg er bare 172 cm høy, og jeg blir antakelig helt borte i en K1200LT :D
Med 172 er du jo ikke SÅ veldig liten da. LTen har mye lavere setehøyde enn feks en GS, så det tror jeg ikke er et stort problem. Syns du skulle starte med å prøvesitte en. For 5-6 lapper får du ryggstø og fremflyttede fothvilere, J-pegs.

Men det finnes mange alternativer naturligvis. Poenget mitt var egentlig at du bør prøve en slik sittestilling. Bena fremover, oppreist sittestilling, bakovertrukket styre som ikke du må strekke deg etter, og et ryggstø. Grunnen til at jeg nevnte LT var at du skrev at du liker å svinge litt. Det kan du med en LT :twothumbs:

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 11 mai 2020, 13:51
Men hvis du ikke har kjørt mye sykkel før, så kan det rett og slett være så enkelt som at kroppen må venne seg til uvant stilling over tid?

Når det er sagt, så er jeg selv greit fornøyd etter en time i salen uansett. Ca. 10 mil er noe jeg annser som en ganske normal kjørelengde mellom hvert stopp. Da merker jeg at jeg har tresmak for å si det sånn.
Jepp, har samme greia hvert år. Øm i ræva, nederst i korsryggen og i håndledd.
Men det går seg til etterhvert.

Trikset er å som Bjerknez er innom, kortere etapper i begynnelsen. Kjører du deg først skikkelig støl, så er løpet kjørt for den dagen, så stopp og ta deg en liten pause og rist litt løs!

Så er det bare å øke på etterhvert!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av BC45 »

I dag har jeg fått fasiten hos fysioterapeuten og jeg gjengir årsaken til mine vonde knær her tilfelle noen andre skulle slite med samme problemet. Forklaringen jeg fikk var at dersom kneleddet holdes helt i ro over tid, så forsvinner smøringen (leddvæsken) som skal smøre inni leddet. Denne smøringen frigjøres i leddet ved bevegelse. Det har med andre ord vært kjørestillingen min som har vært for statisk og som har ført til at smøringen har tørket ut i kneleddet. Når jeg da har begynt å bevege på kneet etter at jeg har kjørt en stund, så har kneet blitt stivt og vondt. Ikke verste feilen å rette opp høres det ut til, må rett og slett bevege mer på knærne under kjøring :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 15 mai 2020, 20:05 Ikke verste feilen å rette opp høres det ut til, må rett og slett bevege mer på knærne under kjøring :thumleft
Å strekke ut beina mens man kjører er det mange som gjør. Jeg også gjør dette av og til. Kjennes ofte godt, etter å ha kjørt ganske lenge, å bare la fotsålene (nesten) skrubbe asfalten mens man rister litt løs.
Det er jo ikke til å komme fra at man sitter rimelig statisk på en MC, i hvert fall på lange rettstrekninger.
Og mer dynamikk og bevegelighet ved kjøring på svingete vei.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 15 mai 2020, 20:11
BC45 skrev: 15 mai 2020, 20:05 Ikke verste feilen å rette opp høres det ut til, må rett og slett bevege mer på knærne under kjøring :thumleft
Å strekke ut beina mens man kjører er det mange som gjør. Jeg også gjør dette av og til. Kjennes ofte godt, etter å ha kjørt ganske lenge, å bare la fotsålene (nesten) skrubbe asfalten mens man rister litt løs.
Det er jo ikke til å komme fra at man sitter rimelig statisk på en MC, i hvert fall på lange rettstrekninger.
Og mer dynamikk og bevegelighet ved kjøring på svingete vei.
Dette gjør jeg også ganske ofte. Men sykkelen din byr jo også på muligheten til å reise seg og stå i perioder, i alle fall ettersom du ikke er av de lengste av oss. Dette er bare teknikk som skal læres, kan føles litt skremmende i starten. Men det funker veldig bra.

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av barske »

BC45 skrev: 14 mai 2020, 22:37
TGR skrev: 14 mai 2020, 22:14 Jeg vet ikke hvor gammel du er BC45. Men selv har jeg bikket 68, og sliter litt med en prolaps som gir meg smerter i hoftene om jeg sitter feil. Feil betyr i denne sammenhengen for mye foroverlent, og med for skarp vinkel i knærne.

Det har kommet gradvis. Begynte med at jeg etter mange år med r-sykler fant meg bedre til rette på sportstourere, og deretter endte opp på adventure-sykler sent på nittitallet. Rett opp og ned funker fremdeles greit.

Men, og her kommer poenget...... Det som gir minst utfordringer for ledd, er å være så utstrekt og avslappet som mulig. På en cruiser med bena fremover, så får man ikke nødvendigvis den avslappende effekten fordi at man bruker mye muskulatur for å balansere, når beina peker fremover. Men et ryggstø korrigerer nettopp det. Man kommer ikke nærmere en "stressless" enn om man kjører en sykkel med fremflyttede fothvilere og et ryggstø. Og det gjelder enhver kropp, ung eller gammel.

Det syns jeg du burde sjekke ut :thumleft
Jeg er 50 og ikke helt ung lenger, men heller ikke særlig gammel. Jeg kjørte en del cruisere i mine yngre dager og husker jeg satt skikkelig godt på dem. Har faktisk vært inne på tanken på om en cruiser kunne være noe for meg med tanke på knærne. Jeg er ikke noe harley-type, men det finnes jo en del annet fint der ute. Jeg er også veldig opptatt av gode kjøreegenskaper fordi jeg elsker å dra på litt i svingene når trafikk- og føreforhold tillater det. Tar gjerne i mot tips til cruisere som har litt sportslige egenskaper :)
Ducati Diavel.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av NickNei »

Jeg er heller ikke noen harley-type, hva nå enn det er :) Men nå sitter jeg med beina rett frem på en harley, og kan kjøre noen timer før jeg trenger pause. På sportbike så tok det ikke lang tid før både knær og nakke gjorde vondt og jg måtte av. Gamle folk må vel bare gjøre det de må for å fortsette å kjøre MC, til og med sitte omtrent som et kamskjell :)

Svar