Sky lagring - Hvem er best?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1596
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av pingvin »

Kjørt old school så langt med eksterne harddisker etc. Men vurderer sky lagring av 2 grunner:

1. Om harddisken blir ødelagt/brann/stjålet/borte mister jeg alt (riktignok kjørt dobbelt sett så har ett sett på jobben men disse oppdateres med veldig ujevne mellomrom)

2. Kunne vært greit å hatt sky som mobil lastet opp til automatisk så ikke mister bilder når på tur eller før fått tatt back-up

Det siste har jeg for så vidt med Telenor Min Sky men den er full for lenge siden. Et alternativ er å kjøpe mer plass der men mistenker andre bedre alternativer. Har 1.7Tb på eksterne harddisken så greieste var om kunne kopiert over alt dette til skyen + ha plass til mer fremover.

Googlet litt men ble forvirret, Jottacload, Dropbox, OneDrive...hva er best og billigst når skal ha +2Tb? Enkel (automatisk) opplasting av bilder til sky kunne vært greit men kanskje like greit å bare slette alt på telenor skyen hver gang lastet opp til skyen så kan det være midlertidig backup (2GB gratis).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
tordfo
Innlegg: 79
Registrert: 13 jun 2012, 21:53
Motorsykkelen din: Street Twin og 390 Adv
Sted: Skedsmo

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av tordfo »

Om du bruker android-mobil så ville jeg nå sett på Google Drive (Google One). Sømløst og behagelig både på mobil og pc/nettleser.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh.
Tord F

- KTM 390 Adventure
- Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1596
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av pingvin »

Andoid, ja og 2 Tb så den så ikke dum ut :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5209
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av dypen »

Hvis du er GET / Telia kunde ville jeg brukt Get Sky / Telia Sky. Veldig fornøyd. Box, Dropbox, Evernote, Google Disk sammen med Gmail gratisversjonene. Google har vært bra men nå er Gmailen full og da er det pengemas :) De andre har jeg ikke blitt spesielt venn med. Appel måtte jeg begynne å betale for, 10,- pr mnd
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1596
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av pingvin »

dypen skrev: 01 des 2020, 20:47 Hvis du er GET / Telia kunde ville jeg brukt Get Sky / Telia Sky. Veldig fornøyd. Box, Dropbox, Evernote, Google Disk sammen med Gmail gratisversjonene. Google har vært bra men nå er Gmailen full og da er det pengemas :) De andre har jeg ikke blitt spesielt venn med. Appel måtte jeg begynne å betale for, 10,- pr mnd
Altibox/Telenor kunde :sorry
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av oivindg »

Jeg bruker Google Drive til mobilen. Til PC bruker jeg en backuptjeneste som heter Backblaze. Den koster 60 USD i året pr. PC for ubegrenset lagring. Da installerer man et lite program som går i bakgrunnen på PC'en og sørger for backup. Skal du ha tak i filene fra skya kan du enten laste dem ned som zipfiler eller bestille en harddisk med alle filene på tilsendt fra USA. (1.7 Terabyte tar nok for lang tid å laste ned som zip.)

Mine eksterne harddisker har hatt tendens til å feile når de har ligget på hylla en stund, så det har jeg gitt opp. Nå har jeg bare et par harddisker av god kvalitet i PC'en og backup av alle mine filer (ikke systemfiler, programmer o.l.) hos Backblaze.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1596
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 01 des 2020, 21:23 Jeg bruker Google Drive til mobilen. Til PC bruker jeg en backuptjeneste som heter Backblaze. Den koster 60 USD i året pr. PC for ubegrenset lagring. Da installerer man et lite program som går i bakgrunnen på PC'en og sørger for backup. Skal du ha tak i filene fra skya kan du enten laste dem ned som zipfiler eller bestille en harddisk med alle filene på tilsendt fra USA. (1.7 Terabyte tar nok for lang tid å laste ned som zip.)

Mine eksterne harddisker har hatt tendens til å feile når de har ligget på hylla en stund, så det har jeg gitt opp. Nå har jeg bare et par harddisker av god kvalitet i PC'en og backup av alle mine filer (ikke systemfiler, programmer o.l.) hos Backblaze.
99% av filene mine er i praksis bilder og noen videosnutter fra mobilen uansett så da gjør kanskje Google Drive jobben? Må initielt kopiere alle filer har på harddisken men antar det er grei jobb.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5209
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av dypen »

Er helt klart klar for alternativ til Telia Sky da vi også har Altibox inn til huset ... Har vurdert bytte.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har nok vært føre var der helt siden min første IBM 286 med svimlende 1024kb minne.

Skylagring har jeg drevet med så lenge jeg kan huske dette ble tilgjengelig. Selv bruker jeg Jottacloud. En Norsk tjeneste som har fungert feilfritt de årene jeg har brukt det.

Jeg liker og ha en ekstern tjeneste til dette og ikke bruke Google Drive etc. da jeg vil separere backup og filer jeg bruker til daglig samt deler med andre etc.

I tillegg kjører jeg en automatisk backup fra min stasjonære pc (hvor jeg har de viktigste dokumentene) til en ekstern hardisk og dette gjøres hver eneste dag kl. 03:00 (hvis PC'en står på). Noe den ofte gjør. Jottacloud henter filer fra denne hardisken og laster de også opp i skyen.

Dette fungerer helt sømløst, men sjekker inni mellom for å se om backup er blitt tatt. Jeg blir aldri skuffet.

Første gangen tar det jo litt tid selvsagt, men har man rask linje så er det vel forholdsvis fort gjort.

Hardisker kan krasje. Det har jeg opplevd mer enn en gang og så sant man ikke driter penger og har filer som er uvurdelige og sender disken gladelig til IBAS som tar flerfoldige tusen for å hente frem dataene uten sikkert resultat, så er skylagring det beste i dag, men gjerne i kombinasjon med lagring lokalt på hardisk.

På jobben tok serveren fyr for 7-8 år siden og der gikk det maaaaaaaange arbeidstimer tapt. Selv hadde jeg tatt backup også der av egen maskin. Servere er jo egentlig enkelt sagt bare en pc, men de som driver med dette som levebrød har nok trolig langt mer avaserte systemer samt speilede servere som tar over hvis den ene går dukken etc.

For 59 kroner i måneden har man ubegrenset med lagringsplass, men hastigheten blir begrenset hvis man overstiger 5TB.

Dermed har jeg i praksis alle dataene mine lagret på tre steder.

iPad og iPhone etc. har sin egen tjeneste med backup som fungerer upåklagelig, så disse styrer seg selv. Er uansett ingenting på telefonen som er uhyre viktig.

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1596
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 02 des 2020, 05:21 Skylagring har jeg drevet med så lenge jeg kan huske dette ble tilgjengelig. Selv bruker jeg Jottacloud. En Norsk tjeneste som har fungert feilfritt de årene jeg har brukt det.
Kompis bruker Jottacloud som vi ofte laster opp bilder til etter turer så alle har alle sine bilder, så det først tenkte på siden kjente til den. Men trodde kanskje andre var litt mer strømlinjeformet og at Microsoft, Google og Telenor er mer "seriøs" og sikker enn "en gjeng med guttunger" fra Norge et sted. Men betryggende å høre du ikke hatt problemer og sikkert ikke "en gjeng med guttunger" :knegg
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av Snikendeugle »

Google Drive, Microsoft Onedrive-- De leverer i praksis det samme, så her må man sammenligne priser i så fall.
Jeg husker jeg gikk til Google Drive fra OneDrive fordi den eneste tilgjengelige betalingsplangen for OneDrive lagringsplass inkluderte masse unødvendig som jeg allerede har via andre kanaler (Office-programvare osv).
Nå vurderes det å gå tilbake til OneDrive, fordi Google Drive ikke støtter funksjonalitet for å kunne ha alle filene sine lokalt, og dynamisk laste ned de filene som brukes. Dette er veldig nyttig når skylagringen begynner å bli veldig stor og det ikke er noe poeng i å _laste ned_ alt lokalt til enhver tid, men likevel se mappestrukturen osv.

Dropbox likte jeg godt tidligere på grunn av funksjonaliteten for å kunne dele filer i en Public mappe som fikk en direkte nedlastingslenke, og ikke en via via delingslenke.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Online
Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 760
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av Audi Mannen »

Etter et uhell med slikt for en del år tilbake og da snakker vi 17-18 siden hvor jeg "mistet" en del bilder så har jeg konsekvent hatt en NAS stående som jeg kjører inn det jeg vil lagre. Hvert familie medlem har sin egen bruker og lagrer det de måtte ønske. Denne er satt opp og vises som en mappe på alle pc'er hos oss hjemme. Kjører Raid 5 med 4 disker. I tillegg har jeg faktisk lagt 2 disker hjemme hos svigers som jeg foreløpig har oppdatert mot NAS'en hjemme i løpet av Januar hvert år. Gjort dette i 5 år nå og det er en grei sak å speile de mot NAS.
NAS'en jeg har foretrukket er fra QNAP, grei brukervennlighet og noen ekstra funksjoner. Var hyppig i bruk i den tidsepoken det var populært med utorrent og ned lasting av filmer.
Har i tillegg Telenor sky gjennom jobben som jeg synes er ok for lagring når man er på farta, men er i utgangspunktet litt skeptisk til å ha alt på en sky..... statistisk sett kan vi vel stole på de, men i en digital verden så er det mye som kan gå galt og slik vi har det pr.d.d har jeg kun meg selv å skylde på hvis jeg mister noe.
Skulle det bli en brann så er det da kun inneværende år som vi kan miste deler av.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1596
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av pingvin »

Snikendeugle skrev: 02 des 2020, 07:57 Nå vurderes det å gå tilbake til OneDrive, fordi Google Drive ikke støtter funksjonalitet for å kunne ha alle filene sine lokalt, og dynamisk laste ned de filene som brukes. Dette er veldig nyttig når skylagringen begynner å bli veldig stor og det ikke er noe poeng i å _laste ned_ alt lokalt til enhver tid, men likevel se mappestrukturen osv.

Dropbox likte jeg godt tidligere på grunn av funksjonaliteten for å kunne dele filer i en Public mappe som fikk en direkte nedlastingslenke, og ikke en via via delingslenke.
Oj, der datt jeg av :lol Skylder på at er 52 år gammel maskiningeniør...

Trenger egentlig ikke så automatiske greier, kun backup av filer og utover mobilbilder kan jeg ta det manuelt type drag n' drop. Men litt kjekt om lastet opp mobilbilder automatsik forløpende.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1596
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av pingvin »

Audi Mannen skrev: 02 des 2020, 09:25 Har i tillegg Telenor sky gjennom jobben som jeg synes er ok for lagring når man er på farta, men er i utgangspunktet litt skeptisk til å ha alt på en sky..... statistisk sett kan vi vel stole på de, men i en digital verden så er det mye som kan gå galt og slik vi har det pr.d.d har jeg kun meg selv å skylde på hvis jeg mister noe.
Ja, også litt der så fortsetter nok med å også ta backup på HD.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av Bjerknez »

Hvis lynet slår ned i PC'en min, så har jeg backup i skyen. Hvis lynet slår ned i pc'en min og i serverene til Jottacloud samtidig, så har jeg fortsatt backup på min eksterne hardisk.

Har jeg feks. en NAS hjemme og huset brenner ned, og ikke har skylagring, så er jeg fucked.

Ikke 100% sikkert løsning jeg har heller, men den er sikker nok sett i forhold til hva jeg kan miste og verdiene av dette. Verdiene jeg snakker om i stor grad er bilder og videoer. Man dør ikke av å miste disse heller, men veldig kjipt.

Også slipper jeg å kjøre rundt til familiemedlemmer og plassere hardisken min etc. Kunne jo gjort dette i tillegg så klart, men da mener jeg man er i overkant følsom :)

Svar