Fortjener SAAB å overleve...?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Pollti »

Tja, kan hende du har rett men Alfa hevder selv å tegne og bygge sin egne motorer ? At de deler bunnplata med andre merker vet jeg. Mito har samme bunnplata som Onkel Corsa og Fiat Grande Punto. Og tegner og bygger de ikke sine egne motorer så er det greit nok for meg :janikk Små fabrikker,enten de bygger bil eller MC må nok dele komponenter med andre for å holde kostnadene nede og det syntes jeg er helt greit.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Intruder »

Synes synd på de ansatte som går en trist tid i møte... :notworthy:
Dessverre er det pengemakta som rår,tror ikke det er stor sjanse for bedring så lenge
massene sitter med skylapper og klapper for sportsutøvere som tjener millioner i året... :[-X
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Lauri »

- en ting er bil- og mc-merker som dør hen, en annen ting er produsenter som blir kjøpt opp.

Hmm .. jeg lager en egen tråd om det :notworthy:
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av FJZZR »

JTD (uniJet Turbo Diesel) produseres av Fiat gruppen og selges til alle som vil ha, som f.eks Opel. Nå har bilprodusentene kjøpt motorer av hverandre i alle år. Hadde selv en Chrysler (USA produsert) med en 2.5 liter Mitsubishi V6 under panseret, uten at bilen ble dårligere av den grunn!!

JTD er også en betydelig produsent av marinemotorer (FNM - mariniserer disse) og en konkurrent til Volvo Penta med sine lette og bjørnsterke diesler.
63
Mener å huske at SAAB prøvde seg på "assymetrisk" turbo på Opels 3,2 liter V6. (Turbo drevet av eksosen fra fremre sylinder rekke)

SAAB har vist seg som en uvanlig kreativ bilprodusent som jeg sårt vil savne og som jeg håper og tror gjenoppstår slik som Triumph har gjort. Er det mulig for Triumph, så er det også mulig for SAAB. For at "gamle" Triumph var innovativ på 70- tallet kan vel ingen påstå!
Tidligere er nevnt SAAB's turbo satsing på 70 tallet.
Frihjulsnav for 93 og 96
Eget innsprøytnings/tenningsanlegg med bankesensor før alle andre produsenter (... som BMW, Mercedes etc)
SAAB 850 sport med illsint tre-syl to-takter på nesten 70 hk på 60-tallet. (De av oss som har opplevet en sånn i fri dresur glemmer det aldri!!)

"Generealen" har ødelagt flere stolte bilmerker enn SAAB, slik som Oldsmobile og Pontiac. GM hadde langt framskredne planer om å kvitte seg med Opel også, men så kom de med Insignia i tolvte time. Den selger godt i USA også, og gjett hva den heter,,, BUICK!
Hva Ford tenkte når de solgte sin mest effektive bilfabrikk (Volvo) skjønner jeg ikke. Rett nok rakk Volvo å avgi V70 som plattform for Ford Mondeo/Contour, men de hadde mer i vente fra den kanten!! men så trengte de vel penger på kort sikt i USA....

Benelli er i den heldige situasjon at de har et bein til å stå på: Våpen - Automathaglene er veldig populære, og med god grunn!
Den gamle ærverdige mc- produsenten BSA lever fortsatt som våpenprodusent, og har en sterk posisjon, da særlig med luft-drevne våpen, men også fine rifler, både for jakt og baneskyting. (Birmingham Small Arms)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Lauri »

Om JTD
http://en.wikipedia.org/wiki/JTD_engine" onclick="window.open(this.href);return false;

- og hvordan "det var en gang en motor"
http://www.zigwheels.com/news-features/ ... ine/8058/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av MaxTron »

Hmmm...

Burde ikke spørsmålet heller være: FORTJENER aksjonærene å tjene stadig mere, mere, mere, mere, mere

Det er vel ofte det som gjør at firmaer går "underskudd", aksjonærene krever og forventer stadig mere enn året før, og selv on de skulle selge mindre enn året før så tar aksjonærene ut det de forventet. "Overskuddet" eller "underskuddet" er vel det som er igjen mår aksjonærene har forsynt seg..?

Skal tro når de begynner å skjønne at alt ikke KAN vokse inn i himmelen... :[-(
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Lauri »

[quote="MaxTron"]Hmmm...

Burde ikke spørsmålet heller være: FORTJENER aksjonærene å tjene stadig mere, mere, mere, mere, mere
.......
quote]

Et grunnleggende klokt spørsmål :thumleft

- men majoriteten av oss lever i den tro at den som har mest grunker når han/hun dør, den vinner.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av MaxTron »

Lauri skrev:
MaxTron skrev:Hmmm...

Burde ikke spørsmålet heller være: FORTJENER aksjonærene å tjene stadig mere, mere, mere, mere, mere
.......
quote]

Et grunnleggende klokt spørsmål :thumleft

- men majoriteten av oss lever i den tro at den som har mest grunker når han/hun dør, den vinner.
Er vel mange som tenker sånn ja...
Sjøl er æ vel og litt for flink til å samle jordisk gods, i form av 2 hjulede kjøretøy, lyd/bilde-dingser, filmer, musikk, tegneserier.....
Lurer på om æ har fått litt for mye "samlerinstinkt" :roll
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av jhn »

En ting som aksjonærene fortjener, må vel være at de står fritt til å velge å være aksjonær eller ikke. Det e vel mange år siden SAAB har tjent penger

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av MaxTron »

jhn skrev:En ting som aksjonærene fortjener, må vel være at de står fritt til å velge å være aksjonær eller ikke. Det e vel mange år siden SAAB har tjent penger
Er det egentlig det??

No har ikke æ på noen måte innblikk i SAAB's regnskap, men å "tjene penger" no til dags er jo det som mot formodning måtte være igjen når aksjonærene har tatt sitt, har jo ofte lite å gjøre med hvor godt en bedrift faktisk går, men mere med hvor GRISKE eiere den har.

Påenget mitt var at om aksjonærene hadde nøyd seg med å tjene det de tjente da det gikk bra + konsumprisindeks, og vært villig til å tjene litt mindre i perioder når ting ikke gikk så bra, og ikke minst latt de som vet hvordan en bedrift bør drives, hva slags produktutvikling det bør satses på, bestemme hvor det bør invisteres. Og IKKE bare la "blårussen" ta avgjørelsene.
Vel, da trur æ maaange gode bedrifter fortsatt hadde eksistert OG tjent penger.

Men så lenge alt som står i hode på de med penger og makt er mantraet Vekst, Vekst, Vekst vil det gå sånn med de fleste som våger å tenke ut av boksen og bruke resurser på å gå utradisjonelle veier...

OG, økonomisk krise vil IKKE gå over så lenge det forventes at ALT skal vokse inn i himmelen.
Den eneste løsningen for å "restarte" alt da er en ny storkrig, og det er vel mye som tyder på at det er i den retning det går...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av jhn »

MaxTron skrev:
jhn skrev:En ting som aksjonærene fortjener, må vel være at de står fritt til å velge å være aksjonær eller ikke. Det e vel mange år siden SAAB har tjent penger
Er det egentlig det??

No har ikke æ på noen måte innblikk i SAAB's regnskap, men å "tjene penger" no til dags er jo det som mot formodning måtte være igjen når aksjonærene har tatt sitt, har jo ofte lite å gjøre med hvor godt en bedrift faktisk går, men mere med hvor GRISKE eiere den har.
...
Nei, æ har heller ikke oversikt over SAAB's økonomi, æ antok bare at de har tjent dårlig, siden de i flere år har vært truet av nedleggelse. Det æ kanskje heller burde skrevet va at det e litt i overkant mye ktitikk av personer/firmaer/partier/ting/tang osv osv uten at man nødvendigvis helt vet hva man kritiserer (litt på samme måte som æ gjør no :knegg)
Men æ må understreke at æ sikte ikke til noen spesielle, det e mere en generell betrakning.
Litt mere positivitet fra folk flest hadde vært ok

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av MaxTron »

jhn skrev:
MaxTron skrev:
jhn skrev:En ting som aksjonærene fortjener, må vel være at de står fritt til å velge å være aksjonær eller ikke. Det e vel mange år siden SAAB har tjent penger
Er det egentlig det??

No har ikke æ på noen måte innblikk i SAAB's regnskap, men å "tjene penger" no til dags er jo det som mot formodning måtte være igjen når aksjonærene har tatt sitt, har jo ofte lite å gjøre med hvor godt en bedrift faktisk går, men mere med hvor GRISKE eiere den har.
...
Nei, æ har heller ikke oversikt over SAAB's økonomi, æ antok bare at de har tjent dårlig, siden de i flere år har vært truet av nedleggelse. Det æ kanskje heller burde skrevet va at det e litt i overkant mye ktitikk av personer/firmaer/partier/ting/tang osv osv uten at man nødvendigvis helt vet hva man kritiserer (litt på samme måte som æ gjør no :knegg)
Men æ må understreke at æ sikte ikke til noen spesielle, det e mere en generell betrakning.
Litt mere positivitet fra folk flest hadde vært ok
Ja, Jo, der kan æ jo gjerrne varra enig :thumleft
Er vel heller ikke så positiv sjøl bestandig... :redface
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Lauri »

God eller dårlig sammenlikning .... døm sjæl'a!

Men med en frierfot i en familiedrevet butikk for noen år tilbake (kanskje jeg kunne blitt butikkeier da :=D> ); veldrevet sådann, nøkternhet, alltid penger på bok, en svakt, men voksende kundemasse, ... skal vi kalle det bunnsolid. Gubbe-eieren hadde sikkert for Kongens fortjenestemedalje i guld af skinnende Sort!

Så overtar sønnen, søøøøøøønæn .... Og sønnæææææn hadde et lønnskrav som haan styrte selv - og flere krav, som han oppfyllte selv. Og investeringskrav (for å ha flere bein og stå på) - og litt aksjespekulasjon ettersom det var pænnger på Bog etter gamlingen .....

Historiæææ, ræsten e' historiæ: fordi etter år 3 var bunnlinjen svart (inntekter hadde røde tall). Og da ga alle seg, bortsett fra en stooor kjede; schwuuuuop!

Nesten som SAAB - kanskje; hva vet vel vi :orefk
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av AJ »

Ny(gammel) SAAB i produksjon igjen fra neste år?
Ser nesten slik ut:
http://e24.no/bil/planlegger-ny-saab-al ... r/20302900" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser også ut til at italienske Benelli, som jo er mer interessante for oss MC-interesserte vil jeg tro, også har fått en ny giv med nye modeller. I tillegg er det snakk om fornyelser av de eksisterende

http://www.benelli.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Artig at også Moto Morini er tilbake, også nevnt i annen tråd her inne:

http://www.motomorinimotorcycles.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Overlevelsesinstinktene er åpenbart sterke og en del av oss liker jo nisjemerker og da kan vi ikke annet enn å synes at det er bra at disse ikke gir seg selv når tidene blir tøffe og motbakkene lange og harde. :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Intruder »

Det er mye som blir nedlagt som kunne hatt livets rett,men altfor ofte flagges virksomheter ut til land hvor eierne utnytter arbeiderne med lav lønn,lang arbeidsdag,miljøfarlig arbeid setter de arbeidere til å gjøre uten hensynstagen til arbeidsfolka.... :mk
De eneste som tjener på dette er gribbene som er ledere og eiere i virksomhetene... :ills ](*,)


Ovennevnte beskriver mitt inntrykk av mye av utflagging og dets årsaker og resultater av dette... :-)

På spørsmålet om SAAB fortjener å overleve er mitt svar JA :yeahright
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar