Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.

Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Avstemmingen ble avsluttet den 23 sep 2020, 12:36

Jeg er høyrehendt og syns det er enklest å svinge til høyre
10
22%
Jeg er høyrehendt og syns det er enklest å svinge til venstre
23
51%
Jeg er venstrehendt og syns det er enklest å svinge til høyre
0
Ingen stemmer
Jeg er venstrehendt og syns det er enklest å svinge til venstre
4
9%
Jeg er 100% symmetrisk og kan gjøre venstrehåndsarbeid med begge hender ;)
8
18%
 
Stemmer totalt: 45

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Sted: Buskerud ;)

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av MaGr »

Jeg er enig med deg pekle, dette er ikke noe jeg tenker på lenger. Jeg har kjørt tung sykkel siden 1984, riktig nok med ett avbrudd mens jeg bygde hus og guttungene var spedbarn 😊
Men jeg ser det hver gang framdekket er modent for utskifting. I alle år har dette vært mer slitt på V side 😉
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av FreewheelBurning »

Hørte et radioprogram på nrk der det var gjort omfattende undersøkelser på skøyter som førte til at reglene for VM eller OL ble endret. Husker ikke detaljene, men det var en markant forskjell.

Edit: Her var den: https://radio-we.nrk.no/podkast/abels_t ... fca53e18f8

Synes det er lettere med høyresving fordi når man setter fokus på utkanten av svingen så er ikke vegkanten så langt unna. Når man svinger til venstre er fokus bort fra vegkanten.

PtoV
Innlegg: 20
Registrert: 09 jul 2020, 22:19
Motorsykkelen din: Riskoker 1100cc AT

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av PtoV »

Nå sier ikke undersøkelsen noe om hvilken fart det er snakk om. Men for egen del så er det lettest å ta en U sving til venstre og raskere svinger til høyre.

ZZR-Erling

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av ZZR-Erling »

Liker venstresvinger best ser jeg på dekka :) og vet med meg sjøl. Tror ikke det har noen som helst sammenheng med at jeg er høyrehendt, men at jeg har bedre oversikt inn i svingen og gasser mer og oftere i de. Det skal jo også sies at dekk slites uansett mer på venstre sde iom at veibanen heller. Venstresvinger har jo oftere mer passende radius/bue også.

MCtrønder
Innlegg: 14
Registrert: 05 sep 2017, 15:09
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av MCtrønder »

Hei. Jeg har fulgt med litt i forumet over tid uten å ha bidratt. Mye interessant lesning.

Jeg personlig liker høyresvinger best. Dette tror jeg kommer av at når jeg ser «så langt jeg kan» så har jeg samtidig god oversikt over veien og veikanten nær meg. Hvis svingen er skarp og uten sikt vil naturligvis farta ned mer enn i tilsvarende venstresving.

Når det kommer til dekkslitasje er det naturlig at vi som kjører på høyre side av veien sliter mest på dekkets venstre side. Venstresvinger er lenger enn høyresvinger, og etter tusenvis av svinger har dekket tilbakelagt mange flere meter på venstre kant enn høyre.

Hvis jeg skal foreta en U-sving i sakte fart tror jeg at jeg ville valgt mot venstre. Kanskje kommer dette av vane? De fleste slike svinger tas vel den vegen siden vi kjører på høyre side.
Jeg tviler egentlig på at noe av dette har sammenheng med høyre-/venstrehendt å gjøre, men artig hypotese.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av BlåBil »

Syns det er lettere/tryggere å svinge til høyre fordi det ikke er biler og andre bevegelige objekter som jeg ikke har kontroll på på høyre side. Dette tror jeg ikke har noe å si om jeg er høyrehendt eller venstrehendt.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av pekle »

MCtrønder skrev: 21 sep 2020, 17:22 Jeg tviler egentlig på at noe av dette har sammenheng med høyre-/venstrehendt å gjøre, men artig hypotese.
Ettersom det er 0 stemmer på "Jeg er venstrehendt og syns det er enklest å svinge til høyre", så er det mye som tyder på at hypotesen faller ja :)

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av tormodg »

Tenkte faktisk på dette på en litt lengre tur på lørdag. Har kjørt i tre år nå og merker av og til at jeg tenker over enkelte høyresving-situasjoner som mer krevende enn andre, og definitivt mer krevende (dvs jeg blir oppmerksom på det) enn venstresvinger. Men jeg klarer ikke helt å si hvorfor, det er mer en følelse jeg har.

Jeg er forøvrig venstrehendt.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av E-strom »

Helt klart venstresvinger, noe jeg tror skyldes at jeg som oftest ser lengre inn i svingen. Det oppleves "tryggere", og jeg kjører nok raskere i venstresvinger også.

Det er vel derfor framdekket slites litt mer på venstre side, er det ikke :-k
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av kaLARSnikov »

Nå svarte jeg at jeg foretrekker venstre, men innser jo fort at tankene mine gikk automatisk til svinging i krypkjøringshastigheter/u-sving hvor jeg har merket at det føles betydelig mye enklere å svinge mot venstre enn mot høyre. Når det gjelder vanlig sving i normal trafikkfart så har jeg egentlig ingen spesifikk preferanse, men syns kanskje det er noe enklere å treffe linjene helt perfekt i høyresvinger, rett og slett fordi jeg kan legge meg helt ut mot veikanten.

Dette er da perspektivet fra en høyrehendt nybegynner som fortsatt kjører med L på ryggen :P

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av rolf-arne »

Med omtrentlig 50% kjøre tid i venstre-landene , Storbritania og Irland og 50% i rest høyre landene , så har jeg merket liten forskjell. Har dog svart venstresving ( både på rett og gal side trafikk)- selv om jeg har noen spesielle høyresvinger her hjemme, hvor autovernet kommer ganske nært hjelmen.

Flyter kjøringa og "ser" man fremover så er alle svinger gode - at venstre svingen kanskje føles bedre er muligens fordi den sida av kroppen fungerer bedre, mindre vondt... :lol

Ja som flere her har sagt, så måtte også jeg tenke litt etter, og ombestemme meg opptil flere ganger -- det var da fanden til spørsmål -- :sk? holder det ikke med at det er jækla artig å kjøre sving :knegg ..-
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av dypen »

Har vel aldri tenkt på dette før tråden her dukket opp, har svart likt med største andelen her. Kjører som om alle svinger er like :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av dypen »

Følger ekstra med på tillstand til dekkene om dagen for å se utvikling på slitasje noe jeg normalt ikke gjør for hver tur men noe vi kanskje burde være flinkere på. Men det overrasker meg på K1600 er «pyse kanten» mye bredere på høyre side vs venstre. Det vil si jeg har større nedlegg på venstre svinger :O
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 01 jun 2023, 18:54 Følger ekstra med på tillstand til dekkene om dagen for å se utvikling på slitasje noe jeg normalt ikke gjør for hver tur men noe vi kanskje burde være flinkere på. Men det overrasker meg på K1600 er «pyse kanten» mye bredere på høyre side vs venstre. Det vil si jeg har større nedlegg på venstre svinger :O
Dette er et "evig" diskusjonstema blant motorsyklister fra tid til annen. Og noen mener å sitte på svaret ;) .
Fikk forklart hvorfor det forholder seg slik og slik av en en engasjert motorsyklist på et Norges-treff for mange år siden, men husker ikke lenger hans "akademiske" forklaring... :crazy:
Men var veldig artig å høre på ham og hans mer eller mindre sannsynlige forklaring :)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av mekkern »

Veilegemets bombering er mye av forklaringen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombering
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar