Smerter i knærne av mc-kjøring

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av bm »

Min verden er litt motsatt. Sliter med rygg og knær i dagliglivet. Men kommer jeg meg oppå Winge'n er det bare å kjøre.
Sitter som i en stressless og blir fort sittende der noen timer. Resultatet er som oftes at rygg og knær føles bedre etter en tur :)
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av mekkern »

OG jeg funker best med litt fremoverlent stilling..reke/cruiser stilling funker bare kort tid før kroppen sier NEI.. :D
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av Kjellrf »

Vær også klar over at det kan være hoftevinkelen, og ikke knevinkelen, som er hovedproblemet. Dvs at fothvilerne burde stått lengre bak. Jeg kan fint kjøre med beina på bakre fothvilere uten problem, selv om knevinkelen da blir skarpere, mens hoftevinkelen blir bedre.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av cevillan »

Hei, som tidligere alpinist på høyt "kneslitasjenivå" er jeg smertelig klar over at knær må beveges for å smøres. Men noe av det som er problemet med MC er knebeskyttere i kjøreklærne. Disse trenger ikke nødvendigvis å være plagsomme umiddelbart, men trykkpunktet de skaper er et problem. Om ikke umidelbart, så på sikt. Trykkpunkt er drepen for knær, både i forhold til smøring og de tre hovedsenene som plages av trykk. Jeg har fjernet disse i alle kjøreklær; og det er som natt og dag! Har beholdt hoftebeskytterene som i mitt hode virker mer fornuftig, hva trenger man egentlig knebeskyttere til? Kneskrap ivaretas av skinnbukser med pucker.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 298
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av Ronning »

Du trenger knebeskytteren hvis du faller av mcen. Den er jo der for å absorbere krefter ved ulykke.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av BC45 »

cevillan skrev: 20 mai 2020, 22:10 Hei, som tidligere alpinist på høyt "kneslitasjenivå" er jeg smertelig klar over at knær må beveges for å smøres. Men noe av det som er problemet med MC er knebeskyttere i kjøreklærne. Disse trenger ikke nødvendigvis å være plagsomme umiddelbart, men trykkpunktet de skaper er et problem. Om ikke umidelbart, så på sikt. Trykkpunkt er drepen for knær, både i forhold til smøring og de tre hovedsenene som plages av trykk. Jeg har fjernet disse i alle kjøreklær; og det er som natt og dag! Har beholdt hoftebeskytterene som i mitt hode virker mer fornuftig, hva trenger man egentlig knebeskyttere til? Kneskrap ivaretas av skinnbukser med pucker.
Jeg har kjent på dette jeg også. Hvis knebeskytterne presser på knærne blir det mye verre. Jeg har begynt å trekke knebeskytterne litt opp mot lårene slik at presset på knærne blir mindre. Det hjelper veldig i tillegg til å bevege knærne mer under kjøring. Har også vurdert å ta ut knebeskytterne helt, men ser for meg at det kan bli veldig kjedelig for knærne hvis jeg skulle tryne skikkelig en dag.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av cannon »

Kanskje kjørebuksa bør byttes ut? Jeg har flere dresser og bukser. De er alle så godt formsydd at det blir null trykk på knærne i kjørestilling (r-sykkel).

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av FredrikE24 »

Har aldri hatt problemer relatert til knebeskyttelsen. Kan justeres opp og ned i buksebeinet sikkert.

Svar